Table of content

Al-daleel journal

مجلة الدليل

ISSN: 26176912
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein
Faculty:
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A quarterly refereed journal for intellectual and doctrinal studies published by Al-Daleel institute affiliated to Imam Hussain Holy shrine

Loading...
Contact info

info@aldaleel-mag.com

Table of content: 2018 volume: issue:2

Article
The controversy of humanist vision versus doctrinal vision
جدلية الرؤية الأنسيّة والرؤية العقديّة

Loading...
Loading...
Abstract

الخلاصة الأنسنة هي مدرسةٌ فكريّةٌ ظهرت في الغرب بالتزامن مع النهضة الغربيّة، تؤكّد على محوريّة الإنسان وليس الله، وتأمين سعادته الدنيويّة وليس الأخرويّة، بالاعتماد على العقل الإنسانيّ التجريبيّ وليس الوحي السماويّ. والعقيدة هي الحكم الذهنيّ الجازم الّذي ثبت لصاحبه بأنّه صادقٌ بالبرهان. والمراد من النسق العَقَديّ هو تلك المنظومة الفكريّة الحاصلة من المنهج البرهانيّ الّذي هو عبارةٌ عن الطريقة الاستدلاليّة على أساس النظريّة المبنائيّة. عالجنا في هٰذه المقالة شبهة جدليّة الرؤية الأنسنيّة والرؤية العقديّةالعَقَديّة وأشرنا إلى المشاكل الّتي تعاني منها الأنسنة في بعديها النظريّ والعمليّ حول رؤيتها الخاطئة للإنسان، الّتي تؤدّي إلى أزمة الهويّة والإفراط والتفريط في التعاطي مع الإنسان وفق المنهج العقليّ. وفي المقابل وضّحنا أيضًا صورة الإنسان في النسق العَقَديّ الصحيح المرتكز على المبنائيّة والبرهان، وبيّنّا مدى صحّتها وانسجامها مع الواقع والفطرة الإنسانيّة.


Article
THE EVIDENCE OF INHERENCE AND SOME OF ITS APPLICABLE EXAMPLES IN THE FIELD OF CREEDAL ARGUMENTATION
برهان التلازم وبعض تطبيقاته في الاستدلال العقدي

