research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
organizational creativity ,organizational structures,traditional management
دور تطبيق نموذج Senge في التَعَلّم التنظيمي لتحقيق الإبداع في منظمات الأعمال "مدخل إلى دراسة تفكير النظم"

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of this research is to suggest a model which may be used by law enforcement to broaden individual and organizational creativity while providing a more inclusive, holistic view of management within our internal and external organizational structures. This project introduces alternatives to traditional management, leadership styles and problem solving strategies. Law enforcement organizations in the 21st century will face many challenges. Much like community policing impacted the nation in the mid 1980's through the 1990's, the systems thinking approach offers a philosophy for the new millennium.Most organizations will face many challenges in the next decade of the twentieth first century. Just as happened in the mid-1980's to end 1990's of the twentieth century, when influenced policy pursued by some organizations using some modern management methods at that time, and the concept of systems thinking presents new philosophy for the new millennium.By using models such as the concept of theoretical model systems of (Senge 1994), which will address in this research, and therefore can achieve a broader viewpoint and new results in the case of application in business organizations. Of course, the session of systems thinking do not end and will continue. Once collective thinking generated we could say that all individuals are participating in the management process and in all its details. It was summed systems thinking model in this research by using the principles of Organization learning (Senge, 1994) due to its close to the facts of application of individual and organizational creativity. Through personal mastery, shared vision, team learning, and examination of mental models through thinking systems, we can learn new ways of thinking and acting, and collective action, in actual meaning and purpose

إنّ غرض هذا البحث هو تقديم نموذج مقترح قدْ يستخدم من قبل منظمات الأعمال لزيادة الإبداع الفردي والتنظيمي ويقدم وجهة النظر الشمولية للإدارة ضمن هياكل المنظمة. ويقدّم هذا البحث البدائل للإدارة التقليدية، والأساليب القيادية وإستراتيجيات حَلّ المشكلة باستخدام نموذج Senge الذي يخلق بدوره منظمة متعلمة قادرة على الإبداع.
وستواجه معظم المنظمات العديد من التحديات في العقد القادم من القرن الحادي والعشرون. تماماً مثلما حدث في منتصف الثمانينات إلى نهاية التسعينيات من القرن العشرون عندما أثرت سياسة خاصة انتهجتها المنظمات أنذاك باستخدام بعض الأساليب الإدارية الحديثة في وقتها، ويعرض مفهوم تفكير النظم فلسفة جديدة للألفية الجديدة.
وبإستعمال النماذج مثل نموذج مفهوم نظرية النظم للعالم (Senge) لسنة 1994، الذي سوف نتطرق إليه في متن البحث، لذا يمكن تحقيق وجهة نظر أوسع ونَتائِج جديدة في حالة تطبيقه في منظمات الأعمال. وبالطبع، فان دورة تفكير النظم لم تنتهي وستبقى مستمرة. وعندما يتولد التفكير الجماعي فإننا سنقول ان كل الأفراد مساهمين في العملية الإدارية وبكل تفاصيلها.
وتم تلخيص نموذج تفكير النظم في هذا البحث باستخدام مبادئ تعليم المنظمةَ (Senge,1994) لاقترابها من حقائق تطبيقِ الإبداع الفردي والتنظيمي. وذلك من خلال الإجادةِ الشخصية، والرؤية المشتركة، وتَعَلّم الفريقِ، وفَحْص النماذج العقلية من خلال تَفْكير النظم، والذي يُمْكِنُ أَنْ نَتعلّم طرق جديدة في التفكيرَ، والتمثيل، والعَمَل الجماعي، بالمعنى والغرض الحقيقي.


Article
استراتيجيات الريادة ودورها في تحقيق الميزة التنافسية (دراسة ميدانية على شركات الاتصالات في الاردن)

Author: أ.م.د. بلال خلف السكارنه
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2008 Issue: 17 Pages: 77-112
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

This study dealt with the subject "Entrepreneurship strategies and their role in achieving competitive Advantages communication companies in Jordan" . The researcher had developed a model to examine the relationship between Entrepreneurship strategies (innovation, creativity, risk tacking, proactiveness, uniqueness) and competitive advantage (cost leadership, differentiation, allinace) . The data were collected from (109) managers working in (4) Jordanian communication companies after submitting (140) questionnaiares. The researcher selected (50) questionnaires by random sampling after preparing pilot study icluding (12) questionnaires and finding same results after analysis The variables analysis was processed by descriptive statistical analysis, means, standard deviation, coefficient variance, and by use of inferential statistics: the correlation, canical correlation, the effects were tested by stepwise and multiple regression and linear regression. The main results of the field analysis:1-There are positive relations between Entrepreneurship strategies and competitive advantage in communucation companies.2-There are positive relations between elements Entrepreneurship strategies and competitive advantage in communucation companies.3-There are positive effects between the change in Entrepreneurship strategies and competitive advantage in communication companies. The main recommendations were:1-To conduct future related studies and researches in Entrepreneurship strategies in many sectors (Industrial, Services, Education, Health, Agriculture, Banks).2-To emphasize innovation and creativity for emplopees through participating in meeting and conferences and decision making .3-To emphasize on risk taking and proactiveness thruogh taking opourtuinity in markets and make alliances with other companies for developing services to customers .4-To emphasize on uniquness in technology and human resources to be sussecful to customers stasfaction .5-Maenwhile the researcher recommended to make other studies on differnet variables .6-To conduct future related studies and researches in Entrepreneurship strategies in Entrepreures Individuals .

