Table of content

Journal of Basra researches for Human Sciences

مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية

ISSN: 18172695
Publisher: Basrah University
Faculty: Education
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Refereed and indexed Journal. A biannual from 1993-2010.Quarterly from 2011-until now.publised by the College of Education for Human Sciences ,University of Basra. Date of first issue 1993.

-The magazine has a coefficient of Arab influence (AIF) degree of influence (0.94).

-The magazine participated in (UDL EDGE) (Kuala Lumpur Malaysia).

Loading...
Contact info

-Phone Number= +964 07736024869
-Email:magazinbasrah@gmail.com

Table of content: 2016 volume:41 issue:4

Article
Characters’ Possible Worlds in Hardy’s Far from the Madding Crowd:A Cognitive- stylistic Study
العوالم الممكنة للشخصيات الواردة في رواية "بعيدا عن الزحام المجنون" للروائي الانكليزي توماس هاردي : دراسة اسلوبية و معرفية كتابة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The purpose of the present research has been to demonstrate the validity of applying Ryan’s (1991) possible worlds model to Hardy’s “Far from the Madding Crowd”. It has been obvious that the model is applicable in terms of distinguishing the Actual World of the narrative from the various possible worlds that the characters indulge in pushing the plot ahead. The research records a great change depicted in the heroine character in the light of PWT suggesting that her union with Gabriel Oak at the last chapter becomes convenient and desirable. الملخص : يتناول هذا البحث النظرية اللغوية المسماة "العوالم الممكنة" التي طرحتها العالمة اللغوية أم.أل. ريـان (1990) كأطار شامل لدراسة النصوص الادبية عامة ضمن مجال معرفي اكثر شمولية هي الشعرية المعرفية او البوتيقيا الادراكية و قد صار البحث الى اختيار هذه النظرية كموديل اسلوبي لغرض تطبيقه عمليا على نص روائي طويل و الاستفادة منه في تحليل رواية (بعيدا عن الزحام المجنون) للروائي البريطاني توماس هاردي و بالمساعدة في كشف العوالم الممكنة و هي عالم المعرفة و عالم الرغبة و عالم الالتزام و عالم الخيال في سرائر ابرز الشخوص الروائية و هما شخصية الزوج اوك و شخصية الزوجة بيتشابا.و تسهيلا لتطبيق هذا الموديل, قسمت الرواية لثلاث اقسام و قد خرج البحث بأستنتاجات و لعلم من ابرزها هي امكانية تطبيق نظرية العوالم الممكنة على نص روائي كبير, هذا من ناحية , و من ناحية اخرى,كشف البحث عن تسيُد الشخوص الذكورية على الشخوص الاناث توافقا و جريا مع ساد الحقبة الفكتورية من تفضيل الرجل على المرأة بالرغم من تحقق امتيازات معينة لها في مجالات محددة دون غيرها

Keywords


Article
تشكلات البنى الاجتماعية والتقابلات والأنساق السردية في رواية "الذباب والزمرد"

Loading...
Loading...
Abstract

ملخص البحث تناول الروائي عبد الكريم العبيدي في روايته (الذباب والزمرد) المجتمع العراقي في مدينة البصرة إبان نهاية التسعينات، وما وقع فيها من أحداث، حاول الروائي أن يقدمها، ليكشف لنا طبيعة الصراع الذي تمخض عن حالات من الموت والتدهور اللذين أصابا البنى الاجتماعية بكل مفاصلها الفكرية والاجتماعية والاقتصادية. ويكشف البحث المفاصل التي تكونت منها الرواية، والتي أسهم المنهج البنيوي التكويني للوسيان كولدمان في تعميق الحفر النصي فيها للوصول إلى دلالاتها وأغراضها، ولهذا السبب فإننا توخينا تقديم مفاهيم هذا المنهج، والتعريف بها في المقدمة، بوصفها فرشة استباقية لفهم الرواية من خلالها، ثم قسمنا البحث على أربعة مباحث صغرى Abstract In his novel "Flies and Emerald" , Abdul-Karim Alubaidi explores the Iraqi society in Basra during the final nineteenths of the last century. The novelist tries to uncover the nature of conflict that had caused death and degradation in all levels of Iraqi life, socially, economically, or ideologically. The present paper discusses the basic constructions of Abdul-Karim Alubaidi's "Flies and Emerald" in terms of Lucian Goldman's The Genetic Structural Theory. The researcher introduces the main concepts of the theory in the introduction as a base to understand and explain the novel. Then, four sections are introduced. The first section deals with the social understructures in the novel. The narrative components of the novel are exposed to in the second section. Section three explores the narrative contrasts in the novel. Finally, the researcher discusses the narrative perspectives . The conclusion of the present paper states that the main construction of the novel and the general degradation of its characters greatly correspond with the whole degradation of the understructures in the Iraqi world, filled with hope to what could be possible in the novelist's vision.


