جدول المحتويات

مجلة ديالى للبحوث الانسانية

ISSN: 1998104x
الجامعة: جامعة ديالى
الكلية: التربية الاصمعي
اللغة: Arabic and English

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة ديالى : مجلة علمية محكمة تعنى بالبحوث الإنسانية وبالنصوص المحققة تحقيقا علميا رصينا وتحمل ترقيما دوليا معتمدا (ISSN1998-104X)
تنشر البحوث الأصيلة والرصينة التي لم يسبق نشرها في مجلات أخرى، ، ويخضع كل بحث للتقويم من قبل خبراء متخصصين تبعا لاختصاصاتهم الدقيقة .اي هي مجلة انسانية مختصصة تنبع من حاجة المجتمع المتحضر لتحقق اهدافها في مجال التأليف والبحث والتوثيق العلمي للتدريسين والاكاديميين لنشر الفكر المتجدد الذي يستفيد منه المتخصصون وطلاب العلم علما انها اسست عام 1997 واصدرت ( 78) ثمان وسبعون عددا.البريد الالكتروني الرسمي للمجلة (journal@coehuman.uodiyala.edu.iq)

Loading...
معلومات الاتصال

تعنون المراسلات الى سكرتير هيأة التحرير – كلية التربية للعلوم الانسانية / جامعة ديالى ... ديالى – العراق – ص – ب 216
الموقع الالكتروني
http://www.humanmag.uodiyala.edu.iq

والبريد الالكتروني للمجلة journal@coehuman.uodiyala.edu.iq

جدول المحتويات السنة: 2011 المجلد: العدد: 50

Article
Companion Thabit bin Qais Ansari and his role in Islam
الصحابي ثــابت بن قيس الأنصاري ودوره في الإسلام

المؤلفون: مـحـمـد علــي حسين --- ahmed muttar احمد مطر
الصفحات: 1-28
Loading...
Loading...
الخلاصة

The God who chose us, Islam, and the chosen Prophet Muhammad (e) and make his companions, he chose both of them to be his companions and chose him, and among the companions of the Messenger of Allah (e) Thabit bin Qais Ansari, one of the former to Islam from the Ansar, who speeches when submitted by the Prophet (e ) to the city, and it became lieutenants and those close to him to take a prominent place and great not to a preacher of the Prophet (e) after he was an orator of the supporters, have participated and witnessed the scenes are all with the Prophet (e).
so devoted to this research to study the important figure left a clear effect in the course of historical events, it is in addition to his status among his people before the introduction of Islam to them, received the status of more distinguished in Islam and became a preacher of the Prophet (e) He was responding to a lot of Alovadat which was submitted to the Prophet (e) whether these delegations form groups or individually.
This study comes within the field of historical studies that are interested in search for such a personal companion Thabit bin Qais Ansari and the statement of its role and its great.
also included the study demonstrate the important role and outstanding Sahabi Thabit bin Qais Ansari and see what he was doing both in the user's posts with his fellow companions in battles or what was to defend the Prophet (e) in response to the delegations at the request of the Prophet (e) to do so, and which confirms the defamed this great companion is also the Quranic verses the many I got in the right and was an important reason to know the reasons down.
We have extended the role of companion Thabit bin Qais, even after the death of the Prophet (e) and had a stake in spreading the Islamic faith and one of the defenders it was his honor to carry the banner of the Ansar Brigade in fighting wars Apostasy fought by the first Caliph Abu Bakr (may Allah be pleased with him) and stop with Khalid ibn al-Walid to the elimination of Musaylimah liar and his day-Yamamahإن الله الذي اختار لنا الإسلام ، واصطفى نبينا محمد (e) وجعل له أصحابا ، اختار كلاً منهم لصحبته واجتباه ، ومن ضمن صحابة رسول الله (e) ثابت بن قيس الأنصاري احد السابقين إلى الإسلام من الأنصار، وهو الذي خطب عند مقدم النبي (e) إلى المدينة ، وأصبح من الملازمين والقريبين منه حتى اخذ مكانة مرموقة وعظيمة ألا وهي خطيب النبي (e) بعد أن كان خطيباً للأنصار، فقد شارك وشهد المشاهد كلها مع النبي (e) .
لذا كُرس هذا البحث لدراسة شخصية مهمة تركت أثرا واضحا في مجرى الأحداث التاريخية ، فهو بالإضافة إلى مكانته بين أبناء قومه قبل دخول الإسلام إليهم ، حظي بمكانة أكثر تميزاً في الإسلام وأصبح خطيب النبي (e) وكان يردُ على الكثير من الوفادات التي كانت تقدم إلى النبي (e) سواء كانت هذه الوفود على شكل جماعات أو بصورة فردية .
وهذه الدراسة تأتي ضمن حقل الدراسات التاريخية التي تهتم في البحث عن مثل شخصية الصحابي ثابت بن قيس الأنصاري وبيان دورها ومكانتها العظيمة .
كذلك تضمنت الدراسة تبيين الدور المهم والمتميز للصحابي ثابت بن قيس الأنصاري والاطلاع على ما كان يقوم به سواء في مشاركاته مع إخوانه الصحابة في المعارك أو ما كان يدافع به عن النبي (e) في الرد على الوفود عند طلب النبي (e) منه ذلك ، ومما يؤكد على شهرت هذا الصحابي الجليل أيضا هي الآيات القرآنية العديدة التي نزلت في حقه وكانت سبباً مهماً في معرفة أسباب النزول .
لقد امتد دور الصحابي ثابت بن قيس حتى بعد وفاة النبي (e) وكان من المساهمين في نشر العقيدة الإسلامية واحد المدافعين عنها وكان له الشرف في حمل راية ولواء الأنصار في معارك حروب الردة التي خاضها الخليفة الأول أبو بكر الصديق (رضي الله عنه) ووقف مع خالد بن الوليد في القضاء على مسيلمة الكذاب وحركته يوم اليمامة .

الكلمات الدلالية


Article
Remorse in the Holy Quran
الندم في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
الخلاصة

موضوع البحث هو الندم في القرآن الكريم حيث بينت فيه أهمية هذا الموضوع وعناية القرآن الكريم به ، وذكرت أن الندم هو التحسر والتأسف ولوم النفس على أمرٍ فائت ، وحقيقته أن يلوم الإنسان نفسه على تفريط وقع منه.
كما تناولت الآيات القرآنية التي تخص موضوع الندم وضربت بعض الأمثلة على هذا الموضوع مثل ندم المنافقين وندم قوم صالح حينما عقروا الناقة وندم المكذبين بالبعث عند معاينة العذاب، وكذلك التثبت من الأخبار قبل الندم.
ثم ذكرت أن الندم ينقسم إلى قسمين: ندم في الدنيا وهذا الندم ينفع قبل فوات الأوان، وندم في الآخرة وهو لا ينفع لأنه جاء بعد فوات الأوان. ثم ذكرت في هذا البحث أن عاقبة المعصية هي الندامة والخسارة والتحسّر والأسف ، وأن الندم هو ركن التوبة الأعظم ، ولا تقبل التوبة إلا من خلاله.
المقدمة:
الحمد لله رب العالمين الذي أنزل على عبده الكتاب عبرة للمعتبرين، وموعظة للمتقين، ونبراساً للمهتدين، فكان شفاءً لما في الصدور، ومُصلحاً لجميع الأمور، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين محمد الأمين وعلى آله وصحبه أجمعين.
وبعد:-
فإن من المشاعر التي يحس بها المسلم الندم على ما فات، فلا بد له أن يستغل فرصة وجوده في الحياة بالطاعة والعبادة والأعمال الصالحة قبل أن يَعضّ أصابع الندم والحسرة، كما أن القرآن الكريم حث المسلم وحذره من الوقوع فيما يوجب الندم فقال تعالى: (ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ)(1). كما ينبغي للمسلم أن لا يضيع عمره فيما لا فائدة فيه، فالعمر فرصة لا تعوض، فإذا ما انقضت وذهبت ندم من لم يستغلها في طاعة الله  حيث لا ينفع الندم.
ومن ثم فإن الكثير من الناس يفاجئهم الموت فيندموا ويتمنوا أن يطيل الله في أعمارهم ليعوضوا بعض ما فاتهم، ولربما أخذ البعض يعضّ يده أسفاً وندماً على ما فرّط في جنب الله. فكم من عصاة أسرفوا على أنفسهم فأحاط بهم سيئات ما عملوا، فندموا أشد الندم على ما فرطوا قال تعالى: (ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠﭡ ﭢ ﭣ ﭤﭥ ﭦ ﭧ ﭨ)(2).
ولأهمية موضوع الندم وعناية القرآن الكريم به، أحببت أن أكتب في هذا الموضوع خدمة مني لكتاب الله تعالى وأقدمه بين يدي القارئ الكريم علّه يتذكر ويستفاد ويندم في الدنيا على ما فرّط في جنب الله  قبل أن يأتي يوم لا ينفع الندم، قال تعالى:-
(ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸﯹﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ ﰁ ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ )(3).
وقد اقتضت خطة البحث أن يقسم على النحو الآتي:
المبحث الأول: تعريف الندم لغةً واصطلاحاً.
المبحث الثاني: ندم ابن آدم على قتل أخيه.
المبحث الثالث: ندم المنافقين عند افتضاح نفاقهم.
المبحث الرابع: ندم قوم صالح  بعدما عقروا الناقة.
المبحث الخامس: ندم المكذبين بالبعث حين يرون العذاب.
المبحث السادس: التثبت في الأخبار قبل الندم.
أما الخاتمة فقد سجلت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها خلال البحث.
أسأل الله أن أكون قد وفقت في بحثي هذا وقدّمت ما فيه خدمة لكتاب الله. وأرجو من الله أن يكون عملي هذا خالصا لوجهه الكريم وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وآله وصحبه أجمعين.


