جدول المحتويات

آداب البصرة

ISSN: 18148212
الجامعة: جامعة البصرة
الكلية: الاداب
اللغة: Arabic and English

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية فصلية محكمة تصدر عن عمادة كلية الاداب - جامعة البصرة . تعنى بنشر البحوث الانسانية فقط لمختلف الباحثين العراقيين و غير العراقيين. و تم اصدار اول عدد في عام 1968 و يتم حاليا اصدار اربعة اعداد سنويا.

Loading...
معلومات الاتصال

Web Site : http://www.basrahadab.com/ar/home
/
Email:adabalbasrah.journal@yahoo.com

جدول المحتويات السنة: 2017 المجلد: العدد: 81

Article
Longer word of revelahion in the Holy Quran the of word and the cntral held in turn on the implications of a central
دلالة ألفاظ الوحـــي فــــــي القــرآن الكريــم

المؤلفون: Azhar Ali Yaseen أزهار علي ياسين
الصفحات: 1-37
Loading...
Loading...
الخلاصة

This research aims to trace tgese word and their meanings and contexts in which the word revelation comes in some contexts. It also denotes the sacrosanct revelation as in the Quranic discourse addressed to the bees . Afunction of the revelation of the message , which is the speech that God gives to the Prophets and the Apostlws for the purpose of informathional- missionaey as it comes in the sense of divine revelation and is specific to the parents and others . تعد الفاظ الوحي في القرآن الكريم من الألفاظ المركزية التي انعقدت بدورها على دلالات مركزية . يعني هذا البحث بتتبع هذه الألفاظ ودلالاتها وسياقاتها الواردة فيه ، حيث تأتي لفظة الوحي في بعض السياقات دالة على الرسالي وهو الكلام الذي يلقيه الله تعالى على الانبياء والرسل لغاية تبليغة- ارسالية ، كما تأتي بمعنى الوحي الالهامي وهو خاص بالاولياء وغيرهم ، وتدل ايضاً على الوحي التسخيري كما في الخطاب القرآني الموجه الى النحل .

الكلمات الدلالية


Article
Metaphor Comprehension by the Congenitally Blind Children
استيعاب الاستعارة من قبل الأطفال المكفوفين خلاقيا

Loading...
Loading...
الخلاصة

Vision has great significance in building our cognition and language. One glance is enough for constructing and storing many concepts about the world around. Language is a reflection to those stored concepts. How does loosing of this most important sense effects metaphor comprehension? It is one of the most linguistic phenomena should be effected because it depends on comparing two objects or concepts to indicate one of them in terms of the other. The designed test has included 52 children, 26 blind children as variable group and 26 sighted children as control group. Each of these groups is divided into two sub-groups, older group (children who have passed the critical period or the age of 12) and younger group (children who have not passed it yet). The subject have exposed to 80 metaphors constructed within a short story. Results of this study show that congenitally blind children can comprehend metaphor like sighted ones, but they have later onset. They also indicate that blind children who have passed the age of twelve are equal, in their ability in understanding metaphor, to the sighted children who have not passed this age yet. إن من البديهيات أن يحتل النظر مكانة بالغة الأهمية في بناء إدراك و لغة الإنسان بحيث ان النظرة الواحدة كفيلة ببناء وتخزين عدة مفاهيم عن الاشياء من حواله. هذه الدراسة ترتكز على فكرة او سؤال جوهري يتلخص بمدى و كيفية تأثير فقدان هذه الحاسة الضرورية على استيعاب الاستعارة, خصوصا ان الاستعارة هي احد اهم الظواهر اللغوية و التي تستند في بناءها على المقارنة بين شيئين او مفهومين والاشارة الى احدهما من خلال بعض خصائص الاخر. لقد شملت الدراسة على اثنان وخمسون طفل ينقسمون بالتساوي الى مكفوفين و مبصرين (مجموعة متغيرة و مجموعة ضابطة) وفي دورها تنقسم كل من هاتين المجموعتين الى مجموعتين فرعيتين, مجموعة فرعية تضم الاطفال الذين تجاوزوا سن الثانية عشرة واخرى لمن هم دون ذلك. لقد تم عرض ثمانين استعارة على العينات لأجل تفسيرها. تصنف هذه الاستعارات اعتمادا على محتواها مرة وعلى نوعها مرة اخرى, حيث يعكس تنوع المحتوى مجمل المظاهر المادية والمعنوية في العالم المحيط كاللون والنسيج المادة او نوع سطحها والشكل والحجم و المفاهيم المجردة. اما تصنيفا حسب النوع فيبنى على التقليدية مرة (استعارات تقليدية و اخرى جديدة) وعلى التعقيد مرة اخرى (استعارات معقدة واخرى بسيطة). لقد أظهرت نتائج البحث مقدرة ملحوظة على استيعاب الاستعارة من قبل الاطفال المكفوفين لكنها تأتي متأخرة مقارنة بنظرائهم من المبصرين. لقد وجد أن الأطفال المكفوفين الذين تجاوزوا سن الثانية عشرة يتساوون في مقدرتهم مع من المبصرين الذين لم يتجاوزوا ذلك السن بعد. وكنتيجة متوقعة كشفت الدراسة عن دور كبير للبيئة و الفروقات الفردية في عملية نمو مقدرة الاستيعاب تلك بالنسبة للمكفوفين اكثر منها للمبصرين.

