research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Developing Multistage Heuristic Algorithm To Minimize Idle Time And Makespan In Job Shop Scheduling
بناء خوارزمية توجيهية متعددة المراحل لتدنية الوقت العاطل ووقت الأنهاء الأكبر في جدولة الأنتاج الوظيفي

Author: Mahmoud Abbas Mahmoud
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2010 Volume: 28 Issue: 14 Pages: 4789-4805
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The behavior and performance of job shops have been the focus andattention in both operations research and operations management literature. Job shop scheduling has received this large amount of attention, because it has the potential to dramatically decrease costs and increase throughput, thereby, profits. Moreover, the increasing of product customization creates more job shop environment in manufacturing world. No doubt, a wide variety of approaches tothe modeling and solution of job shop scheduling problems have been reported in the literature. But, the research in this area is continuous. In this paper, Multistage Heuristic Algorithm based on priority dispatching rules is developed. This algorithm has been implemented to solve three cases. Schedules generated havebeen compared with those obtained by means of the basic algorithm. As a result, Multistage Heuristic Algorithm shows the ability of minimizing: machines idle time, total time of machines and makespan.

لقد لقى موضوع طبيعة وأداء نظم الانتاج الوظيفي اهتماما ملحوظا في أدبياتموضوعي بحوث العمليات وادارة العمليات على السواء. و يعودالسبب في هذا الحجم الواسع من الاهتمام بجدولة العمليات في نظم الانتاج الوظيفي لما لهذا الموضوع من أثر كبير في خفض الكلفة وزيادة الأنجاز وبالتالي زيادة الربح. اضافة لما ورد فان الازدياد بالتوجه نحو الانتاج التخصصي قد ادى الى توسع مساحة بيئة الانتاج الوظيفي في عالم التصنيع. لاشك بأنه يوجد في الأدبيات تنوعا واسعا في اساليب النمذجة والحل لمشكلة الجدولة هذه ولكن البحث في هذاالمجال مازال مستمرا. في هذه الورقة تم بناء خوارزمية توجيهية متعددة المراحل مبنية على قواعد الاسبقيات في التقديم. هذه الخوارزمية قد طبقت في حل ثلاث حالات وتم مقارنة الجدولة الناتجة لكل حالة مع تلك الناتجة من تطبيق الخوارزمية الاساسية. وقد اوضحت النتائج بان الخوارزمية الجديدة ادت الى تقليل الوقت العاطل والوقت الكلي للمكائن وكذلك وقت الأنهاء الأكبر.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2010 (1)