Table of content

ADAB AL-BASRAH

آداب البصرة

ISSN: 18148212
Publisher: Basrah University
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A Scientific refereed Journal issued by the deanery of college of arts – Basra University. This journal is concerned with the publication of papers on languages, literature and other areas of the humanities submitted by Iraqi and non-Iraqi researchers. The first Volume was issued in 1968. And four volumes are published annually.

Loading...
Contact info

Web Site : http://www.basrahadab.com/ar/home
/
Email:adabalbasrah.journal@yahoo.com

Table of content: 2017 volume: issue:80

Article
An Analytic Reading of Al-Khalil`s Prosody Circles
قراءة تحليلية في دوائر الخليل العروضية

Loading...
Loading...
Abstract

Modern prosody is getting away from the prosodic circle due the clears that new generation seek simple and easy ways of dealing with teaching materials .this research emphasize that the effort exerted by al-Khalil in stipulating these prosodic circles has not been intellectual luxury though which he wanted to prove his genius .Reading such scientific achievement show a number of issues : 1. Unveiling the methodology against which linguistics is based. 2. Uncovering the mater relationships between linguistics and mathematics . 3. Activating the reception process via reason and thought . Here , this papers research shads on different aspect of al-Khalil`s prosody circles via on oral tic reading that introduce on effort that cannot be overlooked .The research comprise on introduction the methodology adopted by al-Khalil is setting the circles are set : rhyme a sound and quantity . The research also accounts odes for the opinions of scholars and attempts and argument with two modern views : (Mustafa Jamal elDeen`S and Kamal Abo Deeb`S ) . The research is concluded with on analytic reading of one of the prosody circle (al-Mukhtalif circle ) to be an example for understanding other circles . يكاد الدرس العروضي المعاصر ، يُعرضُ عن موضوع الدوائر العروضية بدعوى أنّ الاجيال الجديدة تبحث عن وسائل بسيطة وميسرة تتعاطى في ضوئها المادة التعليمية ويأتي هذا البحث ليؤكد أن الجهد الذي بذله الخليل في وضع هذه الدوائر لم يكن ترفاً فكريا اراد أن يبرز فيه عبقريته ، وإنما تشف قراءة ذلك المنجز العلمي عن أمور كثيرة منها : 1. الكشف عن المنهجية العلمية التي استند اليها الدرس اللغوي في وقت مبكر. 2. الكشف عن العلاقة والتداخل بين علم اللغة والرياضيات . 3. تنشيط عملية التلقي بإعمال العقل وتحريك التفكير . من هنا جاء هذا البحث ليُسلط الضوء في جوانب مختلفة من دوائر الخليل عبر قراءة تحليلية تضع القارئ امام جهد لا يمكن التغافل عن أهميته وقيمته العامية . لقد تضمن البحث التعريف بمنهج الخليل العلمي الذي اعتمده في وضع دوائره ، وفي اطار ذلك كشف البحث عن الاسس التي تقوم عليها تلك الدوائر وهي ( الاساس الايقاعي والاساس الصوتي والاساس الكمي ). بعد هذا عرض البحث رؤى الدارسين والباحثين قديماً وحديثاً ،وحاول الدخول في حجاج مع رؤيتين معاصرتين هما : ( 1- رؤية مصطفى جمال الدين ، 2- رؤية د . كمال ابو ديب). وانتهى البحث بقراءة تحليلية لإحدى الدوائر العروضية هي ( دائرة المختلف) لتكون انموذجاً لفهم الدوائر الأُخر .

Keywords


Article
The Representation of ISIS in The American Newspapers in terms of Van Leeuwen’s Social Actor Approach: A Critical Discourse Analysis
تمثیل داعش في الصحف الأمریکیة على وفق مقاربة الممثل الاجتماعي لفانليوين: تحلیل نقدي للخطاب