الكلمات الدلالية


Article
Pragmatic Aspects as Tools for Translators
المظاهر التداولية كوسائل مساعدة للمترجمين

Loading...
Loading...
الخلاصة

Translation is considered to be an interdisciplinary field since it can be studied and applied to different branches of linguistics. One of the common features shared by translation and pragmatics is meaning. On the one hand, pragmatics seeks to identify and disambiguate the implicit meanings in a certain discourse; and on the other hand, translation requires explicating what is implicit in order to produce a correct and clear text. Moreover, pragmatics makes it easy to differentiate between meaning and use. Hence, translators can use the different aspects of pragmatics as tools which assist to analyze a certain discourse appropriately. Speech acts, cooperative principle, implicature, politeness, presupposition and deixis constitute the main aspects of pragmatics which are used in daily conversations whether written or spoken. Pragmatic aspects can be applied as useful tools to translation and can assist translators to identify the pitfalls and weaknesses in rendering a discourse. This paper also sheds light on the most common aspects of pragmatics in relation to translation with explanatory examples excerpted from Nathaniel Hawthorne's novel The Scarlet Letter and their translations which are analyzed and compared in order to highlight how translators deal with pragmatic aspects in their translations. تعبتر الترجمة حقلاُ متعدد الإختصاصات لإمكانية دراستها وتطبيقها في مختلف فروع علم اللغة. يعتبر المعنى صفة مشتركة بين الترجمة والتداولية وذلك لأن التداولية تبحث في تحديد وتوضيح المعاني الضمنية في خطاب معين. ومن جهة أخرى فإن الترجمة تتطلب تفسير ما هو ضمني من أجل إنتاج نص واضح وصحيح. علاوةً على ذلك، تسهل التداولية من التمييز بين المعنى والاستخدام. لذلك يمكن للمترجمين استخدام مختلف المظاهر التداولية كأدوات مساعدة في الترجمة من أجل تحليل أي خطاب على نحو مناسب. تعتبر الأفعال الكلامية ومبدأ التواصل والتضمين والتهذيب والافتراض )المسبق( والاشارة ) باستخدام اللغة ( أهم الصفات أو الوسائل التداولية والتي تستخدم في المحادثات اليومية سواء كتابةً أو شفوياً. يمكن تطبيق هذه المظاهر كأدوات مساعدة في عملية الترجمة والتي تساعد المترجم في تحديد الأخطاء ونقاط الضعف في عملية ترجمة الخطاب. يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على أكثر المظاهر التداولية شيوعاً وعلاقتها مع الترجمة مع أمثلة توضيحية مقتبسة من رواية الحرف القرمزي لناثانيال هوثورن وثلاث من ترجماتها وتحليلها ومقارنتها من أجل تحديد كيفية تعامل المترجمين مع التعابير التداولية خلال عملية الترجمة.

