research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
تمييز الأنماط الوراثية باستخدام التقنيات الذكائية

Authors: عمر صابر قاسم --- باسل يونس الخياط
Journal: AL-Rafidain Journal of Computer Sciences and Mathematics مجلة الرافدين لعلوم الحاسوب والرياضيات ISSN: 18154816 Year: 2010 Volume: 7 Issue: 3 Pages: 161-172
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT
In this research a light is shed on converting DNA series to amino acid being responsible for forming protein through intelligent techniques. Some comparisons have been made between particularly Artificial Neural Network, Fuzzy Logic and Genetic Algorithms for discovering the powerful and the week ones in particle way. The hybrid operation has been made between Artificial Neural Network and Fuzzy Logic t to get a hybrid techniques in a new formulae having robust results than the original ones.
الملخص
في هذه الورقة البحثية يتم تسليط الضوء على تحويل سلاسل الحامض النووي (DNA) إلى أحماض أمينيه مسئولة عن تكوين البروتينات وذلك باستخدام التقنيات الذكائية. كما يتم إجراء مقارنة بين عدد من هذه التقنيات, تحديداً الشبكات العصبية الاصطناعية والمنطق المضبب والخوارزمية الجينية, وذلك من اجل التعرّف على نقاط الضعف والقوة في كل منها في أثناء التطبيق. وبعد ذلك يتم إجراء عملية تهجين بين الشبكات العصبية الاصطناعية والمنطق المضبب للحصول على تقنية مهجنة بصيغة جديدة وبصفات ونتائج أفضل من الأصول. ويتبيّن من نتائج التطبيق العملي انه يوجد تفوق كبير للتقنية المهجَّنة عن تلك التقنيات غير المهجّنة.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2010 (1)