Loading...
Loading...
Abstract

The emergence of ‘the Islamic state of Iraq and Syria’ (ISIS) was surprising not only because of its rapid expansion geographically across Syria and Iraq, but also because of its global influence. That is represented in its ability to attract large numbers of volunteers, from almost all around the world.Since June 2014 when Abu Bakr Al-Baghdadi, leader of ISIS, ceremoniously declared the formation of the Caliphate and himself as the self-proclaimed Caliph, the international media has reported on this group that become the talk of media, especially American media. This interest has motivated and drawn the attention of the researcher to study and analyze the image of ISIS in the New York Times (NYT) to show how it represents this organization linguistically by uncovering possible underlying ideologies.This study looks into 20 articles and analyzes these news articles will be done using van Leeuwen’s (2008) Social Actor Approach. The analysis shows that the NYThas represented ISIS as an active dynamic social actor. Additionally, ISIS is portrayed as powerful social actor, and therefore, as the negative-other representation. كان ظهورالدولة الإسلامية في العراق وسوريا "داعش"مستغرباً ليس بسبب توسعها الجغرافي عبر سوريا والعراق فقط ولكن أيضا بسبب نفوذها العالمي الذي يتمثل في قدرتها على جذب أعداد كبيرة من المتطوعين من جميع أنحاء العالم, منذ يونيو 2014 معندما أعلن أبو بكر البغدادي_ زعيم تنظيم داعش _بشكل رسمي تشكيل الخلافة ,وتتويج نفسه الخليفة المزعوم لتلك الخلافة, فأصبحت هذه المجموعة حديث وسائل الإعلام الدولية، ولاسيما وسائل الإعلام الأمريكية . وقدحفز هذا الاعلان الاهتمام الدولي ،ما جعله محط أنظار الباحثين وهذا ما لفت انتباه الباحث إلى دراسة صورة داعش في صحيفة النيويورك تايمز وتحليلها لاظهار كيف أن هذه الصحيفة مثٌلت هذه المنظمة لغويا من خلال كشف الايديلوجيات الكامنه المحتملة عبر استعمال تحليل نقدي للخطاب. أختيرت عشر مقالات اعتماداً على نهج فان ليوين (2008), مقاربة الفاعل الاجتماعي, ويظهر التحليل أن النيويورك تايمز قد مثًلت داعش فاعلاً اجتماعيا ديناميكياً نشطاُ. فضلا عن ذلك، فأنهٌ يصوًرفاعلا اجتماعيا قويا،ومن ثم،تمثيل سلبي لهذه المجموعة.

Keywords


Article
Rhetoric of Discourse: A Critical Discourse Analysis of Tony Blair’s speech about Iraq War 2003
خطاب الخطاب: تحليل الخطاب النقدي لخطاب توني بلير حول حرب العراق 2003

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims to investigate critically Tony Blair’s speech about the Iraq War 2003 with special attention to argumentation (practical reasoning). He addressed this speech to the nation as he gave the order to the British forces into action in Iraq on Thursday 20 March 2003.The study also aims to establish a unified analysis of political discourse through taking goals to be imagined as states of affairs represented in circumstantial premises striped by a value premise. The goals of such a study are twofold: first, to gain a better understanding of political discourse, Blair’s discourse as an example here from an argumentative point of view; second, to demonstrate, as held by modality of his speech, that he intends to persuade the British society, UN and all those who stand against invading Iraq. It is the first time a political discourse studied from the perspective of both CDA and practical reasoningهذهِ الدراسة هي تحليل نقدي لاحدى خطابات توني بلير (رئيس الوزراء السابق للمملكة المتحدة من عام 1997-2007 ورئيس حزب العمال من عام 1994-2007) حول حرب العراق مع تسليط الضوء على (الحُجج المنطقية) في تلك الخطابات. في هذا الخطاب يوجه توني بلير كلامه للأمة جمعا اذ ان تاريخ الخطاب في 20 اذار 2003 نفس اليوم الذي قام بلير بأعطاء الاذن للقوات المسلحة البريطانية بالذهاب للعراق لازاحة صدام عن الحكم والتخلص من اسلحة الدمار الشامل. تُركز هذهِ الدراسة على وضع اطر معينة في تحليل الخطاب السياسي, اذا انها تُبنى على نقطتين مهمتين وهما: اولاَ:- الحصول على مفهوم افضل لتحليل الخطاب السياسي من وجهة نظر جدلية كما هو الحال في خطاب بلير هذا ، وثانياَ:- اثبات أن بلير استخدم مفردات معينة وخاصة الافعال المساعدة لاقناع المجتمع الدولي بأن الحرب ضد العراق في 2003 هي حرب مشروعة للحفاظ على الامن الدولي من صدام واسلحة الدمار الشامل. انها الدراسة الاولى من نوعها في الجمع بين التحليل النقدي والتحليل المقنع (ايجاد الحجج والبراهين) في تحليل الخطاب السياسي.

