research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
قبرص في الإستراتيجية الأمريكية

Author: وليد محمود احمد
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2009 Issue: 14 Pages: 221-236
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Mediterranean sea had formed an important place for American expansion , that had witnessed dispute between the great powers for along time. There is no doubt that any power want to naval sovereignty should depend on a strong base , and at the same time able to arrive its targets , that what was realize by England at the end of 19 Cen . when it was able to obtain the Cyprus island of the strategic importance which is known lately by the American but they did not compute with England to avert consequence that may Russia make use of it . hence , the American intervened at the pretext of solving that problems of the island in order to put it under their control for making it an essential base according to their the recent military strategy

شكل حوض البحر المتوسط ميدانا مهما وحيويا للتوسع الأمريكي في هذا المسطح المائي المهم , والذي شهد منذ وقت طويل نزاعا للنفوذ والصراعات الدولية بين القوى العظمى . مما لاشك فيه أن أي قوة تريد الهيمنة البحرية لابد وان تستند إلـى موطئ قدم ترتكز عليها ، وبنفس الوقت تجعلها قادرة على الوصول إلى مناطق نفوذها وهذا ماادركته بريطانيا نهاية القرن التاسع عشر عندما تمكنت من الحصول على جزيرة قبرص ذات الأهمية الإستراتيجية ، الأمر الذي تنبه له الأمريكيون فيما بعد ، إلا أنهم بدو غير راغبين في مزاحمة البريطانيين تفاديا لما قد ينجم عن ذلك من إشكاليات يستفيد منها خصومهم الروس لذا فقد تدخل الأمريكيون بذريعة اهتمامهم بحل مشكلات الجزيرة بهدف السيطرة على مقدرات الأمور فيها وبما ينسجم مع سياساتهم الرامية إلى جعل الجزيرة قاعدة أساسية في إستراتيجيتهم العسكرية المعاصرة .


Article
The organization Islamic conference and Cyprus problem
منظمة المؤتمر الإسلامي والمشكلة القبرصية

Author: waleed mahmood ahmad وليد محمود احمد
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2009 Volume: 2 Issue: 4 Pages: 199-213
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTThe organization Islamic conference (O.I.C) is one of the important international groups, which include a consider in the world. This organization is a voice of Moslem problems. there is no doubt that the question of Cyprus declare about "rightful case" for Turkish Cypriot Moslems, which had discussed in many times during the conferences of O.I.C, and it materialized in their dictions dealing with Turkish Cypriot rights in Cyprus Island.

ملخص البحث تعد منظمة المؤتمر الإسلامي واحدة من المنظمات التي حازت على اعـتبار دولـي مهم، وهي الصوت المعبر عن قضايا المسلمين في العالم. ولاشك في أن المشكلة القبرصية تعبر بشكل واضح عن مشروعية قضية القبارصة الأتراك المسلمين في جهودهم الهادفة لانتزاع حقوقهم المغتصبة من جانب القبارصة اليونانيين. هذه القضية لاقت الدعم في مؤتمرات المنظمة سواءً على مستوى القمم، أو على مستوى مؤتمرات وزراء الخارجية، وتجسد ذلك من خلال قراراتها المساندة لحقوق القبارصة الأتراك المسلمين، وحشد التأييد الدولي لأجل إسباغ الشرعية على قضيتهم عند عرضها في المحافل الدولية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2009 (2)