الكلمات الدلالية


Article
Flipping one meaning in the poetry of Mutanabi A study in self-intertextuality
تقليب المعنى الواحد عند المتنبي دراسة في التناص الذاتي

Loading...
Loading...
الخلاصة

This study is concerned with clarifying the phenomenon in the poetry of Mutanabi it lies in that it overturns the one meaning in his hair and extracted from the multiple meanings related to each other, which is the appearance we called b intertextuality self to distinguish it from the outside intertextuality and we mean it influenced other texts of poets who won the attention of scholars, past and present.تعنى هذه الدراسة باجتلاء ظاهرة لم يلتفت اليها الدارسون في شعر المتنبي تتجلى في تقليبه المعنى الواحد في شعره على أوجه مختلفة ، فيستخرج منه معاني متعددة ذات صلة ببعضها ، وهو مظهر اسميناه بـ التناص الذاتي لتمييزه عن التناص الخارجي الذي نعني به تأثره بنصوص الآخرين من الشعراء ، المظهر الذي نال عناية الدارسين قديماً وحديثاً . إن المتنبي لم يكتف بإعادة إنتاج المعاني المتداولة ، وإنما أعاد إنتاج الكثير من معانيه ، فهو يتداخل نصيا مع ذاته مثلما يتداخل نصيا مع الآخر ، وفيما يأتي تبيان ذلك ، ومن الله التوفيق .

الكلمات الدلالية


Article
Aesthetic formation and the plight of war In the poem (Andalusian wounds of Iraq) For Iraqi poet Bushra Bustani Stylistic study
التشكيل الجمالي ومحنة الحرب في قصيدة (أندلسيات لجروح العراق) للشاعرة العراقية بشرى البستاني دراسة أسلوبية

Loading...
Loading...
الخلاصة

Since poetry and Music are important subjects which are classified as "fine Arts , and they are faces of beauty sensation and its graphical viscerally and intellectual values , we prefer to study ' they beauty formation and distress of foreigness in the poetry of Boshra AL-Bostani 'as it is the poetry of self – distress in the world of worry , collaps and falling . The nature of beauty formation in this type of poetry has its own artistic type of poetry has its own artistic speciality according to the generality and verification of formation and difference from otrer poety styles. Moreover , this type of poetry has its own Moral speciality as it reflects a lot of psychological effects through its pictures , Meanings and the apparent or hidden sadness rythem. Foreigness is really a self-distress that seeks to disclose itself , so it tries to reveal what is inside and looks for its paths of existence and it is the distress of repressed expression some times disclose it without ignorance other times by usiny an artiotic style that reveals the ability of language to create different solutions to get out saduess and find a hope life. لما كان الشعر والموسيقى وجهين مهمين من الوجوه التي تنظوي تحت ما يسمى بالفنون التشكيلية، وأنهما وجهان يبعثان الإحساس بالجمال، وقيمه التعبيرية والوجدانية والفكرية، آثرنا دراسة (التشكيل الجمالي ومحنة الحرب في شعر بشرى البستاني)، بوصفه شعر محنة الذات في عالم القلق والانهيار والسقوط، إذ إنّ طبيعة التشكيل الجمالي في هذا النوع من الشعر له خصوصيته الفنية في عموم التشكيل وتنوعه وخروجه عن الأنماط الأخرى، كما أن له خصوصيته المعنوية لما يعكسه من آثاره النفسية الكبيرة من خلال ما يحمله من صور ومعان وإيقاع لحزن ظاهر، أو مخزون في كوامن النفس، فالغربة محنة الذات وهي تسعى للكشف عن نفسها فتبث بوح دواخلها، وتبحث عن مسارات وجودها، وهي محنة التعبير عن المكبوت وإعلان أسبابه تارة، أو الاختفاء عنه دون تجاهله تارة أخرى، بأساليب فنية تكشف عن قدرة اللغة على انتزاع ممكنات الانفلات من الحزن وخلق الأمل في الحياة.

