research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Infection of Enterobius vermicularis and its relationshipe with Psychological and behavioural patternes among children. “ Adignostic study on Basrahُs governer
الاصابة بالديدان الدبوسية Enterobius vermicularis , وعلاقته بالوضع النفسي والسلوكي عند الأطفال .

Loading...
Loading...
Abstract

The Enterobius vermicularis is one of the nematode which is widly spread all over the world, mainly in the cool places unlike other worms where they live in tropical areas.This parasite is available among low- socio – economic status families, orphan homes and mentally care houses, as well as it is spread among children and adolecenses of both sexes ( male and female). This nematode is characterized with bright white color and moves actively through the digestive tract from the stomach to the anus.

تعتبر الدودة الدبوسية من الديدان الأسطوانية الواسعة الانتشار في جميع أنحاء العالم , وعادة ما تنتشر في المناطق المعتدلة , ومختلفة في ذلك عن معظم الديدان وجودها في المناطق الاستوائية .ويوجد الطفيلي في الطبقات الاجتماعية من ذوي الدخل المنخفض , وفي دور الأيتام , والمصحات العقلية , إلا أنه أكثر انتشاراً عند الأطفال والمراهقين , ومن كلا الجنسين , الذكور والإناث , حيث أن لون هذه ـ الديدان هو الأبيض المتلألئ , ذو حركة نشيطة وفعالة . إذ أنها عادة ما تتحرك على طول القناة الهضمية من المعدة إلى فتحة الشرج متعلقة بالطبقة المخاطية .


Article
Strategic dimensions of the Greater Middle East project and its impact on the Iranian National Security
الإبعاد الإستراتيجية لمشروع الشرق الأوسط الكبير وانعكاساتها على الأمن القومي الإيراني

Author: Fahad Mizban Khazar فهد مزبان خزار
Journal: Iranian Studies Journal مجلة دراسات ايرانية ISSN: 22232354 Year: 2009 Issue: 10-11 Pages: 5-29
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

يستند البحث إلى فرضية قوامها:(أن مشروع الشرق الأوسط الكبير ينطوي على ماهية أمنية, لكونه جزء من استراتيجية الأمن القومي الأمريكي, وان لهذا المشروع أثارا وانعكاسات على إيران وأمنها القومي قد تتراوح بين السلبية والايجابية, سلبية في حالة أحكام الولايات المتحدة كافة التحديات الداخلية والخارجية على إيران دون محاولة بحث الأخيرة عن حل يعالج ثغراتها الأمنية, وايجابية في حال إذا ما استفادت إيران من كافة الفرص الموجودة لصالح تحقيق أعلى المستويات لأمنها القومي ).ولغرض التحقق من فرضية البحث, قسمت هيكليته إلى ثلاثة مباحث, كرس المبحث الأول لتتبع تطورات ودلالات مفهوم الشرق الأوسط, أما المبحث الثاني فقد خصص لاستعراض الأسس والمباديء التي يستند عليها المشروع الأمريكي للشرق الأوسط الكبير, في حين تناول المبحث الثالث بالتحليل انعكاسات المشروع على الأمن القومي الإيراني.


Article
_ Israeli war on Lebanon 2006 and it's influence on the formation of New Middle East .
الحرب الإسرائيلية على لبنان 2006 وأثرها في تشكيل الشرق الأوسط الجديد

Author: Ahmed.A.Alanbari أحمد عبد الأمير الأنباري
Journal: Journal of the Center Palestine Studies مجلة مركز الدراسات الفلسطينية ISSN: 18195571 Year: 2009 Issue: 9 Pages: 64-73
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Which provide clear close coordination and coherence evident between the American project for the Middle East and the Israeli vision for the region, both are based on the justification of their interest in improving the conditions of the region by carrying out the reforms suggested, on the Middle East has become a hotbed of terrorism that threatened and threatening the United States of America and the West in general, but is a threat to international peace and security. After the events of 11 / September has linked the United States achieve its national security to achieve the new Middle East project is justified so that the continuation of extremism in the Middle East means the continuation of the threat to national

مما تقدم يتضح التنسيق الوثيق والترابط الواضح بين المشروع الأمريكي للشرق الأوسط والرؤية الإسرائيلية للمنطقة ، فكلاهما يستندان في تسويغ أهتمامهما بتحسين أوضاع المنطقة من خلال أجراء الأصلاحات التي أشاروا لها ، على ان منطقة الشرق الأوسط أصبحت بؤرة للأرهاب الذي هدد ويهدد الولايات المتحدة الأمريكية والغرب عموما ، بل هو يهدد الأمن والسلم الدوليين . وبعد أحداث 11/أيلول ربطت الولايات المتحدة الأمريكية تحقيق أمنها القومي بتحقيق مشروع الشرق الأوسط الجديد مسوغة ذلك بأن أستمرار التطرف في الشرق الأوسط يعني أستمرار التهديد لأمنها القومي .


Article
Japanese–Israeli Relations and their Impact on thePeace Process in the Middle East
العلاقات اليابانية الإسرائيلية وأثرها على عملية السلام في الشرق الأوسط

Author: Adnan Kh. Hameed Al-Badrany عدنان خلف حميد البدراني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2009 Issue: 16 Pages: 491-540
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe research aims at demonstrating Japan's role in the MiddleEast and its impact on achieving peace for having economic andother qualifications, bearing in mind that it is a neutral statedistinguished by constant foreign policy. The research falls intotwo parts, the first tackles the Japanese policy towards peaceprocess between the Arabs and (Israel), the second undertakes theJapanese policy and the issue of the Middle East. The research hascome to the conclusion that Japan's foreign policy is characterizedwith neutrality seeking an international role in order to keep itsinterests in this region.

يهدف البحث الى بيان دور اليابان في الشرق الأوسط وتأثيره في تحقيق السلام لامتلاكها مؤهلات اقتصادية وغيرها، لاسيما أنها تعد دولة حيادية وتتميز بسياسة خارجية ثابتة. يقع البحث في مبحثين، تناول الأول السياسة اليابانية تجاه عملية السلام بين العرب و(إسرائيل)، وعالج الثاني دور السياسة اليابانية وقضية الشرق الأوسط. توصل البحث الى أن سياسة اليابان الخارجية تتسم بالحيادية وبحثها عن دور دولي حفاظاً على مصالحها في هذه المنطقة.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2009 (4)