Article
الزمن في العقل العراقي - قراءة في جينالوجيا الخطاب الثقافي

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Avery close , social, historical and cultural reading to the ancient Iraqi heritage would reveal how the ancient Mesopotamian man regards and employs time in a way to serve his social needs as he confronts various environmental circumstances . it was such circumstances that were in charge of hindering him not only from a achieving his a aspirations but also from providing certain alternatives to utilize Time adequately enough to reach his aims . this research deals with the precise outlook to Time the Mesopotamian man acquires. Hence the research in its different sections, is to illuminate the employment of time through a number of ancient texts the researcher could put hand on. خلاصة البحث تكشف القراءة الفاحصة للتراث العراقي القديم : أدباً وتأريخاً وسلوكاً اجتماعياً،عن النظرة الخاصة والدقيقة التي نظر بها الإنسان العراقي القديم للزمن بما يخدم حياته الاجتماعية في مواجهة الظروف البيئية التي تقف حائلاً دون تحقيق ما يصبو إليه،وإيجاد بدائل تعويضية في استغلال الزمن الذي يحقق من خلاله أهدافه،وسيقف البحث على الكيفية التي نظر فيها العراقي القديم للزمن خاصة على وفق تقسيمات يراها مهمة في إيضاح الفكرة للقارئ الكريم مستعيناً بالنصوص الممكنة 0


Article
Linguistic signals in a selected messages Geber) Another picture of the reality of grammatical doors in the first half of the second century AH))
الإشارات اللغوية في مختار رسائل جابر بن حيان صورة أخرى لواقع الأبواب النحوية في النصف الأول من القرن الثاني الهجري

Loading...
Loading...
Abstract

summary Researcher seeks to monitor linguistic phenomena that littered the Jaber Ben Hayan messages to paint them a clear picture of the reality of the grammar lesson grammatical and Doors that were Mtadolh in the first half of the second century; because Geber chemical is one of the scientists that time the one hand, and by the another that he himself pointed out in his letters to its dependence on Arabic linguistic theory in his time as endorsed by the Arab scientists in Aelloukt.ohma means that matures grammar lesson in time Jaber, and bringing them to an advanced stage it can employ linguistic theory in what Ossst for him an old chemical field Jaber, who has worked with الملخص : يسعى البحث الى رصد الظواهر اللغوية التي تناثرت في رسائل جابر بن حيان ليرسم منها صورة واضحة المعالم عن واقع الدرس النحوي والأبواب النحوية التي كانت متداولة في النصف الأول من القرن الثاني الهجري؛لأن جابر بن حيان الكيمائي يمثل أحد علماء ذلك الزمان هذا من جانب,وجانب أخرى أنَّه نفسه أشار إلى في رسائله إلى اعتماده على النظرية اللغوية العربية في زمنه مثلما أقرها علماء العربية في ذلك الوقت.وهذا يعني نضوج الدرس النحوي في زمن جابر ,ووصوله إلى مرحلة متقدمة يمكن معها توظيف النظرية اللغوية في ما أسست من أجله وهو المجال الكيميائي القديم الذي عمل به جابر.


