research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
fective intelligece and organizational intelligence
تأثير الذكاء الشعوري في الذكاء المنظمي دراسة تطبيقيه في الشركة العامة للصناعات الكهربائية

Authors: علاء دهام --- علي حسون الطائي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2008 Volume: 14 Issue: 52 Pages: 68-96
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The two terms"of fective intelligece and organizational intelligence" is it is the emotional intelligency and organizational intelligency"are considered as one of the contemporany terms which the various organizations started to function them in their activities to in crease their efficiency.This study aims at examining those two terms and the possibility of their functioning them in one of the general organizations and the questionnaire is used as atool to gather information that are distributed on asample consists of (50)employees and selected randomly from various organizationl levels.The most important conclusions:1-Theneis aweakness in some of affective intelligence dimensions especially in managing tradition.2- The lack of its sufficiency in the firm understdy,as well as, thereis similar weakness in other dimensions of organizational intelligence like the societies of common in terest with the lack of affective intelligence effectin in the organizational intelligence.

يعد مصطلحا الذكاء الشعوري والذكاء المنظمي من المصطلحات المعاصرة التي بدأت المنظمات المختلفة توظيفها في نشاطاتها لزيادة كفاءتها.
يهدف البحث الحالي الى دراسة هذين المصطلحين وامكانية توظيفهما في احدى المنظمات العامة واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع المعلومات حيث وزعت على عينة تتكون من (50) من العاملين فيها اختيرت عشوائيا من مختلف المستويات التنظيميه.
ومن اهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث
1- وجود ضعف في بعض ابعاد الذكاء الشعوري خصوصا في ادارة الذات وقلة كفايته في الشركة موضوعة البحث .
2- كذلك وجود ضعف مماثل في ابعاد اخرى للذكاء المنظمي مثل التجمعات ذات الاهتمام المشترك مع قلة تأثير الذكاء الشعوري في الذكاء المنظمي.


Article
Prediction of Induced Stresses within Soil Mass Using Artificial Neural Network

Author: Abdul Kareem Esmat
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2008 Volume: 14 Issue: 4 Pages: 3179-3197
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In this paper, an Artificial Neural Network (ANN) is applied to predict the soil stress within a soil mass for a variety of depths and displacements under applied loading. The neural network model is created and applied for two cases, point load, and Uniform rectangular load.Theses two cases were selected among many other cases of loading as a representation of the capabilities of ANN in finding proper solutions. The first case needs one input to get one output, where in the second case we need two inputs, to get one output only. Results revealed that function approximation using neural network can be applied easily and can give accurate results by choosing the appropriate learning algorithm, number of layers, and number of neurons to solve the problem. ANN model can provide reasonable accuracy for civil engineering problems, and a more effective tool for engineering applications.

في هذا البحث، تم تطبيق استخدام الشبكات العصبية في محاولة لتخمين قيمة الاجهادات في التربة لأعماق وإزاحات مختلفة تحت موقع تسليط الحمل على سطح التربة. تم إيجاد موديل باستخدام الشبكات العصبية وتطبيقه على حالتين من حالات تسليط الإجهادات وهما الحمل النقطي، والإجهاد المنتظم على شكل مستطيل.تم اختيار هاتين الحالتين من بين عدة حالات تحميل للتربة كنموذج لبيان إمكانية الشبكات العصبية في إيجاد حلول مناسبة. الحالة الأولى تحتاج إلى مُدخل واحد للحصول على نتيجة واحدة، والحالة الثانية تحتاج إلى مُدخلين اثنين للحصول على نتيجة واحدة فقط. أسفرت النتائج عن إمكانية استخدام الشبكات العصبية كأداة للحصول على قيم تقريبية للدوال بشكل دقيق مع سهولة الاستخدام وذلك باختيار خوارزمية التعليم المناسبة، عدد الطبقات المناسب، وعدد الخلايا العصبية المناسب لمعالجة المشكلة. إن استخدام الشبكات العصبية في أعمال الهندسة المدنية بشكل عام يعتبر أداة فعالة ومؤثرة لمعالجة بعض المشاكل والتطبيقات التي لا يمكن حلها بالطرق التقليدية إلا بصعوبة.