Keywords


Article
How and sisters In Arabic grammar
كيـــــــف وأخواتــــــــــها في النحو العربي

Loading...
Loading...
Abstract

The Arabic grammatical system includes a number of the tools that are used for different purposes and by different styles, hence there are different analysis and different significances. This paper attempts to study these nouns and tools that are commonly used as interrogative tools while they have more than one significance within the linguistic context. These significance had been collected in this independent research under the title( Kaifa wa Akhawatuha), where they are exhibited and shown orderly and in detail because they were scattered within different books. By this way, their uses, purposes and analysis became known, depending on what the ancient and modern grammarians had said , with grammatical examples of the Arab speech with the Qur'anic use of these tools. So, those who are interested on studying the Arabic language can realize them and recognizing their connection so that they would be able to understand and comprehend them. تشتمل المنظومة النحوية العربية على عدد من الأدوات استعملت لأغراض متعددة، وأساليب متنوعة، ونظراً لتنوع الاستعمال تعدد الاعراب وتغيرت الدلالة. وقد حاولنا في هذه الدراسة، الإحاطة بعدد من هذه الأسماء والأدوات اشتهرت بكونها من أدوات الاستفهام ،غير ان لها أكثر من دلالة في طيات السياق اللغوي، تم جمعها في هذا البحث المستقل تحت عنوان (كيف وأخواتها) وجرى استعراضها لأول مرة على هذا النحو المبوب والمرتب والمفصل، بعد أن كانت متفرقة في بطون الكتب وموضوعات النحو المختلفة، فتم بذلك معرفة استعمالها وبيان أغراضها وتحديد اعرابها في كل حالة من حالات الاستعمال، اعتماداً على ما ذكره النحاة القدامى والمحدثون ، مع الاشارة الى ما ورد في ذلك من الشواهد النحوية في كلام العرب، وما يؤكده من الاستعمال القرآني لهذه المجموعة من الأدوات، ليتسنى للدارس والمختص والمعني والمهتم بدراسة اللغة العربية ،ادراك خفاياها ومعرفة ما بينها من ارتباط حتى يتم له بعد ذلك فهمها واستيعابها بيسر وسهولة واتقان.

Keywords


Article
DESCRIPTION OF PLAES IN ALIA MOMDOUH’S
وصف المكان عند عالية ممدوح

Loading...
Loading...
Abstract

Description is considered one of the major elements in creating the narrative world. This research looks at the description of places and how they are portrayed in Alia Momdouh’s novels. It is categorized into three different types; physical description, psychological description and fictional description. يعدُّ الوصف أحد أهم الركائز الاساسية في بناء العالم الروائي لذا تناول هذا البحث موضوعة وصف المكان وكيفية حضوره في نصوص الكاتبة عالية ممدوح على ثلاثة أشكال: الوصف الخارجي، الذي يهتم بالسمات الظاهرة، الوصف النفسي الذي يبين الاثر النفسي المتحقق تجاه ما يوصّف من أمكنة، والوصف المختلق للمكان إلا أنه لا وجود له بوصفه تخييليّا محضا.

Keywords


Article
Crammatical Features in Al – Jawahris Poetry
ظواهر لغويّة في شعر الجواهريّ

