Table of content

Journal of Al-Ma'moon College

مجلة كلية المأمون

ISSN: 19924453
Publisher: AlMamon University College
Faculty:
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Journal of Al-Ma'moon College is a peer-reviewed, biannual, open access journal devoted to advancing research, theory, and practice in the wide areas of humanitarian, scientific and engineering. JMC is published by Al-ma'moon University College. This journal is ACCREDITED (recognised) by the Ministry of Higher Education and Scientific Research, Iraq.

Loading...
Contact info

E-mail: ACJ@almamonuc.edu.iq

mobile : +964(0)7730990423

Table of content: 2018 volume: issue:32

Article
نشــأة علم الصــيدلة وتطورهً في الاندلــس من القرن 3 -7 الهجريين / 9 -13 الميلاديين

Loading...
Loading...
Abstract

Our research is entitled "the starting and the development of pharmacholgy in Andalus" One of the most important findings, is the appearing of the care in pharmachology at the rule of prince Muhommad Ibin Abdul Rahman Ibin AL- Hakam died (238-273 A.H/849-885A.D) where the begings of making drugs were started there .In the 4th higri century / 10th A.D "chalaph rule" the scientific activity began and the scientific personality of Andalus appeared where Andalus raised in different fields, some of which were the pure sciences,which took place in the in tellectual life in Andalus during that period .Medical care and pharmachology were at the front of floreshing sciences, after some motivations and efforts part of which were caliphs support. Books like "Alhashe'ish" book for the Greek scientist Descoredes in addintion to making stors for the drugs and the pastas which were labritories for the scientests to find the new, and as the Iberian is land was rich in its natural resourses that encouraged making the farms the gardens especially by Andalus rulers which later became labs for pharmachological and herbal people. لقد اقتران ظهور الاهتمام بعلم الصيدلة في بلاد الاندلس بعهد الامارة خاصة بعهد الامير محمد بن عبد الرحمن بن الحكم (ت238هـ-273هـ/849م-885م) حيث كانت البدايات الاولى لصناعة الادوية والعقاقير في تلك البلاد. وفي القرن (الرابع الهجري / العاشر الميلادي) (عهد الخلافة) في الاندلس، نهضت الحركة العلمية، وكانت من مظاهرها انضاج الشخصية العلمية للاندلس واستقلالها. لقد نهضت الاندلس علميا في شتى الميادين، كان من بينها ميدان العلوم الصرفة، التي اخذت مكانتها في الحياة الفكرية في الاندلس خلال ذلك العهد، وكان الطب والصيدلة في مقدمة العلوم التي ازدهرت، بعد ان توفرت لهما عددا من المحفزات والمسببات منها الدور الحاسم الذي مارسه الخلفاء في تنشيط الحياة الفكرية وتشجيع العلماء، والاهتمام بترجمة المؤلفات والمصنفات الخاصة في ميدان الطب والصيدلة ككتاب (الحشائش) للعالم اليوناني ديسقوريدس، فضلا عن قيام الخلفاء بإنشاء (خزائن للاشربة والمعاجين) والتي كانت احدى الاماكن المهمة التي اتخذها صيادلة الاندلس كمختبرات لهم لصنع واكتشاف ادوية جديد. ولما كانت شبه الجزيرة الايبرية غنية بثرواتها الطبيعية المتنوعة، شجع ذلك على انشاء المزارع والحدائق، ولاسيما تلك التي أنشأت من قبل حكام الاندلس، والتي اصبحت اماكن تجريبية لصيادلة وعشابي الاندلس.


Article
The Teacher Napoleon Marini and his book “People Strolling in Baghdad
المعلم نابليون ماريني وكتابه )تنزّه العباد في مدينة بغداد(

Authors: قحطان رشيد صالح
Pages: 27-47
Loading...
Loading...
Abstract

This paper aims to shed light on a book whose author discusses the history of Baghdad with various conditions at historical period prior to the modern state of Iraq. It also covers the history of other cities. The book is an obvious example dealing with a variety of topics such as history, geography, literature, science and media. After a careful reading of the book, I came up with some concluding remarks about the material of the book and the methodology used in it. I wish this paper would add something valuable to the precious effort expelled by the two books reviewers of the last edition أن هدف هـذا البحـث ، هوالوقوف عند كتاب تناول فيه مـؤلفـه ، جانبا ً من تاريخ مـديـنة بـغـداد وأحـوالها المختلفة ، في مرحلة زمنية سبقت قيام الدولة العراقية الحديثة . وقد امتد الحديث إلى ما جاور بغداد من البلاد ، فجاء الكتاب مثالا ًواضحاً في تنوّع المعارف في : التاريخ والجغرافيا والآداب والعلوم والإعلام . وإذ قرأتُ الكـتاب بإمعـان ، بـدت لي مجموعـة من المـلاحظات تخص مادة الكتاب ومنهج تحقيقه ، لعلها تضيف شـيـئـاً جديداً للجهد القيم الذي بذله المحققان الفاضلان في طبعته الأخيرة .


