research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Economic policies and their ability to reform the investment climate Case Study Iraq after 2003
السياسات الاقتصادية وقدرتها في إصلاح مناخ الاستثمار في العراق بعد عام 2003

Author: ekram abdul aziz abdul wahab إكرام عبد العزيز عبد الوهاب
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2020 Volume: 26 Issue: 117 Pages: 405-422
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The investment climate is the main engine of economic development. If an appropriate and attractive investment climate is created that takes into account economic, administrative, political and environmental issues, it will contribute to the development of industry, transfer of technology, diversification of agricultural production, increased productivity, the promotion of a green economy and support for sustainable and inclusive growth. Thus, analyzing the investment climate of a country can provide reasons and roots for the complexity of the problems in the economy. In the Iraqi economy, the problem has not been rooted in the economy, but the roots of the problem are deeper and inherent in the management of the economy. Investment in Iraq suffers from an irrational administration that has been reflected in complex imbalances in the Iraqi economy, thus creating an environment for expelling investment. In light of the foregoing, the research assumes that there are administrative, security, financial and monetary constraints, as well as the spread of corruption in all forms, which have hindered the expansion of the scope of investment and the diversity of its tracks due to its impact on the investment environment. The research has proved this hypothesis, in addition to improving the investment climate depends on changing the overall methodology of administrative and economic policies, financial, monetary and how to coordinate with each other effectively. The research also found that the main reason for the poor management of the economy is the almost total absence of the pillars of good governance because of the negative factors that put pressure on it. And this led to the lack of a clear policy adopted by the government to improve the investment climate, national development plans have not been ratified by parliament and many of the strategies approved by the government lacked the appropriate mechanisms to implement them, therefore, the most important recommendation by the research is to instill and stabilize the basis of accountability rules, elements And their controls in the institutional environment, before any reform is initiated; in order to correct the course of macroeconomic management

يعد مناخ الاستثمار المحرك الرئيس للتنمية الاقتصادية، وإذا ما تم تهيئة مناخ استثماري ملائم وجاذب يأخذ بنظر الاعتبار القضايا الاقتصادية والإدارية والسياسية والبيئية، فإن ذلك من شأنه أن يسهم في تطوير الصناعة ونقل التكنولوجيا وتنويع الإنتاج الزراعي وزيادة انتاجيته وتعزيز الاقتصاد الأخضر، ودعم النمو المستدام والشامل. وبالتالي فإن تحليل مناخ الاستثمار في بلد ما يمكن أن يوفر أسباب وجذور تعقد المشاكل في الاقتصاد، ففي الاقتصاد العراقي، تبين أن المشكلة لا تنتهي جذورها في الاقتصاد، وإنما كانت جذور المشكلة أعمق من ذلك وهي متأصلة في إدارة الاقتصاد، وبالتالي، فقد اتضح أن بيئة الاستثمار في العراق تعاني من إدارة غير رشيدة انعكست بشكل اختلالات معقدة في الاقتصاد العراقي مما شكل بيئة طاردة للاستثمار. ومن خلال ما تقدم، فإن البحث يفترض وجود معوقات إدارية وامنية ومالية ونقدية فضلا عن تفشي الفساد بأشكاله مارست تاثيراً معرقلاً لاتساع نطاق عمل الاستثمار وتنوع مساراته بحكم تأثيرها على بيئة الاستثمار. وقد توصل البحث إلى اثبات هذه الفرضية، إضافة إلى ان تحسين مناخ الاستثمار متوقف على تغيير المنهجية الكلية للسياسات الإدارية والاقتصادية , مالية ونقدية وغيرها وكيفية التنسيق مع بعضها البعض بشكل فعال. كما إن البحث توصل إلى أن السبب الرئيس لسوء إدارة الاقتصاد هو الغياب شبه الكلي لركائز الحكم الرشيد؛ وذلك بسبب العوامل السلبية الضاغطة عليه. وبالتالي أدى هذا إلى عدم وجود سياسة واضحة تعتمدها الحكومة لتحسن مناخ الاستثمار, فخطط التنمية الوطنية لم يصادق عليها البرلمان كما ان الكثير من الاستراتيجيات التي وافقت عليها الحكومة كان ينقصها الآليات المناسبة لتنفيذها لذلك فإن أهم توصية جاء بها البحث هو أن غرس وتثبيت ركيزة المسائلة بقواعدها وأركانها وضوابطها في البيئة المؤسسية، قبل البدء بأي إصلاح؛ وذلك من أجل تصحيح مسار إدارة الاقتصاد الكلي.