الكلمات الدلالية


Article
The Image of Halabian Refuges in Abo Al Ala Almary,s ((Alshahil and Alshahej Letter))
صورة نازحي حلب في رسالة الصاهل والشاحج لأبي العلاء المعري

Loading...
Loading...
الخلاصة

" Alsahil and Alshajeh Letter" is written by Abo Al Ala Almary. It's a historical and literary document. It's full of artistic truth, and it preserves the facts and depicts the events and the miseries of history without the interference and the desire of the ruler. It is an experience that surpass the expression of the ego to take a position on the issue of the Shami Halabian society and depicts its adversities and troubles at the time that this society was suffering the escaping of expected roman conquer rumors against Halab during ( 411-412 A ). The writer has put himself as a centre for these sufferings . Then he narrates-via the inanimate characters- his own experiences to the addressees as to be their own experience, or as if this speech may reflect their own life. He wants to make his addressees able to aware the truth through the literary aesthetics. He calls the addressees, inclusively, to tear the curtains of darkness, which was put by political system, and arrogant regimes that controlled the society. The research shows the scenes of the Halabian refuges and highlights their suffering and what they were undergoing because of the wince. In addition to the harshness of the new life, the writer depicts the scenes of the repatriation in a highly beautiful realistic literary style. رسالة (الصاهل والشاحج) لأبي العلاء المعري ، وثيقة أدبية تاريخية، نابضة بالصدق الفني، تحفظ الحقائق ، وتصوّر أحداث التاريخ ومواقفه المؤلمة ، بعيداً عن أهواء السلطان وميوله. فهي تجربة تتجاوز التعبير عن الذات إلى اتخاذ موقف من حياة المجتمع الحلبي الشامي وتصوير أحواله وهمومه في زمن عانى فيه ويلات الفرار من شائعة غزوٍ روميٍّ متوقّع على حلب ، وذلك في سنتي (411هـ-412هـ). وقد وضع المعري نفسه في قلب المعاناة ، ثم سرد - على لسان شخوصه الحيوانية – تجربته للمتلقين على أنها جزء منهم ، أو على أنها تعبير عن أنفسهم ، ليجعل جمهوره قادراً على إدراك الحقيقة عبر جماليات التصوير الأدبي. فالبحث يكشف عن صور النازحين الحلبيين ويسلط الضوء على همومهم وما لاقوه من مرارة الجفلة ، ومخاطر السرى وشظف العيش في المأوى الجديد ، ومن ثمَّ عرض صور العودة إلى الديار. وكل ذلك بأسلوب أدبيّ واقعيّ جميل ، مفعم بعاطفة الروح المكلومة المحرّكة لوجدان المتلقي وفكره .

الكلمات الدلالية


Article
The Position of The Tsarist Russia Regarding The French Revolution )1789 – 1799 )
موقف روسيا القيصرية من الثورة الفرنسية ( 1789 – 1799)

Loading...
Loading...
الخلاصة

French Revolution in 1789 was not just an effective event in the history of France only, but it exceeded that limit to include the European continent as a whole. As a reaction to that revolution, the positions of European countries in general varied and Russia in particular, Russia split in attitudes towards the revolution between supporters and opponents. From the popular side, the revolution put an end to tyranny and repression in France. Yet, the Russian government was an extreme opponent to it, but later the Emperor Paul I became a friend of Napoleon. After that in time Alexander, who ruled Russia as a successor, followed a peaceful policy that unfortunately did not last long.لم تكن الثورة الفرنسية عام 1789 حدثا فاعلا في تاريخ فرنسا فحسب , وانما تعدت ذلك لتشمل القارة الاوروبية باسرها , وكرد فعل ثوري لتلك الثورة فقد اختلفت مواقف الدول الاوروبية بشكل عام وروسيا بشكل خاص , انقسمت روسيا في مواقفها اتجاه الثورة بين مؤيد ومعارض , فعلى الصعيد الشعبي انهت الثورة الاستبداد والظلم في فرنسا وكانت تلك المشاكل اهم ما يعاني منه المجتمع الروسي , اما الحكومة الروسية فقد كانت الامبراطورة معارضة لتلك الثورة , اما الامبراطور بول الاول ففي بداية الامر عارضها ثم اصبح صديقا لنابليون , وبعد تولي الكسندر الحكم في روسيا اتخذ سياسة السلم الا ان تلك السياسة لم تدم طويلا .