Article
The palm of dates as a history and civilization (Historical Study)
نخلة التمر تاريخ وحضارة (دراسة تاريخية)

Loading...
Loading...
Abstract

Arabs could have set up their atmosphere in agriculture (especially the palms' plantation) for getting their food and providing their daily necessities. In addition; they made up their food, shelter and medicine accordingly. They were using the palms in their industry and trading and whatever they needed during their evolution reigns. So it was their food, fantasy and medicine. Although the modern science couldn't reach to such a food to use it in medicine and industries which had been discovered by Arabs in the past times, We find That modern industries used hare date as a main basic element; this indicates one of the twentieth century achievements after the industrial and technical evolution which means that Arabs had preceded the others in this aspect. So, they got the authenticity in this field. استطاع العرب قديما أن يطوّعوا بيئتهم في الزراعة وخاصة في زراعة نخيل التمر وذلك في سبيل الحصول على غذائهم وتوفير مستلزماتهم اليومية، بل إنهم جعلوا منها الغذاء والمسكن والدواء، يدخلونها في صناعتهم وتجارتهم وكل ما يحتاجون اليه في حياتهم خلال مراحل تطورهم المختلفة، فهي غذاؤهم وونيسهم ودواؤهم، علما أن العلم الحديث لم يتمكن من الوصول الى العديد من الغذاء والدواء والصناعات التي اكتشفها العرب قديما، وأن ما نجده من الصناعات التي تدخل التمرة عنصراً رئيسياً في عناصرها في الوقت الحاضر هو من انجازات القرن العشرين بعد حدوث التطور التقني في الصناعة والتكنولوجيا، أي ان العرب سبقوا شعوب العالم في هذا المجال، فكان لهم في ذلك الأصالة.


Article
Sport and Tourism Research A Geographic Approach
المنهج الجغرافي لبحث الرياضة والسياحة

Loading...
Loading...
Abstract

This article responds to recent criticism of research serving the field of sport and tourism (Weed, 2005a, 2005b). It adopts a geographical perspective to highlight the unique research questions and directions that emerge in the study of sport and tourism within this particular field of the social sciences. The geographic concepts of space, place, and environment are reviewed and applied to the study of sport and tourism. Drawing upon these key concepts, a number of research directions are highlighted and discussed. It is argued that these research directions, among others, should be systematically addressed by researchers so as to build coherent bodies of knowledge. Consideration is also given to methodological approaches that might be applied to effectively advance this area of research in sport and tourism. تـهـدف هـذه الـورقـة الـبحثية الى الرد على الانتقادات التي وجهت مؤخرا لمجال الرياضة والسياحة (Weed, 2005a, 2005b) ، وذلك من منظور جغرافي لتسليط الضوء على تساؤلات واتجاهات بحثية فريدة من نوعها برزت ضمن دراسة الرياضة والسياحة داخل هذا العلم من العلوم الاجتماعية (الجغرافيا) ، فالمفاهيم الجغرافية المتمثلة في الحيز المكاني والمكان والبيئة تم توظيفها وتطبيقها لدراسة الرياضة والسياحة بحيث حددت هذه المفاهيم الجغرافية الرئيسية أبرز المناقشات و عددا من الاتجاهات البحثية ، والتي ينبغي على الباحثين التركيز عليها من أجل بناء إطار معرفي متماسك ومداخل منهجية من الممكن تطبيقها لتحقيق تقدم ملموس في هذا المجال البحثي حول الرياضة والسياحة .


Article
Iraq water security between water political policy concept and management of external economic relationships
الامن المائي العراقي بين مفاهيم السياسة المائية العراقية وادارة العلاقات الاقتصادية الخارجية

Authors: سعد جاسم محمد
Pages: 96-127
Loading...
Loading...
Abstract

Now a day Iraq is suffering from serious problem of water shortage which threats life. This problem is caused due to many reasons; one of them is the climat ((Global warming)), the other is related to the position of Iraqi main rivers flow from Turkish land, this situation has made Turkey emeloyes water in a policy to achieve its objects, and benefits through relationship with countries who benefit from the river that flows from its land. This policy becomes harmful for Iraq in different ways under the situation of Global warming and increased the severity of drought and desertification intensity. Now, Iraq needs to review its overall relations with Turkey by following a rational, clever policy leading to a fear agreement for the distribution of water quotas among the countries who get benefit from the water of the international river, according to the international law. This policy has to focus on preference of Iraq water needs on all political, security and economic because life of Iraq and Iraqis are above all the other considerations. لا يمكن فهم الامن المائي بمعزل عن السلوك السياسي للدول ، وهي بمختلف مذاهبها السياسية تحدد سياساتها المائية طبقا لمصالحها والاهداف المتوخاة من علاقاتها مع الدول المستفيدة من مياهها . والعراق ليس بعيداً عن كل ما يدور في فلك السياسات المائية ، وقد تضرر كثيرا من سلوك دول الجوار ونزعتها الفردية في حل مشكلة المياه .. وعبر تاريخ تطور علاقاته المائية معها يحاول ايجاد ميزان مائي يحافظ على حقوقه ، من الحصص والتصاريف المائية . وفي ظل اوضاع العجز المائي ، وتفاقم الطلب على المياه ، والتدهور البييئ والتغيير المناخي وما نجم عن ذلك ، من استفحال الجفاف والتصحر وتدمير لامكانات الارض والنشاط البشري بشكل عام ، فان المطلوب هو التخفيف من ضغوط تركيا المائية ، وتحقيق اتجاهات واقعية بتحريك الورقة الاقتصادية من خلال شبكة من وسائل الضغط الاقتصادية ، وادارتها بشكل حكيم للوصول الى مستوى جيد من الربط للاقتصاد التركي الزراعي والصناعي بالسوق العراقية ... وبتطور مؤشرات ذلك الربط وما ينجم عنه من ارتباطات اقتصادية ضخمة ، سوف لن يكون القرار السياسي المائي التركي بعيداً عن التمثل لمصالح العراق وحقوقه في مياه نهري دجلة والفرات . ورغم ما يتضمنه هذا المنهج من خطورة اقتصادية مستقبلية على العراق ، فانه ليس بأكثر من خطورة التلاعب بالمياه في ساحة الصراعات السياسية الاقليمية .


