research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
استخدام تقنية Six Sigma
استخدام تقنية Six Sigma في حلمشاكل العمل (دراسة تحليلية)

Authors: اسعد كاظم نايف --- علي حسون فندي الطائي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2009 Volume: 15 Issue: 53 Pages: 33-49
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The research Concentrates on modern Variable in the organizations that is 6 sigma. The field study is two of Iraqi industrial organizations, The first is state company of …………… , the other is the state company of ……The problem of the research determines some questions and hypotheses, The data was Collected by question air, which contains 5 dimensions and (10) critical Successful factories . The sample contains (42) who Works in that organizations. The points out many conclusions. The main of it, there is significant differences among the two organizations Then The research concluded with a number of important recommendations serve it's objectives .

ان موضوع 6 Sigma من الموضوعات الحديثة في الفكر الإداري وتزايد الاهتمام به مع نهاية القرن الماضي وبداية القرن الحالي واثبت نجاحهُ على الصعيد التطبيقي في المنظمات على اختلاف أنواعها. لذلك ظهرت الحاجة إلى دراسة إمكانية تطبيقه في المنظمات العراقية كأسلوب لحل المشاكل فيها.
تألفت عينة البحث من مجموعة من العاملين في كل من الشركة (العامة للصناعات الجلدية والشركة العامة للمنظومات) وعلى اختلاف مستوياتهم الإدارية والوظيفية وقد تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع المعلومات بلغ عددها (42) استبانة وبواقع (21) استبانة في كل من الشركتين المذكورتين أعلاه.
وقد توصل البحث إلى وجود فروق معنوية بين الشركتين في تطبيق أبعاد Sigma 6 بالإضافة إلى وجود عوامل حرجة تمثل أساس لنجاح أو عدم نجاح التطبيق.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)