الكلمات الدلالية


Article
The Alliance Position (USAand Britain)of the Gerwau Invasion of The Soviet UwionTerritary (June 1941-Febaruary1943)in Light of the Soviet Documents
موقف الحلفاء (الولايات المتحدة الأمريكية وبريطانيا) من الاجتياح الألماني لأراضي الاتحاد السوفيتي(حزيران 1941- شباط 1943 ) " اعتماداً على الوثائق السوفيتية "

المؤلفون: Haider Abd Al-Rida حيدر عبد الرضا حسن
الصفحات: 210-251
Loading...
Loading...
الخلاصة

After erubtion of the second Warld War (1939-1945),the alliance Particularly USA and Britain ealized the danger on their Political and economic interests if Germany succeeded on Coutrolling Europe. Since the German invasion of Poland in lst of sebtember 1939,the soviets started putting milibary plans to stop the German offensive on the rest of the Eastern Earope. This led them to take more serions weasures cancerring the declaration of littler-from are side-to cancel the friend ship treaty sighed with the Soviet Union and starting a new military campaign to invade it . بعد اندلاع الحرب العالمية الثانية (1939-1945) ادرك الحلفاء - لا سيما الولايات المتحدة الامريكية وبريطانيا -الخطورة المترتبة على مصالحهم الاقتصادية والسياسية في حال نجاح ألمانيا النازية بالسيطرة على دول أوربا ، فأخذوا - منذ غزو القوات الالمانية لبولندا في الاول من ايلول 1939 - يعملون على وضع الخطط العسكرية الكفيلة لوقف الزحف الألماني الى باقي بلدان أوربا الشرقية ، ومما حثهم على اتخاذ خطوات اكثر جدية - بشأن ذلك - اعلان ادولف هتلر - من جانب واحد - الغاء معاهدة الصداقة وعدم الاعتداء الموقعة مع الاتحاد السوفيتي ، والبدء بحملة عسكرية واسعة لاجتياح اراضيها .

الكلمات الدلالية


Article
Emil Gouri and his role in the Palestinian national movement 1907-1948
إميل الغوري ودوره في الحركة الوطنية الفلسطينية 1907-1948

Loading...
Loading...
الخلاصة

The research aims to highlight the role of Emile Ghouri in the Palestinian national movement and resistance to authorities of the British Mandate, and the efforts of Zionism to establish a Jewish homeland in Palestine, as it was able Ghouri during its long history establish relationships with the most prominent Palestinian leaders, including Abdel Kader Husseini Haj Amin al-Husseini, a matter which resulted his involvement in the most prominent public organizations and confidentiality, which was formed to demand the rights of the Palestinian people, in addition to his role jihadist was Ghouri of the most prominent Palestinians who chronicled the history of the Palestinian national movement and was writing characterized by realism and scientific accuracy and because it was part of the events and act as a witness on the political developments Palestine witnessed in the period in question.يهدف البحث الى تسليط الضوء على دور إميل الغوري في الحركة الوطنية الفلسطينية ومقاومة سلطات الانتداب البريطاني ، والمساعي الصهيونية لتأسيس وطن قومي لليهود في فلسطين ، إذ استطاع الغوري خلال تأريخه الطويل إقامة علاقات مع ابرز الزعماء الفلسطينيين ومنهم عبد القادر الحسيني والحاج أمين الحسيني وهو الأمر الذي نتج عنه اشتراكه في ابرز التنظيمات العلنية والسرية التي تم تشكيلها للمطالبة بحقوق الشعب الفلسطيني ، علاوة على دوره الجهادي فقد كان الغوري من ابرز الفلسطينيين الذين أرخوا لتاريخ الحركة الوطنية الفلسطينية وكانت كتابته تتميز بالواقعية والدقة العلمية وذلك لأنه كان جزءاً من الاحداث وبمثابة شاهد عيان على التطورات السياسية التي شهدتها فلسطين في مدة موضوع البحث .

