Table of content

ADAB AL-BASRAH

آداب البصرة

ISSN: 18148212
Publisher: Basrah University
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A Scientific refereed Journal issued by the deanery of college of arts – Basra University. This journal is concerned with the publication of papers on languages, literature and other areas of the humanities submitted by Iraqi and non-Iraqi researchers. The first Volume was issued in 1968. And four volumes are published annually.

Loading...
Contact info

Web Site : http://www.basrahadab.com/ar/home
/
Email:adabalbasrah.journal@yahoo.com

Table of content: 2019 volume: issue:87

Article
The Lexical Antonyms of Majd AL-Deen AL-Fairouz Ababi( 727-818 AH)a.k.a. “The Philology of Antonyms”
مِن الأُضْدَادِ مِمَّا في القَامُوسِ لمَجدِ اِلدّين الفَيِروُزَآبَادِي( 729- 817 هـ) المعروف بـ ((كتابُ فَقْهِ الاَضَداد))

Loading...
Loading...
Abstract

The text is a book titled "The Philology of Antonyms", which I edited. It is a unique lexicon of a kind and an effort which complemented the Arabic dictionary ‘Al Qmoos Al Muheet’. The author intended to collect the recorded antonyms in his dictionary following the same methodology in the order of the linguistic material. Its uniqueness is due to the fact that the writer separated the terminology which was renounced by linguists to make a reliable linguistic dictionary. Probably, what made him write it is that he found in the Arabic dictionary ‘Al Qmoos Al Muheet’ many antonyms either narrated by the Arabs or confirmed in the Koran and Sunnah that have two different meanings. For example, the word assumption in Arabic “Aldhan” has two meanings: “Shak” (doubt) and “Yaqeen” (certainty); “Wara’a”: “Khalf” ((behind ) and “A’mam” (in front of); the word “Raja” desire for “A’mal” (hope) and “Khawf” (fear). These vocalizations and other examples of the meaning and their antonym are of regular occurrence in Arabs’ speech. As we found this classification in the philology of antonyms, we put it in its destination and with the help of Allah we made this book which is specialized with words of same structure and different meanings.مِن الأُضْدَادِ مِمَّا في القَامُوسِ أو المعروفِ بـ كتابِ " فِقْه الاضدادِ" الذي عَمَلْنا على تَحْقِيقِه وإخْرَاجِه ، يَعِد معجماً فريداً في نَوعِه، وجهداً مكملاً لمعجم القاموسِ المحيطِ، إذْ قَصدَ فيه صاحبهُ الى جَمعِ المروي من الاضدادِ في مُعْجَمه، متبعاً الطريقَ نفسهُ في ترتيبِ المادة اللغويةِ، وقلنا : "معجماً فريداً في نوعه" كون صاحبه شعِبَ ما انكره بعض اللغويين من الفاظٍ، وصيرهُ معجماً لغوياً يمكن الركون اليه. ولعلَّ الذي حمله على تأليفه ما وجده من الاضداد في القاموس المحيط من خلال المروي من كلام العربِ وما ثَبُتَ في القرآن الكريم والسنة النبوية من لفظٍ دالِ على معنيين غيرين، كالظَّنِ بمعنى الشك واليقين، وراء بمعنى خلف و أَمام، الرَّجا بمعنى الأمل والخوف، وهذه الألفاظ وما كان على سمتها مطردةُ في كلام العرب بمعنى الشيء وضده. ولما نظرنا الى هذا التصنيف في فقه الاضداد، ذهبنا به الى وجهته وصيرناه كتاباً - بعون الله ومنِّهِ- خاصاً بضرب من الألفاظ التي اتفقتْ مبانيها واختلفت معانيها.

