research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
Specialization, competition and diet overlap of fish assemblages in the recently restored southern Iraqi marshes

Author: N. A. Hussain ; H.A. Saod and E. J. Al-Shami
Journal: Marsh Bulletin مجلة الاهوار ISSN: 18169848 Year: 2009 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 21-35
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Trophic competition,feeding specialization and diet overlap of fishes had been studied in three restored marshes( Al-Huweyza, Suq Al-Shuyoak and East Al-Hammar). Data obtained revealed that most of species studied were specialized and few were generalized ,depend on the percentage of environmental restoration in each of the three marshes. Four pairs of trophic competition showed positive cases( Carassius auratus, Barbus luteus, Cyprinus carpio; Barbus xanthopterus, Acanthobrama marmid ; Alburnus mossulensis, Aspius vora and Silurus striostegus)Three trophic groups of multi species ( carnivorous, omnivorous and herbivorous) and two single species trophic groups(detritovorous and benthivorous) were reached.It seemed that fish species in the restored marshes alter their diets than previously known including native and alien . C.auratus alter its food habits Other species including C. carpio become omnivorous., A.vorax and S.striostegus become pscivorous species.


Article
ثر السياسة الائتمانية على محفظة القروض في البنوك التجارية الأردنية

Author: د.احمد عارف
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2009 Issue: 19 Pages: 311-350
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

This study investigate the impact of credit policy on loans portfolio in the Jordanian commercial banks. It was found that there is strong empirical support of a positive relationship between credit policy (Independent Variables) and loans portfolio (dependent variable). Moreover, it contains empirical evidence of more lenient credit standards during boom periods, both in terms of screening of borrows and in collateral requirements. A robust evidence was also found that during upturns, riskier borrowers get bank loans, while collateralized loans decrease.Strong competition among domestic banks or with other foreign banks and financial intermediaries erodes margin as both loan and deposit interest rates get closer to the inter bank rate. To compensate for the fall in profitability, bank managers might increase loan growth at the expense of the (future) quality of their loan portfolio.

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تأثير السياسة الائتمانية على محفظة القروض في البنوك التجارية الأردنية. حيث تبين من خلال الاختبار التجريبي أن هناك علاقة إيجابي قوية بين السياسة الائتمانية والمتمثلة في (المتغيرات المستقلة) وبين محفظة القروض المتمثلة في (المتغير التابع)، بالاضافة الى ذلك ومن خلال الاختبار التجريبي تبين أن هناك تساهل في معايير منح الائتمان من قبل البنوك خلال فترات الازدهار الاقتصادي سواءاً في منحها للمقترضين أو شروط الضمانات. كما أثبتت هذه الدراسة انه خلال فترات التقدم الاقتصادي يحصل المقترضين اللذين يصنفون من ذوي المخاطر العالية على القروض، كما تنخفض الضمانات على القروض.المنافسة القوية أو الفعالة بين البنوك المحلية أو مع البنوك الأجنبية أو الوسطاء الماليين تؤدي إلى تأكل الهوامش حيث تصبح معدلات الفائدة على القروض والايداعات متقاربة بين البنوك. وللتعويض عن التراجع في أرباح البنوك يمكن أن يقوم مدراء البنوك بزيادة نمو القروض على حساب أو مستقبل جودة ونوعية محفظة قروضهم.الكلمات الدالة: السياسة الائتمانية، محفظة القروض، السيولة، الربحية، المخاطرة، معدل الفائدة، الضمانات، العلاقات المصرفية، المنافسة المحلية، المنافسة الأجنبية.


Article
Impact of Competition in Sorghum Productivity
أثر المنافسة في إنتاجية الذرة البيضاء

Author: A. M. H. Al-Jumeily عبد مسربت احمد الجميلي
Journal: ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2009 Volume: 7 Issue: 2 Pages: 51-60
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

A field experiment was carried out at the Field Crop Research Station of State Board of Agricultural Research during 2004 and 2005 seasons to investigate the impact of competition on growth and yield of sorghum. Ankath cultivar was grown at three planting spaces (15, 20 and 25 cm) and three levels of number of plants per hill (1, 2 and 3 plants/hill) in RCBD arrangement in experimental factorial design with three replicates. The results showed that increasing plant competition by reduce of plant spacings and increase number of plants per hill reduced number of days from sowing to 50% anthesis, length of panicle, number of branches/panicle, grain weight and grain yield/plant while plant height and total grain yield were increased.It can be concluded that close spacing and number of plant per hill gave more effectiveness competition in sorghum. However to obtain higher grain yield for individual plant it should be planted at spacing 20-25 cm with one plant per hill. But to obtain higher grain yield per unit area regardless of productivity of individual plant can be increasing plant population by reduce of plant spacing to15-20 cm and increase number of plants per hill to 2 and 3 plants.