Article
The role of women in social life In Andalusia
دور المرأة في الحياة الاجتماعية في الأندلس من الفتح حتى سقوط غرناطة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Almlmon ruled Andalusia about eight centuries (92-897h / 711-1492m) and built a civilization supplied humanity in many aspects of science and knowledge, Andalusian women contributed to by the man in the building that civilization, was a presence in various fields of life, political, social, cultural and economic , and by tracking the role of Andalusian women was noted that all of these fields need to be an independent study. This research on the role of Andalusian women focused in social life, as it dealt with first introduction to the women in the era of conquest, then the role of Almassahrat in bringing together Muslim conquerors and the people of the country, then touched on the role of each of the slain and gentles in the Andalusian community, we ask Allah to make this work purely for His sake he is best bless. ملخص البحث حكم الملمون الأندلس حوالي ثمانية قرون ( 92-897هـ/ 711-1492م) وأقاموا حضارة رفدت الإنسانية في كثير من جوانب العلم والمعرفة ، وقد أسهمت المرأة الأندلسية إلى جانب الرجل في بناء تلك الحضارة ، فكان لها حضور في مجالات الحياة المختلفة ، السياسية والاجتماعية والثقافية والاقتصادية ، ومن خلال تتبع دور المرأة الأندلسية لوحظ أن كل هذه المجالات بحاجة إلى دراسة مستقلة . وقد ركز هذا البحث على دور المرأة الأندلسية في الحياة الاجتماعية ، إذ تناول أولا مقدمة عن المرأة في حقبة الفتح ، ثم دور المصاهرات في التقريب بين الفاتحين المسلمين وأهل البلاد ، بعدها تناول البحث دور كل من الجواري والحرائر في المجتمع الأندلسي ، نسال الله تعالى أن يجعله عملا خالصا لوجهه الكريم انه نعم الموفق .


Article
العلاقات التجاريةبين الفاطميين والمدن الإيطالية

Loading...
Loading...
Abstract

ملخص البحث : تمتعت الدولة الفاطمية في أثناء مدة قوتها بهيمنة واسعة على مياه البحر المتوسط وهذا الموقع الحيوي جعلها ساعية الى اقامة علاقات مع المدن المتشاطئة على البحر المتوسط وخاصة المدن الايطالية من الناحية التجارية مثل : امالفي ، وجنوا ، والبندقية ،وبيزا ولغرض تعزيز ذلك عقدت معهن بعض المعاهدات التجارية ووفرت لهن كثيرا من التسهيلات في داخل اراضيها تشجيعا لتنشيط الحركة التجارية من استيراد وتصدير معهن،وكانت تلك المدن ليست ببعيدة عن الصراعات التي شهدتها المناطق ومياه البحر المتوسط خلال نشوب الحروب الصليبية في سنة 488هـ/1095م ، بل شاركت معظم هذه المدن فيتلك الحروب ، وكان لها دورا كبيرا فيها ، وكانت مدفوعة بالعامل الديني ، بل أن العامل التجاري أقل أهمية بالنسبة لها من العامل الديني.

Keywords


Article
موقف الآلوسي من مرويات كعب الأحبار من خلال تفسيره "روح المعاني"

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The research heel Narratives Aloha barmen through the interpretation of the spirit of the meanings of guardian where the latter expressed wide attention Bmroyate and relied upon heavily and noted that al-Alusi was confused in MroyateFenrah in many citizen interpreted say something in another home calls for something else Anaqdah completely (and lm from Gazan The Goat Goat ,and guide the GazanArshad) despite being accused of heel of lying and Mroyate not reliable ,because it conveys about books of the Jews ,but he attaches qreat importance and makes it more like a Balmassadik of constants him with the weakness in the backing and contrary implications of the assets of the lslamic faith correct0 خلاصة البحث: تنــــاول البحث موقف الآلوسي من مرويات كعب الأحبار من خلال تفسير "روح المعاني" للآلوسي،حيث الأخير أبدى اهتـــماماً واسعا بمروياته واعتمد عليها بشكل كبير، والملاحظ ان الآلوسي كان مضطرباً في مروياته فنراه في كثير من مواطن تفـــسيره يقول شيء ،وفي موطن آخر يدعو إلى شيء آخر ينـــاقضه تمــــاماً ( وأنا من غــــزيه ان غوت غويت ، وإن ترشــــد غزيه ارشـــــد) فعلى الرغم من اتهــــامه لكعب بالكذب وأنَّ مروياتـــه لا يوثق بها ، لأنه ينقـــــل عن كتب اليهود، إلا أنَّه يوليها أهمية كبيرة ،ويجعلها أشبه بثابتٍ من الثوابت عنده مع ما فيها من ضعف في الإسنـــاد ومخالفة مضامينها لأصول العقيدة الإسلامية الصحـــيحة0