Keywords


Article
Iraqi Tribal Disputes: A Sociopragmatic Study
النزاعات العشائرية العراقية: دراسة اجتماعية تداولية

Loading...
Loading...
Abstract

This work investigates the general politeness strategies (henceforth GSP), as proposed by Leech (2014), used in the Iraqi tribal disputes, in particular, the southern region. It shows that these strategies help resolve serious cases, resulted from murder, armed assault or honour issues, among tribes. This paper is based on the information obtained from 15 interviews held with 15 tribal leaders and spokesmen from different tribes. These participants were later asked to choose clauses of maxims in a questionnaire devised by the researcher that judge the potential compatibility of the 10 maxims under the umbrella of the GSP. Further, their ticks helped decide the degree of effectiveness of each maxim in attenuating the face of the afflicted party. The results of this study show that all the 10 maxims are applied and widely used in the Iraqi tribal contexts; though the degree of effect is different. The findings also entail that the positive politeness strategies overwhelmed the negative ones which do not correspond with Leech’s study subject as a result of traditional, cultural, and attitudinal differences between the Iraqi and European societies. This, in turn, ensures that the Iraqi tribal context is an object-oriented community rather than being speaker-oriented one. تناول البحث الاستراتيجيات العامة للكياسة، التي وضعها العالم ليتش (2014)، ومحاولة تطبيقها على النزاعات العشائرية الحاصلة في جنوبي العراق بشكل خاص. يوضح البحث أن هذه الاستراتيجيات تسهم في حل المشاكل المعقدة التي تنشب بين العشائر مثل السرقات أو السطو المسلح أو القضايا المتعلقة بالشرف. وقد استند البحث إلى معلومات استقاها الباحث من خمس عشرة مقابلة أجريت مع خمسة عشر شيخا ومتحدثا من شيوخ عشائر الجنوب المختلفة. حيث طُلب من هؤلاء المشاركين أن يقوموا باختيار فقرات معينة ضمن مجموعة من الخيارات في استبيان أعده الباحث والذي تمكن من خلاله اختبار مدى تطابق هذه الاستراتيجيات من عدمها في سياق حل النزاعات العشائرية العراقية. فضلا عن ذلك، فان الاختيارات التي قام بها المشاركون أسهمت في معرفة درجة تأثير كل من هذه الاستراتيجيات على حده في التخفيف من حدة الضرر الناتج على الطرف المتضرر. وتشير نتائج هذه الدراسة إلى أن جميع الاستراتيجيات العشر يمكن تطبيقها بشكل واسع على السياق العشائري العراقي على الرغم من تباين درجات تأثيرها. كما تشير النتائج أيضا إلى أن استعمال استراتيجيات الكياسة الإيجابية قد تغلبت على استعمال نظيراتها السلبية التي بدورها لا تتطابق مع موضوع دراسة العالم ليتش ويعود ذلك إلى اختلاف التقاليد والثقافات والسلوكيات الكامنة بين المجتمع الشرقي والغربي، والذي بدوره بين أن المجتمع العشائري العراقي يهتم بالأشياء والموضوعات أكثر من اهتمامه بالمتكلم .

Keywords


Article
The Other and Ideological Space in Selected Novels from the Arab Gulf
الآخر والمكان الإيديولوجي في الرواية الخليجية دراسة في نماذج منتقاة