Authors: Sa’d al-Ghari سعد الغري
Pages: 41-70
Loading...
Loading...
Abstract

Summary Human beings have been exclusively endued with the blessing of intellect through which they can take hold of the true knowledges on whose light they can develop and attain self-perfections. However, these knowledges differ in the levels of endorsing, since some kinds of knowledge are advocated through preponderating the preferred side to the less preferred, while other kinds are advocated through the absence of any probability of the otherwise. Of this kind of advocation is termed as decisiveness on its basis all the epistemological principles are presented as the cornerstone of the other creeds and beliefs. The faiths that create themselves in the human self are the products of introductions that differ from one person to another according to one’s cultural backgrounds and the devices used in the issue. Through these devices, man can get a universal vision suitable to the power of these introductions, the scope of its control over one’s self and the result expected therefrom. In this way, they serve as a basis on which one depends in one’s practical behavior. Creed generally and the creed of monotheism particularly are the most important issues that played the most vital role in the building of the epistemological system of human lives. This creed is responsible for sketching the map of man’s progress and behavior; and on the light of it, man’s view of the world is decided. Because of the great significance of creed, it is inevitable to seek it in such a way that assures decisiveness and certainty in their terminological concepts. The writer of the essay attempts to make references to this issue through showing the definition and the different kinds of evidence in order to prove which of these kinds of evidence can lead to decisiveness and certainty in their particular senses. He also gives an adequate answer to the following critical questions: Why is it necessary to recognize the creed through certainty in its particular sense only rather than other ranks? What is the way that takes to certainty? What are the types of it? Having answered these questions, the writer focuses only on the types that are useful for proving the obligatory on the light of which the significance of evidence of inherence in argumentation, the method it helps us prove a creed and the fundaments that help us verify that creed. All these points are proven through the employment of the demonstrative and logical style, plus quoting some words of famous wise people and logicians when necessary. The writer finally concludes that the evidence of inherence plays the most vital role in proving the creeds and even stands for the one and only evidence through which certainty in its particular sense is attained to prove the existence of the Necessary Existent God and some of His Majestic Attributes. الخلاصة لقد خُصّ الإنسان بنعمة العقل الّذي يمكّنه من الوصول إلى المعارف الحقّة؛ لتحصيل الكمالات الّتي في ضوئها يرتقي الإنسان. وهٰذه المعارف تتمايز في درجة التصديق بها، فمرّةً يتمّ التصديق بها مع احتمال الطرف المرجوح، وأخرى مع عدم احتماله، والأخير هو القطع، وهو الّذي على أساسه تشكّل الأسس المعرفيّة لبنةً لبقيّة الاعتقادات. إنّ الاعتقادات الإنسانيّة الّتي تحصل في النفس وليدة مقدّماتٍ تختلف من شخصٍ لآخر تبعًا لثقافته والموادّ المستخدمة في قضاياها، وعن طريقها يحصل على رؤًى كونيّةٍ تتناسب مع قوّة المقدّمات، ودرجة استحكامها في النفس، والنتيجة المتوخّاة منها، وبالتالي تكون قاعدةً يرتكز عليها الشخص في سلوكه العمليّ. ومن أهمّ ما له دورٌ في بناء المنظومة المعرفيّة لحياة الإنسان هو العقيدة عمومًا، وعقيدة التوحيد خصوصًا، فهي الّتي ترسم خريطة سيره وسلوكه، وفي ضوئها تكون رؤيته الكونيّة، ولأهمّيّتها الفائقة لا بدّ أن تُطلب على نحوٍ يورث القطع واليقين بالمعنى الأخصّ. في هٰذا المقال حاولنا الإشارة إلى لمسألةٍ عبر بيان تعريف الدليل وأنواعه، وأيّ منها يحصّل القطع واليقين بالمعنى الأخصّ، وكذٰلك أجبنا عن تساؤلٍ مهمٍّ، وهو لماذا نقتصر في العقيدة على اليقين بالمعنى الأخصّ؟ وما هو الطريق الموصل إليه وما هي أقسامه؟ ثمّ أشرنا إلى المفيد من هٰذه الأقسام في إثبات الواجب، وفي ضوئه ظهرت لنا أهمّيّة برهان التلازم الاستدلاليّة، وكيف يعيننا في إثبات العقائد، وما هي الأصول الّتي ينفعنا في إثباتها، كلّ ذٰلك عن طريق استخدام الأسلوب المنطقيّ البرهانيّ مع ذكر كلماتٍ للحكماء والمناطقة عند الحاجة، وتوصّلنا إلى الأهمّيّة الكبرى لبرهان شبيه اللم (برهان الملازمات) وانحصاره في تحصيل اليقين بالمعنى الأخصّ في إثبات الواجب - تعالى - وبعض صفاته الجلاليّة، أمّا كيف؟ فهٰذا ما سنبيّنه في السطور القادمة.


Article
THE DOCTRINE OF MONOTHEISM IN THE LIGHT OF THE PROBABILITY CALCULATION
عقيدة التوحيد في ضوء حساب الاحتمالات

Loading...
Loading...
Abstract

Summary Everyone must someday have had to make a decision; so, he started thinking about that decision, thus putting before his eyes all the probabilities that may affect the decision. As a result of thinking, the final decision would be based on these accumulative probabilities. The totality of this process of thinking, which begins with amassing the parts and ends with making a final decision, is in mathematics termed as the probability calculation. Before being one of the significant, precise and reason-based mathematical theories that has its own theorists, advocates and laws, the probability calculation theory is initially a traditional and rational theory that people usually use in their ordinary and daily activities, although they, of course, fail to pay attention to its mathematical applications. The current essay is an attempt to make mathematics, represented by this important theory, exceed its ordinary engagement in man’s life affairs and move to the aspect of creed in order to investigate and explore any possibility of employing the probability calculation theory for proving the existence and the unity of the Creator of the universe. الخلاصة كلّ واحدٍ منّا لا بدّ أنّه كان يومًا في مقام اتّخاذ قرارٍ ما، فبدأ بالتفكير به واضعًا جميع الاحتمالات ذات التأثير نصب عينيه، ونتيجة تفكيره وقراره الأخير ستكون قائمةً على أساس هٰذه الاحتمالات المتراكمة، وهٰذه العمليّة التفكيريّة على إجمالها بدأت من تجميع الجزئيّات وحتّى الوصول إلى القرار النهائيّ، وهو ما يطلق عليه رياضيًّا حساب الاحتمالات. إذن فنظريّة حساب الاحتمالات قبل أن تكون إحدى النظريّات الرياضيّة العقليّة الدقيقة والمهمّة الّتي لها رجالها وقوانينها، نظريّةٌ عقلائيّةٌ عرفيّةٌ، يستعملها الناس كثيرًا في حياتهم اليوميّة الاعتياديّة، لٰكن بالطبع من دون أن يتوجّهوا إلى تطبيقها الرياضيّ. سنحاول في هٰذه الدراسة جعل علم الرياضيّات، متمثّلًا بهٰذه النظريّة المهمّة، يتجاوز التدخّل في الشأن الحياتيّ للإنسان إلى مرحلة العقيدة، والبحث في إمكان الاستفادة منها في إثبات وجود الخالق للكون، ووحدانيّته.