Keywords


Article
موقف ادارة الرئيس الامريكي جونسون من الاوضاع السياسية في لاوس 1964-1968

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research reviewed the US president administration linden Johnson from the situations that took place in Laos since he took over the white house power at 1964. And the threats that faces some areas in Laos from Pathet Lao communist party and support from his allies in northern Vietnam , in spite of the neutrality been declared at 1962 .The US position has focused at that time between supported to keep the neutrality of Laos and to proceed to carry out a military operations to limit the passage of troops and communist supports through Laos to southern Vietnam, after the communist forces gone too far and that considered by US a threat to them interests so that the US started the war against the northern Vietnam at 1965 and took from the neutral region Laos secret base to launch air military operations, they carried out a series of military operations which ranged between failure and success till the end of Johnson’s presidency at 1968. الخلاصة: يتناول هذا البحث موقف ادارة الرئيس ليندون جونسون من الاوضاع التي جرت في لاوس منذ توليه الادارة في البيت الابيض عام 1964، والتهديدات التي تعرضت لها بعض الاراضي في لاوس من قبل حزب الباثيت لاو الشيوعي وبدعم من حلفائهم في فيتنام الشمالية ، على الرغم من الحياد الذي اعلنته البلاد عام 1962. وقد تبلور الموقف الامريكي انذاك بين المؤيد لابقاء لاوس على الحياد ازاء الصراع الدائر في المنطقة ، وبين الشروع بالقيام بعمليات عسكرية سرية ، للحد من مرور القوات والامدادات الشيوعية عبر الاراضي اللاوسية الى فيتنام الجنوبية . وبعد تمادي القوات الشيوعية في اعتداءتها ، التي عدتها الولايات المتحدة تهديداً لمصالحها ، فقد شرعت الولايات المتحدة في إعلان الحرب على فيتنام الشمالية عام 1965، واتخذت من لاوس البلد المحايد ، قاعدة سرية لشن العمليات العسكرية الجوية ، كما نفذت سلسلة من البرامج العسكرية، التي تراوحت بين النجاح والفشل حتى نهاية ولايته في عام 1968.

Keywords


Article
إمكانيات تطوير السياحة الدينية في محافظة البصرة : دراسة في جغرافية السياحة

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT This paper deals with the possibilities of the development of religious tourism in the province of Basra, to the importance of tourism as an economic sector he could feed the country's hard currency and provides new business opportunities, has addressed this research the concept of religious tourism and the elements of the tourist offer in the province of Basra, which is Palmracd shrines and religious sites, and down to highlight the importance of religious tourism and the possibility of developing them reflected the effects of economic, social and political. الملخص : يتناول هذا البحث امكانيات تطوير السياحة الدينية في محافظة البصرة ، وذلك لأهمية السياحة بوصفها قطاعا" اقتصاديا" يمكنه رفد البلد بالعملات الصعبة ويوفر فرص عمل جديدة ، وتناول البحث مفهوم السياحة الدينية ومقومات العرض السياحي في محافظة البصرة التي تتمثل بالمراقد والمقامات الدينية ، وصولا الى ابراز اهمية السياحة الدينية وامكانية تطويرها بما تعكسه من اثار اقتصادية واجتماعية وسياسية. اعتمدت الدراسة على الجانب المكتبي والزيارات الميدانية التي تمت في محافظة البصرة للوقوف على مدى توافر الخدمات السياحية وما تحتاجه تلك الاماكن من مقومات لتطويرها .