Loading...
Loading...
Abstract

The paper addresses the representation of the other in the novel in the Arab Gulf in the public and geographical space of the Self. The ideological space emerges from the referential differentiation between the Self and the Other. The spatial reference of the Other is what shapes the ideological space due to its cultural connotations that differentiate it from the Self. That Other might be ideological, religious, historical, or cultural, and it might be marginal or dissidemt. In other words, the identity of the Other determines the Self’s relation to it. We have identified the Other from the perspective of poetic discourse. This concept has provided us with tools to analyse the geographical space and its socil and ideological determinants of the relation between the Self and the Other. يتجسّد المبحث في رصد تمثلّات الآخر* في الرواية الخليجية من رصد وجود الآخر في إطار المكان العام أو الجغرافي للذات، ليتشكل دال المكان الإيديولوجي، من التباين المكاني بين المرجعين على وفق الرؤية والعلاقة بين الآخر والذات. فالمرجع المكاني للآخر، هو من يُجسد دال المكان الإيديولوجي، لما يحمله هذا المرجع المكاني من حمولات ثقافية واجتماعية في منظور لذات؛ لتُشكل الآخر مختلفاً غير مُماثل للذات، أما بوصفه آخر فكرياً أو انتمائياً أو دينياً أو مذهبياً أو سياسياً أو آخر اجتماعياً ثقافياً، مُغايراً مقصياً هامشياً مرفوضاً مطروداً. بمعنى آخر، أنّ هوية الآخر المرجعية، هي من تُشكل منظور وعلاقة الذات معه. وقد رصدنا دال المكان الإيديولوجي في نماذجنا على وفق مفهوم التقاطب الشعري لمفهوم المكان السردي. فقد أمدنا هذا المفهوم بمعرفة أفضل بالمجال الجغرافي والهندسي للمكان أو بمحور الاتصالات والقيم الاجتماعية والإيديولوجية بين الآخر والذات.

Keywords


Article
The Theory of Conversational Implicature in Linguistis’ Argumentation
الإستــــلزام الحــــــواري في مناظرات علماء اللغة

Loading...
Loading...
Abstract

Conversational Implicature theory attempts to uncover the hidden implicit meanings, other than the explicit ones. It sometimes entails the violation of Grice’s four maxims. The research addresses this issue in the old linguists’ argumentation about linguistic issues. These arguments are rich in examples of implicature, and it shows how both sides understand what the other side is saying in that particular context. تُعَدُّ نظريةُ الإستلزام الحواري من النَّظريات التي تكشفُ ما يستترُ خلفَ الفاظِ النصِّ وما تتضمنُهُ عباراتُهُ من معنى ، غير ما تعنيه من معانٍ ظاهرةٍ . وهذا التضمينُ يتشكَّلُ عبرَ الخروجِ على مبادئ التعاون الأربعة والتي حدَّدَها غرايس . فقد وجدَ الباحثُ في النصوصِ التراثيةِ فيما يخصُّ الاستعمال اللغوي بتبادلِ الحوارِ ، والذي تجلَّى بالمناظراتِ بين كبار مَنْ فهمَ اللغةَ واستعملها في حوارِهِ بدقةٍ متناهيةٍ مادةً ثريةً بتلك التضمينات . فحاول جاهدا الكشف عن خفايا تلك المناظرات والتي عالجت القضايا النحوية والصرفية والمعجمية . مركزا على القصد والإدراك ، وكيف يفهم طرفا المناظرة ما يدور في المناظرة وسياقها .

Keywords


Article
The Structural Methods of Increasing the Propoganda Content by Bakr Bin Wael Poets in the Pre-Islamic Era
الوسائل التركيبية لرفع القوة الإعلامية عند شعراء بكر بن وائل في عصر ما قبل الإسلام

Loading...
Loading...
Abstract

The study attempts to explore the structural aspects that Bakr Bin Wael poets used in their war propaganda, by either using the negative content or propaganda hierarchies or ambiguities or the use of multiple grammatical functions or using the uncommon word order in Arabic, as well as the use of deixies or provoking the readrer using different grammatical interpretations. تحاول هذه الدراسة أن تقف عند الوسائل التركيبية التي اعتمدها شعراء بكر بن وائل قبل الإسلام في خطابهم الحربي وتمثلت بإعلامية الاكتفاء بالمبنى العدمي، وإعلامية الترتيب ، وإعلامية المبهمات وتعدد الوظائف النحوية، إذ إنَّهم حاولوا الرفع من القوة الإعلامية إمَّا من خلف فجوة من نصهم الشعري ، أو الانقطاع عن الترتيب المعتاد في اللغة العربية ، أو ميلانهم إلى المبهمات المتمثلة في (الضمائر ، واسماء الاشارة ، والاسماء الموصولة)، أو إثارة المتلقي من خلال تعدد الأوجه النحوية.

