research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Best Wavelet Filter for a Wavelet Neural Fricatives Recognition System
مرشح التحويل المويجي الأفضل لنظام تمييز المقاطع الصوتية الاحتكاكية باعتماد التحويل المويجي والشبكات العصبية

Author: Dr. Ahmed Maamoon Alkababji د.احمد مأمون فاضل
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2011 Volume: 19 Issue: 6 Pages: 138-150
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractDirect recognition of phonemes in speaker independent speech recognition systems still cannot guarantee good enough recognition results. But grouping phonemes at first then trying to recognize the phoneme itself is a promising field. On the other hand wavelets are widely used in speech and speaker recognition systems, this is motivated by the ability of wavelet coefficients to capture important time and frequency features. In this work the effect of the wavelet filter type on the efficiency of a phoneme recognition system is investigated (specifically fricatives). The Probabilistic neural network was used as a pattern matching stage for its well known and power full ability in solving classification problems. It was found that the Daubechies wavelet family (generally from db15 to db23) is a good candidate for a fricatives phoneme recognition system that is based on wavelets as a feature extraction stage.

الملخصالتمييز المباشر للمقطع الصوتي في أنظمة تمييز الكلام غير المعتمدة على الشخص لا تستطيع ضمان نسبة تمييز جيدة. لكن تقسيم المقاطع الصوتية إلى مجاميع (حسب النوع) ثم التمييز ضمن المجموعة كمرحلة لاحقة هو من المجالات الواعدة. من جهة أخرى فان التحويل المويجي له استخدامات واسعة في أنظمة تمييز المتكلم أو الكلام هذا بسبب قدرته العالية على استخلاص خصائص للزمن والتردد. في العمل الحالي تم دراسة تأثير نوع المرشح المويجي على أداء نظام تمييز للمقاطع الصوتية (الاحتكاكية بشكل خاص). تم استخدام الشبكة العصبية الاحتمالية كمرحلة مطابقة للهياكل وذلك لقدرتها العالية في حل مشاكل التصنيف .أظهرت النتائج أن المرشح من نوع دوبيجي (تحديدا من 15 إلى 23) هو من أفضل المرشحات للاستخدام في مرحلة استخلاص الخواص في أنظمة تمييز المقاطع الصوتية المبنية باستخدام التحويل المويجي.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2011 (1)