Keywords


Article
دور الخصائص الموقعية والموضعية في تحقيق التنمية الحضرية لمدينة السماوة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Eating Search natural properties in the city of Samawah of the site and features position Banazare and their suitability for urban development in the city and the study showed that the city is home to a range of natural resources that can contribute to a positive role in achieving those development and to find effective solutions to the resources that constitute an obstacle to achieving this المستخلص تناول البحث الخصائص الطبيعية في مدينة السماوة المتمثلة بالموقع ومميزات الموضع بعناصره ومدى ملائمتها للتنمية الحضرية في المدينة وأظهرت الدراسة أن المدينة تضم مجموعة من الموارد الطبيعية التي يمكن إن تساهم بدور ايجابي في تحقيق تلك التنمية وإيجاد حلول ناجعة للموارد التي تشكل عقبة في تحقيق ذلك.

Keywords


Article
الاستراتيجية الأمريكية الجديدة في الشرق الأوسط في ضوء ثورات الربيع العربي ((دراسة في الجغرافيا السياسية))

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The Middle East represented the seminal part within the American administration through the period of James Monro president even till the age of Obama president. The U.S.A government follow different strategies joined by the internal conditions of the U.S.A. (United States of America) in spite of all the developments and adventures that threaten it the external. Where all the strategies are surge from the aims and benefits of United States which represented by saving all the sources power akin (oil and gas) for Israel safety and protection they are colleague. When the Arab spring uprisings are started in many Arab states, Obama president follows new techniques that called by cute power strategies, which assemble between the diplomatic aspects from one hand, and the power aspect from the other hand for realizing they are aims in the area. As well as U.S.A. Follow, the adaptation strategies with the Aslamic parties defied to the political scene in the Arab states because whole these parties don't threaten the safety of the United States in the area. الملخص: تحتل منطقة الشرق الأوسط مكان الصدارة في سلم أولويات الإدارة الأمريكية المتعاقبة منذ عهد الرئيس جيمس مونرو وصولاً إلى عهد الريس الحالي أوباما واتبعت تلك الحكومة استراتيجيات مختلفة تجاه منطقة الشرق الأوسط ترتبط إلى حد كبير بالظروف الداخلية للولايات المتحدة الأمريكية وطبيعة التطورات والمخاطر التي تهددها في الخارج وكانت كل استراتيجية تتبع من أهداف ومصالح الولايات المتحدة المتمثلة بضرورة الحفاظ على تدفق أمدادات الطاقة (النفط والغاز) والحفاظ على أمن اسرائيل وكذلك حماية حلفائها في المنطقة. وعندما أندلعت ثورات الربيع العربي في عدد من الدول العربة ، أتبع الرئيس أوباما استراتيجية مختلفة حيالها سميت باستراتيجية القوة الذكية (soft power) التي تجمع ما بين التلويح باستخدام القوة وما بين الدبلوماسية من أجل الوصول إلى الأهداف المرسومة للولايات المتحدة فضلاً عن اتباع ما يعرف بسياسة (التكيف الاستراتيجي) مع الحركات والأحزاب السياسية التي تصدت للمشهد السياسي في دول الربيع العربي ما دامت تلك الحركات لا تشكل تهديد على مصالحها في المنطقة.

Keywords


Article
الذات المهنية وعلاقتها بالاستقرار المهني عند المرشدين التربويين

Loading...
Loading...
Abstract

خلاصة البحث يهدف البحث على التعرف الذات المهنية وعلاقتها بالاستقرار المهني عند المرشدين التربويين ، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بالإجراءات التالية : 1- التعرف على الذات المهنية لدى افراد عينة الدراسة. 2- التعرف على الذات المهنية بحسب متغير الجنس ( ذكور- اناث ). 3- التعرف على الاستقرار المهني لدى افراد عينة الدراسة. 4- التعرف على الاستقرار المهني حسب متغير الجنس ( ذكور- اناث ). 5- التعرف على العلاقة بين الذات المهنية والاستقرار المهني لدى افراد عينة الدراسة