Keywords


Article
Kuwait's Position Regarding the Lebanese Events 1982-1989, within the Gulf Cooperation Council
موقف الكويت من الأحداث اللبنانية (1982-1989) في اطار مجلس التعاون الخليجي

Loading...
Loading...
Abstract

Kuwait is a member of the Gulf Cooperation Council, and played an important role in the Lebanese issue. It expressed its position on all the events of Lebanon during the period 1982-1989, condemning the 1982 Israili aggression and calling for the immediate withdrawal from Lebanon. It also demanded the Lebanese people to unite and stop fighting between their communities. Kuwait also supported all national reconciliation conferences held in different cities. The research was divided into two parts: first, Kuwait's position on the 1982 Israeli invasion of Lebanon, and secondly on the Kuwaiti position on the Lebanese civil war. كانت الكويت إحدى دول مجلس التعاون الخليجي التي قامت بدور مهم على الساحة اللبنانية وبينَّت موقفها من جميع أحداثها خلال المدة(١٩٨٢-١٩٨٩) حيث نددت بالعدوان الإسرائيلي و في اجتياح عام ١٩٨٢ ، وطالبت بالانسحاب من لبنان, كما وقفت ودعت الشعب اللبناني الى ضرورة التوحد ووقف القتال بين طوائفه وأديانه ودعمت جميع مؤتمرات الصلح الوطنية التي عقدت في مختلف المدن , قسم البحث إلى مبحثين الاول تناول سياسة الكويت من الاجتياح الإسرائيلي للبنان ١٩٨٢ ، والثاني تطرق الى الموقف الكويتي من الحرب الأهلية اللبنانية, وفيهما بين الباحث الدور الكويتي من الحدثين.

Keywords


Article
The Oslo Agreement of 1993, and the Stance of the Islamic Resistance Movement (Hamas)
أتفاق أوسلو عام 1993م ، ومو قف حركة المقاومة الإسلامية (حماس) منه