Article
Spatial Variation of Municipal Services (Water, Sewage, Municipal Waste) in Iraq 2014
التباين المكاني للخدمات البلدية(ماء,مجاري, نفايات بلدية) في العراق لعام 2014

Authors: اسراء موفق رجب
Pages: 128-149
Loading...
Loading...
Abstract

The municipal services (water, sewage, municipal waste) were studied in Iraq in 2014, and the per capita net water consumption in Iraq was 376.5 liters / day. Baghdad Governorate (Amana / suburb) ranked first (608.9 liters) ), followed by Karbala and Najaf governorates (605.6 liters / day), 563.4 liters / day respectively, Dhi Qar Governorate (212.9 liters / day), net water production (11669614 m3 / day) (283), Nineveh governorate ranked first (43) projects, followed by Diyala governorate (25) projects, Wasit governorate with (23) projects, or Muthanna governorate. The governorates of Diyala and Wasit were (0.0%), with no networks (64.1%) in the whole of Iraq. The governorate of Diyala ranked first with 99.0%, followed by the governorates of Kirkuk and Nineveh with 97.0% and 96.0% respectively. ), respectively, while Maysan governorate came in last place in terms of the percentage of those employed by the independent treatment system (11.0%). The number of municipal institutions (257) in the whole of Iraq. The proportion of the population served by the waste collection service is(62.6%), Baghdad governorate (Amana) ranked first (100.0%), followed by Basra and Maysan governorates (75.2%) and 68.3% Respectively.While Muthanna Governorate came last (37.0%) the amount of waste raised (33702 tons / day) . تمت دراسة الخدمات البلدية (ماء ,مجاري ,نفايات بلدية (القمامة)) في العراق لعام 2014، وتبين ان نصيب الفرد من الماء الصافي المستهلك في العراق (376.5لتر/يوم),جاءت محافظة بغداد (امانة/اطراف) بالمرتبة الاولى (608.9لتر/يوم),تلتها محافظتي كربلاء والنجف ب (605.6لتر/يوم) و (563.4لتر/يوم) على التوالي، ومحافظة ذي قار بالمرتبة الاخيرةب (212.9لتر/يوم), وكمية الماء المنتج الصافي (11669614م3/يوم) ,وعدد مشاريع انتاج الماء الصافي ( 283),جاءت محافظة نينوى بالمرتبة الاولى(43)مشروع, تلتها محافظة ديالى ب(25) مشروع ,ومحافظة واسط ب(23) مشروع ,اما محافظة المثنى فجاءت بالمرتبة الاخيرة من حيث عدد المشاريع ب(8)مشاريع.وبلغت نسبة المخدومين بشبكة المجاري في العراق (25.9%),جاءت محافظة بغداد(امانة بغداد) بالمرتبةالاولى ب(82.0%), تلتها محافظةميسان ب(40.0%),اما محافظتي ديالى و واسط فكانت النسبة (0.0%) لعدم وجود شبكات صرف صحي ومحطات معالجة مركزية او صغيرة, اما نسب المخدومين بنظام المعالجة المستقلة (سبتك تانك) فبلغت (62.1%) في عموم العراق , جاءت محافظة ديالى بالمرتبة الاولى ب(99.0%) ,تلتها محافظتي كركوك ونينوى ب(97.0%)و(96.0%)على التوالي, اما محافظة ميسان فقد جاءت بالمرتبة الاخيرة من حيث نسبة المخدومين بنظام المعالجة المستقلةب(11.0%). وبلغ عدد المؤسسات البلدية (257) في عموم العراق ، ونسبة السكان المخدومين بخدمة جمع النفايات (62.6%),جاءت محافظة بغداد (امانةبغداد) بالمرتبة الاولى ب(100.0%) تلتها محافظتي البصرة وميسان ب(75.2%) و(68.3%) على التوالي ,اما محافظة المثنى فجاءت بالمرتبة الاخيرة ب(37.0%),وكمية المخلفات المرفوعة (33702طن/يوم) في عموم العراق .