تلعب المنظمات الريادية دوراً بارزاً ومهماً في الحياة الاقتصادية في العالم على وجه التحديد وفي الأردن على وجه الخصوص ، لما لذلك من تأثير في الحياة العامة، وما تشهده اليوم من تطورات وتغيرات أثرت في أداء كثير من منظمات الأعمال، وكيفية الاستفادة من التكنولوجية الحديثة في التغيير باستراتيجياتها وأدواتها التي تستخدمها من أجل كسب رضا الزبائن وزيادة الربحية والحصة السوقية. لذا جاءت هذه الدراسة لتطوير استراتيجيات للريادة تساهم في تحقيق الميزة التنافسية ، وتحسين الأداء لشركات الاتصالات في الأردن ، وللتأكد من ذلك فقد تم تطوير نموذج من أجل اختبار العلاقات بين متغيرات الدراسة المستقلة والتابعة ، والمتغيرات المستقلة تكونت من استراتيجيات الريادة المكونة من (الإبداع، الابتكار، التفرد، أخذ المخاطرة، المبادأة). وتكون المتغيران التابعان من : الميزة التنافسية المكونة من (التمايز، قيادة التكلفة، التحالفات) .وقد تم جمع البيانات المتعلقة بالدراسة الميدانية من خلال مجتمع الدراسة المتمثل في شركات الاتصالات في الاردن والبالغ عددها أربع شركات تعمل في مجال الاتصالات ، أما عينة الدراسة فمكونة من (140 )من مديري الإدارات الذين استلموا جميعا الاستبانات . وكانت الاستبانات المسترجعة (109) استبانة ، وبعد أن تم إجراء دراسة استطلاعية مكونة من (12 ) استبانة على العينة نفسها ولكون النتائج الإحصائية كانت متقاربة وعلى ضوء ذلك تم اختيار عينة عشوائية عبارة عن (50) استبانة من العينة السابقة، وباستخدام الأساليب الإحصائية المتقدمة من خلال (SPSS) تم تحليل العلاقة ما بين متغيرات الدراسة حيث خلصت الدراسة إلى النتائج التالية:1-توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تطبيق استراتيجيات الريادة وتحقيق الميزة التنافسية لشركات الاتصالات.2-توجد علاقات ذات دلالة إحصائية بين تطبيق عناصر استراتيجيات الريادة (الإبداع، الابتكار، التفرد، أخذ المخاطرة، المبادأة) وتحقيق الميزة التنافسية لشركات الاتصالات.3-توجد علاقات تأثير بين التغيرات التي تحصل في استراتيجيات الريادة وتحقيق الميزة التنافسية لشركات الاتصالات. أهم التوصيات جاءت على النحو التالي :1-لما كانت نتائج الدراسة أبرزت وجود علاقات بين استراتيجيات الريادة المكونة من (الابداع والابتكار والتفرد واخذ المخاطرة والمبادأة ) ، والميزة التنافسية (قيادة الكلفة والتمايز والتحالفات ) يوصي الباحث أن تبادر شركات الاتصالات إلى الاستفادة من تطبيق النموذج المقترح لما له من فائدة في تحسين الأعمال لديها.2-التركيز على الإبداع والابتكار للعاملين من خلال عقد الندوات واللقاءت ومناقشة القضايا المرتبطة بالعمل و الاستفادة من أفكارهم وآرائهم والمشاركة بعمليات اتخاذ القرار.3-التركيز على التفرد في الخدمات والأعمال من خلال استخدام المعدات التكنولوجية ،وكذلك تطوير الموارد البشرية لدى شركات الاتصالات والذي يتم باستقطاب الكفاءات العلمية والفنية المتخصصة وطرق الاختيار والتعيين.4-التركيز على المبادأة وأخذ المخاطرة في اغتنام الفرص بالأسواق والتوسع فيها ،وكذلك عقد الصفقات بين الشركات والتحالفات التي تساعد في تقديم خدمات متميزة عن الشركات الأخرى.5.في ضوء اجراء الدراسة على المنظمات الريادية(شركات الاتصالات )فإن الباحث يوصي أن يتم تطبيق الدراسة على قطاعات أقتصادية اخرى كالبنوك والتأمين والصناعة والخدمات والتعليم والزراعة. 6 . إجراء مثل هذه الدراسات المستقبلية التطبيقية باستراتيجيات الريادة ليس فقط على المنظمات الريادية وإنما كذلك على أفراد لهم صفات ريادية .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2008 (2)