نفذت تجربة حقلية في حقول محطة أبحاث المحاصيل الحقلية التابعة للهيئة العامة للبحوث الزراعية خلال موسمي 2004 و2005 لدراسة أثر المنافسة في نمو وحاصل الذرة البيضاء. زرع الصنف إنقاذ بثلاث مسافات زراعة 15 و20 و25 سم بين النباتات وثلاثة مستويات من عدد النباتات هي نبات ونباتان وثلاثة نباتات في الجورة. استعملت تجربة عاملية وفق تصميم القطاعات العشوائية الكاملة وبثلاثة مكررات. أظهرت النتائج أن زيادة المنافسة بين النباتات من خلال تضييق المسافة بين النباتات وزيادة عدد النباتات في الجورة قللت عدد الأيام من الزراعة حتى 50% تزهير وطول الرأس وعدد التفرعات للرأس ووزن الحبة وحاصل النبات بينما إزداد إرتفاع النبات وحاصل وحدة المساحة.يستنتج من البحث أن المسافات الضيقة وزيادة عدد النباتات للجورة من العوامل المهمة في زيادة المنافسة بين نباتات الذرة البيضاء. وللحصول على حاصلٍ عالٍ للنبات الفردي ينبغي الزراعة بمسافة ما بين 20-25 سم وبمعدل نبات واحد للجورة, ولغرض الحصول على حاصلٍ عالٍ بوحدة المساحة بغض النظر عن حاصل النبات الواحد فانه بالإمكان زيادة الكثافة النباتية بتقليل المسافة بين النباتات الى 15 أو 20 سم وزيادة عدد النباتات في الجورة الى نباتين او ثلاث نباتات.


Article
Russian British competition on Persia
المنافسة البريطانية الروسية على بلاد فارس

Author: أ.م.د عبد الأمير هويدي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2009 Issue: 6 Pages: 35-48
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

أزداد النشاط الروسي واحتمال تقدمهم نحو الخليج العربي، وشغل رجال السياسة في بريطانيا وذلك بعد أن أصبح الهدف الأساس للقياصرة الروس منذ عهد بطرس الكبير( )(1682ـ 1725م)، إذ كان حلم روسيا الوصول إلى المياه الدافئة، وتباين اهتمام الدبلوماسيين والساسة الروس بالخليج العربي جراء التغلغل الروسي الناجح إلى إيران عند تخوم القرنين التاسع عشر والقرن العشرين وتصادم المصالح الاستعمارية الروسية والبريطانية في هذه المنطقة وسعي القيادة الروسية إلى استثمار سمعة روسيا لدى الشعب العربي وتعاطفها مع العرب في رغبتهم الخلاص من السيطرة العثمانية ورغبتها في إقامة علاقات جيدة وخاصة بعد حرب القرم(1853– 1856م) بين روسيا والدولة العثمانية، فقد استفادت القيادة الروسية في منطقة الخليج العربي من ذلك وعملت على فتح ممثليات وقنصليات عديدة في إمارات الخليج العربي وكانت بداية المنافسة البريطانية الروسية على بلاد فارس ونهاية هذا النزاع بعقد معاهدة كولستان في 12 تشرين الأول 1813م( )، وفي عام 1881م حصل الروس على امتيازات إنشاء طرق أذربيجان، ويعد عام 1900 م نقطة انطلاق لمشروعات الاستطلاع الروسية الرامية إلى معاينة المناطق التي يمتد إليها مشروع الخط الحديدي الذي يربط بين الأقسام الشمالية في بلاد فارس وموانئ الخليج العربي وبخاصة بوشهر وبندر عباس. وتناول البحث بداية المنافسة البريطانية الروسية على بلاد فارس ثم دراسة عن الوفاق الروسي – البريطاني،ومن ثم التوصل إلى عقد اتفاق بين الدولتين تم بموجبه تسوية جميع الخلافات الرئيسة في الخليج العربي، وتم تقسيم بلاد فارس بموجبه إلى ثلاث مناطق، شمالية تحت النفوذ الروسي، وجنوبية تحت النفوذ البريطاني، أما المنطقة الوسطى فقد جعلت منطقة حيادية.


Article
Turkish Iranian Relations Between Cooperation and Competition
العلاقات التركية الإيرانية بين التعاون والتنافس 1991-2001

Author: Luqman Omar Mahmood لقمان عمر محمود النعيمي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2009 Issue: 15 Pages: 189-226
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the Turkish-Iranian Relations during the last decade of the previous Century which were between improvement and tension in its political aspect and cooperation and competition in its economic and security aspect.The paper also handles internal and external factors which controlled the path of relations between two states as well as obstacles which stood against any development and improvement of these relations

يتناول هذا البحث مسار العلاقات التركية-الإيرانية خلال عقد التسعينيات من القرن الماضي، أي بعد الحرب الباردة، والتي تأرجحت بين التحسن والتوتر في جانبها السياسي، والتعاون والتنافس في جانبها الاقتصادي والامني. كما تطرق البحث إلى العوامل الداخلية والخارجية التي تحكمت في مسار العلاقات بين الدولتين، فضلا عن العوائق والعقبات التي حالت دون تحسن وتطور هذه العلاقات بل ساهمت في توترها، خلال المدة موضوع البحث.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (2)

English (1)


Year
From To Submit

2009 (5)