research centers


Search results: Found 21

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Article
The Doctrine of Haroon Bin Muosa in Al-Wajud and Al-Nadhair Book in Holly Koran
منهج هارون بن موسى (ت نحو 170م)في الكتاب ((الوجوه والنظائر في القرأن الكريم ))

Author: Sheima'a Muhie Al-Awadi شيماء محي عوادي
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2010 Volume: 3 Issue: 3 Pages: 42-58
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The gathering of author and the read is to ask about the doctrine in which build the book, the author wrote a book as kind of art written, searching on a doctrine in which included a global comprehension of the subject of book, reader when he read it, he will have a question its content: what is the doctrine? or what its doctrine? To be the first way to understand this book fixing in this mind.Due to the doctrine’s obsession shared by two elements author and reader, it didn’t vacate any book. Thus the case with traditional language publication, its written constructed on specific doctrine or different doctrines, which will achieve the goal of written of this or that kind of book this represented in public Arabic encyclopedias, for the Koran written especially what have interested with Koran articulations, some interested studying them generally, so he will follow the alphabet encyclopedias, some interested with specific articulations of holly Koran gathering by one axe as stranger or cooperative articulations given different notions of context, this concentrated on specific articulations gathering by one relation of the doctrine, on this purpose built the “Al-Wajud and Al-Nadhair Book in Holly Koran” written by Haroon Bin Muosa died in 170 D.H.

هذا البحث دراسة لمنهج هارون بن موسى ( ت نحو170 هـ ) في كتاب ((الوجوه والنظائر في القرآن الكريم)) الذي يعد من أهم المؤلفات القرآنية التي عنيت بدراسة طائفة من ألفاظ القرآن الكريم التي تعطي دلالات متعددة يحدد السياق القصد منها . وانتهى البحث إلى أن اقتصار الكتاب على ألفاظ بعينها ويجمعها رابط معين هذا وحده يُعدّ من المنهج وهو ما قلل الصعوبة التي تتجسد للقارئ –أول الأمر- في بيان منهج هارون بن موسى في هذا الكتاب.حاول البحث الوقوف على منهج الكتاب في عرض المادة اللغوية، وفي تحليل دلالة الألفاظ القرآنية المتحدة اللفظ التي دارت دلالاتها على معانٍ مختلفة تخرج إليها بحسب السياق، فقام على مدخل يتكلم على معنى الوجوه والنظائر وعلاقته بالمشترك اللفظي، وأثر السياق في تحرير دلالة الألفاظ (النظائر). وانقسمت مادة البحث على مبحثين: تناول الأول المؤلف، والكتاب من حيث ترتيب ألفاظه، وبنائه العام، وترتيب الوجه داخل اللفظ الواحد، وجاء المبحث الثاني في ذكر منهجه في التحليل الدلالي، من خلال ما استعمله من مصطلحات خاصة بالعمل الدلالي، ومحاولة بيان المصطلحات العامة التي جاءت، والمصطلحات الخاصة بالمؤلف القرآني، وكذلك يتكلم هذا المبحث على أثر السياق في توجيه دلالة الألفاظ في هذا الكتاب. وجاءت خاتمة بأهم النتائج التي انتهى إليها البحث في منهج هارون بن موسى في كتاب الوجوه والنظائر في القرآن الكريم.


Article
Nambers In The Holy Quran
العدد في القرآن الكريم

Author: Aaed Kareem Alwan عائد كريم علوان الحريزي
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 10 Pages: 11-26
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe search deals with:Counting and statisticThe number difference with Counted, a new attempt of explanation.Number 19 in the Holy Quran.The Quranic decorations of numbers and their opposition.The Quran methods of number's Citation.The Holy Quran deviation from the general studied as proof that it’s the Book of Allah and Superman.

الملخص: تناول البحث: 1ـ العد والإحصاء2ـ مخالفة العدد للمعدود، محاولة جديدة في تفسيرها3ـ العدد 19 في القرآن الكريم4ـ الزخارف القرآنية في الأعداد وتقابلها. 5ـ طرائق القرآن في إيراد العدد. 6ـ عدول القرآن الكريم عن القاعدة العامة فيه مرامي بلاغية إعجازية، تحتاج إلى تأمل وتدبر، وهي دليل على أنه كتاب الله، وفوق طاقة البشر.