Article
Green Marketing And Its Impact On The Environment
التسويق الاخضر وتأثيره في البيئة

Loading...
Loading...
Abstract

The green marketing term , or the so-called friend of environment , or environmental marketing is one of the modern and new terminology in management science ; as a term being tainted with mystery (ambiguous term). So it is imperative to highlight it for the purpose of identification of this term. In terms of concept ,it has an impact on the environment on the one hand and the human life on the other hand in addition to achieving the goal of the organization , namely profit by marketing its product ,the services and ideas . So the green marketing term seeks to achieve a balance between the requirements and the needs of desires of the consumer or user of the goods or services and ideas between the Environment and how to maintain them , to create a safe and clean environment prepares for humans to live a well-off and good health , in addition to being able to make a profit organizations that aim to profit or to achieve social welfare organizations whose goal is happiness and well- being of society . ان اعتماد منظمات الاعمال على الجانبين الانتاجي والتسويقي في زيادة المبيعات وبالتالي تحقيق اعلى الارباح باعتباره دليلاً على نجاح المنظمة وزيادة حصتها السوقية من جهة ومواجهة التحديات (المنافسون) من جهة اخرى. مما ادى بالتالي الى رسم سياسات وتحديد اهداف بعيدة كل البعد عن الجانب الاجتماعي والاخلاقي وبالتالي اصبح هناك اجحاف بحق الانسان (المستهلك) من جهة وبحق البيئة من جهة اخرى هذا بالاضافة الى الافتقار الى التشريعات القانونية الجادة التي بامكانها الوقوف بشكل حازم من هذا التوجه. ونتيجة لتزايد المشاكل البيئية ظهر الاهتمام بالوعي البيئي كمشاكل ثقب الاوزون وظاهرة الاحتباس الحراري واكتساح الغابات بالاضافة الى الامطار الحامضية وارتفاع مستوى تلوث الهواء والمياه بالتالي ادى ذلك الى ضرورة الاهتمام بانتاج وتسويق منتجات تعتبر صديقة للبيئة مما يخلق بيئة نظيفة وامنة . لذا نرى ان ادبيات نظرية المنظمة تزخر بالنظريات التي تفسر علاقة المنظمة بالبيئة ومنها نظرية اعتمادية الموارد التي مفادها ان المنظمة تعتمد على البيئة اذ تحصل منها على مواردها لذلك فأن بقاؤها يعتمد على محافظتها على تلك البيئة . كما يلاحظ تصاعد الاهتمام بموضوع المسؤولية الاجتماعية اذ يتوقع من المنظمات الاضطلاع بدور المسؤول الاجتماعي لكون هذا الدور يلعب اهمية كبيرة في حماية المنظمة من التدخلات الخارجية التي يمكن ان تحدث سواء عن طريق سن القوانين والتشريعات التي تلزم المنظمة تحمل المسؤولية الاجتماعية او غيرها وبالتالي بدأت المنظمات تهتم الى جانب الموارد والمعايير المالية للحكم على نجاح او فشل المنظمة الاهتمام بالجانب الاخلاقي والاجتماعي مما جعلها تقوم بانتاج وتسويق المنتجات وتقدم الخدمات التي تخدم هذا الهدف بالاضافة الى هدفها الرئيسي وهو تحقيق الارباح ثم الاستمرار والنمو والتوسع


Article
Reducing Times of Completion in Constructing Projects using The network Analysis Model of Business : Research Applied to the Bridge of the city of Baquba in The Brovince of Diyala"
استخدام أنموذج التحليل الشبكي للأعمال لتقليل أوقات الإنجاز في المشاريع الإنشائية " بحث تطبيقي لمجسر مدينة بعقوبة في محافظة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Many projects are missing out on their work according to a scientific method despite the major developments taking place in the world, which will make them to gain the advantage of speed of achievement, as well as the large cost of the completion of projects, Hence, the research aims to apply the network analysis to plan and follow the project of the bridge of the city of Baquba in the province of Diyala as a sample for research, to apply the slope cost method to determine the times required for completion and to determine the flat time of project activities, To reduce the normal time to complete the project according to the experimental time, the cost of evasion and, the best times and costs of the project were reached, In the light of this, a set of recommendations have been formulated which are hoped to be used by the specialists .تفتقر الكثير من المشاريع إلى إنجاز أعمالها وفق أسلوب علمي على الرغم من التطورات الكبيرة التي يشهدها العالم، الأمر الذي سيفوت عليها كسب ميزة سرعة الإنجاز، فضلاً عن التكلفة الكبيرة المترتبة على إنجاز المشاريع، ومن هنا جاء البحث بهدف تطبيق التحليل الشبكي لتخطيط ومتابعة مشروع مجسر مدينة بعقوبة في محافظة ديالى كعينة للبحث، بتطبيق طريقة ميل الكلفة slop cost لتحديد الأوقات المطلوبة للإنجاز وتحديد الوقت الفائض لنشاطات المشروع لتقليل الوقت الطبيعي لإنجاز المشروع إلى الوقت التعجيلي، والكلفة التعجيلية، وتم التوصل إلى الأوقات والكلف الأفضل للمشروع، وعلى ضوء ذلك تم صياغة مجموعة توصيات يؤمل أن يستفيد منها المعنيون في البحث الحالي .