Loading...
Loading...
Abstract

The Oslo Agreement is the agreement signed between the PLO and Israil on Monday 13 September 1993. The Oslo Agreement was formally signed in Washington. It was signed, on the Palestinian side, by Mahmoud Abbas, Secretary of the Executive Committee of the Palestine Liberation Organization and member of the Fatah Central Committee, who pursued these secret negotiations himself. It was signed by Shimon Peres, the foreign minister, and signed by US Secretary of State Warren Krestover and the Russian Foreign Minister Andrei Kozyrev, as their countries were committed to the Middle East peace process and were signed at a grand ceremony in the presence of the president. Bill Clinton, and the presence of Yasser Arafat and Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin, aired to various parts of the world. The Declaration of Principles contains seventeen articles, four annexes, an agreed record, and three letters, two of which are mutual official recognition between Yitzhak Rabin and Yasser Arafat. The position of the Islamic Resistance Movement (Hamas) came as a rejection of the settlement projects based on its charter, which stated: ((The initiatives and the so-called peaceful solutions and international conferences to resolve the Palestinian issue are incompatible with the doctrine of Hamas The negligence in any part of Palestine is a violation of part of religion) That these conferences do not achieve the demands and does not restore rights, and what is the kind of people who control the people of disbelief in the land of Muslims, and described international initiatives and conferences as a waste of time. Based on the above, the refusal of the Islamic Resistance Movement, the participation of the PLO in the Madrid Conference and then the signing of the Gaza-Jericho Agreement in 1993. أتفاق أوسلو هو الاتفاق وقع بين منظمة التحرير الفلسطينية و (إسرائيل) في يوم الأثنين 13أيلول 1993م تمَ التوقيع الرسمي على أتفاق أوسلو في واشنطن، وقعه عن الجانب الفلسطيني أمين سر اللجنة التنفيذية لمنظمة التحرير الفلسطينية وعضو اللجنة المركزية لحركة فتح محمود عباس ، والذي تولَى متابعة هذه المفاوضات السرَية بنفسه . ووقعه عن الجانب الصهيوني وزير الخارجية شمعون بيريز (Shimon Peres ) ، كما وَقع عليه كل من وارن كريستوفر (Warren Krestover) وزير الخارجية الأمريكي ، واندريه كوزيريف وزير خارجية الاتحاد السوفيتي ، كون بلديهما راعيين لعملية سلام الشرق الأوسط ، وجرى التوقيع في حفل فخم بحضور الرئيس الأمريكي بل كلنتون ( Bill Clinton)، وحضور ياسر عرفات ورئيس الوزراء الصهيوني إسحاق رابين نقل على الهواء إلى مختلف بقاع العالم . وتتضمن وثيقة إعلان المبادئ سبع عشرة مادة ، وأربعة ملاحق، ومحاضر متفقاً عليها ، وثلاث رسائل ، اثنتان منها اعتراف رسمي متبادل بين إسحاق رابين وياسر عرفات. أما موقف حركة المقاومة الإسلامية (حماس) فقد جاء رفضها لمشاريع التسوية استناداً إلى ميثاقها الذي جاء فيه : ((تتعارض المبادرات وما يسمى بالحلول السلمية والمؤتمرات الدولية لحل القضية الفلسطينية مع عقيدة حماس . فالتفريط في أي جزء من فلسطين تفريط في جزء من الدين)) أن تلك المؤتمرات لا تحقق المطالب ولا تعيد الحقوق ، وما هي إلا نوع من أنواع تحكم أهل الكفر في أرض المسلمين ، ووصفت المبادرات والمؤتمرات الدولية مضيعة للوقت . وتأسيساً على ما تقدم جاء رفض حركة المقاومة الإسلامية مشاركة منظمة التحرير في مؤتمر مدريد ومن ثم توقيعها أتفاق غزة - أريحا 1993م .

Keywords


Article
The Cordoba Revolution in Andalusia (399 AH-1008 AD)
الثورة القرطبية في الأندلس (399ه-1008م)

Loading...
Loading...
Abstract

The Cordoba revolution can be considered as the most significant event in the beginning of the fifth Hejra century in the Andalusia national history. It is the starting point of the dividing and re-dividing the people into religious sub-classes fighting one another for tribal or individual interests away from the Andalusia identity that used to keep them unified there for many centuries. This research studies in detail all the direct and indirect causes and effects of that revolutionتعد الثورة القرطبية ابرز حدث في تاريخ الاندلس في مطلع القرن الخامس الهجري, إذ انها تشكل إنعطافة كبيرة ونقطة تحول هامة أدت إلى تغيرات جذرية في حياة الامة الأندلسية, فمنها انطلقت شرارة الفرقة والتشرذم ومع بداياتها تحول المجتمع الاندلسي الى طوائف وفئات عرقية متناحرة تبحث كل منها عن مصالحها الذاتية بعيدا عن الهوية الاندلسية التي توحدت في ظلها الاندلس لقرون طويلة ويحاول البحث الخوض في أسباب تلك الثورة (المباشرة وغير المباشرة) وانعكاساتها على واقع الحياة في الاندلس.