Loading...
Loading...
Abstract

This search is study stylish phenomenon in Al-Jawahiry poet. AlJawahiry was from the typical poet , read the poet from the ancient age start the age before Islam to end the modern age . Also read the language books with its sound ,grammar and its language and this clearly appear in his poet. for this reason his poet is springboard to this study , so, Al-Jawahiry tried to flow the great poet ,so, he followed them in onomatopoeia, declension and grammar problems. Al-Jawahiry to be influence in Al-Quran al- karim language , not just the word level but also the sounded level, we have found the poet use the Quran method in more things. In the declension level appear more of the problem that Al Jawahiry broke the language rules in it. That the poet don’t control to the language rules, but the poet –as said- its permeation to the language rules. يدرس هذا البحث ظواهر أسلوبية في شعر الجواهري تتعلق ببنية المفردة وما يعتريها من ظواهر صوتية ترجع الى ضرورة الشعرية أو أنَّ الشاعر استعملها انطلاقاً من الموروث اللغوي والشعري الذي يمتلكه ، فلا شكَّ في أنَّ الجواهري من الشعراء المطبوعين ، قرأ دواوين الشعر منذ العصور القديمة ابتداءً بعصر ماقبل الاسلام وانتهاءً بالعصر الحديث ، وقرأ كذلك كتب اللغة ممّا تعلق بأصواتها زنحوها ولغاتها وهو مايظهر جلياً في شعره . لهذا كان شعره منطلقاً لدراستنا هذه ، فقد حاول الجواهري السير على سنن الشعراء الكبار ، وقد حذا حذوهم في كثير من المسائل الصوتية والصرفية والنحوية وغير ذلك ممّا يتعلق باللغات وماله نظر في الشواهد النحوية التي لم تقتصر على كونها ضرورة شعرية ، بل أنّها لغة من اللغات وظاهرة أسلوبية شائعة في الشعر 0 يبدو الجواهري متأثراً بلغة القرآن الكريم ، ليس على مستوى اللفظة فحسب فعلى المستوى الصوتي نجد الشاعر يحذو حذو القرآن الكريم في كثير من المسائل ، وعلى المستوى الصرفي ظهر كثير من المسائل التي خرق فيها الجواهري قانون اللغة ، إذ الشعر لايخضع لقانون اللغة ، بل الشعر كما يقال خرق لقانون اللغة 0 كما حاول الشاعر في كثير من الأحيان مجاراة كبار الشعراء في الجاهلية والاسلام وغيرها من العصور الأدبية .

Keywords


Article
US Policy Toward Austria from the Allies’ Occupation Of Austria in March 1945 until the Formation of the Government of decoding by the End of 1945
سياسة الولايات المتحدة الامريكية تجاه النمسا من احتلال الحلفاء للنمسا في اذار 1945 حتى تشكيل حكومة فك نهاية عام1945

Loading...
Loading...
Abstract

After the allied agreement on the liberation of Austria from Nazi control under what has been agreed in the Moscow conference in 1943 and the start of their troops in March 1945 liberation operations of Austria. The Soviet troops advanced faster than the US and British forces, and were able to enter the Austrian capital Vienna in early April of the same year. The Soviets formed an Austrian government without consultation with the United States and Britain, Stalin appointed the Speaker of the last Austrian Parliament before the Nazi invasion, Karl Warner, as president, because he wa not a communist. But he appointed two communist as Education and Home ministers. The formation of Warner’s government sparked a schism between the United States and Britain on the one hand and the Soviet Union on the other hand. Thus, intimations of the cold war appear in Austria as early as the end of World War II.بعد اتفاق الحلفاء على تحرير النمسا من السيطرة النازية بموجب ما تم الاتفاق عليه في مؤتمر موسكو عام 1943 وشروع قواتهم في اذار من عام 1945 بعلميات تحرير النمسا ، فقد كان تقدم القوات السوفيتية بصوره اسرع من القوات الامريكية والبريطانية ، واستطاعوا من دخول العاصمة النمساوية فيينا في مطلع نيسان من العام نفسة وتشكيل حكومة نمساوية مؤقتة دون التشاور مع الولايات المتحدة الامريكية وبريطانيا التي تأخر وصول قواتها الى فيينا، وقام ستالين في اسناد رئاسة الحكومة الى رئيس اخر برلمان في النمسا قبل غزو هتلر وهو كارل رنر رئيس لأبعاد الصفه الشيوعية عن تلك الحكومة ، في حين اسند وزارة الداخلية والتعليم الى شخصيات شيوعية ، فكان تشكيل حكومة رنر بداية الخلاف بين الولايات المتحدة وبريطانيا من جهة والاتحاد السوفيتي من جهة اخرى ، فقد بدأت معالم الحرب الباردة تظهر في النمسا في وقت مبكر من انتهاء الحرب العالمية الثانية .