Article
Educational Principles in the Glorious Qurān
المبادئ التربوية في القرآن الكريم

Author: Aras Mohammed Salih ئاراس محمد صالح
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2010 Issue: 57 Pages: 137-157
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

As we see the holly Qurān approach in education concentrates on the believing of God. This point were the beginnings of all educational concepts, and the holly Qurān being the uniformal view of all, with educational principles goals to faith and good, growing the responsibilities’ feelings in humans. In this view we conclude that the religion was the power of living in Islam and the spirits of science and the spirits of community. After all we must collect all the efforts of every one to build a uniform educational program depends upon Islamic principles in all social, political and economic relationships, for saving our sons, ourselves and our community from weakness, instabilities and ignorance. All these being a strong basis for safety and development of our country.


Article
''Fi '' In The Hly Quran
(في) في القرآن الكريم بين المعاني المقصودة والفهم السطحي

Author: Toman Ghazy تومان غازي
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 9 Pages: 201-249
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe paper is entitled ("Fi" in the Holy Quran). It is only one of the pletiful subjects of this great book that the researchers might deal with.The research image involved to divide it into to topics the ancient grammarian put in detail according to their own visions of Linguistics and Quranic semantic on this method of the explainers followed them. So the research is divided into the following:(1) The adverbial "Fi" which includes.(a)The adverbial "Fi" of place "the original one".(b) The adverbial "Fi" of time.(c)The adverbial Figurative "Fi", (2)"Fi" that means "with""Ma'a" (3)"Fi" reasoning or cause,(4) "Fi" that means "on""A'ala", (5)Min synonym"Fi", (6)"Fi" that means for "enda", (7)"Fi" for comparison.These topics are preceded by apperface and concluded with a conclusion, that containg the most important results, followed by a bibliography for the most impotent resources and references.Searching of the meaning "Fi" in the Holy Quran get the following results:1.The meaning of "Fi" and what followed what it give the meaning of a container, that comprehend all what relates the origin of the Linguistic position, to compare the change that the speaker made to express the special meanings.2.One of the reasons of the weak interpretations of"Fi" in Holy Quran might be the poor imagination and patienless of the person who studies the Quran semantic. Another reason is that the researcher has a little acquaintance with the realms that the Holy Quran express: the universe, life, the mental ability etc.3.The Holy Quranic text is an everlasting source of significances , so the Holy verses keep their life's secret, hence the path is open for more studies ,interpretations and explainations.

ملخص :يسعى هذا البحث إلى دراسة الاستعمال الخاص لحرف الجر("في" في القرآن الكريم) برفض فكرة نيابة بعض الحروف عن بعض التي اعتمدها النحاة المتأخرون، فكان نتيجة ذلك أن تحولت المعاني الدقيقة المقصودة في الاستعمال الخاص لهذا الحرف، إلى معانٍ غريبة ،حتى كان بعضها لا يليق بصفات الله تعالى ،فسبحانه عما يصفون.وقد توصل البحث من الرحلة الممتعة في معاني (في) الواردة في الاستعمال القرآني، إلى بعض النتائج وأهمها:1ـ إن (في) من الحروف العوامل،وهي وما يليها تعطي معنى الوعاء، والاشتمال الذي يتلبس بالأصل الحسي للمفردات بوصفها أصولا لمعاني اللغة في أصل الوضع اللغوي، ليقاس عليها نسبة التحول التي يسبغها الاستعمال الخاص، لذا ينبغي أن لا نعد المعاني النحوية الأصول ممثلة للحقيقة، وأما ما عداها فمجاز، أو أنها غير مقبولة بالقياس إلى المعنى الحسي المألوف. وهذا ما وقع به بعض من تعرض لتفسير آي القرآن الكريم، فعدوا كلّ ما خرج عن الحسي المحدود خارجا عن المعنى وراحوا يلتمسون له معنى يلائم وضع القاعدة بالنسبة إلى بعض النحويين ويلائم المدركات الحسية المباشرة بالنسبة إلى بعض المفسرين، وكأن القاعدة التي وضعها الإنسان هي المطلق وكلام الله تعالى هو النسبي، أو كأن اللغة واستعمالاتها مقصورة على التعبير السطحي للواقع، وليس لها واقع ذاتي خاص وإمكانات حينما تستثمر تصبح معبرة عن الحقائق الكلية أو المطلقة أو التي لا يصل إليها الإدراك المباشر، كعالم النفس الغامض والعوالم المفارقة أو التي تختفي تحت المرئي بمسافة تقصر أحيانا وتطول أحيانا أخرى.2ـ لعل من أسباب التأويلات البعيدة لمعاني (في) في القرآن الكريم، التي قد تعكس المعنى المقصود، يرجع إلى ضعف ملكة الخيال، وقلة صبر الناظر في دلالات القرآن،وقلة ثقافته، أو قدمها بإزاء المعاني التي يتمثلها الإنسان المعاصر اعتمادا على معطيات العلوم الحديثة. فأدى ذلك إلى تحريف معاني (في) إلى معانٍ أخرى منها: (في) بمعنى: (مع، أو على، أو من، أو السببية) وغيرها، لذا يجب أن لا نعدل عن دائرة المعنى الأصل لمعرفة التحولات المقصودة، إلا حينما نعجز عن الوصول إلى البنية التي توحي بالمعنى المتحول إليه.


