research centers


Search results: Found 25

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Article
Quran recitation "Read the interpretive"
ترتيل القرآن "قراءة تأويلية"

Author: hakim habeeb alkareti حاكم حبيب الكريطي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 31 Pages: 153-171
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract


Article
Quran in Western cinema
القرآن في السينما الغربية

Author: Abdul-Zahra Jassem al-Khafaji عبد الزهرة جاسم الخفاجي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 31 Pages: 531-577
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

خلص البحث إلى ان منتج الفلم كان جادا في تشويه صورة الإسلام وسعيه للتضخيم من مشاهد العنف التي حدثت في بعض الدول الاجنبية دون ان ينظر إلى ما وقع من ظلم على المسلمين اينما كانوا في هذا العالم كما انه لم ينته أيضاً وهو يستشهد بأعمال العنف التي قامت بها بعض المجاميع التي تدعي الإسلام أنها قد وقعت على المسلمين انفسهم وبحجم يفوق ما تعرضت له اوربا. و اتضح من خلال البحث ان فليدرز قد اتبع أسلوب حاول فيه عن قصد عرض آيات العنف والقتل في القرآن دون الالتفات إلى السياق الذي ذكرت فيه أولاً سباب نزولها ولا الهدف الذي نزلت لأجله الآيات الكريمة محاولا ان يثبت ان القرآن (رخصة للقتل ومن خلال ما عرضه من شواهد استدل بها بصور ومقاطع افلام اقتطعها من وسائل الإعلام المرئية المختلفة ومن احداث تقع في حياة المسلمين اليومية ومن خطب مساجدنا. فهو لم يأت بشي من عنده ولكن نحن من نشوه صورتنا بأيدينا في الكثير من افعالنا.فما علينا الا ان:1-نقرأ القرآن بتدبر2-العودة إلى الترجمة العملية للقرآن المتمثلة بالسيرة النبوية الشريفة وسيرة أهل بيته الاطهار لان فليدرز عرف الإسلام بالمسلمين ونموذج المسلم الذي قدمه فليدرز لغير المسلم يحقق هدفه في إنتاج الفلم.


Article
The Grave Verses in the Holly Quran
آيات القبر في القرآن الكريم

Author: Muhammad Taha Yaseen Al Dulaymy محمد طه ياسين الدليمي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2015 Issue: 39 Pages: 331-376
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

The search talks about the generous verses that mentioned in the Holly Quran ,where the grave was mentioned and what happens in it of judgment , and what the dead faces there , showing the warnings that Muslim must protected of them ,to make him safe of tortures by that horrible site

La recherché pred les versets dans le noble Coran qui parlent sur la tombe et de ce qu’il y existe de supplices sur les morts montrant ensuite les avertissements qu’on doit être prudent pour le musulman à fin d’ être à l'abri de tourment de cette foudre terrible...


Article
Al-Imam Al-Hasan (PBUH) as a Quran Interpreter
الإمام الحسن المجتبى (عليه السلام) مفسراً

Loading...
Loading...
Abstract

This research is a little sup from the Prophet's households' science. The Imams, though confronted with great afflictions and tribulations, actively do their roles in spreading the religious messages and reserving the Prophet's traditions. One of them is Al-Imam Al-Hasan (PBUH) who preferred to guide people to God's satisfaction and deserted the secular authority. He explained the Holy Quran narrating to people his grandfather's and his father's speeches about it

هذا البحث غيض من فيض علم أهل بيت النبوة عليه السلام، وهذا البحث وإن كان صغير الحجم إلا أنه تضمن فائدة عظيمة وهي أن الأئمة صلوات الله عليهم لم يشغلهم ما يمرّ عليهم من مصائب وما يقع عليهم من ظلم، وما تحوطهم به الأيام من محن متتالية عن دورهم في إبلاغ رسالات ربهم والحفاظ على دين الله عزّ وجلّ وسنّة جدّهم محمدٍ صلى الله عليه وسلم، وهداية الناس إلى طريق المولى سبحانه فكان خير مثال على ذلك هو الإمام الحسن المجتبى عليه السلام الذي آثر هداية الناس والأخذ بأيديهم إلى مرضاة الله عزّ وجلّ على تولّي الكراسي الدنيوية فانصرف للتأصيل لمذهب سيبقى إلى أن يرث الله ومن عليها فراح يعلم المسلمين دينهم ويفقههم فيه