Keywords


Article
أثر أنموذج Adey & Shayer في التحصيل والذكاء البصري لدى طلبة قسم الفيزياء - كلية التربية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The aims of the present study to investigating the impact of the model ( Adey and Shayer ) in the collection and optical intelligence for the students of the first second stage – Physics department – Education college – Qadisiya University. Hypotheses by testing the validity of the following . There are no statistically significant difference at the 0,05 level between the average score of students in the experimental group which have been studied the subject according to the ( Adey and Shayer) , the average score of the control group students which have been studied the subject according to ordinary method in the collection and optical intelligence . By using the experimental design of partial adjustment of the experiment and control group of researchers and to identify the research sample students of the second morning study in physics department for the year ( 2014-2015) , totaling (102) male and female distoubution with three devotion and chosen two classes for Ran dam method , division (A) represented the experimental group and division (B) represented the control group and the number in the group (32) male and female. The two groups were rewarded in the age and intelligence variable. The researcher prepare the necessary requirement research such as article scientific , behavioral objectives and plans of teaching . in the begging built the first two tools search a achievement test which consist of (25) item and the second tools the optical intelligence scale be consist of (30) item , the experience applied at begging of the second semester in the year (2014-2015) since full semester . They have been studied experimental group according to the ( Adey and shayer) model. The control group according to ordinary method after the a achievement test and the optical intelligence scale and achievement test then processing the statistical data by statistical bage for social science ( spss ) , we obtained the results as follow. 1. superiority of the study experimental group which studied in the( Adey and shayer) model on the control group student in achievement ordinary method . 2. superiority the experimental group students on the students of the control group in both the optical intelligence and collection in optics subject According to the result provide some recommend Daltons ملخص البحث : يهدف البحث الحالي إلى التعرف على ( اثر انموذج Adey & Shayer في التحصيل والذكاء البصري لدى طلبة قسم الفيزياء– كلية التربية ) . وللتحقق من اهداف البحث تمت صياغة الفرضية الصفرية الاتية: لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات الطلبة في المجموعة التجريبية الذين درسوا المادة الدراسية على وفق انموذج ( Adey & Shayer) ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة الذين درسوا المادة الدراسية على وفق الطريقة الاعتيادية في التحصيل والذكاء البصري. استعمل الباحثان التصميم التجريبي ذي الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة وتحدد مجتمع البحث بطلبة المرحلة الثانية في قسم الفيزياء- كلية التربية – الدراسة الصباحية للعام الدراسي ( 2014-2015 ) والبالغ عددهم (102) طالب وطالبة موزعين على ثلاث شعب وتم اختيار شعبتين بالطريقة العشوائية شعبة ( أ ) تمثل المجموعة التجريبية وشعبة (ب) تمثل المجموعة الضابطة وكان عددهم في كل مجموعة (32) طالباً وطالبةً , كوفئت المجموعتين في متغيرات ( العمر الزمني , الذكاء), واعدا الباحثان مستلزمات البحث اللازمة والمتمثلة بالمادة العلمية و الاهداف السلوكية والخطط التدريسية , وفي ما يتعلق بأداتي البحث فقد اعدا الباحثان أداتي البحث , الأولى الاختبار التحصيلي والذي تألف من (25) فقرة , والاداة الثانية مقياس الذكاء البصري الذي تألف من (30 ) فقرة . طبقت التجربة في بداية الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2014- 2015) اذ استغرقت التجربة فصلاً دراسياً كاملاً. درست المجموعة التجريبية على وفق أنموذج ( Adey&Shayer ) والمجموعة الضابطة على وفق الطريقة الاعتيادية وبعدها تم تطبيق الاختبار التحصيلي ومقياس الذكاء البصري ومن ثم معالجة البيانات احصائياً بأستعمال الحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) وتم التوصل الى نتائج عديدة منها :- 1- تفوق طلبة المجموعة التجريبية الذين درسوا على وفق انموذج (Adey & Shayer ) على طلبة المجموعة الضابطة الذين درسوا على وفق الطريقة الاعتيادية في التحصيل والذكاء البصري في مادة البصريات وفي ضوء نتائج البحث قام الباحثان بتقديم عددٍ من التوصيات والمقترحات.