Article
The essence of Kasf (mystical unveiling) and its authority in proving of doctrinal questions between rejection and acceptance
ماهيّة الكشف وحجّيّته في إثبات المسائل العقديّة بين النفي والإثبات

Authors: Nawfal Benzekri نوفل بنزكري
Pages: 113-157
Loading...
Loading...
Abstract

Summary In its capacity as the basis on which the entirety of man’s knowledge and actions are founded and as the means that defines man’s progress in this worldly life and destiny in the Other World, creed plays the most vital role in man’s life. In view of this fact, the investigations made for seeking the best ways that take to getting the creeds in their most accurate form have been characterized by utmost importance and sensitivity in the lives of human beings throughout their existence on this globe. Historically, some people sought to restrict these ways to the intellect, while others added the narrative heritage thereto. As for intuitive knowledge, it has not been given much interest by theologians; and the reason might be traced back to a set of factors, like the ambiguity that usually covers up this kind of knowledge, the mixture between this kind of knowledge and illusions, which has been the reason for eliminating it from the circle of creeds that require very much clarity and certainty. Consequently, as the writer of this essay deems, it has been necessary to probe the reality of intuitiveness and its relationship with the creedal issues; and to prove through perusal whether intuitiveness can or cannot serve as valid argument and then to prove scope of its serving as valid argument. In order to unmask the truth about this issue, the writer has adopted the descriptive-analytic approach, through which he concluded the following point: The Gnostic, intuitive knowledge essentially does not differ from the other kinds of knowledge that man can get through other ways, except in rank and means. This kind of knowledge being a valid argument is spontaneous, in the sense that it does not need other matters than itself. Also, it is not a special kind of knowledge, which entails that all people can get it and it can be easily transformed to the others, especially when it is subjected to a certain set of criteria. As a final point, the writer proves manifestly that the intuitive knowledge’s acting as valid argument in creedal issues are the twin of the rational and narrative knowledges, since there is not any sort of contradiction between the two. الخلاصة تحظى العقيدة بدورٍ مهمٍّ في حياة الإنسان؛ إذ إنّها تشكّل الأساس الّذي تبتني عليه جميع معارفه وأفعاله؛ وبالتالي، تُحدّد مساره في الدنيا ومصيره في الآخرة؛ ومن هنا، كان للبحث عن الطرق الموصلة إلى تحصيل العقائد أهمّيّةٌ وحسّاسيّةٌ بالغةٌ عند البشر عبر التاريخ؛ إذ سعى البعض إلى حصر هٰذه الطرق في العقل، وأضاف بعضهم الآخر طريق النقل. وأمّا بالنسبة للمعرفة الشهوديّة، فلم تلق اهتمامًا كبيرًا من طرف المتكلّمين؛ ولعلّ السبب في ذٰلك يرجع إلى مجموعة من العوامل؛ منها اكتناف هٰذه المعرفة أحيانًا بالغموض، واختلاطها أحيانًا أخرى بالأوهام؛ ممّا أبعدها نوعًا ما عن دائرة العقائد الّتي يُطلب فيها الوضوح واليقين؛ ومن هنا، كان لزامًا علينا البحث عن حقيقة الشهود، وعلاقته بالمسائل الاعتقاديّة، ودراسة حجّيّة هٰذا الطريق، ومستوى هٰذه الحجّيّة. هٰذا، وقد سعينا إلى إماطة اللثام عن هٰذه المسألة بالاعتماد على المنهج الوصفيّ التحليليّ، وتوصّلنا إلى: أنّ المعرفة الشهوديّة العرفانيّة لا تختلف من حيث الجوهر عن بقيّة المعارف الّتي يحصل عليها الإنسان من طرق أخرى، اللّٰهمّ إلّا من حيث الدرجة والوسيلة، وأنّ حجّيّة هٰذه المعرفة ذاتيّةٌ (لا تحتاج لأمرٍ آخر)، وأنّها ليست معرفة خاصّة؛ لأنّه يُمكن حصولها للآخرين أيضًا، بل ويُمكن نقلها للغير، خصوصًا إذا كانت تخضع لمجموعةٍ من المعايير؛ وفي نهاية المطاف، تبيّن لنا أنّ حجّيّة المعرفة الشهوديّة في مجال العقائد تقع في طول حجّيّة المعرفتين العقليّة والنقليّة، من دون أن يوجد بينها أيّ تعارضٍ.