Keywords


Article
The Translation of Three Cuneiform Scripts about Alexander the Great’s campaigne on Babylon
ترجمة ثلاثة نصوص مسمارية حول حملة الاسكندر المقدوني على بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Most of the Chronicles about the campaign of Alexander the Great on the ancient Near East and Babylonia, relied on the records of historians and travellers who lived after his death, the likes of ( Herodotus) and (Arrian of Nicomedia ), and may not refer to the earliest documentation of the campaign contained in the texts . And by that I mean the ancient Iraqi cuneiform scripts, known as the Babylonian Chronicles, authored by the Chaldean priests, which included the daily astronomical records and several interesting events, such as the levels of Euphrates River, weather, food prices, and related incidents of Babylon and its temples. Of course, political events would have a great share, since astrological phenomena are not absent from important political changes, as a kind of signal by the gods, obtained by the astronomer who knows its secrets, including what will appear in the records of the subject.وردت أغلب الاخباريات عن حملة الاسكندر المقدوني على الشرق الادنى القديم وبلاد بابل من بينها من خلال مدونات مؤرخين ورحالة عاشوا بعد وفاته ولم يعاصروه، ومنهم (بلوتارخس) و (آريان من نيقوميديا )، و ربما لم يتم التطرق او الاشارة الى التوثيق الاقدم عن الحملة الوارد في النصوص المسمارية العراقية القديمة والمعروفة بـ( السجلات الفلكية البابلية ) و التي دونها الكهنة الكلديين،وتضم الرُقم التي وثقوا فيها الظواهر الفلكية بشكل شبه يومي ، و تتم الاشارة فيها إلى أحداث متنوعة، منها على سبيل المثال، مستوى مياه نهر الفرات، الطقس، أسعار المواد الغذائية، والحوادث المتعلقة ببابل ومعابدها، و بالطبع كان للاحداث السياسية نصيب كبير حيث ان الظواهر الفلكية لا تغيب عن التغيرات السياسية الهامة، كنوع من اشارات من قبل الالهة، يتلقفها الفلكي العارف بأسرارها ، ومنها ما سيرد في الرقيمات موضوع البحث ."

Keywords


Article
SPATIAL ANALYSIS OF URBAN LAND USE OF FAW CITY, 2018 (STUDY IN THE GEOGRAPHY OF CITIES)
التحليل المكاني لاستعمالات الارض الحضرية لمدينة الفاو لعام 2018 ( دراسة في جغرافية المدن)

Loading...
Loading...
Abstract

The city of Faw suffered from the effects of wars, especially the Iran-Iraq war in the eighties of the twentieth century, which resulted in the destruction of the city and the migration of its population, and after the end of the war in 1988, there were attempts to redraw it through the development of a basic design and a comprehensive use of all urban land, This design is devoted to each use of specific space and certain benefits are subject to local standards on the part of the state and on the other, and this shows that the study of land uses in the city and the interest of many urban studies because it gives a clear picture of the nature of the planning philosophy that created these uses and influenced the nature of the organic interaction of these uses. The research is divided into three main parts: the first is the historical dimension of the city of Faw. The second reviewed the clarification of natural characteristics and human variables. The third deals with the reality of the uses of land in the city for the year 2018.عانت مدينة الفاو من اثار الحروب ، لاسيما الحرب العراقية الايرانية في عقد الثمانينيات من القرن العشرين مما ترك اثاراً سلبيه تمثل ذلك في خراب عمرانها وهجرة سكانها ، وبعد انتهاء الحرب سنة 1988 جرت محاولات لاعادة تخطيطها من خلال وضع تصميم اساسي شامل لاستعمالات الارض الحضرية جميعها، لذلك جاء هذا التصميم ليخصص لكل استعمال مساحة محددة ونسباً معينة تخضع للمعايير المحلية من جانب وللدولية من جانب اخر ، وهذا دليل ان دراسة استعمالات الارض في المدينة وباهتمام الكثير من الدراسات الحضرية لانها تعطي صورة واضحة لطبيعة الفلسفة التخطيطية التي خلقت هذه الاستعمالات وأثرت في طبيعة التفاعل العضوي المتكافئ بين هذه الاستعمالات . وقسمت هيكلية البحث الى ثلاثة محاور رئيسية تمثل الجانب الاول بالبعد التاريخي لمدينة الفاو ، واستعرض المحور الثاني توضيح الخصائص الطبيعية والمتغيرات البشرية ، اما المحور الثالث فتناول واقع حال استعمالات الأرض في المدينة لعام 2018 .

Keywords

Table of content: volume: issue:87