Article
Gaza and its role in resisting the invasion of syphilis on the Levant and Egypt (491-690 AH / 1097 to 1290 m)
غزّة ودورها في مقاومة الغزو الإفرنجي على بلاد الشام ومصر( 491 – 690 هـ / 1097 – 1290م )

المؤلفون: huseen kadhum د. حسيـن كاظـم خيـون
الصفحات: 71-96
Loading...
Loading...
الخلاصة

The importance of studying the role of Gaza to resist the invasion of syphilis and the Mongols to the Levant and Egypt, being one of the cities the task that lies between the Levant and Egypt, and one of the centers of political and military, which played a role in the response and resistance against foreign invasion, which targeted the Levant and Egypt in the centuries, ( VI and VII of the migration / twelfth and thirteenth centuries AD).
included its many cities and castles and villages, it was Gaza symmetry cities maize by targeting the Crusaders who tried to control the rest of the other cities.
In order to give a historical the role of the Gaza cultural and military, was the subject of research includes several SSI included the naming of the city, and Oelsaf geographical and show the importance of geography in the Levant and Egypt, in addition to a brief review of the history of the city.
The research: Gaza and the resistance of the Crusader invasion of the Fatimid period, as well as resistance to the Ayyubids and the post The algorithm of the Ayyubid to resist the Franks, then the role of the Strip at the time of the Mamluks invaded the Crusader and the most important battles that took place on the land of Gaza, which is part of the corridor between the Levant and Egypt.
In conclusion, the results of research that included unite Muslims in one front and expel the invaders finally by the Tawhid and Jihad against the invasion of the joint, in addition to other search resultsتكمن أهمية دراسة دور غزّة في مقاومة الغزو الأفرنجي والمغولي على بلاد الشام ومصر ، في كونها أحد المدن المهمة التي تقع بين بلاد الشام ومصر ، وأحد المراكز السياسية والعسكرية ، التي لعبت دوراً في التصدي والمقاومة ضد الغزو الأجنبي الذي أستهدفت بلاد الشام ومصر في القرنيـن ، ( السادس والسابع للهجرة / الثاني عشر والثالث عشر للميلاد ) .
وضمت أعمالها العديد من المدن والقلاع والقرى ، فقد كانت غزة تناظر المدن الشامية من خلال أستهداف الصليبين الذين حاولوا السيطرة على بقية المدن الأخرى .
وبغية أعطاء صورة تاريخية عن دور غزة الحضاري والعسكري ، فكان موضوع البحث يتضمن عدة مباحث شملت تسمية المدينة ، ووالصف الجغرافي وإظهار أهميتها الجغرافية في بلاد الشام ومصر ، إضافة الى أستعراض موجز لتاريخ المدينة .
تناول البحث : غزة ومقاومة الغزو الصليبي في العهد الفاطمي وكذلك مقاومة الأيوبيين ومشاركة الخوارزمية للأيوبيين في مقاومة الإفرنج ، ثم دور غزة في زمن المماليك للغزو الصليبي وأهم المعارك التي جرت على أرض غزة التي هي جزء من الممر الواصل بين بلاد الشام ومصر .
وفي الختام كانت نتائج البحث الذي تضمن توحد المسلمين في جبهة واحدة وطرد الغزاة نهائياً بفعل التوحيد والجهاد ضد الغزو المشترك ، أضافة الى نتائج البحث الأخرى .



Article
I paint Saeed bin Mubarak bin Ali bin proof grammar (494 AH - 569 AH) his life and the lik
ابن الدهان سعيد بن المبارك بن علي بن برهان النحوي (494هـ - 569هـ) حياته ونحوه

المؤلفون: huseen ali azeez حسين علي عزيز الموسوي
الصفحات: 97-141
Loading...
Loading...
الخلاصة

The research aims to highlight the personal grammatical old, maybe this person did not take its luck abundant in the lesson and research.
The other reason that the Son of paint whose name appears frequently in the books of grammar and language, so that it was nicknamed (Sibawayh his time), but this world Galilee has many books did not reach us, you mentioned books of biography.
so I have initiated the search and investigation in the wombs of grammar books and language, have gathered in the end of the campaign views as I paint in the little that you have added to his small books.
it was my plan in the division of this research on three topics:
the first topic: my life and culture.
talked about his name and his surname, and the culture and academic status, and the statements of the scholars.
the second topic:
offered his views to the grammatical approach has been pursued in this research, that I check these opinions, and remember the sources cited by, then discuss the budget of the opinion and views of scientists at the door.
the third topic:
it addressed grammarians who he came to he mentioned in his book (foreheads) from the likes of (Sibawayh, fur, glass, radiator, and others).
after this detective comes the role of the conclusion and the results of the research, said the highlights of the findings of the researcher. then concluded a research bibliography sources and referencesيهدف البحث إلى إبراز شخصية نحوية قديمة، لربما هذه الشخصية لم تأخذ حظها الوافر في الدرس والبحث.
والسبب الآخر أن ابن الدّهان يرد اسمه كثيراً في كتب النحو واللغة، حتى أنه كان يلقب بـ (سيبويه عصره)، إلا أن هذا العالم الجليل له كتب كثيرة لم تصل إلينا، ذكرتها كتب التراجم.
لذا فقد شرعت في البحث والتقصي في بطون كتب النحو واللغة، وقد تجمعت في نهاية الأمر بحملة من آراء ابن الدهان في النحو أضفتها إلى القليل الذي حملته كتبه الصغيرة.
وقد كانت خطتي في تقسيم بحثي هذا على ثلاثة مباحث:
المبحث الأول: عُني بحياته وثقافته.
تحدثت عن اسمه وكنيته، وعن ثقافته ومنزلته العلمية، وأقوال العلماء فيه.
المبحث الثاني:
عرضت فيه لآرائه النحوية، وقد انتهجت نهجاً في هذا البحث، بأن أتحقق من هذه الآراء، وأن اذكر المصادر التي أوردتها، ثم مناقشة الرأي وموازنته من آراء العلماء في بابه.
المبحث الثالث:
تناولت فيه النحاة الذين آتى على ذكرهم في كتابه (الغرّة) من أمثال (سيبويه، والفراء، والزجاج، والمبرد، وغيرهم).
وبعد هذه المباحث يأتي دور الخاتمة ونتائج البحث، ذكرت فيها أبرز النتائج التي توصل إليها الباحث.ثم ختمت بحثي بثبت المصادر والمراجع.