Article
Effect of Illusion in the Doctrinal Vision
أثر الوهم في الرؤية العقديّة

Loading...
Loading...
Abstract

Summary Almighty Allah has made in man’s nature many cognitive powers that help the self to recognize various subjects. One of these powers is the power of illusion, which helps man to recognize the partial meanings related to material things, and helps him in the judgment on them, and that judgment shall be right. However, the self would go beyond that to judge on abstract subjects, and its judgment here would be wrong, because it judges on abstract subjects according to what has been proved for material objects. In this study, we want to show the negative impact of this power on a doctrinal study; because the axis of such study is the unseen and pure world, which is theology, and how it can lead a researcher to make mistakes by attributing to Almighty Allah what is not appropriate to His majesty and sanctity. الخلاصة لقد جعل الله - تعالى - في طبيعة الإنسان قوًى إدراكيّةً متعدّدةً، تساعد النفس على إدراك مختلف الموضوعات، ومن هٰذه القوى قوّة الوهم، وهي تساعد الإنسان في إدراك المعاني الجزئيّة المتعلّقة بالمحسوسات، وتساعدها كذٰلك في الحكم المتعلّق بالأمور المحسوسة ويكون حكمها صحيحًا، ولٰكنّها تتعدّى لتحكم في الموضوعات المجرّدة فيكون حكمها خطأً؛ لأنّها تحكم على الموضوع المجرّد على غرار ما هو ثابتٌ للموضوع المادّيّ المحسوس، ونريد من هٰذا البحث أن نبيّن التأثير السلبيّ لهٰذه القوّة على البحث العقديّ؛ لأنّ أساس البحث فيه هو عالم الغيب والتجرّد، وهو بحث الإلٰهيّات، وكيف أنّها يمكن أن توقع الباحث في الغلط فينسب إلى الذات الإلٰهيّة ما لا يتناسب مع جلالها وتقدسها.


Article
THE ROLE OF RATIONAL ESSENTIALS IN THE CREEDAL CONSTRUCTION
دور الأوّليّات العقليّة في البناء العقديّ