Article
Properties of Semantic Development in the Holy Quran
خصائص التطور الدلالي في القران الكريم

Author: Angeres Tuma Yousif انجيرس طعمة يوسف
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2015 Issue: 72 Pages: 25-44
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The research includes a preface and five chapters which constitute the title of the research ‘Properties of Semantic Development in the Holy Quran’. The preface defines the term‘development’ and clarifies the most correct statement which is ‘change’. It also clarifies the close terms such as ‘linguistic development’ and ‘semantic development’ in its two divisions: general and special. The distinction between a semantic development and Islamic semantic development is made clear in the preface. The first section sets up the first feature of the development which is the impact of Quranic development on preserving the vitality in contrast to other languages that had lost their vitality due to obsolescence and frequent use. The second section explains the impact of Quranic context in finding semantic change so it plays a big role in finding two types of change: first, a temporary change which is the change of situational use, and second, a permanent change or what’s called ‘semantic development’. However, the third section demonstrates another property in the Quranic semantic development which is the more developed vocalizations which were mentioned in the Quran,and they are in two cases: after and before development. The fourth section shows the factors which lead to the semantic development in the Holy Quran, that are different from the causes of a general semantic development. The Holy Quran has its own property which comes from its highest aims in finding a new system of a human society. One of its own properties is the special vocalizations which evolved from lexical ones which were used by Arabs. The fifth section exposes the important phenomena of Quranic semantic development. It is concluded that allocation or semantic restriction which occupies the largest area in the Quranic development. Finally, the research ended with a conclusion of the important results which have been reached by the researcher.  

يتضمن البحث تمهيدا وخمسة مباحث تشكل عنوان البحث وهو خصائص التطور الدلالي في القران الكريم. في التمهيد تعريف بمصطلح التطور وبيان ان الأصح هو التغير ثم إيضاح المصطلحات المقاربة مثل التطور اللغوي والتطور الدلالي بقسميه العام والخاص. والتفريق بين التطور الدلالي القرآني والتطور الدلالي الإسلامي. وفي المبحث الأول: أول خاصية من خصائص التطور وهي اثر التطور القرآني في الحفاظ على حيوية اللغة العربية في الوقت لذي فقدت فيه كثير من اللغات حياتها بسبب تقادم الزمن وكثرة الاستعمال. وفي المبحث الثاني: بين اثر السياق القرآني في إيجاد التغير الدلالي إذ انه يلعب دوراً في نوعين من التغير أولهما التغير المؤقت وهو تغير مجال الاستعمال. وثانيهما التغير الدائم أو ما يسمى التطور الدلالي. وفي المبحث الثالث: وقفنا عند خاصية أخرى في التطور الدلالي القرآني وهي إن أكثر الألفاظ المتطورة ذكرت في النص القرآني بحالتين الأولى قبل التطور والثانية بعده. وفي المبحث الرابع: بسطنا القول في العوامل التي أدت إلى التطور الدلالي في القران الكريم واختلافها عن أسباب التطور الدلالي العام فالقران الكريم له خصوصية ناشئة من أهدافها لسامية في إيجاد منظومة جديدة للمجتمع الإنساني منه الألفاظ الخاصة بالقران الكريم والمتطورة عن الألفاظ المعجمية التي استخدمها العرب. وفي المبحث الخامس: عرضنا لأهم مظاهر التطور الدلالي القرآني بحسب نظرنا لنخلص إلى أن التخصيص والتضييق الدلالي يحتل المساحة الأكبر في التطور القرآني. وانتهى البحث بخاتمة عرفنا بأهم النتائج التي توصل لها الباحث من سير البحث.


Article
The Use of Lewla (If not) in the Holly Quran
دلالة (لولا) في الاستعمال القرآني

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper studies the meaning and the use of lewla (if not) depending on the opinions of grammarians and linguists. And then the study deals with the of the explanations of some Quran verses in which (if not) appeared.