Article
Intermediate School Students in Islamic Education
أثر استعمال الندوة والحوار في تحصيل طلاب المرحلة المتوسطة في مادة التربية الإسلامية

المؤلفون: khalid khalil ibrahim خالد خليل إبراهيم
الصفحات: 142-186
Loading...
Loading...
الخلاصة

The problem of this study emerges from the fact that the interest in the teaching / learning process in schools became a distinguished interest of the developed countries nowadays. The modern educational view shifted to show more interest in the role of the active teacher who participate with other teachers in educational and collaborative work. This study aims at finding out the effect of discussion and conference in the achievement of intermediate school student . The results of the study was in favor of the first experimental group on the second one in the post-test performance scores, and in favor of the first experimental group on the controlling group . On the light of the above mentioned , the study recommends that the traditional methods of teaching should excluded in teaching Islamic education . تبرز مشكلة البحث الحالي في أن الاهتمام بعملية التعلم والتعليم في الحقل المدرسي بات يؤلف محورا"مهما" من محاور اهتمامات الدول المتقدمة والنامية في الوقت الحاضر ؛فقد اتجهت النظرة التربوية الحديثة إلى الاهتمام بدور المتعلم النشط والفاعل والمشارك مع أقرانه بعمل تعلمي جماعي 0
هدف البحث إلى تعرّف اثر أسلوب الندوة والحوار في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط0
بلغت عينة البحث (101) طالباً بواقع (34) طالباً في المجموعة التجريبية الأولى، و(35) طالباً في المجموعة التجريبية الثانية و(32) طالباً في المجموعة الضابطة0
أسفرت نتائج البحث عن تفوق المجموعة التجريبية الأولى على طلاب المجموعة التجريبية الثانية في درجات الاختبار ألتحصيلي البعدي0
وتفوق المجموعة التجريبية الأولى على طلاب المجموعة الضابطة كما تفوق المجموعة التجريبية الثانية على طلاب المجموعة الضابطة وفي ضوء ذلك أوصى الباحث بضرورة الابتعاد عن الطرائق التقليدية في تدريس مادة التربية الإسلامية 0


Article
Shifts in my place (cart and rain (l) Secretary of the beautiful) and (Butterfly) to (Maysaloun Hadi)
تحولات المكان في مجموعتي(العربة والمطر) لـ (بديعة أمين)و (الفراشة) لـ (ميسلون هادي)

المؤلفون: zainab abidelredha زينب عبدالرضا علي
الصفحات: 187-208
Loading...
Loading...
الخلاصة

The research aims to study the transformations of spatial in two story to two battalions IRAQIS: (Badia Amin), in group (Alaraba oal matar) and (Maysaloun Hadi) in the (Alfarasha), in order to contact the effectiveness of place in the texts of the two groups, and determine its relationship with controversial with the characters moving in,and influenced by . It was found that the shift in the significance of place in the texts of the two groups was followed primarily the psychological state of personal stories with the intervention of other elements such as: Event, dreams, and meditation as well as elements of time andhumanism. Used in the search space script posed analytical method in order to detect signs inherent in the spatial efficiency, as well as employing a set of references on narrative criticism and God bless. يهدف البحث إلى دراسة التحولات المكانية في مجموعتين قصصيتين لكاتبتين عراقيتين:(بديعة أمين)،في مجموعتها(العربة والمطر)و(ميسلون هادي)في(الفراشة)،بهدف ملامسة فاعلية المكان في نصوص المجموعتين،وتحديد علاقتها الجدلية مع الشخصيات مؤثرة فيها،ومتأثرة. وقد تبين أن التحول في دلالة المكان في نصوص المجموعتين كان يتبع بالدرجة الأولى الحالة النفسية للشخصية القصصية مع تدخل عناصر أخرى مثل:الحدث، والأحلام، والتأمل فضلاً عن عنصري الزمان والانسنة. استعان البحث في فضاء تشكله النصي بالمنهج التحليلي لغرض الكشف عن الدلالات الكامنة في الفاعلية المكانية ،فضلا عن استعانته بمجموعة من المراجع السردية الخاصة بالنقد والله الموفق.

الكلمات الدلالية


Article
the synopsis of research
تحولات الشكل في الشعر العراقي الحديثالزهاوي ت(1936) والرصافي ت(1945)انموذجا

المؤلفون: saeed abdelredha سعيد عبد الرضا
الصفحات: 209-234
Loading...
Loading...
الخلاصة

the transfor mations of outward in iraqi modern poetry the two poests jameel sadki alzahawi and maroof al rusafi are regarded the first poet who tried to entre the renewal field of the arab modren poetry on the level of content and shape.also they led agreat renewal campaign to change the society on all levels of life. the up dating for poetry is not new ,the poetry had passed with varions stages in compliance with the need of society, culture and conssiousness of poet thecefore, the renewal endeavor of the two poets was to prove their poetic talent and confirms the special features through entering the field of rennovation for the arab modern poetry .the first thing which those two poets observed was the concept of poetry ,so al zahawi sees that every nationhas its own poetry with special lineaments and the poetry is a tool wsedfor a gitating the feelings and expressing whish is bring out the poetry from imitation to innovation also his renew al perspective confirms the dolidarty of the poem and focused on two im portand subjects ,the firstone is the interaction of poetry with the spirit of time and expressing onit and the second one is the creativity which comes with new content and shape .the sign meanc the trans formation in measure ,rhyme and subject. the achievement for those two parts is adaring beginning to an important transition whish contains sonscious ness,will,revolution and innovation also this achievement is acontinuity with updating movements in AL Abbasi period or the poetry movement in AL Anduloc and those two poets with their positionc,had opened the door to new poetic manners in acomplianc with the pcogressive life away from the poetic oration and paying attention to the essence of innerself and avoidancg the power effecls and expressing the needs of mankind. the two poets had Eirmly fased the thespiars of critichsm and the refusing from the poets and Huthors who tried to reep the old poetis systim inorder to prove thier aHitudes.the experince of the two poets with its daring,sirioucss,and the ability to make anew birth considered by some is promising and legal and dip th and also not got an important enough spale in Arabic Modirn poetry. Any way, the most important thing in this resiarch is that these two poets had achired an un hmportant beginning for new great trans fromations in Arabic modern poem on the level of shape and substance which contribute to emeryge the movement of free verst in Iraq. يعد الشاعران جميل صدقي الزهاوي ومعروف عبد الغني الرصافي من أوائل الشعراء الذين حاولوا ولوج ميدان التجديد في الشعر العربي الحديث على مستوى الشكل والمضمون.وهما ايضا قادا حملة تجديد كبيرة لتغيير المجتمع وعلى مستويات الحياة جميعها,. و التجديد في الشعر ليس بجديد،فقد مر الشعر العربي بمراحل مختلفة استجابة لحاجة الأنسان والمجتمع ووعي الشاعر وثقافته،لذلك كانت محاولة الشاعرين التجديدية للأثبات شاعريتهما وتأكيد مميزاتهما الخاصة من خلال الدخول في ميدان التجديد في الشعر العربي الحديث. وأول ما نظر اليه الشاعران مفهوم الشعر ،فالزهاوي يرى ان لكل امة شعراخاصا بها له ملامحه الخاصة،وان الشعرهو ما يهز النفوس ويعبرعن الشعور وبما يخرج من الاتباع الى الابتداع، والرصافي اكد نظرته التجديدية بتأكيده على موضوع الوحدة العضوية في القصيدة وركز على موضوعين مهمين مهمين،الأول تفاعل الشعر مع روح العصر والتعبير عنه،والثاني الابتكارالذي يأتي بمضمون وشكل جديد.وهذه الاشارة تعني التحول بالوزن والقافية والموضوع.وكانت لهما اسهامات في كتابة القصيدة الجديدة بعيدا عن البناء التقليدي الموروث. ان منجز الشاعرين شكل بداية جريئة لتحولات مهمة فيها وعي وارادة وثورة وابداع،وشكل منجزهما الشعري تواصلا مع حركات التجديد التي ظهرت في العصر العباسي أوحركة الشعر في الاندلس. والشاعران بموقفهما هذا فتحا باب الدخول في انماط شعرية جديدة استجابة لتطورالحياة بعيدا عن الخطابة الشعرية والألتفات الى الذات الداخلية والابتعاد عن دوائر السلطة والتعبير عن حاجات الانسان.ولأجل تثبيت موقفهما هذا واجه الشاعران بقوة سهام النقد والرفض من الشعراء والنقاد المحافظين على النظام الشعري القديم. ان تجربة الشاعرين تحسب بجرأتها وجدتها والقدرة على تحقيق ولادة جديدة عدها البعض واعدة وشرعية والبعض الاخر عدها تحولا لم يحقق النضج والعمق ولم يشغل مساحة مهمة في الشعر العربي الحديث،المهم في هذا انهما انجزا بداية مهمة لتحولات كبرى في القصيدة العربية على مستوى الشكل والمضمون اسهمت بظهور حركة الشعر الحر في العراق