Keywords


Article
Crimean War 1853-1856 and its Impact on Russian Interests in Russian America and the American position Towards Them
حرب القرم 1853-1856 وأثرها على المصالح الروسية في أمريكا الروسية والموقف الأمريكي منها

Loading...
Loading...
Abstract

Russia engaged in the Crimean War in 1853 against the Ottoman Empire, which supported by the French and British. Because of the presence of Russia's interests in the north-west coast of the Pacific, Russia had concerns about its interests from British intervention, especially since the latter has the interests of the coast, which endangers the Russian presence there. So when the Crimean war broke out, Russia took recourse to the United States. so that even if the United States would not and that it did not provide military support for Tsarist Russia, yet it would refuse to enter into the war alongside the French and British. The United State continued good relations with Russia since it was seeking to annex Russian America. The victory of the British in the war would lead to the expansion of their influence in North America which may lead to their control over Russian America, which makes it difficult for the United States to annex, and thus has contributed in support of Russia in the United States for the Russian America after the war اندلعت حرب القرم 1853 بين روسيا القيصرية والدولة العثمانية التي كانت تحصل على دعم الدولتين الفرنسية والبريطانية ، وبسبب وجود مصالح روسيا في الساحل الشمالي الغربي للمحيط الهادي فقد خشيت روسيا على تلك المصالح من التدخل البريطاني ، لاسيما أن الأخيرة تمتلك مصالح في ذلك الساحل مما يجعل المصالح الروسية في خطر ، لذا ما أن اندلعت حرب القرم حتى أخذت روسيا بالتقارب من الولايات المتحدة الأمريكية التي وأن لم تقدم الدعم العسكري لروسيا القيصرية إلا أنها رفضت الدخول في الحرب إلى جانب الطرفين الفرنسي والبريطاني، واستمرت في صداقتها مع روسيا فقد كانت الولايات المتحدة الأمريكية تسعى لضم أمريكا الروسية إلى ممتلكاتها فوجدت أن انتصار البريطانيين في الحرب سيؤدي إلى توسع نفوذهم في أمريكا الشمالية وقد يؤدي إلى سيطرتهم على أمريكا الروسية مما يجعل من الصعوبة ضمها ـ وبالتالي فقد أسهم الموقف الأمريكي الداعم لروسيا في حصول الولايات المتحدة الأمريكية على أمريكا الروسية بعد تلك الحرب .

Keywords


Article
The US Economic Aid to Yugoslavia and its Impact on the Political Relations between the Two Countries from September 1949 until January 1951
المساعدات الاقتصادية الأمريكية ليوغسلافيا وأثرها في العلاقات السياسية بين البلدين من أيلول 1949 حتى كانون الثاني 1951

Loading...
Loading...
Abstract

This research tries to shed light on the role of the United States economic aid to Yugoslavia on the political relations between the two countries, as the US administration tried to exploit the economic potential in order to achieve political ends by influencing the Yugoslav foreign policy in line with the American perspective in the affairs and international issues. Despite the fact that US economic aid resulted in the consolidation of the American-Yugoslav relations, it did not affect the Yugoslav foreign policy, which remained independent during that period. إن غاية البحث هي تسليط الباحث الضوء على الدور الأمريكي في مرحلة الحرب الباردة للتأثير على وحدة وتماسك الكتلة الشيوعية ، من خلال تشجيع ودعم الدول التي خيارات أخرى تتناول وطبيعة دولها في تطبيق الماركسية كنظام اقتصادي ، وكان اختيار يوغسلافيا انموذجاً لذلك التدخل ، وقد حاولت الإدارة الأمريكية استغلال إمكانياتها الاقتصادية في تحقيق غاياتها السياسية، الأمر الذي جعل الأخيرة تحاول التأثير في السياسة الخارجية اليوغسلافية بشكل يتوافق مع النهج الأمريكي في الشؤون والقضايا الدولية ، وعلى الرغم من أنّ المساعدات الاقتصادية الامريكية أثمرت عن توثيق العلاقات الأمريكية – اليوغسلافية ، إلا أنّها لم تؤثر في السياسة الخارجية اليوغسلافية التي بقت محافظة على استقلاليتها .