Authors: Muhammad Nassir محمد ناصر
Pages: 183-223
Loading...
Loading...
Abstract

Summary The demonstrative intellect has always been introduced as the major, if not the one and only, source of constructing the creeds that are pertaining to God’s existence, attributes and creational and lawmaking managing. Thus, many have regarded it as the basis of determining what they should believe in and what they should disbelieve in. On the other hand, there has always been dispute about the intellect’s power to produce such beliefs; as some scholars refused to deem the intellect’s power to be scientific and objective, they decided surveying this topic to be unscientific and rejected all beliefs arising therefrom, others replaced the intellect (totally or partially) with the narrated and transmitted material that is ascribed to the prophets and leaders of the Divine religions or with other materials that are known as direct bursting of knowledge due to the connection with God and rejected the creed’s subordination to the evaluation and judgment of the intellect except within the primary fact, which they expressed as naturals. It is obvious that those who oppose the absolute foundation of the creeds on reason in issues related to God have based their opposition on their denial of the idea that reason is capable of issuing true judgments absolutely. They thus claim that even the so-called rational primaries are not provably true except in the frame of the tangible things, while it is not known for sure, they believe, whether these primaries are applicable to such topics like God and His creational and administrative acts. Conversely, those who accepted the primaries of the intellect as true rejected its judgments about further topics than these primaries; and this rejection is based either on their denial of the intellect being capable enough to trace back the hypothetical rational knowledge to the primary knowledge and their distrusting the attempts of others who tried to do so-as is shown in the words of some of them-or on the denial of the applicability of the rational primaries to all topics and existing things, as is shown in the words of others. Throughout centuries, the founders of the Demonstrative Intellect approach who presented it in its educational form have frequently pointed to this issue, but full acquaintance with the Demonstrative Intellect approach alone can solve all these disputes. Hence, not all rational practices can assure the accuracy of its results; rather, there are five types of rational practices, each of which has its own particular purpose. Amongst these five types, only the demonstrative practice is able to explain the regulations of the act of the intellect in a way that ensures the attainment of accurate knowledge when certain principles are present, or stresses on evasion of issuing any judgment when such principles are absent. As a conclusion, it must be noted that inasmuch as the intellect, when practicing its demonstrative effort, aims at attaining accurate knowledge while the process of believing is founded on believing that our knowledge is accurate, it is both natural and necessary that the attitude of the demonstrative intellect to all creeds is the necessity of these creeds, in their origination and in the nature of their contents, being based on the criteria of the demonstrative rational practice. In order to shed more light on this specific issue as swiftly as possible, the writer of the current study explained briefly what is meant by the theoretical creeds following in action the rational primaries in the criteria of their coming into being and in the nature of their contents. Naturally, this necessitates presenting a set of principles related to the rational primaries, the creeds and the theoretical construction. Hence, when principles are set, it becomes easy to understand the ideas as clearly as they are and it becomes accessible to see how the parts of objections are detached from one another after they have been arisen from either a shortcoming in the image formed about them or a flaw in the spontaneous principle of both their applicable examples and judgments الخلاصة تسعى هذه المقالة إلى بيان حقيقة الدور الّذي تلعبه الأوّليّات العقليّة في بناء العقيدة، وذٰلك من خلال الإضاءة على كيفيّة دخولها وانبساط حاكميّتها في الممارسة الفكريّة من الاعتراف بالجهل والشكّ والسؤال، مرورًا بمحاولة تحصيل المعرفة وبناء العمليّة الاستدلاليّة، وصولًا إلى عمليّة الاستنتاج في أيّ مجالٍ أو مضمونٍ من مجالات المعرفة ومضامينها. وبالتالي تصل المقالة في النهاية إلى نتيجةٍ مفادها أنّه لا يمكن للعقيدة أن تكون عقيدةً إلّا في طول توافقها مع الأوّليّات العقليّة عامّةً وخاصّةً، ونتيجةً للبناء النظريّ الّذي ينشأ من خلال مراعاتها. وقد تطلّب بيان هٰذا الأمر عرض المراتب الثلاث لإدراك الأوّليّات العقليّة، وتلخيص المراحل الثلاث بخطواتها الّتي يتشكّل منها معيار المعرفة البرهانيّة، وأخيرًا كان لا بدّ من وضع نموذجٍ تطبيقيٍّ لكيفيّة دخول الأوّليّات العقليّة تأسيس جملةٍ من الاعتقادات.

Keywords


Article
KNOWLEDGE BETWEEN ABSOLUTENESS AND RELATIVITY AND ITS EFFECTS ON THE CREED
المعرفة بين الإطلاق والنسبيّة وأثرها في العقيدة

Authors: Ayman al-Misri أيمن المصري
Pages: 224-265
Loading...
Loading...
Abstract

