research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Iranian- Saudi Relations 1941 – 1979 "A historical Political Study"
العلاقات الإيرانية – السعودية 1941 -1979 (دراسة تأريخية سياسية)

Author: Mohammed A . Younis Edan محمد عبد الرحمن يونس عيدان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 7 Pages: 189-210
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The paper spots light on studying the relations between Iran and Saudi Arabia between 1941 -1979 and the most important regional and international developments which had left its impacts upon such relations.These relation were characterized by stability and improvement all over the period of the study. It can be described since 1927 till 1953 as a stage of fixing and establishing these relations, as well as looking for means and methods of developing them As for the relations during the period 1953– 1964, we can say that it had witnessed `longstanding ways while the period between 1964 -1979, it was a flourishing period. Due to the huge compatibility between both states in the political, economic and security aspects which had been reflected upon the politics of both state, we can could see its roots clearly.

يسلط هذا البحث الموسوم "العلاقات الإيرانية- السعودية 1941-1979 " الضوء على دراسة وتتبع مسار العلاقات الإيرانية- السعودية بين عامي 1941- 1979, وأهم التطورات الإقليمية والدولية التي انعكست آثارها على العلاقات بين البلدين.لقد اتسمت هذه العلاقات بالاستقرار والتحسن في معظم فترة هذه الدراسة. ويمكن وصف العلاقات بين البلدين ومنذ عام 1927 حتى عام 1953 بأنها مرحلة تأسيس وتثبيت العلاقات بينهما, فضلا عن البحث عن الوسائل والسبل الكفيلة بتطويرها . أما العلاقات خلال الفترة بين عامي 1953-1964 فيمكن القول أنها شهدت مساعي حثيثة لتطوير العلاقات الثنائية بينهما. فيما تميزت الفترة بين عامي 1964- 1979فيمكن القول بأنها فترة ازدهرت فيها العلاقات بين البلدين , نتيجة للتعاون الكبير بينهما في المجالات الأمنية والاقتصادية والسياسية والذي انعكس بدوره على سياسة البلدين الخارجية في المنطقة.


Article
The spread of Drugs In Saudi Arabia And Its Dangers upon The Generations In Future
انتشار المخدرات في المملكة العربية السعودية ومخاطرها على مستقبل الأجيال الناشئة

Author: Mithaq K. J. ميثاق خير الله جلّود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 7 Pages: 317-344
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Saudi Arabia during the last ten years witnessed a significant increase in the size of drugs problem . The drugs materials during 1970 were too little. Then in 1980 had witnessed some increase. During the last five years the ratio of those who take drugs increase four times to reach in 2005 ''33.7%'' The increase in per capita in Saudi and the wrong information concerning drugs as well as the coming labour force all these fibers reflected the reasons behind the spread of drugs which threaten all society. Therefore, Saudi Arabia tries to make good efforts to face this danger boot it needs some concentration upon informative aspect.

شهدت المملكة العربية السعودية خلال السنوات العشرة الاخيرة زيادة واضحة في حجم مشكلة انتشار المخدرات . ومن انواع المخدرات المنتشرة في المملكة ، الحشيش والامفيتامينات ، وان متعاطي المواد المخدرة خلال فترة السبعينات من القرن العشرين كانوا لايمثلون نسبة كبيرة ، ثم شهدت فترة الثمانينات بعض الزيادة ، وخلال الخمس سنوات الاخيرة تضاعفت نسبة الادمان اربع مرات ، وارتفعت قضايا المخدرات عام 2005م بنسبة(33.7%) .ان ارتفاع دخل الفرد السعودي ، والعمالة الوافدة ، اضافة الى بعض المعلومات المغلوطة عن خصائص المواد المخدرة ، ايضا موقع المملكة الجغرافي الذي يشترك مع سبعة دول بريا وعشرة دول بحريا ، كل هذا عدّ اسبابا لانتشار المخدرات ، التي تهدد بنية المجتمع في صميمه وتضعف تماسكه الاجتماعي ، لذا فان المملكة تبذل جهود حثيثة لمواجهة هذا الخطر الداهم ، الا انه ينقصها بعض التركيز على الجانب الاعلامي والتوجيهي.