Article
CONSTRUCTION OF AUTOMATED SYSTEM FOR INFORMATION EXTRACTION AND TEXT CATEGORIZATION

Author: Abdul Kareem M. Radhi
Journal: Al-Nahrain Journal of Science مجلة النهرين للعلوم ISSN: (print)26635453,(online)26635461 Year: 2008 Volume: 11 Issue: 3 Pages: 156-174
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

This paper presents a research on the field of AI via studying machine learning for natural language understanding. One important part of the process of understanding a text consists on apprehending its underlying interrelations of concepts [1]. Learning is to gain knowledge or understanding or skill in by study instruction or experience and modification of behavioral tendency by experience. We might say, very broadly that a machine learns when it changes its structure, or program, or data (based on its inputs or in response to external information) in such a manner that its expected future performance improves.The proposed system aims to extracts concepts from text written in English natural language text. In spite of the complexity of English language the proposed system offer intelligent user interactive interface that create structured query and complete the concepts relations before extracting the desired information from one or a lot of documents in specific domain in the form of templates consist a number of slots using inductive logic programming (ILP).

يتناول هذا البحث دراسة أحد حقول الذكاء الاصطناعي من خلال دراسة كيفية تعلم الماكينة لفهمها للغة الطبيعية. إن أهم جزء في عملية فهم أي نص يأتي من خلال أدراك المفاهيم الموجودة داخل ذلك النص وفهم العلاقات فيما بين تلك المفاهيم. إن التعلم هواكتساب المعرفة أو فهمها أو اكتساب المهارات من خلال دراسة الأيعازات و المهارات أو الخبرة وتغيير السلوك من خلال اكتساب تلك الخبرة. و بشكل عام يمكن القول بأن الماكينة قد تعلمت,عندمـا يتغير تركيب أو مسار البرامج متى ما تغيرت مدخلاتهــا أو من خلال الاستجابة لتغير البيانات الداخلة أليها من المصدر الخارجي وبحيث يمكن توقع تغير من كفاءتها مستقبلا". يهدف النظام المقترح إلى بناء نموذجين : الأول يسعى الى استخلاص المفاهيم من نص مكتوب باللغة الإنكليزية والثاني : يهدف الى بناء مصنف لتصنيف مجموعة من الوثائق أو النصوص.وعلى الرغم من صعوبة اللغة الطبيعية الإنكليزية


Article
Method of problem solving and its relationship to degree of intelligence and academic achievement motivation among the students of middle school
أسلوب حـل المشكلات وعلاقتـه بدرجـة الذكـاء ودافع الإنجــاز الدراسي لدى طلبة مرحلة الدراسة المتوسطة

Authors: Hamid Qassem Richen حامد قاسم ريشان --- Ayad Ismail Saleh عياد اسماعيل صالح
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2008 Issue: 47 Pages: 240-265
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى دافع الإنجاز الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة(بصورة عامة)، والتعرف على درجة الذكاء لدى أفراد عينة الدراسة ( بصورة عامة ) وهدفت الدراسة كذلك للتعرف على العلاقة بين أسلوب حل المشــكلات ودرجة الذكاء لدى أفراد عينة الدراسة، والتعرف كذلك على العلاقة بين أسلوب حل المشكلات ودرجة دافع الإنجاز الدراسي ، وكذلك التعرف على العلاقة بين درجة الذكاء ودرجة دافع الإنجاز الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة كافة. وتكونت عينة الدراسة من (127) طالباً و (81) طالبة موزعين على (23) مدرسة من المدارس المتوسطة في محافظة البصرة وأظهرت الدراسة النتائج الآتية:تحقيق الهدف الأول من خلال التعرف على مستوى دافع الإنجاز الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة كافة. تحقيق الهدف الثاني من خلال التعرف على درجة الذكاء لدى أفراد عينة الدراسة كافة. وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أسلوب حل المشكلات ودرجة الذكاء لدى أفراد عينة الدراسة كافة. وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أسلوب حل المشكلات ودرجة دافع الإنجاز الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة كافة. وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجة الذكاء ودرجة دافع الإنجاز الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة كافة. وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (2)

English (2)


Year
From To Submit

2008 (4)