research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
A Diagnostic - Analytic Introduction to Understand the Conceptual Philosophical Problems of IT
الأصول في نظرية المنظمة مدخل تشخيصي تحليلي لفهم مشكلات الفلسفة الفكرية لتقانات المعلومات ومعالجتها

Author: Abdul Sattar M. Al-Adwani عبد الستار محمد علي العدواني
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2009 Volume: 31 Issue: 95 Pages: 367-386
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of this research lies in the attempt to group viewpoints about debated aspects in intellectual philosophy of information technology in order to unify them to identify them. So, the researcher tried in his first step to identify the more important of these aspects. It is showed that aspects are confined in the term and procedural concepts for these technologies. The second step captured the reasons to show that most of them are confined to the position of human resources. Some regarded them as opposites to the value as ingredients of information technology. The third step was to find a suitable alternative, and glided by the origins in organization theory during discussing the reasons and human skills. The fourth step tried to use these skills in treating the communication problem, which parted from the treatment of other problems in information system within the framework of the new concept (ICT). The researcher found the possibility of its treatment by benefit of it. It is reconsidered the communication in away that emphasize the skills of the sender and the receiver in its system, instead of emphasizing their personalities as the case in the several definitions of communications. In this case, there will be an environment consistent with the meaning of (technology) as it consists of two liken words, one of them emphasize the skills namely, which facilitate the inclusion of it under the terminological concept of (IT). So, the problem was treated by operating it from the terminological concept for technologies which the reason of its development of (ICT).

المستخلصيكتسب هذا البحث أهميته بوصفه محاولة تهدف إلى تقريب وجهات النظر حول النواحي المختلف عليها في الفلسفة الفكرية لتقانات المعلومات وصولاً لتوحيدها على نحو يضمن حسم الجدل المثار بخصوصها . وقد سعى الباحث في الخطوة الأولى وصولاً لهذا الهدف نحو تشخيص أهم هذه النواحي، وتبين أنها تنحصر على الأغلب في المفهومين الاصطلاحي والإجرائي لهذه التقانات، الأمر الذي دفعه لدراستهما في الخطوة الثانية بحثاَ عن الأسباب، فوجد أن معظمها ينحصر في الموقف من الموارد البشرية التي عدّها البعض على نحو مخالف لقيمتها من مكونات تقانات المعلومات، ولذا عمد في الخطوة الثالثة إلى البحث عن البديل المناسب لهذه الموارد فهدته الأصول في (نظرية المنظمة) التي كان قد اعتمد عليها عند مناقشة الأسباب إلى المهارات الإنسانية .وانطلاقاً من ذلك سعى في الخطوة الرابعة نحو الإفادة من هذه المهارات في معالجة مشكلة الاتصالات التي تم عزلها عن بقية عمليات المعالجة الأخرى في نظام المعلومات في إطار المفهوم الجديد (ICT)، وتبينت له إمكانية معالجتها بالإفادة منها فعلاً، وذلك إن أعيدت النظرة للاتصالات على نحو يؤكد على مهارات كل من (المرسل والمستقبل) في نظامها بدلاً من التأكيد على شخصيتيهما كما يحصل في العديد من تعريفات الاتصالات، ففي هذه الحالة ستتوافر لها الأجواء لتنسجم مع معنى المصطلح (Technology) بوصفه مكوناً من كلمتين لاتينيتين إحداهما تؤكد على المهارات تحديداً، مما يسهل مهمة تضمينها تحته في ظل المفهوم الاصطلاحي (IT) من جديد، وبذلك تعالج مشكلة عزلتها من جهة، ومشكلة المفهوم الاصطلاحي الذي كانت الاتصالات كما يبدو السبب في تطويره ليصبح (ICT) أيضاً من جهة أخرى.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)