Summary The essay touches on an elementary and serious issue that has its great impact on every man’s view of the creed. This issue namely is the determination whether human knowledge is absolute or relative. In other words, it discusses the question whether we, human beings, are able to find out things as they actually are in reality or we cannot realize the total features of a thing; rather, we are only able to realize the apparent features the we can see but not as they really are. In investigating the issues related to this thesis, the writer employs the demonstrative intellect approach; he thus first establishes the substantial principles on which he would rest in the judgment between the two opposite trends and then starts with exhibiting the various divisions of human knowledge in terms of their epistemological tools and their innately natural features in order, in a coming stage, to prove the various epistemological tools as serving as valid arguments and to point to the frame within which these tools act as valid arguments in the issue of revealing the reality of things. The writer then classifies the relative knowledge into two classes; the first of which is about the unconditional relativity of the epistemological tools, which is the same widely known epistemological relativity, while the second class is about the most accurate way of understanding the texts, which is the same semantic relativity. After that, the writer mentions the incentives that led the relativists to choose either the epistemological or the semantic relativities. On top of these incentive is ignorance or negligence of the absolute, primary rational principles. The writer then moves to presenting the principles of the absolute knowledge and displaying its theme and reality in itself, proving that this absolute knowledge rests on the same intuitive and self-evident rational principles. He then criticizes the principles of relative knowledge according to the logical and epistemological rules that have already been decided, thus proving that the relative knowledge, in addition to its being self-destructive, leads to nothing but skepticism and sophistication. In details, the writer sheds light on the positive creedal outcomes of the absolute knowledge and the negative consequences of the relative knowledge. At the end, the writer sums up the universal results concluded from the research, including establishing principles for the logical and epistemological rules, explaining the motives and attitudes of the advocates of both the absolute and the relative knowledge, the criticisms raised about the approach of the relativity of knowledge, warning against their negative effects on the creedal view, such as elimination of the creed, divergence of The writer also gives some scientific and cultural advices and recommendations that are helpful to protect against and treat the problems originated by the relative knowledge, especially in academic centers. Such recommendations include necessary refreshing of the rational sciences, taking much more interest in teaching these sciences and graduating proficient and specialized scientific cadres and other cadres fully trained on the genuine rational culture by means of reforming the educational and cultural systems in the various religious and academic educational centers in order to develop the human societies. الخلاصة يدور هذا البحث حول موضوع طبيعة المعرفة البشرية، وحدودها المعرفية، من حيث كونها مطلقة أو نسبية، ومدى تأثيرها على العقيدة الدينية، ورؤية الإنسان عن الحياة. وتتناول هٰذه الدراسة مسألةً أساسيّةً وخطيرةً، لها أكبر الأثر على الرؤية العَقَديّة عند أيّ إنسانٍ، وهي كون المعرفة الإنسانيّة مطلقةً أو نسبيّةً، أي هل يمكننا أن نتعرّف على الأشياء كما هي عليه في الواقع ونفس الأمر، أو أنّنا لا ندرك إلّا الأشياء من حيث هي ظاهرةٌ لنا، دون الواقع. وقد اعتمدنا في تحقيق مسائل هٰذا البحث على المنهج العقليّ البرهانيّ؛ لأنّه المنهج المعرفي الوحيد - كما ثبت في علم المنطق، وصناعة البرهان - الّذي يمكن أن يضمن لنا اليقين الموضوعيّ الصادق الثابت في مثل هٰذه المسائل الأصوليّة، والمصيرية؛ إذ لا يحتمل مثل هٰذا البحث الاعتماد على المناهج الظنّيّة الأخرى. وقد قمنا بتلخيص النتائج الكلّيّة الّتي توصّلنا لها من خلال البحث، من تأصيل قواعد البحث المعرفيّ، وبيان حجّيّة الأدوات المعرفيّة، وحدودها المعرفيّة، ومن بيان أنّ الدافع للقول بالنسبيّة المعرفيّة هو الجهل أو تجاهل المبادئ العقليّة الأوّليّة، والخلط بين المعرفة الاعتباريّة والظنّيّة والإضافيّة من جهةٍ وبين مطلق المعرفة، وأنّ الدافع للقول بالنسبيّة الدلاليّة، هو تأثّر المفسّر دائمًا بثقافته الخاصّة في فهم النصوص، هٰذا بالإضافة إلى بيان مباني القائلين بالمعرفة المطلقة القائمة على البرهان العقليّ، والتمييز بين الطرق العلميّة وغير العلميّة في التعرّف على الواقع في نفسه. وقمنا أيضًا بدفع شبهات النسبيّة المعرفيّة والدلاليّة، لتستقرّ بعدها موازين علميّةٌ موضوعيّةٌ مطلقةٌ للمعرفة البشريّة. هٰذا بالإضافة إلى بيان الآثار العقديّة الإيجابيّة للمعرفة المطلقة، الناشئة من وجود ميزانٍ علميٍّ موضوعيٍّ مطلقٍ في مجال معرفة العقائد الواقعيّة، وبيان الآثار العقديّة السلبيّة للمعرفة النسبيّة، من تضييع العقائد والقيم الأخلاقيّة، وتشتّت الآراء العقديّة؛ ممّا يمهّد الأرضيّة للصراع الفكريّ والمذهبيّ الرافض لهٰذه النسبيّة. وفي نهاية البحث قدّمنا بعض التوصيات العلميّة والثقافيّة، كضرورة إحياء العلوم العقليّة، والاهتمام بتدريسها، وبناء الكوادر العلميّة المتخصّصة، والكوادر المثقّفة بالثقافة العقليّة الأصيلة؛ من أجل الوقاية والعلاج للمشاكل الّتي أوجدتها المعرفة النسبيّة، لا سيّما في المراكز الأكاديميّة، وذٰلك عن طريق إصلاح النظامين التعليميّ والثقافيّ في شتّى المراكز التعليميّة الدينيّة والأكاديميّة؛ من أجل النهوض بالمجتمعات البشريّة.