يدور هذا البحث حول لفظ (لولا) في القرآن الكريم استعمالًا ودلالة، وهو يقوم على أساس بيان آراء علماء اللغة والنحو في أصلها وأنواعها وتقسيماتها وكل ما يتعلق بها، ثم يعرض البحث لآراء المفسرين في استعمالاتها ودلالاتها في القرآن الكريم في ضوء بعض الآيات التي وردت فيها


Article
Authority and Power Concept in the Holly Quran ( Subjective Study)
مفهوم القوة والسلطان في القران الكريم (دراسة موضوعية)

Author: Ph.D. Mohammed Husain Abdullah م. د. محمد حسين عبدالله
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2015 Issue: 40 Pages: 289-322
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

The power and authority are two close sets ,one backs up the other, and they mentioned in the Holly Quran to indicate of the capability and vanquish either by body power which gifted by Allah Almighty or by the evidence and proof , and who has tough proof ,his position is tough, and who is tough by Allah in body, this is the tough, the power and authority have many reasons and many sources , and there are of power and authority which was good and there are which was advanced and each of them have it's view, and the reader for this search finds these features in it

Le pouvoir et la domination sont deux forces renforcent mutuellement l'un l'autre et qui étaient mentionnés dans le Coran pour désigner la capacité et l'oppression, soit par la force physique comme un don par Allah- Le plus Haut – soit par l'argument et la prevue, et ce lui que l'autorité de son argument devenait forte, sa position était par consequent très forte, et ce la signifie que celui qu'Allah lui donnait une force physique, c'est lui alors qui est fort, et pour le pouvoir et la puissance physique il ya plusieur raisons et de ces deux sont parfois loués ou de position avancée et pour chacun son cible, et le lecteur de cette recherché y trouvera sans- doute ces contenus .


Article
The free opinion and their styles in the speech of Holy Quran The free opinion ,the speech of Holy Quran
الرأي الحر وأنماطه في الخطاب القرآني ((الرأي الحر، الخطاب القرآني))

Authors: PhD. Asst. Hassan Abdul Hadi Al Dujaili أ.م.د حسن عبد الهادي الدجيلي --- PhD.Asst. Taghreed Dhia' Mashfa أ.م.د تغريد ضياء مشفي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2015 Issue: 41 Pages: 211-268
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

1. the free opinion mentioned in the holly Quran many times and this considers a solid proof for Allah's All Mighty wisdom and fair . because HE must to listen for his slave's opinion and let for that whatever that slave was 2. we conclude from the free opinion that mentioned in the Holly Quran the wide expert and culture for the Holly Quran approach that we need in daily dealing 3. if the Muslim individual used to express about his free opinion then this considers the spiritual basis for Islamic civilized construction

1. La libre opinion est venue largement dans le livre d'Allah Le Tout-Puissant , et cela considéré comme une preuve constante de la sagesse d'Allah -Le plus haut- et de sa justice, car par sa justice il aurait dû entendre et permettre l'opinion de son serviteur quel que soit cet esclave.2. On peut connaître discerner des vues libres agis dans le noble Coran l'expérience et la culture nécessaires dans l'affaire quotidienne d'enseignant coranique.3. Si le musulman pratique à exprimer sa libre opinion, ça sera sans-doute la base spirituelle de la construction de la civilisation islamique.


Article
Al Qafal and His Efforts in interpreting some of the Holly Quran Verses
القفال وجهوده في تفسير آيات من القرآن الكريم

Author: Ph.D. Hamid Abdul Aziz Al Shaiyk Hamad د. حامد عبدالعزيز الشيخ حمد
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2015 Issue: 39 Pages: 155-232
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

1- Imam Al Qafal : Muhammed Bin Ali Bin Ismae'el Al Shashi Al Shafi'e ,Al Qafal Al Kabeer (Allah mercy him) Abu Bakir 2- Born in (291 Hijra) in Al Shash City , and Died in (365 Hijra) in Al Shash city ,age 74 years 3- Imam Al Qafal had the leadership among his clerks at his time , due to to his scientific grade ,, as declared by many of his Interpreters , Ibn Atheer said about him, Al Qafal has high position in AlShafie doctrine4- Al Sabki said : he was as Imam in interpreting and Hadith, language science, origins, branches and Imam in abstaining, language and poetry ,, he was mentioning the sciences and he achieved for what he mentioned 5- He had scientific expert in guiding the meaning of Holly Quran verses , as it was shown through his interpreting the holly verses that he chose from the Holly Quran , and his tarces was clear and important in the field of interpreting