Keywords


Article
العزلة الوجدانية عند طلبة الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The current research aims to identify and determining the emotional isolation for university students, It has also aims to identify the emotional isolation of statistical differences according to gender (Males - females). As well as variable of specialization (humanitarian, scientific). Total sample was estimated (100) a hundred students boys & girls . Results of this research indicates that the sample of research suffer from emotional isolation. The results indicate the existence of statistically significant differences in favor of females, while the results concluded that there were no statistically significant differences depending on the variable specialization (scientific - humanist). الملخص يهدفالبحثالحاليالىالتعرفعلىالعزلةالوجدانيةعندطلبةالجامعة،كمااستهدفالبحثالىالتعرفعلىالفروقالاحصائيةمنالعزلةالوجدانيةتبعالمتغيرالجنس(ذكور- اناث(. وكذلك متغير التخصص (علمي- انساني). بلغت عينة البحث (100) مئة طالب و طالبة, وتوصلت نتائج البحث الى ان عينة البحث تعاني من عزلة وجدانية. كما اشارت النتائج الى وجود فروق دالة احصائية لصالح الاناث, في حين توصلت النتائج الى انه لا توجد فروق دالة احصائية تبعا لمتغير التخصص(علمي- انساني).

Keywords


Article
معوقات استخدام الوسائط المتعددة بالتدريس في اقسام اللغة العربية في كليات التربية من وجهة نظر التدريسيين و التدريسيات

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The present study aimedto identify the(impediments to the use of multimediainteachingthe Arabic languagedepartmentsincolleges of educationfrom the standpoint ofthe teaching staffandAltdriciat). The study sample consistedof(60)andpedagogyinteachingArabiclanguage departmentsin thefaculties of educationinuniversities(Qadisiyah, Babil and Basra), andthe researcheradoptedthe descriptive approachbecause itfitsand proceduresexaminedthrougha questionnaireincluded(20) items distributed Theresearch sampleafterfindingherhonestyand consistency, the researcheradopted thePearson correlationcoefficient,andthe weighted average, andweightpercentilemeansstatistically, and the percentagecalculationmethodto dealwith the searchresultsstatistically. .touseltResearcherto a number offindings, including: 1.The use ofmultimediainteachingsuffers fromseveralobstacles. 2.Themajority ofthe teaching staffandAltdriciatdo not havesufficient information toenable themto useinmulti-media teaching .3.scarcity oftraining sessionsduring theservicein the use ofmulti-media inteaching ملخص البحث هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على(معوقات استخدام الوسائط المتعددة بالتدريس في اقسام اللغة العربية في كليات التربية من وجهة نظر التدريسيين والتدريسيات ). تكونت عينة الدراسة من (60) تدريسياً وتدريسية في أقسام اللغة العربية في كليات التربية في جامعات (القادسية وبابل والبصرة) ، واعتمدت الباحثة المنهج الوصفي لأنه يتلاءم وإجراءات بحثها من خلال استبانة ضمت (20) فقرةوزعت على أفراد عينة البحث بعد ايجاد الصدق والثبات لها، اعتمدت الباحثة معامل ارتباط بيرسون ، والوسط المرجح، والوزن المئوي وسائل إحصائية، والنسبة المئوية وسيلة حسابية للتعامل مع نتائج البحث إحصائياً. توصلت الباحثة إلى عدد من النتائج منها: 1. إنّ استخدام الوسائط المتعددة في التدريس يعاني من معوقات عدة. 2. إنّ أغلب التدريسيين والتدريسيات لا يمتلكون المعلومات الكافية التي تؤهلهم لاستخدام الوسائط المتعددة في التدريس. 3. ندرة الدورات التدريبية في أثناء الخدمة في مجال استخدام الوسائط المتعددة في التدريس 4. إن القاعات الدراسية غير مهيأة فنياً لاستخدام الوسائط المتعددة. 5. كثرة عدد الطلبة في الصف الواحد يعيق استخدام الوسائط المتعددة في التدريس. وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث الحالي توصي الباحثة بعدد من التوصيات منها: 1. إقامة دورات تدريبية للتدريسيين والتدريسيات للتدريب على استخدام الوسائط المتعددة. 2. توفير الأجهزة والأدوات والتجهيزات الحديثة اللازمة. 3. إنشاء قاعات دراسية مهيأة فنياً لاستخدام الوسائط المتعددة. 4. تقليل عدد الطلبة في الصف الواحد. 5. زيادة الوقت المخصص للمحاضرة الواحدة.

Keywords

Table of content: volume:41 issue:4