الكلمات الدلالية


Article
The criticism of Christianity concepts according to Al Sheikh mohammed Al – hussain Al – Kashif Al – Qatta (methodological Study )
الشيخ محمد الحسين آل كاشف الغطاء ونقده للفكر الديني المسيحي ( دراسة منهجية )

Loading...
Loading...
الخلاصة

Many scholars of Al – Najaf Al – Ashrif school confront scholars of other religions such as the orientalists and missionaries who have abuse for the Islamic religion . the leader of the movement was Al Sheikh Mohammed Al – hussain Al – Kashif Al – Qatta who criticized the concepts of Christianity but not the Christianity as a religion . Therefore , the research is titled as ' The criticism of Christianity concepts according to Al Sheikh Mohammed Al – hussain Al – Kashif Al – Qatta ' to highlight on his study for criticizing the concepts of Christianity by his book ( the clarification of Gospel and Christ statement ) , in which he responded to the fabrications of the missionaries and refuted their claims by mental evidences from their holly books . تصدى العديد من علماء مدرسة النجف الاشرف لأصحاب الأديان الاخرى ولاسيما المستشرقين والمبشرين الذين حاولوا الاساءة للدين الاسلامي الحنيف في مصنفاتهم , فكان من اوائل من تصدى لهم ( الشيخ محمد الحسين آل كاشف الغطاء ) الذي نقد الفكر الديني المسيحي وليس الدين المسيحي . فجاء البحث تحت عنوان (نقد الفكر الديني المسيحي عند الشيخ محمد الحسين آل كاشف الغطاء ـ دراسة منهجية ) ليسلط الضوء على منهجه في نقد الفكر الديني المسيحي معتمداً في ذلك على كتابه ( التوضيح في بيان حال الانجيل والمسيح ) والذي ردّ فيه على افتراءات المبشرين وتفنيد اقاويلهم من خلال الادلة العقلية والنقلية الواردة في كتبهم المقدسة , وباسلوب علمي وادبي بليغ بعيداً عن التعصب الديني الطائفي, وملتزماً الحياد والموضوعية في نقده , والبحث عبارة عن مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة.

الكلمات الدلالية


Article
Evaluation of the efficiency of health services in Shatrah CityBy adopting models of prediction (regression) - the city of Shatrah model
تقييم كفاءة الخدمة الصحية في مدينة الشطرة باعتماد نماذج التنبؤ (الانحدار) - مدينة الشطرة انموذجاً