1. L'Imam Al Kaffal: Mohammed bin Ali bin Ismaeel Al Shashi Al Shafee, Al Kaffal le grand - père qu'Allah le plus haut - lui rend la pitie etait Abou Baker.2. Il est né à (291 AH) en Al Shash, et mort (365 AH) dans la même ville Al Shash, à l'âge de 74 ans.3. Al Imam Al Kaffal était à la tête parmi les scientifiques de son époque à cause de son haute situation et sa qualité en chef dans la plupart des sciences, comme indiqués beaucoup de ceux qui ont écrit sur sa biographie, alors Ibin Al Atheer a dit sur lui : Al Kaffal etait un homme de qualité dans la doctrine d'(Al Shafee).4. Al Sabkee a dit : il était vraiment un imam en chef dans la science de l'interprétation et d'Al Hadeeth, et dans la théologie dogmatique et celles des actifs autentique et des branches, ainsi qu'il était le souverain dans l'ascèse, dans linguistique et dans la poésie, apprenant en toutes les sciences, réalisant d'autant ce qu'il affirme.5. Il avait une maturité d'esprit scientifique d'orienter la signification des versets coraniques, comme l'a démontré à travers son interprétation sur les nobles versets déjà choisis dans le Coran, ainsi que son influence était évidente dans l'activite de l'interprétation...


Article
The Grammar term in objection sources for the Holly Quran Readings
المصطلح النّحوي في مصادر الاحتجاج للقراءات القرآنيّة

Author: Ph.D Prof. Khalid Abood Hamoodi أ.م.د. خالد عبود حمودي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2015 Issue: 40 Pages: 33-74
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

-The scientists did not care –primarily- in formulating the grammar terms ,but in the meaning that refer to certain specified name and this leads to lot of terms that refer for one name -There is not (Basri) term and (Kufi) term.. where the (Basri) used by (Kufi) and the (Kufi) used by (Basri) ,with some scarceness specially for the pioneers whom their only concern was studying the grammatical questions away from the beginning of creating an exact grammar school- The difference of objection sources in their grammatical doctrines and squeeze every source leads to diversity of terms that used in it -Al Azhary moved lot of grammatical terms and they were (most of them) transferred from (Al Fara’a) who brought a complete quotations about him -There are new terms , I found that they are first to use , or some objection sources was characterized by itself like (Al Imad) and used by Ali Azhary , (the subject and the object) and also the (underlying present) used by Al Baqooly. -The gathering between the different terms that refer to the single name , where we find more than term in one question and one subject and this indicates that certain grammar term is captive for certain school .

- Le soin des savants n'était pas essentiellement à formuler les termes grammaticaux, mais au sens significant sur le nom marqué, et cela conduit par conséquent à un grand nombre de termes signifiants d'un seul nom.- Rarement qu'on trouve un terme de Bassrah et un autre de Kouffa , car celui de Bassrah est utilisé chez les gens de Kouffa et celui de Kouffa est utilize chez les gens de Bassrah en particulier parmi les premiers qui étaient occupies seulement à étudier les questions grammaticaux loin d'essayer de former une école grammaticale spécifique.- Aussi la difference en sources d'argument dans leurs doctrine grammaticaux et selon l'époque de chacune a conduit à la diversité des termes qui en sont utilisés .- Al Azhari a transferé une grande partie de terme grammatical, dans la plupart transferee de la part d'Al Farraa dont il rapporté des textes complets.- Je trouve qu'il ya de nouveaux termes utilizes dans la première fois, ou qu'ils sont uniquement utilisés par certaines sources d'argument comme : Al Emad ( un pronom vient avant un sens vise affirmant par conséquent qu'il est voulu seul ), et Al Murattab d' Alfaeel ( verbe actif ) et Al Murattab d'Al Mafoul ( verbe passif ) utiliés en particulier par Al Azhari, ainsi Al Hall Al Mukaddar ( un mot limité selon le complement circonstanciel ) utilisé particulièrement par Al Bacouli.- La combinaison entre les termes différents utilisés pour un nom désigné, comme nous trouvons plus de termes dans la seule question et le seul sujet . Cela indique que le terme grammaticale fixé ne se limite pas à une école spécifique…

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (25)


Language

Arabic (25)


Year
From To Submit

2015 (25)