Article
The Effect of Technical Innovation on Banking Performance: An Applied Study in the Branches of Rafidain and Al Rasheed Banks in Diyala Governorate
تأثير الإبداع التقني على الأداء المصرفي: دراسة تطبيقية في فروع مصرفي الرافدين والرشيد في محافظة ديالى

Authors: رحمن محمود شحاذة
Pages: 196-217
Loading...
Loading...
Abstract

The current research examines the impact of technical innovation in banking performance, The problem of research was the extent of the impact of technological innovation on banking performance in the branches of Rafidain and Rashid Bank in Diyala Governorate. The questionnaire was used as a data collection tool, and a sample was distributed. The data were analyzedby using the SPSS program and a number of statistical methods were used to test the hypotheses. The research came up with a number of conclusions, the most important of which was the impact of technical innovation and its variables (providing new services, improving existing or old services, designing new service operations, improving existing service operations) in overall banking performance. The research ended with a set of appropriate recommendations, the most important of is the need for banks to inquire about technical innovation as it contributes to the provision of new banking services developed by the bank to its customers.يختبر البحث الحالي تأثير الإبداع التقني على الأداء المصرفي، إذ تمثلت مشكلة البحث بمدى تأثير الإبداع التقني على الأداء المصرفي في فروع مصرفي الرافدين والرشيد في محافظة ديالى. وقد استخدمت استمارة الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتم توزيع (30) استمارة لعينة البحث، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج (SPSS)، واستخدمت عدداً من الأساليب الإحصائية لاختبار فرضيات البحث، وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات كان أهمها وجود تأثير للإبداع التقني ومتغيراته (تقديم خدمات جديدة، تحسين خدمات حالية أو قديمة، تصميم عمليات خدمية جديدة، وتحسين عمليات خدمية قائمة) على الأداء المصرفي إجمالاً، وانتهى البحث بمجموعة من التوصيات المناسبة، كان أهمها ضرورة اهتمام المصارف المبحوثة بالإبداع التقني كونه يسهم في تقديم الخدمات المصرفية الجديدة وتطويرها والتي يسوقها المصرف إلى زبائنه.


Article
الادارة السياحية وتأثيرها على فاعلية المنظمات السياحية دراسة ميدانية لعدد من المكاتب السياحية في بغداد

Authors: فريد حسين احمد
Pages: 218-247
Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to detect trace elements of the tourism administration in terms of (economic, social, environmental, institutional as pects to know) the effectiveness of tourism organizations for a number of tourism offices in Baghdad they ware was chosen as research samples to include( 21) of the tourist offices in Baghdad.To achieve the goals of the research, A questionnaire was distributed to a sample of (95) male and female members who are different in ages and having scientific qualifications. Of these, (90) were retrieved for analysis. For the purpose of processing the data, a number of statistical methods were used: (arithmetic mean, standard deviation, spearman, )) With the assistance of the Program For statistical (spss) were the main findings of the research and having a positive impact for the management of tourism link in the effectiveness on tourism organizations relationship. The most important recommendations were the needed to strengthen the relationship between workers intellectually and socially. To support the effectiveness of tourism organizations and to develop the level of tourism organizations , establishing of training courses is necessary to improve the work performance . يهدف هذا البحث الى الكشف عن اثر عناصر الادارة السياحية والمتمثلة في ( الاقتصادي , الاجتماعي , البيئي , المؤسسي ) في فاعلية المنظمات السياحية لعدد من مكاتب السياحة في بغداد , حيث تم اختيار عينة البحث لتشمل (21) من المكاتب السياحية في بغداد , ولتحقيق أهداف البحث تم تطوير استبانه وزعت على عينة بلغت (95) فرداً من الذكور والإناث ومن مختلف الاعمار والمؤهلات العلمية , استعيد منها(90) استبانه صالحة للتحليل وبهدف معالجة البيانات استعملت مجموعة من الأساليب الإحصائية أبرزها (( الوسط الحسابي ,الانحراف المعياري ,معامل الارتباط (spearman) ومعامل الانحدار)) بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي (spss) وكانت ابرز النتائج التي توصل إليها البحث وجود علاقة ارتباط واثر ايجابي للإدارة السياحية في فاعلية المنظمات السياحية. أما ابرز التوصيات كانت ضرورة تعزيز العلاقة بين العاملين فكرياً واجتماعياً لدعم فاعلية المنظمات السياحية وتطوير مستوى المنظمات السياحية من خلال إقامة الدورات التدريبية لتحسين أداء العمل .