Keywords


Article
The policy of amnesty of the kings of the modern Assyrian kingdom (911-612 BC). Analytical historical study
سياسة العفو عند ملوك المملكة الآشورية الحديثة ) 911-612 ق . م ( دراسة تاريخية تحليلية

Loading...
Loading...
Abstract

The research sheds light on the policy of amnesty as a most prominent policies adopted by the Assyrian kings towards the rulers of their territories and the inhabitants of those regions during the era of the neo- Assyrian kingdom (911-612 BC). This amnesty were created in various situations depending on the state of conflict or rebellion . The second period of the neo Assyrian kingdom (745-612) was characterized by the expansion of the Assyrian kingdom through the extension of its authority over the new provinces. Thus we have cases of amnesty and forgiveness for the rulers and inhabitants of many regions in different parts of the Ancient Near East.. All amnesty cases issued and documented by the Assyrian kings were studied and analyzed in line with the descriptive historical approach based on the analysis of the cuneiform texts (translated) and adopted in the reading of Assyrian history and the history of Mesopotamia in general . البحث يسلط الضوء على سياسة العفو كابرز السياسات التي انتهجها الملوك الاشوريين اتجاه حكام الاقاليم التابعة لهم وسكان تلك الاقاليم إبان عصر المملكة الاشورية الحديثة ( 911- 612 ق.م. ) وقد نشكل هذا العفو بحالات متعددة ومتنوعة تبعاً لحالة الصراع او التمرد مع الاخذ بنض الاعتبار العوامل الجغرافية لمناطق المتمردين من الحكام , وقد ظهر من خلال البحث ان الفترة الثانية للعصر الاشوري الحديث (745 -612) امتازت بتوسع المملكة الاشورية من خلال امتداد سلطانها على اقاليم جديدة وبالتالي ظهرت لدينا حالات عفو وصفح عن حكام وسكان العديد من الاقاليم في مناطق متفرقة من الشرق الادنى القديم . كل حالات العفو التي اصدرها ووثقها الملوك الاشوريين خضعت للدراسة والتحليل بما يتماشى مع المنج التاريخي الوصفي المعتمد على تحليل النصوص المسمارية ( المترجمة) والمعتمدة في قراءة التاريخ الاشوري وتاريخ بلاد الرافدين بصورة عامة .

Keywords


Article
The Historical Dimension of Random Housing inBasra
البعد التاريخي لظاهرة التجاوزات العشوائية في مدينة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Basra city contains different random housing groups in unsettled areas as in the some cities in the world .This geographical phenomenon results from a group of variable historical, geographical, social, economical, and political factors in addition to the planning and designing of the city. This research aims at clarifying the historical dimension of the random housing and the economical overtaking. This has appeared due to political, economical, social, and other causes. These create a kind of distortion in the basic design of the city and have caused too many problems and difficulties against the accomplishment of lots of investing and servicing projects. Moreover, they are creating an emergence of different types of ecological, health, security, political, psychological, economical, and other types of problems. تضم مدينة البصرة مجموعات سكانية مختلفة في أحيائها كأي مدينة في العالم ، وهي ظاهرة جغرافية تنتج عن مجموعة عوامل تاريخية وجغرافية واجتماعية واقتصادية سياسية متنوعة ، فضلا ً عن دور الجهات التصميمية والتخطيطية في وضع التصميم الأساسي لها وتخطيط أحيائها . يهتم هذا البحث بتوضيح البعد التاريخي لظاهرة التجاوزات العشوائية ( السكن العشوائي ، التجاوزات الاقتصادية ) والتي أظهرتها للوجود مجموعة من الأسباب (الطبيعية ، السياسية ، الاقتصادية ، الاجتماعية ، السياسات السكانية ، وغيرها ) . والتي خلقت نوع من التشويه في التصميم الأساس للمدينة ، وسببت العديد من المشاكل والصعوبات أمام انجاز الكثير من المشاريع الاستثمارية والخدمية المخطط لانجازها من قبل الدولة والشركات الأهلية وجهات مختصة أخرى ، فضلا ً عن ظهور مختلف المشكلات البيئية والصحية والأمنية والسياسية والنفسية والاقتصادية وغيرها .