Article
The General Features of the Quranic Text and Their Bearings on it Elementray Structure
السمات العامة للنص القرآني وأثرها في بنية أجزائه «مراعاة النظائر، بنية المحتوى، جو النص»

Loading...
Loading...
Abstract

This paper seeks to draw attention to the importance of the textual criteria in the appreciation of the Quranic texts alongside other criteria. These can occur on the level of form and subject-matter. The paper focuses on three criteria: parallels, content structure and atmosphere.

يهدف البحث الى التنبيه إلى المعايير النصية وبحثها بشكل موسع، وإجراء التطبيقات العملية على مفرداتها في نصوص مختلفة من القرآن الكريم، لتنظمَّ إلى تلك المعايير الأخرى التي يعتمدها دارس النص القرآني لتتكامل الجهود وتتوسع أطر البحث وتتبلور المناهج العلمية التي تستخدم في هذا المجال من البحث.إن السمات العامة في النص القرآني كثيرة، سواء منها ما كان على مستوى الشكل، كمراعاة النظائر، وبروز الظواهر الأسلوبية المتعددة الجهات أو ما كان على مستوى المضمون، كبنية المحتوى، وجو النص، ونواة النص «فكرته المركزية»، وما إلى ذلك . ولقد وقع الاختيار على ثلاث سمات هي: مراعاة النظائر، وبنية المحتوى، وجو النص.


Article
The Effect of Meaning of Letter and its Omission in the Holy Quran
أثر المعنى في ذكر الحرف وحذفه في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

Quranic Expression is an intentionally crafted expression. Each word and letter is deliberately placed in it on the level of the whole Quranic situation. So meaning or context has a great effect on the choice and placement of the letter on the basis of agreement. This extends to the omission of the letter itsel in such a way as to suit the context given.

إنّ التعبير القرآني تعبير فني مقصود .كلّ لفظة بل كلّ حرف فيه وُضع وضعاً فنياً مقصوداً ، ولم تُراع في هذا الوضع الآية وحدها ولا السورة وحدها بل رُوعي في هذا الوضع التعبير القرآني كلّه) . إذن المعنى أو السياق له أثر كبير في ذكر الحرف أو حذفه ، فعندما يذكر القران حرفاً أو يحذفه في الآية ؛ فلأنّ ذلك يتفق مع سياق الآية التعبيري والمعنوي ، فالقران دقيق ومعجز فيما يذكر وفيما يحذف (فالحرف الواحد من القران معجز في موضعه ؛ لأنه يمسك الكلمة التي هو فيها ليمسك بها الآية والآيات الكثيرة ، وهذا هو السّر في إعجاز جملته إعجازا أبدياً) .


Article
Refraining from the noun of the object and its reference in the Quranic Expresssion
العدول عن صيغة اسم المفعول ودلالاته في التعبير القرآني

Loading...
Loading...
Abstract

Alternation in derived forms is a tricky road in Arabic usage whether verse or prose. This is usually done not for the sake of variety but form semantic and expressive purposes. One of these alternations in Arabic usage is refraining from the noun of the object and its reference in the Quranic expression.

ان التناوب في الصيغ المشتقة طريق مهيع تسلكه العرب في كلامها ، شعرها ونثرها ، وليس ذلك على سبيل التنويع في اللفظ وحسب ، إذ هي تعمد اليه كثيرا ً ، ولكن لدلالات دقيقة ومعان ٍ رقيقة لا يعرفها الا من عرف للغة حقها، ولما رأيت باباً من أبواب التناوب في الصيغ مهملا ً لم تتناوله كتب اللغة بالبحث والاستقصاء ، ولما له من دلالات عمد اليها التعبير القرآني بقصد ، رأيت أن اتناول ذلك الباب بالبحث والتحليل وهو باب العدول عن صيغة اسم المفعول فجمعت كل الصيغ التي ذكرتها - متفرقة - كتب اللغة وكتب التفسير وبحثتها بالاحصاء والتحليل وجمال التعبير في صفحات هذا البحث .