Article
Iranian and Sudia Arabia Relations 1979-2001 Political Studies
العلاقات الإيرانية– السعودية 1979-2001 دراسة سياسية

Author: Mohammad S.A.AL-Kawaz محمد سالم احمد الكواز
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 7 Pages: 257-316
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This study tries to present details about the Saudi-Iranian relations on a political level during the period 1979-2001. the rise of the Islamic revolution in Iran in February 1979 was the big point in the relation due to the ideological approach adopted by Iran in its foreign policy. It was called “Revolution Export”. This has left a sort of tension in the region especially with the Saudi Arabia continued till the death of Khumani. Then, relations has become different and witnessed a remarked co-operation in all aspects after Mohammed Khatimi has reached the rule in Iran and signed a security agreement in April 2001.

تعنى هذه الدراسة في تقديم تفاصيل عن سير العلاقات الإيرانية السعودية على المستوى السياسي خلال الفترة 1979-2001، فقد شهدت تلك العلاقات منذ نشأتها استقراراً نسبياً بين البلدين، إلا أن قيام الثورة الإسلامية الإيرانية في شباط 1979 كانت بمثابة الفاصل الكبير في مسيرة تلك العلاقات نظراً للمنهج الإيديولوجي الذي تبنته إيران في سياستها الخارجية والذي بات يعرف بـ " تصدير الثورة" فتركت وضعاً يسوده التوتر في علاقتها في المنطقة، وخاصة مع المملكة العربية السعودية استمر حتى وفاة الخميني، لتشهد العلاقات في أعقاب ذلك تفاهماً وتعاوناً في مختلف الجوانب وخاصة بعد وصول محمد خاتمي إلى الحكم في إيران عام 1997، والذي توج بتوقيع الحكومتين على اتفاقية أمنية في نيسان 2001 التي أنهت مظاهر الشد والجذب والخلاف والتوتر الذي كان قائماً بشكل متفاوت بين البلدين.


Article
The Iraqi Project to Provide Saudi Arabia with Water
الـعـراق ومشروع تزويد المملكة العربية السعودية بالمياه

Author: . Rayan T. Mahmood ريان ذنون محمود العباسي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 6 Pages: 161-180
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

At the end of 1950s',King Saud Bin Abdul-Asis had presented an idea Concerning with drawing Waters from South of Iraq. The aim of these Waters is to provide drinking Waters and Waters for irrigation for the lands near by the Capital Al-Rayath,At that time, Correspondence between Iraq and Saudi Arabia have been exchanged ended in Contracting many primary and Consultative negotiations among officials of both Countries. Both Parties have agreed on fulfilling the project of with drawing Waters from the Iraqi Lands by choosing a suitable Location. The first from Euphrates and second from shat al-arab.on this basis special technical designs have been prepared by the relative engineering companies.The project has failed due to Some problems and difficulties facing it and this has led both Iraqi and Saudi governments to forget it and waiting for another chance to study it later.

مع نهاية عقد الخمسينات من القرن المنصرم، طرح الملك الراحل سعود بن عبد العزيز فكرة مبدئية ترمي إلى سحب المياه من جنوبي العراق، بهدف الاستفادة منها في توفير المياه الصالحة للشرب وارواء الأراضي الزراعية القريبة من العاصمة الرياض، فجرى في ذلك الوقت تبادل للمراسلات بين العراق والسعودية، انتهت بعقد العديد من المباحثات التمهيدية والتشاورية بين مسؤولي البلدين، وافق بعدها الطرفان على تنفيذ مشروع لسحب المياه من الأراضي العراقية، عن طريق اختيار موقع ملائم لسحب المياه، الأول يكون من نهر الفرات والثاني من شط العرب. فتم على هذا الأساس إعداد وتحضير التصاميم الفنية الخاصة بهذا المشروع من قبل الشركات الهندسية المعنية، إلا ان هذا المشروع سرعان ما تعرض في نهاية المطاف إلى الفشل بسبب الصعوبات والمشاكل الكثيرة التي واجهته، مما جعل الحكومتان العراقية والسعودية تقرران صرف النظر عنه مؤقتاً ريثما تتاح الفرصة المواتية لإعادة النظر بدراسته مرةً ثانية تمهيداً للبدء بعمليات تنفيذه لاحقاً .

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2007 (4)