Article
Heterogeneous-Aware Optimization in WSN
امثلة وعي اللاتجانس في شبكات الاستشعار اللاسلكي

Loading...
Loading...
Abstract

Enabling (Wireless Sensor Network) WSN to efficiently handling complex functions needs judicious design for the network routing protocol. Heterogeneous network was proved to be outperforming homogenous network in terms of life time. In this work, Particle Swarm Optimization (PSO) was employed to optimize the parameters that govern the heterogeneity levels ( initial energy, number of advance and intermediate nodes,….) in order to increase network stability and life time under the constraint of the cost materialized by the overall network initial energy. The proposed algorithm simulation was tested for two and three levels of heterogeneity and for two scenarios; fixed network nodes density and fixed node initial energy. The optimization results show that, the maximum network stability was achieved by increasing the nodes' initial energy to (0.6J), even that was at the cost of decreasing the number of network nodes to (61) nodes only. On the other hand, longest network life time equals to (6357) rounds can be verified when configuring some nodes in two heterogeneity levels with the maximum bound of extra energy level proposed in this work. A significant enhancement especially in network life time is noticed compared to previous protocols under the same constraints. 65% and 101% of life time are achieved for first and second scenario respectively comparing to un-optimized SEP protocol, while 68% and 24% of life time are achieved for first and second scenario respectively comparing to un-optimized SEP-E protocol. إن تمكيين شبكات الاستشعار اللاسلكية من معالجة الوظائف المعقدة يحتاج الى تصميم عادل للبروتوكول الذي يقوم بتوجيه البيانات عبر هذه الشبكات. الدراسات السابقة أثبتت أن الشبكات الهجينة قد تفوقت في أدائها عن الشبكات المتجانسة في إطالة عمر الشبكة. في هذا العمل وظفت خوارزمية سرب الطيور للأمثلة لغرض أمثلة المعاملات التي تحكم مستوى التهجين (الطاقة الأبتدائية للمستشعرات, عدد المستشعرات المتقدمة والوسطية......) لزيادة استقرار الشبكة واطالة عمرها تحت محدد الكلفة المتثمل بالطاقة الابتدائية الكلية للشبكة. أن محاكاة الخورازمية المقترحة قد تم فحصها لمستويين وثلاثة مستويات من التهجين وبأفتراض حالتين: ثبوت العدد الكلي للمستشعرات وثبوت الطاقة الأبتدائية للمستشعرات. أن نتائج الأمثلة بينت أن أعلى قيمة للأستقرار يمكن الحصول عليها بزيادة الطاقة الأبتدائية للمستشعرات الى ( 0.6J) حتى لو كان على حساب تقليل عدد المستشعرات الكلي الى (61 ) مستشعر فقط. من جهة أخرى, أن أطول عمر للشبكة ( مساوي الى 6357 ) يمكن أن يتحقق عند المستوي الثاني للتهجين وعند زيادة الطاقة الأبتدائية لبعض المستشعرات الى القيم العليا المفروضة في هذا العمل. كما يمكن ملاحظة تحسن كبير خصوصا في عمر الشبكة بالمقارنة مع البروتوكلات السابقة تحت المحددات نفسها. 65% و 101% زيادة في عمر الشبكة قد تحقق قي الحالة الأولى والثانية على التوالي بالمقارنة مع SEP بروتوكول الغير ʼمأمثل, في حين أن 68% و 24% زيادة في عمر الشبكة قد تحقق قي الحالة الأولى والثانية على التوالي بالمقارنة مع SEP-E بروتوكول الغير ʼمأمثل.


Article
Identification of Rotary Inverted Pendulum Using Artificial Neural Network, Fuzzy Identification and Genetic Algorithm on Radial Basis Function
التعرف على منظومة البندول المقلوب الدوار باستخدام الخلايا العصبية الصناعية والتعرف المضبب والخوارزمية الجينية للدوال الشعاعية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies the physical structure and the mathematical dynamic model for a rotary inverted pendulum system and presents three different methods to identify this system. These methods are the Artificial Neural Network (ANN), Fuzzy Identification and Genetic Algorithm on Radial Basis Functions. In each method we use an LQR controller to generate a control signal which is applied to the system model and then we find the response for both the system model and the identified model using MATLAB. A Neural Network emulator is connected to the system model and receives a control input from the LQR controller such that the learning process which is done on-line. On the other hand, a Recursive Least Squares method is used to tune a standard Fuzzy system. Meanwhile, a Genetic algorithm is used to find the best weights for a Radial Basis Function model which minimizes the error between the measured output and network output. The results show that nonlinear methods such as fuzzy identification and neural network are more convenient to represent such system. The results for these methods show that the fuzzy model did a more accurate identification for the system however, it suffers from discontinuity, while, the response found for the Genetic RBF was also accurate but with longer settling time. Finally, the Artificial Neural Network model had a less accurate result.يدرس هذا البحث التركيب الفيزيائي والنموذج الديناميكي للبندول المقلوب الدوار ويستعرض ثلاث طرق للتعرف علية باستخدام الشبكة العصبية الصناعية والتعرف المضبب والخوارزمية الجينية للدوال الشعاعية. تم تطبيق متحكم من نوع المنظم الخطي الرباعي لتوليد اشارة سيطرة و التي تطبق كمدخل لكل نموذج و تم تطبيقها باستخدام برنامج الماتلاب. تم ربط نموذج شبكة عصبية مع النموذج البندول الدوار المقلوب و بنفس المدخل لتكون عملية التعليم مباشرة. بينما تم تطبيق نظرية المربعات المصغرة التكرارية على نموذج نظام مضبب قياسي . بينما تم استخدام الخوارزميات الجينية لايجاد الاوزان المثلى لدالة شعاعية بحيث يتم تقليل الخطأ بين القيم المقاسة و مخرج الشبكة. النتائج اظهرت بأن النظريات اللاخطية مثل التعرف المضبب و الشبكات العصبية تكون اكثر ملاءمة لتمثيل النظام. النتائج اظهرت بان النظام المضبب كان اكثر دقة في التعرف على النظام و لكنها تعاني من عدم الاستمرارية، بينما كانت الخوازمية الجينية للدوال الشعاعية دقيقة ايضا و لكن بزمن وصول اكبر, و الشبكات العصبية كانت اقل دقة في تمثيل هذا النظام.