Article
The Book of Pearls in the Parsing of the Opening of Sura by Ahmed b. Shihab Al-Deen b. mohammad Al-Sajaee
كـِتاب ُ الدُّرَر فِي إعرَاب ِ أوَائـِل ِ السُّور ِ تأليف أحمَـَد َ بن ِ شـِهاب ِ الدِّين ِ أحمـَد َ بن ِ مـُحمـَّد ٍ السُّجاعي (ت 1197 هـــ )

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is an edition and a study of The Book of Pearls in the Parsing of the Opening of Sura by Ahmed b. Shihab Al-Deen b. mohammad Al-Sajaee. The book presents a parsing of the disconnected letters at the beginning of some suras in the Holy quran. These letters are single in morphology but controversial in parsing.

هذا البحث دراسة و تحقيق لكتاب قصد فيه مؤلفه جمع ما قيل عن معاني وإعراب الأحرف المقطعة في أوائل بعض سور القرآن ، وقد سماه ( الدرر في إعراب أوائل السور) والدرر منظومته من تسعة أبيات قالها ليضع فيها كل ما قيل في ذلك من معان وآراء .ويمكن القول ، أن أهم ما في هذا الكتاب هو اهتمامه بإعراب ألفاظ مفردة في مبناها ، مـُختـَلـَف ٌ في معناها ، غريبة عن كلام العرب ، فهي من أساليب الإعجاز التي اختص بها كلام الله دون سواه من الكلام ، وهذا ما يخالف علم الإعراب الذي لا يدرس الكلمة إلا من خلال تركيبها في سياق قابل للإفهام . وقد جاء في التحقيق دراسة اشتملت على ترجمة للمؤلف ودراسة الكتاب قيمة ومنهجا .


Article
The Harmony Between facts and Sounds in Al-Takweer Sura
التناسق بين الحقائق والأصوات في سورة التكوير

Loading...
Loading...
Abstract

The correlation of sound to meaning is a crucial issue in linguistics. This issue met with a considerable attention from Quranic scholars as the Quran, as is well known, is excellent is manipulating the utterances that denote the intended meaning elegantly. This verbal elegance appears through the use of certain letters in the context of the word which itself is part of the sentence context that ultimately makes up the Sura context. This paper attempts to apply this correlation or harmony with facts (linguistics, jurisprudent, and communal) in Al-Takweer Sura. Facts are classified in to these three categories in order to give each word investigated in this sura its due dictionary description. This correlation or harmony between sound and meaning comes mainly from impression and repetition.

ربط الصوت بالمعنى من القضايا المعتبرة في الدرس اللغوي, وقد أشار الدارســون قديماً وحديثاً إلـــيها , وقد وجدت هذه القضية اهتماماً كبيراً بالنسبة إلى المشتغلين بالدراسات القرآنية لأن القرآن الكريم وكما هو معلوم يحسن اختيار الألفاظ الدالة على المعاني ويتأنق في اختيارها , هذا التأنق يظهر من خلال استعمال الحرف داخل سياق الكلمة التي تدخل ضمن سياق الجملة الداخلة في سياق السورة . هذا البحث محاولة لتطبيق هذا الربط أو التناسق مع الحقائق ( اللغوية والشرعية والعرفية )الواردة في سورة التكوير , علماً أن هذا التقسيم للحقائق إنما جاء لإعطاء كل كلمة حقها ومستحقها من التفسير المعجمي , هذا الربط أو التناسق مع الحقائق جاء من طريقيّ التصوير والتكرار .


Article
Gender negator La in the Holy Quran
(لا) النافية للجنس في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

Gender Negator La is a negation article in Arabic. In occurs in the nominal sentence in order to negate its predicate this extends to all the items of the same gender. This article is by function similar to verbal (in) in relation to noun parsing in that its subject and predicate are indefinite.

تعد (لا) النافية للجنس حرفاً ناسخا يفيد النفي ، يدخل على الجملة الاسمية فينفي نسبة الخبر عن جنس اسمها ، فيتناول ذلك الحكم نفي كل أفراد الجنس الواحد . ومن حيث العمل فان (لا) النافية للجنس تشبه (أن) المشبه بالفعل من حيث العمل فهي ناصبه للاسم ومنهم من اشترط أن يكون اسمها وخبرها نكرتين حتى تكون مشابهة لعمل (أن) فتنصب الاسم وترفع الخبر. أما اسم (لا) من حيث الإعراب فقد أشار أكثر النحاة إلى وجوب الإعراب وامتناع البناء لأن الاسم المنفي وصفته مركبان تركيب خمسة عشر والفصل بينهما يجعل البناء متعسراً فيتعين الإعراب.

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (21)


Language

Arabic (20)


Year
From To Submit

2010 (21)