Article
the intertextuality in Ibn –Sahl AL-
التناص في شعر إبن سهل الأشبيلي(649هـ )

Loading...
Loading...
الخلاصة

.The research tries to renew the result of one of the greatest poet in Andoullsi literature. He is Ibn Sahl Al-Eshbiely. According to reading depends on critical modern concept as a critical term to occupy a great deal in critical field. The research begins by a brief theoretical introduction and the research has got four themes. The title of the first themes is " the religious intertextuality ". The second one is " the legendary intertextuality " . the third one is " the literary intertextuality ". The last one is " the historical Intertextuality " . There are rules And ways of the intertextuality into these themes .The research ends with an important results . إن بحثنا الموسوم ب"التناص في شعر إبن سهل الاشبيلي يسعى إلى قراءة وتحليل النتاج الأدبي لأحد كبار شعراء الأدب الأندلسي وهوإبن سهل الإشبيلي وفق قراءة تعتمد على مفهوم نقدي معاصر بوصفه مصطلحا نقديا يحتل مكانة كبيرة في الساحة النقدية . وقد أُستهل البحث بمقدمة نظرية مبتسرة تلتها أربعة محاوركان الأول بعنوان التناص الديني والثاني بعنوان التناص الأسطوري ثم التناص الأدبي وأخيرا التناص التاريخي . وفي سياق هذه المحاور وظفت قوانين التناص وآلياته وختم البحث بأهم النتائج .

الكلمات الدلالية

شعر ابن سهيل الأشبيلي


Article
Following moderation in solving social problems (polygamy) model
اثر الوسطية في حل المشكلات الاجتماعية(تعدد الزوجات) أنموذجا

المؤلفون: sabah mohamad jasim صباح محمد جاسم الصميدعي
الصفحات: 260-291
Loading...
Loading...
الخلاصة

• meanings of legitimacy to the meaning of moderation associated with the meanings of language and have similar meanings and words • Islam came and found that the multi-chaos is not governed by a system with no restrictions or the limits of what it was only put him wise system of legislation. • legalization of polygamy and the legal boundaries of the conditions indicates the average Koran in the door of the legislation. • The most important officer a legitimate plurality is to know that he will treat his two wives, should also take into account to be able financial capacity to spend on wives or more, and be able physical ability to remain chaste wives, and be able administrative capacity of the social so that improves the ten wives and raising children . • the social impact of polygamy is the wisdom of the legitimacy of diversity and its benefits and that the rule of polygamy and the benefits and interests of the flag of the flag, and ignorance of ignorance, Fshariap all God's interests. • The prevention of plural marriage harms and consequences for the individual and society and the state and society that encourages pluralism less than the proportion of adultery and prevented him disclose the adultery • The Western scientists are demanding multi tasted after the ravages of preventing another proof of what is permitted by Islam • المعاني الشرعية لمدلول الوسطية مرتبطة بالمعاني اللغوية لها ومتشابهة المعاني والألفاظ 0
• جاء الإسلام ووجد أن التعدد فوضى لا ينظمه نظام ولا حدود ولا قيود ما كان منه إلا أن وضع له نظاماً تشريعياً حكيما.
• إباحة تعدد الزوجات بالشروط والحدود الشرعية يدل على وسطية القرآن في باب التشريع .
• أهم ضابط شرعي للتعدد هو أن يعرف من نفسه أنه يعدل بين الزوجات، كما ينبغي أن يراعي أن يكون قادراً القدرة المالية على الإنفاق على زوجتين أو أكثر، ويكون قادراً القدرة البدنية على إعفاف الزوجات، ويكون قادراً القدرة الإدارية الاجتماعية بحيث يحسن عشرة الزوجات ويربي الأبناء .
• الأثر الاجتماعي لتعدد الزوجات يتمثل في حكمة مشروعية التعدد وفوائده وإن لتعدد الزوجات حكم وفوائد ومصالح علمها من علمها وجهلها من جهلها,فشريعة الله كلها مصالح .
• إن مـنـع الـتـعـدد له مضار وخيمة على الفرد والمجتمع والدولة وان المجتمع الذي يشجع التعدد تقل فيه نسبة الزنا ومن يمنعه يفشوا فيه الزنا
• إن علماء الغرب يطالبون بالتعدد بعدما ذاقوا ويلات منعه مصداقا لما شرعه الاسلام 0


Article
Root (r, f, m) in the study of Arabic semantic
الجذر (ص ,و ,م ) في العربية دراسة دلالية

المؤلفون: dhergham mahmood ahmed ضرغام محمود احمد
الصفحات: 292-312
Loading...
Loading...
الخلاصة

After this round of rapid language books and dictionaries and interpretation of the root (r, f, m), I found that fasting have known in the ancient Arabs before Islam: refraining from talking about food and marriage to other meanings. When Islam came, and select the fast by refraining from all that is known at the time of absolute at all times. And fasting is patience in the most important sense to refrain from it all, not only fast on the rights but to infect animals and inanimate objects as well, and was fast on its way. The section of the Arabs from using the word Havel (fasting) in the meaning of constipation is whether to speak or for food or to get married, but the name of their own no more than others. The split in the books of the fast interpretation of the fast talking, and fasting from things that came in the usual obligatory on these rights. And fasting is obligatory for all nations, past and present in all religions, as indicated by the verse ((fasting is prescribed for those before you, that ye may fear)) (1). يعد جذر (ص,و,م ) في كتب اللغة و المعاجم والتفسير , قد عرفهُ في القديم قبل الاسلام : بالامساك عن الكلام والطعام وعن الزواج والى غيرها من المعاني والصوم هو الصبر في اعم معانيه لانه امتناع عن ذلك كله ,ولم يقتصر الصوم على الامساك وانما تعدى الى الحيوانات والجمادات ايضاً وكانت تصوم على طريقتها وعندما جاء الاسلام حدد الصوم بالامتناع عن ذلك كلها في وقت معلوم غير مطلق في كل الاوقات . وكان قسماً من العرب ( هذيل ) من يستعمل لفظة الصوم في غير معانى الامساك سوى عن الكلام ام عن الطعام ام عن الزواج وانما له مسمى خاص بهم يقولون : (صام الرجل ) اي استظل بظل الشجر . وليس على عموم الشجر وانما هو شجراً خاص على شكل انسان كريه المنظر . انقسم الصوم في كتب التفسير الى الصوم عن الكلام والصوم عن المفطرات المعهوده التي جأت بها هذه الفريضة على الانسان اجمعها . والصوم فرضه على كل الامم قديما وحديثا في جميع الاديان كما دل على ذلك قوله تعالى (كتب عليكم الصيام كم كتب على الذين من قبلكم )البقرة 183 . المقدمة الحمد لله العلي الكبير ، وصلى الله تعالى على رسوله البشير النذير وعلى اله وصحبه ذوي الدرجات العلى وسلم تسليما إلى يوم الدين . دراسة دلالة الألفاظ كانت لها من اهتمام الباحثين القدامى والمحدثين ، فقد تناولها بالبحث علماء اللغة والفلاسفة والمناطقة ولما كان اهتمام القدامى منهم منصبا على النظر في مسائل اللغة بمنهج عقلي نظري ، كما نجد في دراسة الصلة بين اللفظ ومدلوله ، وأرائهم في أنواع الدلالات اللفظية وأقسامها ، فان اللغويين المحدثين قد جعلوا همهم في دراسة هذه الظواهر اللغوية الدلالية من اجل بيان خصائصها وتتبع أثارها التي ظهرت في الاستعمال اللغوي . وكانت دراستي ( لفظة الصوم ) وما حملتها من معانٍ حيث أوردت كتب المعاجم معاني متعددة لهذه اللفظة ، وكان اعتماد على جلّ المعاجم العربية في تقصي مدلولات هذه اللفظة مثل (( تهذيب اللغة 370 هـ ، مقايس اللغة ابن فارس 390 هـ والصحاح 398 هـ ، ولسان العرب 711 هـ ، والقاموس المحيط 817 هـ ، وتاج العروس من جواهر القاموس 1205 هـ)) وغيرها . وما أوردة كتب التفسير لهذه اللفظ أيضا مثل (( الكشاف 538 هـ ، تفسير الرازي 606 هـ ، البحر المحيط 745 هـ ، ابن كثير 774 هـ ، تفسير ابن مسعود 951 هـ ، روح المعاني1270 هـ )) . وجاءت مادة بحثي مقسمه على قسمين : تناولت في المبحث الأول ما ورد من معاني هذه اللفظة في المعاجم ومدلولاتها المختلفة . وفي المبحث الثاني ما حملته كتب التفسير في إثنائها لهذه اللفظة محصورة في معنى واحد وهو ( الإمساك ). وضعت في نهاية الفصل فهرست لما ورد من اشتقاقات جذر ( ص . و . م ) في القران الكريم وختمت بحثي المتواضع بخاتمة وما توصلت إليه من نتائج راجيا ً من الله التوفيق والسداد ، وما كان من خطأ فمني من الشيطان وما كان من صواب فمن الله .