Article
The role of investment climate indicators in stimulating economic growth: a standard study For Malaysia 1990-2016
دور مؤشرات مناخ الاستثمار في تحفيز النمو الاقتصادي: دراسة قياسية عن ماليزيا 1990-2016

Authors: مروان عبد المالك ذنون --- محمد وحيد حسن
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2019 Volume: 25 Issue: 110 Pages: 258-274
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In globalization, the world became open area to competition for the attractive of investment, and the abilities of each country to win the confidence of investors depend upon the preparation to optimize circumstances. The competitiveness is an essential means of expanding the capacity of developed to coexist in an international environment characterized by globalization. While competition describes the market structure, the behavior of investors and business, competitiveness is interested in the evaluation of business performance or countries and compare them in the conditions of competition available in these markets. Regarding Malaysia, which is depend on FDI-Export- Led Growth strategy, it has taking on different degrees and gradually the market economy through policies of privatization, trade liberalization, stimulating direct investment and institutions rehabilitation to improve competitiveness. We will try through this article to come within reach of the competitive position of the Malaysian economy through competitiveness indicators, providing the most important features of investment climate in Malaysia and trying to make proposals in order to improve the competitiveness of the national economy in order to ensure it in the level of international markets.

في ظل العولمة أصبح العالم كله مساحة مفتوحة للمنافسة على جذب الاستثمارات، ولا تتمتع أية دولة بوضع احتكاري له، حيث ان المنافسة على أشدها، وقدرة أية دولة على كسب ثقة المستثمرين يتوقف على مقدرتها على توفير الظروف المثلى للمستثمر سواء من حيث الأمان والعائد والتسهيلات ، وتبنت ماليزيا استراتيجية الطلب الخارجي كقائد للنمو FDI-Export- Led Growth لذلك تسعى لجذب المزيد من الاستثمارات طمعا في مردوداته الايجابية، فضلا عن كونه الاداة الاساسية التي تستند عليها في تسريع النمو الاقتصادي، كل ذلك يتطلب العمل على تهيئة المناخ الاستثماري المتمثل بمجموعة القوانين والسياسات والمؤسسات الاقتصادية والسياسية التي تؤثر في ثقة المستثمر وتقنعه بتوجيه استثماراته الى بلد دون آخر. والسؤال الان كيف يتسنى للحكومات تحقيق زيادة مستدامة في النمو الاقتصادي؟ الاجابة هو تهيئة مناخ مناسب للاستثمار والتي تعتبر اهم من الاستثمار نفسه. تختبر هذه الدراسة منهجاً يرتكز على توثيق العلاقات بين صناع السياسة ومتخذي القرار من جهة والمستثمرين المحلين في القطاعين الخاص والعام والاجانب من جهة اخرى. وبعد تحديد إطار لاستخدام هذا المنهج، سنبحث عن تفسير الاختلافات في تأثير المكونات المتنوعة لمناخ الاستثمار على اتخاذ وتنفيذ واستمرارية نجاح الاستثمارات في ماليزيا، وهل هذه الشراكة الذكية ساهمت في ازالة ام عمقت من العقبات التي تواجه النمو المستدام خلال فترة البحث والتقصي.


Article
The impact of the main investment climate indicators on the flow of capital to promote the economy of Iraq
أثر المؤشرات الرئيسة لمناخ الاستثمار على تدفق رؤوس الأموال للنهوض بالاقتصاد العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

The investment climate is an important element that all countries seek to provide because of its great importance in attracting capital and achieving investment, and its distinctive features in the economic system and its direct correlation with other economic variables. Capital is also an effective means of changing the structure of the national economy, Investment is also one of the pillars of sustainable development, which leads to increased production capacity for its positive relationship with economic growth. Iraq is also one of the countries that has economic resources and human resources, through improving the economic and non-economic indicators attractive to foreign capital and local, and whether indicators of the investment climate in Iraq attractive or repellent capital and ways and means to help improve the investment climate.

يعد مناخ الاستثمار عنصرا مهما تسعى جميع الدول لتوفيره لما له من أهمية كبيرة في جذب رؤوس الأموال وتحقيق الاستثمار وبما يتميز به من أيجابيات في النظام الاقتصادي ولارتباطه بصورة مباشرة بمتغيرات الاقتصاد الاخرى، كما تعد رؤوس الأموال بانها من الوسائل الفعالة في تغير بنية الاقتصاد الوطني وتطويرها، كما يعد الاستثمار أحد دعائم التنمية المستدامة، الذي يؤدي الى زيادة الطاقة الانتاجية لعلاقته الايجابية مع النمو الاقتصادي. كما يعد العراق من الدول التي تمتلك موارد اقتصادية وموارد بشرية، من خلال تحسين المؤشرات الاقتصادية وغير الاقتصادية الجاذبة لراس المال الاجنبي والمحلي، وهل أن مؤشرات مناخ الاستثمار في العراق جاذبة ام طاردة لراس المال وما السبل والوسائل التي تساعد على تحسين مناخ الاستثمار.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (2)