Article
Doctrinal Aberrations .. a Discussion of reasons and the Mechanisms of Treatment
الانحرافات العقديّة... قراءة في الأسباب وآليات العلاج

Loading...
Loading...
Abstract

Summary This article deals with the phenomenon of doctrinal aberration and shows the most important cognitive, psychological, or social reasons and justifications that are required and needed for its rise and spread. The purpose of all that is to get to know a methodological treatment appropriate for those reasons and justifications, by trying to get to proved criteria and foundations of the true doctrine on the one hand, and by working to find theoretical and applicable ways and methods able to do away with the phenomenon of doctrinal deviation or limit its harms and bad consequences in our present-day life, on the other. This is the right beginning to diagnose and treat the problem of beliefs deviation. It has been clear that doctrinal deviations have negative and dangerous consequences and effects appearing in different manifestations and forms whether in individuals or community; to be as symptoms and effects showing that those deviations have actually taken place. It is important, before all, to diagnose the nature of doctrinal deviation, and show that it is, in fact, two things that must be treated: one is the problem if the doctrinal emptiness, and the other is the problem of the ways to corruption. It has become clear too that there are three basic ways for how to face and fight these two problems. These three ways are: foundational development ways, Preventive protective ways, and treatment ways. The same treatment ways have been classified in the treatment of doctrinal deviations into two basic methods, the first of which is the theoretical treatment; It is done by treating the causes that have led the corruption of beliefs to be so widespread intellectually and theoretically. The second is the practical treatment; It is done by treating the causes that have led the corruption of beliefs to be so widespread through practical steps and mechanisms to protect the true doctrine, and treat what has been corrupted and aberrated. الخلاصة تناولت هٰذه المقالة ظاهرة الانحراف العَقَديّ وبيان أهمّ الأسباب المعرفيّة والنفسيّة والاجتماعيّة الّتي تمهّد لنشوئها وإنتشارها. والغرض من کلّ ذٰلك الوصول لمعرفة منهجيّة العلاج المناسبة والمتلائمة مع تلك الأسباب والدواعي، وذٰلك من خلال السعي للوصول إلى ضوابط وأسسٍ ثابتةٍ للعقيدة الحقّة من جهةٍ، والعمل على صياغة الطرق والأساليب النظريّة والتطبيقيّة الكفيلة في القضاء على ظاهرة الانحراف العَقَديّ أو التقليل من أضراراها وعواقبها الوخيمة في واقعنا المعاصر من جهةٍ أخرى، فهٰذه هي البداية الصحيحة لتشخيص مشكلة انحراف العقيدة عن ينبوعها الصافي الأصيل، ومعالجتها. وتبيّن أنّ للانحرافات العَقَديّة مآلاتٍ وآثارًا سلبيّةً وخطيرةً تتشكّل بمظاهر وأشكالٍ مختلفةٍ على مستوى الفرد أو المجتمع، فتكون بمثابة الأعراض والآثار الدالّة على حصول تلك الانحرافات. ومن المهمّ أوّلًا - وقبل الدخول في أساليب العلاج - تشخيص طبيعة الانحراف العَقَديّ، إذ تبيّن أنّه يتلخّص في أمرين يجب معالجتهما: الأوّل مشكلة الفراغ العَقَديّ، والثاني مشكلة منافذ الفساد. كما تبيّن أنّ هنالك ثلاث طرقٍ أساسيّةٍ في كيفيّة مواجهة هاتين المشكلتين، وهي الطريقة الإنمائيّة التأسيسيّة، والطريقة الوقائيّة التحصينيّة، والطريقة العلاجيّة. وتمّ تصنيف الطرق العلاجيّة في معالجة الانحرافات العَقَديّة إلى أسلوبين أساسيين، أوّلهما العلاج النظريّ؛ ويتمّ تحقيقه من خلال معالجة الأسباب الّتي أدّت إلى شيوع فساد العقيدة فكريًّا ونظريًّا، وثانيهما العلاج العمليّ؛ ويتمّ تحقيقه من خلال معالجة الأسباب الّتي أدّت إلى فساد العقيدة ضمن خطواتٍ وآليّاتٍ عمليّةٍ لصيانة العقيدة الحقّة، وعلاج ما فسد منها وانحرف.