Article
((Reducing Storage Costs by Using Economical Lamps))((A field Study In Dyiala Company Stores))
تخفيض تكاليف التخزين بأستخدام المصابيح الاقتصادية(دراسة ميدانية في مجمع مخازن ديالى )

Loading...
Loading...
الخلاصة

Different kind of organization afford many costs such as storage .storage is a function of preserving materials till needed .storage costs include demand costs ,preserving the stored materials costs ,expire costs, and in addition to lighting costs used in stores either in offices or in storage locations costs are expensive in usual. The research problem is revealed the highly cost of in stalling electric sets and equipments related to lighting the highly costs of lamps and their maintaining expensively ,also the highly costs of electric power fees whether the Public or the use of stores, electric generators all lead to increase the costs of storage and put the additional cost upon units .Thereby the importance of the research appears, when costs become huge amounts and load on storage process. The aim of the research is reducing lighting costs by using the regular lamps. The researcher chooses Dyiala company stores as a research sample among companies stores which are lied in all provinces because of its equivalency in area, Volume ,and stored materials the research has been divided into tow aspects the first is theoretical deals with the following items: lighting , levels of lightness ,storage ,and storage costs, While the second is practical where the storage area, and Volume foe each store has calculated and the required lighting in each one has defined .then counting the number of lumps which are necessary for each store by using lamps daffier in compliancy and lightness average the researcher has concluded that it is possible to decrease storage costs represented by lighting cost by using economical lamps on large scale as here in after described table تتحمل المنظمات على اختلاف انواعها تكاليف عديدة منها تكاليف التخزين فالتخزين (Storage) هو وظيفة الاحتفاظ بالاشياء لحين الحاجة اليها وتتضمن تكاليف التخزين, تكاليف الطلب,تكاليف الاحتفاظ بالخزين وتكاليف النفاذ بالاضافة الى تكاليف الاضاءة المستخدمة في المخازن سواء في المكاتب او في اماكن التخزين وتكون التكاليف مرتفعة في الغالب. من هنا تظهر مشكلة البحث فارتفاع تكاليف نصب الاجهزة والمعدات الكهربائية الخاصة بألاضاءة وأرتفاع تكاليف المصابيح وتكلفة صيانتها وكذلك أرتفاع تكاليف أجور الطاقة الكهربائية بنوعيها الحكومية وأستخدام المولدات الكهربائية الخاصة بالمخازن تؤدي الى زيادة تكاليف التخزين وتحميل الكلف الاضافية على الوحدات من ذلك تتجلى اهمية البحث; حيث تشكل التكاليف مبالغ باهضة وعبئا على عملية التخزين.

الكلمات الدلالية


Article
The Inheritance of Grandfather With brothers in Islamic Law (fiqih).
ميراث الجد مع الأخوة في الفقه الإسلامي

المؤلفون: ali jamil khallf علي جميل خلف
الصفحات: 333-377
Loading...
Loading...
الخلاصة

Praises to Almighty Allah and blessings be upon his prophet mohammed ,his household and all his followers . One of the most important branch of Islamic law is inheritance because it concerns . People s financial rights , therefore , we should take care of it in searching and researching . "Grandfather with brothers " is one of the most important issue . There a different point of view among followers and who followed them . The Right opinion of this issue what the majority of followers has said such as '' Abu Bakr ,Aesha and Ibn Abbas ,Allah s blessings be upon them .Imam Abu Hanifa s opinion was that brothers would not deserve inheritance when the grandfather is alive and so if the father alive. Ibn Taimiya and Ibn Al-Qaem preferred this choice and a great number of clergymen Yet ,Allah is the full –knowledge of the rightist Answer . الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين، نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، أما بعد: تعد مسألة ميراث الجد مع الإخوة من جملة مسائل باب الحجب في علم الفرائض ، ولكن لقوة الخلاف فيها ، وتشعب أطرافها أفردت بالبحث ، وتلقت مزيدا من الاهتمام . وهذه المسألة من أعظم مسائل الفرائض أهمية وخطورة ، والسبب في ذلك أنه لم يرد من الكتاب والسنة الصريحة ما يبين حكمها ، اذ غاية ما استدل به العلماء في بابها الاجتهاد ،لذا قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه : ( أيها الناس وددت ان رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يفارقنا حتى يعهد الينا فيهن عهدا ينتهي اليه : الكلالة ، والجد ، وأبواب من الربا ) متفق عليه .
وفي هذا البحث المتواضع تم عرض أقوال العلماء في المسألة وتطبيقاتها على جملة من المسائل الفرضية ، حيث كان البحث فيها على النحو الأتي :
المبحث الأول : ميراث الجد مع الأخوة . المطلب الأول : تعريف الجد والأخوة . المطلب الثاني : أحوال الجد والأخوة في الميراث . المطلب الثالث : خلاف العلماء في حجب الجد للإخوة . المبحث الثاني : طريقة توريث الجد مع الإخوة . المطلب الأول : كيفية توريث الجد مع الأخوة عند القائلين بعدم حجبه لهم . المطلب الثاني : المسألة الأكدرية والخرقاء وغيرها من المسائل المتعلقة بالجد مع الأخوة. والذي تبين لي رجحان مذهب الإمام أبو حنيفة رحمه الله تعالى وهو القول بسقوط الأخوة مطلقا بالجد ، إذ هو أقرب العصبات ، والقاعدة ان التركة بعد أخذ أصحاب الفروض نصيبهم تنتقل الى أولى العصبات لقول النبي صلى الله عليه وسلم : ( ألحقوا الفرائض بأهلها فما بقي فهو لأول رجل ذكر ) متفق عليه . والحمد لله رب العالمين .


Article
Methods and teaching aids commonly used material in school geography in middle school and junior high
الطرائق والوسائل التعليمية الشائعة الاستخدام لدى مدرسي مادة الجغرافية في المرحلة المتوسطة والإعدادية

المؤلفون: fadil abdelhassan فاضل عبد الحسن فاضل
الصفحات: 378-430
Loading...
Loading...
الخلاصة