Keywords


Article
Hydrological Changes in the Marches of Southern Iraq and Their Effect on Development and Environment
التغيرات الهيدرولوجية لأهوار جنوب العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The Marshes are considered as a natural phenomenon, which have environmental diversity of fauna and flora. In addition, they are considered as a transitional area for the growth of sea fishes, and they have important benefits for the reduction of desertification, and climate temperement. The marshes have been under a big climate change as a result of environmental change that led to the lack of rain and high temperatures. In addition, the impact of projects upper basin which led to reduction of revenue of water and reducting of the total area of the marshes, which led to the deterioration of water and soil quality. The total area of marshes in 1973 was (8350 km2), which are distributed over three provinces of Maysan, Basrah, and Thi-qar. The total area was reduced to (3275 Km2) in 2012, which is 39.2 % of the total area of the Marshes in the seventies. It is really difficult to provide water to recover the total area of the marshes or continue to immerse the current area, because of the lack of water and growth investment, which required actions for the development of water resources to fulfill the requirements of different developments and provide the water for marshes recovery.تعد الأهوار ظاهرة طبيـــعة فيها تنوع بيئي مـــــن النباتات والأسماك والطيور والحيوانات فضلا عن انها مناطـــــق انتقالية لتكاثر الأسماك البحرية ولها أهمية كبيرة في الحد من التصحر وتلطيف المناخ. لقـــد تعرضت الأهوار إلى تغيرات بيئية كبيرة نتيجة للتغيــرات المناخية التي أدت إلى قلة الأمطار وارتفـــاع درجـــات الحرارة. فضلا عن تأثير مشاريـــع أعالي الحوض التي أدت إلى خفض الإيراد المائي للأهوار وتقلص المساحة المغمورة وتدهور نوعيـــــة المــياه والتربة. بلغت مساحة الأهوار في عـــام 1973 (8350)كم2 موزعة على ثلاث محافظات ميسان والبصرة وذي قـــار, بينما انخفضت لسنة 2012 إلى (3275)كم2 أي بنسبة 39.2)%) من مساحتها فـي السبعينـات. ومن الصعب توفير المياه لإنعاش الأهوار الكلية أو الاستمرار في غمر المساحة الحالية منها بسبب شحة المياه وتنامي الاستثمار, مما يتطلب اتخاذ إجراءات لتنمية الموارد المائية لمواكبة متطلبات التنمية المختلفة وتوفير المياه لإنعاش الأهوار.

Keywords


Article
Demographic , Social and Economic Features of Spinsters in AL Zubair
الخصائص الديموغرافية والاجتماعية والاقتصادية للعانسات في مدينه الزبير

Loading...
Loading...
Abstract

Spinstership is one of the social problems prevailing in most societies and in the families that make the core structure of the society. This phenomenon is quickly increasing due to the changing conditions in these societies that highly affects the females ( over 30 years old) and causes them to be spinsters. The study aims at analyzing the demographic, social and economic features of spinsters in AL- Zubair by using the geographical approach which is based on description and analysis . Both the analytic - descriptive and the surveying approaches are employed to investigate this phenomenon. Because of the lack of related official data, a questionnaire was distributed to (600) respondents. Only (527) of the responses were used as samples of the study . (73) responses were neglected because they were either incomplete or were not filled by the respondents. تعد العنوسة احدى المشكلات الاجتماعية التي بدأت تسري في اغلب المجتمعات وفي اسرها التي تعد ركيزة تلك المجتمعات وبنائها ، وهذا اتجاه بدأ يتنامى بشكل متسارع في ظل ما أحاط بتلك المجتمعات من متغيرات كان لها وقعها الكبير على الإناث ولكي تندرج في قائمه العانسات التي تقع ضمن سن 30 سنه فأكثر وحسب ما اعتادت عليه المجتمعات وما تراه من سن بخصوص هذه التسمية لذلك تهدف الدراسة الى تحليل خصائص العانسات الديموغرافية والاجتماعية والاقتصادية في مدينة الزبير ، وضمن المنهج الجغرافي القائم على الوصف والتحليل ، حيث تم توظيف المنهجين الوصفي التحليلي والمنهج المسحي ولتوثيق هذه الظاهرة ،وفي ظل انعدام البيانات الرسمية والمسحية الخاصة بها، ولاستنطاق الظاهرة فقد تم توزيع (600 )استمارة استبانة، اعتمدت (527) استماره منها ،بينما تم رفض (73) استمارة منها لنقص البيانات فيها او رفض المبحوثات ملأها ، فضلا عن الوقوف على خصائص العانسات .

Keywords

Table of content: volume: issue:80