Article
THE PIVOTALITY OF CREED IN THE AGE OF TECHNOLOGY
التكنولوجيا موجبٌ كافٍ للسعادة: شبهةٌ وردودٌ

Loading...
Loading...
Abstract

Summary The essay gives answers to such questions as: Do we still need for creed in this age-the age of modern technology and mind-boggling development of human sciences? Can technology and modern developments be sufficient for man to create happiness and rest for himself; and thus, put aside such things like creed, religion, and religious sect? Is it principally possible to reduce creed to nothing in life? The writer of the essay thus uses the descriptive-analytical approach while answering these questions and their likes. Hence, he proves that creed is seen to play a pivotal, vital, and basic role in recognizing man’s true identity and life. Moreover, man’s need for creed increases with the increase of his keeping up with the scientific development; and this matter includes all individuals of the human race without any exception. It is thus never inaccurate to say that the attainment of true and eternal felicity is possible only through nourishing oneself with sound creed and working according to it. Furthermore, life in the technological age and benefitting for technology cannot be imagined without practical commitment to life’s intellectual and creedal backgrounds. In view of these facts, the idea of the pivotality and significance of creed is formed for the purpose of getting reasonable and meticulous benefit from the products of human sciences. It goes without saying that man is always in search for the truth and is naively running behind happiness; so, the present age of technology, along with all its useful features and qualities and apart from deciding whether or not it succeeded to solve all life problems, cannot alone take man to eternal happiness. In accordance with the primary rule of preferring the mental interests over the transitory material ones and the other primary rule that entails that to win the true and eternal happiness is conditional upon adopting a true creed and acting upon it, the significance, necessity, and centrality of creed in all ages are manifestly proven, especially in the current age of technology. On account of the damages occasionally arising from modern technology when used in the wrong way or for wrong purposes or based on corrupt philosophical grounds, and the necessity of giving adequate answers to people’s structural questions, there is no doubt that creed plays a pivotal role in the lives of modern humans. الخلاصة هل نحن بحاجةٍ إلى العقيدة في عصرنا عصر التكنولوجيا وتطوّر العلوم البشريّة المحيّر للعقول؟ وهل يستطيع الإنسان فعلًا أن يكتفي بالتكنولوجيا والتطوّرات الحديثة عنصرًا يخلق له السعادة والراحة، ويضع العقيدة أو الدين والمذهب جانبًا؟ وهل يمكن حذف العقيدة من الحياة أساسًا؟ تحاول هٰذه المقالة الإجابة عن هٰذه الأسئلة. وعند إجابتنا عن ذٰلك عبر المنهج التوصيفيّ والتحليليّ، نرى أنّ العقيدة لها دورٌ محوريٌّ وأساسيٌّ في هوية الإنسان وحياته، وليس هٰذا فحسب بل تتضاعف حاجة كلّ شخصٍ من أبناء البشر إلى العقيدة كلّما واكب التطوّر العلميّ. ويمكن القول إنّ الوصول إلى السعادة الحقيقية والأبديّة لا يمكن إلّا بالتزوّد من العقيدة الصحيحة والعمل في ضوئها. أضف إلى ذٰلك أنّ تصوّر الحياة في عصر التكنولوجيا والإفادة من معطياتها لا يمكن دون الالتزام العمليّ بخلفياتها الفكريّة والعقديّة، ومن هنا تتبلور محوريّة العقيدة وأهمّيّتها من أجل الإفادة المعقولة والمنضبطة من نتاجات العلوم البشريّة.

Table of content: volume: issue:2