Current research aims to identify ways and means of teaching-learning commonly used in school geography in middle school and junior high school in the province of Diyala 0 Search limits: The current research is limited to teachers of geography classes in Diyala province, for the academic year 2007 - 2008 0 Research procedures: 1 - the research community and appointed by: Community of teachers and a school teacher in 1168 617 of them teachers 551 School The research sample: 217 teachers and school accounted for 18.5% of the original community 117 of them teachers accounted for 54% 100 schools 46% Search Tool: The absence of a tool ready relating to the subject matter, so the researcher prepared a special tool format questionnaire The researcher found that the questionnaire is the most suitable tool for gathering the information necessary to achieve the goal and its suppositions and because it offers a greater opportunity for respondents to answer the questions freely and openly and the conditions selected for the same 0 Showing results: Is clear from the findings of the researcher of the ways in teaching the method of interrogation methods more commonly used and have a weighted average (2119) and less common methods used and the way appointments are likely in central (1245) 0 The teaching aids school book of the most commonly used central casting (2799) and less likely the central computer means (1225) 0 تعد الوسائل التعليمية التعلمية احدى مكونات المنهج المهمة0 محتوى منهاج التربيه الاجتماعية والدى يبنى لتحقيق اهداف تربوية يستند الى طرائق تدريسية ملائمة لتنفيذه 0وهذه الطريقة تحتاج الى مجموعة من وسائل التعليم والتعلم وفقا لمحتوى المنهاج وتحقيقا الاهدافة والوسائل التعليمية التعلمية تساعد المدرس في توضيح المفاهيم الجديدة والحقائق الغامضة في الدرس وتمثل في :الخرائط والصور والافلام وغيرها من الادوات او المواد التي يستعملها المدرس والطالب لتسهل له عملية التعلم واكتساب الخبرات 0اما الطرائق تتمثل بالمحاضرة والاستجواب والمناقشة والتعينات والوحدات وحل المشكلات والتعلم التعاوني وتهدف طرائق التدريس الى اكتساب الطلاب الحقائق والمعلومات والمفاهيم والتعليمات والاتجاهات والمهارات والقيم 0
اما عن اسس استخدام الوسائل التعليمية فهناك اسس عامة يتفق عليها معظم المؤلفين منها تحديد الاهداف المراد تحقيقها والتعرف على الوسائل المتاحة وعلى امكانية استخدامها وان تكون قادرة على شد انتباه الطلاب وتشويقهم 0اجريت عدة دراسات عربية واجنبية على واقع الطرائق والوسائل التعليمية التعلمية المستخدمة في طرائق تدريس الجغرافية .


Article
Reasons for the increase of public expenditures between traditional thought and modern thought, "with reference to Iraq
أسباب زيادة النفقات العامة بين الفكر التقليدي والفكر الحديث "مع الإشارة إلى العراق

المؤلفون: mahmood salih ateia محمود صالح عطية
الصفحات: 431-473
Loading...
Loading...
الخلاصة

The real reasons of increasing public expenditure with reference to Iraq It is obvious that the emerging of a state is attributed to the society requirements ,the state has to meet individuals general needs such as security, justice ,health ,education ,and other services for example security can not be achieved by individuals ,Although some security-firms emerge as a contemporary Model ,In the world nowadays ,They are not able enough to undertake such are responsibility as community safety. The aim of this research is to indicate the increasing reasons of general expenditure ,We will go through several theories deal with this phenomenon and shed light on it in deferent countries all over the world among them ,we have Wagner ' s law of increasing state activities ,Wiseman-Peacock hypothesis. According to J.M Keynes theory increasing public expenditure economically, socially ,and politically is wisely justified by the government interference in the economic fields. after great depression in 1929 The research is divided into four sections, the first deal with historical view on development of expenditures on every word of global ,the second deal with some theories which it had tough this subject and the third deal with development of expenditures in Iraq ,each one is subdivided into two or three articles and followed by a conclusion and recommendations. من الواضح جدا أن ظهور الدولة كان نتيجة حتمية و ضرورية لحياة المجتمع ، والتي تعمل لإشباع الحاجات العامة الجماعية لأفراد المجتمع من ( الأمن وتحقيق العدالة والصحة والتعليم ) ، وحاجات مثل الأمن لا يمكن إشباعها من قبل الأفراد ، ومع ظهور أنماط معاصرة أمثال الشركات الأمنية فهي لا يمكن أن تلبي حاجة الأمن العام بشكل كامل ، والذي يجب أن يضمن كل مفردات الأمن الداخلي والخارجي والدفاع عن المصالح الاجتماعية والسياسية والاقتصادية لهذا البلد أو ذاك ، وضمان السيادة الكاملة له ، فالسلطة المركزية المتمثلة بالحكومة والسلطات المحلية كالمجالس البلدية أو مجالس الحكم المحلي هي ذات المصلحة المثلى لتأمين ما لا يستطيع الأفراد تأمينه وإشباع الحاجات العامة ، ومن المعلوم أن إشباع مثل هذه الحاجات الجماعية يتطلب من الدولة الحصول على خدمات الأفراد من عنصر العمل والأموال اللازمة من عقارات ورؤوس أموال منقولة وغير منقولة ، وعلى الدولة أن تكافئ أصحابها بدفع مبالغ نقدية ، و يسميه رجال الأعمال والاقتصاد بالإنفاق والذي تطور منذ نشأة الدولة الحديثة في أوربا ،إذ كانت تمثل جهودا متواترة من نخبة من الاقتصاديين عبر المراحل التاريخية أمثال ادم سميث وديفيد ريكاردو، أدولف فاكنر وجينز ووايزمن وكينز وغيرهم,ومن هذا المنطق فأن البحث مكَرس لإعطاء رؤية كاملة عن الأفكار الاقتصادية للنفقات العامة وأسباب زيادتها عبر مراحل تطور المفاهيم المالية ، أي أن الدراسة ستنصب حول ظاهرة زيادة النفقات العامة في ظل مبدأ الدولة التدخلية ، ثم أثار هذه الظاهرة في الدول النامية وقي العراق بالتحديد من الحكم الوطني حتى مرحلة الحرب العراقية الإيرانية والحصار الاقتصادي إلى مطلع الألفية الثالثة ،على الرغم من أن ظاهرة تزايد النفقات باتت ظاهرة عالمية على اختلاف الأنظمة السياسية والاقتصادية والاجتماعية ،الأمر الذي أدى إلى تحوًل أنظار رجال الاقتصاد والمالية لدراسة الأسباب الموجبة لهذه الظاهرة .


Article
Difficulties Faced by Translation Students in Translating Scientific Texts from English - into - Arabic
المشاكل التي تواجه طلاب الترجمة في مجال ترجمة النصوص العلمية من اللغة الانكليزية إلى اللغة العربية

المؤلفون: : Ahmed Adel Nouri احمد عادل نوري
الصفحات: 437-554
Loading...
Loading...
الخلاصة

It is unquestionable that English – Arabic scientific translation is increasingly becoming a topic of much concern and importance today. This study was conducted on fourth year students studying at Translation Department, College of Arts, Al-Mustansiriyah University, to investigate errors made by Iraqi students at the University level in translating a scientific text from English into Arabic; it was conducted on 66 students. The students were given a scientific text to translate and then the text was analyzed according to a special scoring scheme to show the problems in translating the items concerning order and sequence (clear and unclear ), Translation (Under translation , complete translation, and over translation), and Accuracy ( title and numbering). According to statistical analysis, the students made errors and faced some difficulties in translating the text because many of them depended on using dictionaries for general purposes instead of using specialized scientific dictionaries. لقد أصبحت الترجمة العلمية من اللغة الانكليزية إلى اللغة العربية من أكثر المواضيع ذات تزايد و اهتمام مستمرين في يومنا هذا. تم إجراء هذه الدراسة على ( 66 طالب ) من المرحلة الرابعة الذين يدرسون الترجمة و أنواعها في قسم الترجمة /كلية الآداب / الجامعة المستنصرية لبحث الأخطاء التي يقع فيها الطلاب عند ترجمة النصوص العلمية، تم إعطاء الطلاب نص علمي و تم تحليل التراجم التي قام بها الطلاب وفق مخطط خاص للتصحيح و شمل الفقرات التالية التنظيم و التتابع ( واضح، غير واضح)، الترجمة ( تحت الترجمة ، ترجمة كاملة ، و فوق الترجمة ) و الدقة ( العنوان، الترقيم). كل هذه الفقرات تم تحليلها بيانا" و قد واجه الطلاب مشاكل و صعوبات في ترجمة النص العلمي من اللغة الانكليزية إلى اللغة العربية لان البعض منهم استخدم قواميس عامة و ليست قواميس ذات اختصاص علمي .