Article
Depth Image Extraction using Adaptive K-Means Clustering Algorithm
استخلاص عمق الصورة باستخدام خوارزمية Adaptive K-Means

Loading...
Loading...
Abstract

This work presents a proposed approach to extract depth map of stereoscopic images depended on segmentation of lightness values of pixels ‘L’ using adaptive K-Means cluster. The proposed approach finds the disparity map of segmentation lightness pixels and refines those segment by using morphological filtering and connected components analysis. Experimental results from Middlebury dataset show that the proposed approach performs good results in term of accurate depth and time consuming compared with classical Sum of Absolute Difference (SAD) approach and SAD with Gradient Difference (GRAD) algorithm.إن هذا العمل يمثل خوارزمية مقترحة الى استخلاص عمق الصورة بالنسبة للصور Stereoscopic اعتمادا على تقطيع النقاط المضيئة باستخدام خوارزمية Adaptive K-Means . حيث تم ايجاد خريطة التباين لتقطيع النقاط المضيئة وتحسين هذه القطع باستخدام morphological filter وتحليل المكونات المترابطة . حيث اثبتت النتائج باستخدام Middlebury Dataset ان الخوارزمية المستخدمة تعطي نتائج جيدة بمصطلح العمق الدقيق للصورة والوقت المستغرق للتنفيذ مقارنة مع طريقة SAD التقليدية وطريقة SAD with GRAD algorithm


Article
Classification Techniques of High Resolution Aerial Images: A Survey of Commonly A.I Techniques

Loading...
Loading...
Abstract

Environmental planning and management is in need of continuous important updating of maps. This process is considered incomplete related to the urban areas associated with rapid improvement and dynamism. Geographic Information System (GIS) innovation has made regular update of maps including numerous images and data obtained via lots of remote sensors existed in the earth now a day. Changes occur in the environment and urban areas historically and temporally. Thus pursuing various detection techniques are related to the change needed. These techniques effectiveness depend largely on factors such application, accuracy, time and cost. This research evaluate some techniques related with extraction and damage detection to identify their accuracy and effectiveness. There existed numerous techniques for classifying images which produce an excellent classification results, but there are others techniques did not provide a good classification results especially when the image has hazy and confused content. This research is presented to find out the methods which are used to detect changes occurs on the buildings and areas due to the Air strikes or earthquakes. Acquaintance of different classification techniques types are presented with the pros and cons of each technique, this acquaintance supports the researcher to know the conditions and requirements for each classification techniques. In addition, this research offers understanding satellite images in terms of treatment as well as extraction of important and strong features, which help to determine how much destruction or change has occurred on the areas. يحتاج التخطيط البيئي والإدارة إلى تواصل التحديث المهم للخرائط. اعتبرت هذه العملية ذات صلة غير متكاملة بالمناطق الحضرية المرتبطة بالتطور السريع والديناميكية السريعة. لقد قدم الابتكار في نظام المعلومات الجغرافية تحديثا منتظما للخرائط بما في ذلك العديد من الصور والبيانات التي تم الحصول عليها عن طريق الكثير من أجهزة الاستشعار عن بعد الموجودة في الأرض في الوقت الحاضر. ان التغيرات التي تحصل في البيئة والمناطق الحضرية من الناحية التاريخية والزمنية، ابرزت الحاجة إلى اتباع تقنيات الكشف المختلفة ذات الصلة بالتغيير، وتعتمد فعالية هذه التقنيات بدرجة كبيرة على عدة عوامل منها التطبيق والدقة والوقت والتكلفة. تم في هذا البحث دراسة وتقييم بعض التقنيات المتعلقة باستخراج واكتشاف الضرر في الصور لتحديد دقتها وفعاليتها. هنالك العديد من التقنيات لتصنيف الصور والتي أنتجت نتائج تصنيف ممتازة، ولكن هناك البعض الآخر لم ينجح في تقديم نتائج تصنيف جيدة خاصة عندما تكون الصورة ضبابية ومشوشة. أن تقنيات تصنيف الصور يتم بطريقتين، الطريقة الاولى هو تصنيف خاضع للإشراف والطريقة الثانية تصنيف غير خاضع للإشراف. ان الاستفادة من هذا البحث هو الاطلاع ومعرفة الطرق المستخدمة لكشف التغيير الذي يحدث على الأبنية والمناطق من جراء القصف الجوي او الزلازل وكذلك الاطلاع ومعرفة تقنيات التصنيف المستخدمة المختلفة وكذلك معرفة محاسن ومضار كل تقنية لكي تساعد الباحثين على معرفة الظروف التي يتوجب فيها استخدام كل تقنية. بالإضافة الى ان هذا البحث يوفر فهماً للصور الفضائية من حيث التعامل معها بالإضافة الى استخراج المميزات القوية والمهمة التي تساعد على تحديد مقدار الدمار أو التغيير الذي حدث في المناطق.