Loading...
Loading...
الخلاصة

Gradient method is one of the effective and good models that feed them geographical research to build the model. So is building the model of the advanced stages of modern urban studies, and should resort to statistics to build the geographical distribution of the service centers in human settlements served model, the ears of the concept of the model in the scientific terminology includes linguistic meanings, such as the representation of a particular fact (model for housing projects), or it represents the ideal meaning (such as a health center typical )) Find adopted (probabilistic models) and the appropriate nature of geography,since there is only one reason connected by things, but you should look into the causes of several interfere with each other. It is necessary to be adopted when planning the development of strategic plans for projects such services. The research aims to detect the fairness, efficiency and adequacy and the balance of the public health center services facilities in the town of Shatra, using regression equations mediated build models Altbu variables that service and the form of the spread of data .mma gives a clear vision to restore the spatial distribution of facilities such services after coordination among the indicators and criteria to provide servicesefficiently تمثل طريقة الانحدار إحدى النماذج الفعالة والجيدة التي إفادت منها البحوث الجغرافية لبناء النموذج . لذا يعد بناء النموذج من المراحل المتقدمة في الدراسات الحضرية الحديثة ، وينبغي اللجوء الى الإحصاء لبناء نموذج التوزيع الجغرافي لمراكز الخدمات في المستقرات البشرية ، اذان مفهوم النموذج في الاصطلاح العلمي يتضمن المعاني اللغوية مثل تمثيل حقيقة معينة (نموذج لمشاريع الإسكان) ، أو أنها تمثل معنى المثالية مثل (مركز صحي نموذجي). اعتمد البحث(النماذج الاحتمالية) الملائمة وطبيعة علم الجغرافية ، اذ لا يوجد سبب واحد فقط ترتبط به الأشياء ، بل يجب أن ننظر الى مسببات عدة تتداخل مع بعضها البعض . من الضروري اعتمادها عند وضع الخطط الاستراتيجية التخطيطية لمشاريع تلك الخدمات.

الكلمات الدلالية


Article
Online unified catalog of Damascus University libraries: evaluation study
الفهرس الموحد لمكتبات جامعة دمشق المتاح على الخط المباشر: دراسة تقييمية

المؤلفون: Shahrazad Jbara شهرزاد حسن جبارة
الصفحات: 359-388
Loading...
Loading...
الخلاصة

The study aims to study the unified catalog of Damascus university libraries available online through studying the interfaces of the catalog and evaluating it to determine its abilities and how it achieves the standards. The study displays the most important interfaces of the catalog and the advantages offered by searching and the possibilities in the catalog, then the study evaluates the catalog through standards of automated catalogs. The researcher used case study approach depending on a check list to evaluate the system, the list contained 40 standards divided into five parts and showed how many implemented standards for each part. تهدف الدراسة إلى تسليط الضوء على الفهرس الموحد لمكتبات جامعة دمشق المتاح على الخط المباشر من خلال دراسة واجهات الفهرس وتقييمه لمعرفة إمكانياته ومدى تحقيقه للمعايير. حيث تبحث الدراسة في تعريف وعرض أهم واجهات الفهرس ودراستها وعرض المزايا التي تتيحها في البحث والإمكانيات الموجودة في الفهرس، ثم تم تقييم الفهرس وفق معايير تقييم الفهارس الآلية. وقد استخدم الباحث منهج دراسة الحالة واعتمد على قائمة مراجعة في تقييم نظام الفهرس، وبلغ عدد المعايير (40) معياراً تم تقسيمها إلى خمسة أقسام وعرض نسبة تحقيق النظام لكل واحد منها.

الكلمات الدلالية


Article
Greek philosophy in the third century BC Originality and problems
الفلسفة الاغريقية في القرن الثالث قبل الميلاد الأصالة والاشكاليات

المؤلفون: Maha Essa Abdullah مها عيسى العبدالله
الصفحات: 389-420
Loading...
Loading...
الخلاصة

The Originality and the problematiques of the Greek philosophy in the third century The present study is an attempt to discuss the main problems of Greek philosophy , focusing on the problem of the originality ,to get an idea about the factors of the decline of philosophy in the late stages of Greek society B. C . The study hopes to highlight the problem of originality of Greek philosophy , in the period mentioned above the study revealed that this period had its own originality تحاول هذه الدراسة مناقشة مشكلة الأصالة في الفلسفة الإغريقية في القرن الثالث قبل الميلاد . وتسعى من خلال ذلك إلى إعطاء فكرة عن عوامل انحطاط الفلسفة الإغريقية في المراحل المتأخرة من حياة المجتمع الإغريقي . وتأمل هذه الدراسة أن تسلط مزيداً من الضوء على مشكلة أصالة الفلسفة الإغريقية في الفترة المذكورة أعلاه . وقد كشفت هذه الدراسة أن الفلسفة الإغريقية في هذه الحقبة من تاريخها كانت لها أصالتها الخاصة بها .

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: 2017 المجلد: العدد: 81