Article
Analytical study in the growth:Problem of sexual identity in children and adolescents
دراسة تحليلية في النمو :مُشكِلة تَحديد الهوية الجنسية لدى الأطفال والمراهقين

Loading...
Loading...
الخلاصة

In order to ensure a climate of calm and stable and favorable for the continuity of growth during the stages of life;naturally and properly ;you must create the appropriate atmosphere that makes them outpacing their own problems ,public and remove the difficulties and obstracles facing them in appropriate ways, and since the family is the main source to satisfy the needs of the child different,including the psychological needs that are a necessity for growth in transition such as the need emotional security and psychological assessment and so on,and activate its role on the basis of sexual masculine or feminine. And the need for such a study have been generated with the researchers through their work in the field of psychological counseling and educational psychology, which can be the light of which identify important aspects and knowledge of the crises faced by parents, children and teenagers alike, based on the above can be summarized find the following points 1.importans of studying the problems of children and adolescents , particularly with regard to the formation of sexual identity. 2.importans of learn of roles sexual in children and adolescence within the framework of socialization. 3. raise the attention of parent in taking apositive role in the process of stereotyping sexual deviate sexual identity in children and adolescents. 4. the importance and adolescence in building the personality of the individual and the foramation of sexual identity. The important of research 1.recocnize the crisis of sexual identity in children and adolescents. 2. identify the factors that help in the building and the formation of sexual identity in children . 3. . identify the factors that help the acquisition of sexual identity for teenagers. 4. identify the causes of sexual identity disorder in children and adolescents. Have been reviewed for some ideas with regard to socialization and their impact on sexual stereotyping and the responsibility of parents in the formation of sexual identity and the role of sex education in identity formation and so to learn the roles and standards of the role of sexual conflict and the deviation and the reason for the problem and the disturbance of sexual identity and proposed remedies . have also been identified on the views of educators , scientists and specialists in this area by offering their theories on the subject of research. Methods of prevention 1.to honest practices in front of children and adolescents. 2. away from the prevarication and fraud in the positions that need to be clarified. 3.stay away from too much storytelling and erotic stories for adolescents. 4. away from the use of punishment with teenagers, forcing them to suppress their feelings and ideas and problems Conclusions Reached to the following 1.the importance of socialization in the process of sexual stereotyping . 2.the family is the first nucleus in determining sexual identity . 3.to the sequence after congenital in the process of profiling or identification of nationality . 4.the desire of parents to get the boy without a girl or vice versa, which makes them engaged in breeding different treatment of girl and boys born girl. 5. the existence of sexual motives instinctive inexplicable feeling of the child on the grounds that he created to be a female or vice versa, without knowing or feeling the parents 6. may be the process of imitation played an important role in it , especially when there is an exchange of roles within the family 7. the role of sexual disorder in adolescents may feel completely lost and a sense of helplessness , as well as societys perception of sexual change . 8.the determination of sexual identity is a common problem among civilized societies or socially conservative and religious, and not diagnosed early , will affect the segment of society suffers problems need to help the community to them. لكي نضمن مناخ هادئ ومستقر ومواتي لاستمرارية النمو اثناء مراحل العمر بصورة طبيعية وصحيحة ، لابد ان نهيء الاجواء المناسبة التي تجعلهم يتخطون مشكلاتهم الخاصة والعامة وازالة الصعوبات والعقبات التي تواجههم بطرق مناسبة ،وبما ان الاسرة هي المصدر الرئيس لاشباع حاجات الطفل المختلفة بما فيها الحاجات النفسية والتي تكون ضرورة لازمة للنمو الوجداني الانتقالي كالحاجة الى الامن النفسي والتقدير وغير ذلك وتفعيل دوره الجنسي على اساس ذكوري اوانثوي . وان الحاجة لمثل هذه الدراسة قد تولدت لدى الباحثان من خلال عملهم في مجال الارشاد النفسي والتربوي وعلم النفس والتي يمكن على ضوءها تحديد الجوانب المهمة ومعرفة الازمات التي يواجهها الاباء والاطفال والمراهقين على حد سواء ، وتاسيسا على تقدم يمكن ايجاز البحث بالنقاط الاتية: 1. اهمية دراسة مشكلات الاطفال والمراهقين خاصة فيما يتعلق بتشكيل الهوية الجنسية . 2. اهمية تعلم الادوار الجنسية في مرحلتي الطفولة والمراهقة ضمن اطار التنشئة الاجتماعية. 3. اثارة انتباه الاباء في اخذ دورهم بشكل ايجابي فيما يتعلق بعملية التنميط الجنسي وتحديد الهوية الجنسية لدى الاطفال والمراهقين 4. اهمية مرحلة الطفولة والمراهقة في بناء شخصية الفرد وتشكيل هويته الجنسية.


Article
Traffic accidents in the province of Diyala to the years 2009 and 2010
الحوادث المرورية في محافظة ديالى لعامي 2009 و 2010دراسة في جغرافية النقل

المؤلفون: wissam meteeb وسام متعب محمد
الصفحات: 511-536
Loading...
Loading...
الخلاصة

That the location of Diyala province in central Iraq and the proximity of the capital Baghdad where Atbad from the capital, Baghdad, only 60 km and that the site that enjoyed by the province of Diyala make the link between the northern and southern provinces and that make them linked to the capital Baghdad and make the association and directly led this to create a movement of Thick between the province and the capital and led the creation of the problem of traffic accidents in the province and studied the proper distribution and extent of seriousness in the province. Study of basic indicators of traffic accidents in the province through the distribution of the number of incidents of the days and months of the year, and the causes of traffic accidents in the province according to the rate of risk for the injured and the deceased and the geographical distribution of traffic accidents in the province by district. ان موقع محافظة ديالى في وسط العراق وقربها من العاصمة بغداد حيث لاتبعد عن العاصمة بغداد سوى 60 كم وان هذا الموقع التي تتمتع به محافظة ديالى جعلها همزة الوصل بين المحافظات الشمالية والمحافظات الجنوبية وذلك من جعلها مرتبطة بالعاصمة بغداد وجعل ارتباطها بشكل مباشر وادى هذا لخلق حركة نقل كثيفة بين المحافظة والعاصمة وادى ذلك خلق مشكلة الحوادث المرورية في المحافظة ودراستها بشكل الصحيح وتوزيعها ومدى خطورتها في المحافظة . دراسة المؤشرات الاساسية للحوادث المرورية في المحافظة عن طريق توزيع عدد الحوادث للايام ولاشهر السنة واسباب الحوادث المرورية في المحافظة حسب معدل الخطورة للمصابين والمتوفين وتوزيع الجغرافي للحوادث المرورية في المحافظة حسب الاقضية .
المقدمة :


Article
War Propaganda in Edna St.Vincent Millay'sMake Bright the Arrows: 1940 Notebook
الدعاية للحرب في Millay'sMake إدنا سانت فنسانت السهام في مشرق: 1940 الدفتر

المؤلفون: Asmaa Najim Abed Nassir اسماء نجم عبد الناصر
الصفحات: 555-572
Loading...
Loading...
الخلاصة

When the Second World War broke out the majority of poets followed the literary fashion of war poetry established by the First World War poets Wilfred Owen(1893-1918) and Siegfried Sassoon(1886-1967) in expressing antiwar attitudes. Unlike this trend was the attitude the American poet Edna St.Vincent Millay adopted and expressed openly in her war poems. Hence, despite the revulsion other poets expressed against Nazism and Fascism and the despicability they showed against Hitler and Mussolini they yet wrote against the destruction war brings to life and civilization. Millay, on the other hand, concentrated on the destruction Hitler already brought to Europe and life, therefore instead of being antiwar she wrote propagandist poetry that called the United States government to give up isolationism and support the European allies against the fuehrer and his army hoping that stopping him will reset order again in Europe and the world. This paper, therefore, tries to trace the development of Millay's political interest from early youth, the time of the First World War, which was relatively weak then developed with such events as the Sacco-Vanzetti case and the Spanish war till it came to its last flowering at the outbreak of the Second War. It analyses as well the themes of most of the poems she wrote during that time and the reasons and occasions behind writing them, which shows that despite the critical acclaim they lacked the poems were yet of historical importance because they expressed the ideas of an American majority that believed to be part of the democratic world and a growing world power. عندما اندلعت الحرب العالمية الثانية سار اغلب شعرائها في ركب الموجة التي بدأها شعراء الحرب العالمية الأولى ولفريد أوين(1918-1893) و سيغفريد ساسون(1967-1886) بالتعبير عن آراء مناهضة للحرب. لكن وعلى عكس هذه الموجة تبنت الشاعرة الأمريكية إدنا سينت فنسنت ميلاّي نمطا آخر مغاير. فبالرغم من الكراهية التي عبر عنها الشعراء الآخرون ضد هتلر و موسوليني، إلا أنهم كتبوا ضد الدمار الذي تجلبه الحرب على الحياة الإنسانية والحضارة. أما ميلاي فقد ركزت على الدمار الذي جره هتلر على أوروبا وعلى الحياة بشكل عام، لذا فقد كتبت هذه الشاعرة شعرا تعبويا يدعو حكومة الولايات المتحدة إلى التخلي عن انعزاليتها الاختيارية ودعم حلفائها الأوروبيين بوجه الزعيم الألماني وجيوشه آملة بان الوقوف بوجه طموحاته التوسعية سيعيد النظام ثانية لأوروبا والعالم. لذا يحاول هذا البحث أن يقتفي تطور الاهتمام السياسي لهذه الشاعرة منذ مرحلة الشباب المبكر عندما عاصرت الحرب العالمية الأولى والذي كان اهتماما ضعيفا نسبيا، ثم تطور مع قضايا مهمة مثل قضية الفوضويّين الايطالييّن ساكو وفانزييتي مرورا بالحرب الاسبانية حتى وصل إلى مرحلة ازدهاره الأخيرة عند اندلاع الحرب العالمية الثانية.ويحاول أيضا تحليل المواضيع التي تناولتها اغلب القصائد التي كتبتها ميلاي خلال فترة الحرب دعما لها ومعرفة الأسباب التي دعت لكتابتها، والتي تدل على انه وبالرغم من القصور النقدي الذي واجهته هذه القصائد إلا أنها كانت ذات أهمية تاريخية لأنها عبرت عن أفكار غالبية من الأمريكان الذين كانوا يؤمنون بأنهم جزء مهم من العالم الديمقراطي وبأنهم قوة عالمية نامية في ذلك الوقت.