Article
Cloud Computing with Intelligent Management to Improve Stability and Security
الحوسبة السحابية مع إدارة ذكية لتحسين الاستقرار والأمن

Loading...
Loading...
Abstract

Many changes have been occurrence in information Technology in the current century .but the great changes are associated with cloud computing. Cloud computing provides services for many users thus when traffic increases, cloud may be instable and may be unsecure .This paper attempt to find an intelligent system to improve stability and security by using genetic algorithm to calculate trusted and untrusted users from the specific list that register users behavior and service: IAAS , PAAS and SAAS .All information have been sent to intelligent firewall (GA firewall) as a first step to save cloud from attack and then distribute all the requests which depend on its types by using Round Robin scheduler algorithm to process the request. Implantation of system has shom good and encouraging resultلقد حدثت العديد من التغيرات في تكنولوجيا المعلومات خلال القرن الحالي ولكن التغيير الكبيرة يوصف مع الحوسبة السحابية. التي توفر خدمة لكثير من المستخدمين وبالتالي عندما تزيد حركة المرور سحابة قد تكون غير مستقرة وقد تكون غير آمنة, في هذه الورقة محاولة لإيجاد نظام ذكي لتحسين الاستقرار والأمن باستخدام الخوارزمية الجينية لحساب المستخدمين الموثوق بهم وغير الموثوق بهم من قائمة تسجل المستخدم وسلوكة ضمن الخدمة IAAS , PAAS ,SAAS جميع المعلومات ترسل لجدار الحماية الذكية . وهي خطوة أولى لحفظ سحابة من الهجوم ثم توزع الطلبات اعتماداعلى نوع الخدمة باستخدام خوارزمية جدولة روبن لمعالجة الطلبات . بتنفيذ النظام تشير إلى نتيجة جيدة جدا.


Article
Relation Between Serum Copper and Iron with Mercury Pollution in Dentists Used Amalgam Fillings
العلاقة بين العناصر الاساسية الحديد والنحاس والتلوث بالزئبق من خلال تعرض أطباء الاسنان للحشوات الزئبقية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study is the investigation of copper and iron levels in blood serum of dentists exposed to mercury which was undertaken. from mercury dental amalgam preparation .The study includes (70) dentists divide into three groups according to the period of exposure (Group B exposed for (3-10) years), (Group C exposed for (10-15) years), (and Group D exposed for (15-30) years). Twenty healthy controls with no chance of exposure to mercury were chosen as control group (A). Mercury, copper and iron concentration were measured. The result revealed that copper level increased with duration of exposure compared to the control group. A decrease in iron level was noticed in all dentists group compared with the control. It’s concluded that mercury vapour from the dental amalgam could be a serious pollution poisoning source of dentists inhaling mercury vapor which inhibits some metabolic enzymes through their sulfhydryl (-SH) group. The alteration of essential and trace elements in the body could be due to damage the occur to the biological membranes and the imbalance of the ion transports across these membranes. إن الهدف من هذه الدراسة هو قياس مستوى النحاس والحديد في مصل دم اطباء الاسنان الذين يستخدمون الزئبق في حشوة الاسنان الدائمية وذلك من خلال مزجه مع مسحوق السبيكة لتكوين مادة بلاستيكية تحشى في الحفرة المحضرة. كان عدد المتطوعين من اطباء الاسنان سبعين طبيباً وقد قسموا الى ثلاث مجاميع: (مجموعة (B) فترة التعرض (3 – 10) سنة)، (مجموعة (C) فترة التعرض ( 10- 15) سنة)، (مجموعة (D) فترة التعرض ( 15- 30) سنة). كما اخذت عينات من دم متطوعين اصحاء من غير العاملين في هذا المجال واعتبروا كمجموعة سيطرة (المجموعة A ) وعددهم (20) متطوعاً. اظهرت النتائج زيادة في تركيز النحاس وقلة في تركيز الحديد لدى العاملين بزيادة فترة التعرض مقارنة مع مجموعة السيطرة، مما يعطي دلالة على ان التعرض للزئبق من خلال تحضير الحشوة قد يؤدي الى التسمم بالزئبق نتيجة استنشاق الابخرة وقد يعزى ذلك الى ان ايون الزئبق يعمل على تثبيط بعض الانزيمات الايضية والحاوية على مجموعة الثايول (-SH) في الجسم كما ويعمل على عدم حصول موازنة في العناصر الاساسية والضئيلة نتيجة تضرر اغشية الخلايا الحية وعدم السيطرة على عمليات النقل خلال المضخات المختصة بعمليات نقل الايونات.

Table of content: volume: issue:32