Article
An assessment of Testing Vocabulary in (RECI) Book -1- for the Fifth Grade of the primary stage
تقييما لاختبار المفردات في كتاب -1 (RECI) - للصف الخامس من المرحلة الابتدائية

المؤلفون: Ashwaq Abdul Mehdi
الصفحات: 573-594
Loading...
Loading...
الخلاصة

Learning vocabulary is a lengthy and complex process which requires adequate mastery of form, meaning and usage . It requires constant practice on the part of the learner and continuous assessment on the part of the teacher . Vocabulary tests are intended to measure the comprehension and production of words used in speaking and writing . The type of vocabulary test chosen is related to how we teach it . For these reason's , this study has been conducted to investigate the techniques of testing vocabulary for (RECL) Book -1- for the fifth grade of the primary stage . A test of five parts has been conducted to a sample of (50) pupils at Al-Muqdadia schools for boys and girls for the academic year 2009-2010 to fulfill the aims of the study . The test is exposed to a jury of specialists in the filed of English language teaching and linguistics who have agreed on its validity for administration. The test reliability is computed by using the correlation coefficient of test-retest. Chi – square has been used to find out the statistical significance of differences between each two techniques of testing vocabulary . After analyzing the data statistically , it has been found out that the odd one out and classification techniques are considered more effective ones in testing vocabulary at the primary stage . The study ends with some conclusions and suggestions for further studies تهدف الدراسة الى تقويم التقنيات المستخدمة لاختبار المفردات اللغوية في كتاب سلسلة الرافدين (RECI) للصف الخامس الابتدائي . ولتحقيق هذه الدراسة أخذت عينة مكونة من (50) تلميذ وتلميذة من مرحلة التعليم الابتدائي من مديرية التربية في محافظة ديالى . تم تصميم اختيار مكون من خمس أجزاء وطبق على عينة البحث خلال هذه السنة 2009-2010. لقد تم الحكم على صدق الاختبار من خلال عرضه على عدد من المختصين في مجال تدريس اللغة الانكليزية من أساتذة الجامعات العراقية وبعض المعلمين في وزارة التربية للوقوف على وجهات نظرهم من حيث ملائمة فقرات الاختبار وفي ضوء آرائهم ومقترحاتهم تم تصميم النسخة النهائية من الاختبار . بعد استخدام الوسائل الإحصائية والتي منها مربع كاي لمعرفة اي التقنيات تعطي نتائج أفضل اظهرت الدراسة ان تقنية التصنيف وتقنية استخراج الغريب اعتبرتا افضل من التقنيات الاخرى لتعليم المفردات اللغوية واننهت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .


Article
Tank Irrigation by Muslimcase study ( Hauz Khas ) a Historico – Geographicalstudy
الري بواسطة خزان الدراسة Muslimcase (Hauz خاس) والتاريخي - Geographicalstudy

المؤلفون: .Raad Rahim Hamood رعد رحيم حمود
الصفحات: 595-615
Loading...
Loading...
الخلاصة

The study end to highlight and dedicate sites of spatial and seasonal pollution of khurasan stream from the sites that we take samples from five sites from the study area . The study best on spatial analysis for difference sites from the canal . The study depend on field study which dedicate the sites of pollution places and sources . We did laboratory test for each source of polletance in the course of the stream. We choose twelve elements from the chemical elements and by two samples for the period (1-8 – 2009 ) up to (1- 5 -2010 ) . The study nature need research work also , the research content three sections , in the first section we took the theoretical base introduction , problem , hypothesis , the research aim and the study area limit as well as the source of the data and the way we took the samples for analysis . The second section come to spatial analysis for the pollution of the water of stream in the same time we derived the PH of the stream water, also the biological oxygen demand and chemical oxygen demand . In the last section which come to evaluate the usability of Khurasan canal water for different uses . الهدف الرئيس للدراسة هو لتقييم الخصائص الجغرافية للحوض الخاص الذي كان في يوم ما المورد الرئيس لمياه الشرب والسقي لعاصمة شبه القارة الهندية في العهد الإسلامي . حيث تتم دراسة الخواص الجيومورفولوجية والجيولوجية والمناخية للمنطقة ومعرفة مقدار التساقط والتبخر والتسرب إلى باطن الأرض وكذلك معرفة كمية المياه القادمة الى الحوض من خلال حساب مساحة منطقة التغذية للحوض والمساحة التي تقطعها الوديان المختلفة واهم الاشكال التضاريسية الناتجة مع معرفة الانحدار الارضي وتشكيل الانهار في المنطقة واطوالها ومقدار التحت الحاصل والإرساب في الحوض وكذلك في النهاية تم التعرف على النبات الطبيعي السائد في منطقة التغذية والتعرف اخيرا على ماال اليه الحوض في الوقت الحاضر حيث تم تسليمه الى الهيئة العامة للحفاظ على التراث العالمي التابع للأمم المتحدة .


Article
Probabilities Maps In Homogeneous Combat
الخرائط الاحتمالية في المعارك المتجانسة

Loading...
Loading...
الخلاصة

Lanchester- type attrition models refer to the sct of differential equation models that describe changes, over time, in the force levels of combatants and other significant variables that describe the combat process. Lanchester-type models express casualties attrition in terms of force size, and other associated variables and how they change over time Lanchester differential equation models have gained importance through their ability to provide insight into the dynamics of combat. This paper focused on derivative Mathematics of the Lanchester Square Law (aimed fire) and Mathematics of the Lanchester Linear Law (area fire) , we calculated the rate and attrition equations by The Kolmogorov Differential equations and markov transition equations finally we offered Discussion & Conclusion. تشير نماذج الاستنزاف التفاضلية نوع Lanchester الى مجموعة من المعادلات التفاضلية التي تصف تغيرات مستويات قوة المعركة ومتغيرات اخرى مهمة في المعركة عبر الزمن.
تعبر النماذج المذكورة اعلاه عن الاصابات (الخسائر) من حيث حجم القوة ومتغيرات اخرى مرتبطة بها , لقد كسب نموذج الاستنزاف نوع Lanchester اهمية من خلال اعطاءها معرفة وبصيرة للمعارك الديناميكية .
تناول البحث اشتقاق معادلة قانون التربيع الرياضي النار المصوبة (Aim Fire)
لنموذج Lanchester والمعادلة الخطية (Area Fire) للنموذج ذاته وتمت حساب نتائج المعركة وحالة الانتصار لكل طرف من اطراف التنافس .
كما تناول البحث نماذج Lanchesterللخرائط الاحتمالية العشوائية وقد تم حساب معادلات ومعدلات الاستنزاف لكل حالة من حالات الانتصار والهزيمة لكل متنافس وقد جرى الحل من خلال معادلات Kolmogrov كذلك معادلات Markov الانتقالية واستعرضت الاستنتاجات والنتائج .

جدول المحتويات السنة: 2011 المجلد: العدد: 50