research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The Developmental Role of Ajloun Forest Reserve in Jordan
الدّور التنموي لمحميّة غابات عجلون في المملكة الأردنية الهاشمية

Author: Khlaif Mustafa Gharaibeh خليف مصطفى غرايبة
Journal: Journal of the planner and development مجلة المخطط والتنمية ISSN: 1996983X Year: 2012 Issue: 25 Pages: 112-134
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Ajloun reserve is the most important reserved areas set up by the Jordanian government to encourage development and ecotourism, is located on the green mountains of Ajloun north of Jordan, was founded in 1989 and follow The Royal Society for the conservation of the natur, an area of 13 km2, and covered with thick forests of oak trees and Butm, maple and others, characterized by the diversity of vital consists of 319 species of medicinal and aromatic plants and wild flowers, and where there are 40 species of birds, 14 species of mammals, 16 reptiles, 5 species of plants registered in the world. The Reserve has a great importance in Jordan ,it is the most reservations attractive to tourists, both internally and externally, and provide more tourist facilities for nature lovers, such as: center of tourism services, and environmental Trails, and the camp of tourism, and provide developmental programs for the residents of the surrounding countryside: Um Aleanabee, Altiary, Mehna, orjan , Rasoun and Baon, it supervised on several projects in the field of sustainable development. This research aims to introduce the rate of Ajloun reserve and to highlight its role in Bio Diversity conservation, which is characterized by the mountains of Ajloun, also aims to demonstrate its role in the sustainable development of the rural population in the middle of the surrounding environment, through training in traditional industries, which is famous for the region. To achieve the above objectives the researcher has followed a methodology based on repeated field visits to the reserve and conduct personal interviews with officials and with the local population in nearby villages to identify the developmental role of this reserve, The researcher has a set of results and recommendations that will contribute to improving the environmental performance of reserve areas, and improve the quality of life of the rural population around them.

تعتبر محمية عجلون من أهم المحميات التي أقامتها الحكومة الأردنية بغرض تشجيع التنمية والسياحة البيئية، تقع على جبال عجلون الخضراء شمال الأردن ،تأسست عام 1989م وتتبع الجمعية الملكية لحماية البيئة، تبلغ مساحتها 13كم2، وتغطيها غابات كثيفة من أشجار البلوط والبطم والقيقب وغيرها، وتمتاز بتنوع حيوي يشتمل على 319 نوعاً من النباتات الطبية والعطرية والأزهار البرية، كما يوجد فيها 40 نوعا من الطيور، و14 صنفاً من الثدييات، و16 من الزواحف، و5 أصناف من النباتات المُسجّلة عالمياً.وللمحمية أهمية كبيرة في الأردن فهي أكثر المحميات جذباً للسياح على المستويين الداخلي والخارجي ،وهي توفر مرافق سياحية هامة لمحبي الطبيعة، مثل: مركز الخدمات السياحية، والمسارات البيئية، والمخيم السياحي،وتقدم برامج تنموية لسكان المناطق الريفيّة المجاورة وهي:أم الينابيع، والطيارة ومحنا وعرجان وراسون وباعون، وتشرف المحمية على عدة مشاريع في مجال التنمية المستدامة. يهدف هذا البحث إلى التعريف بواقع محمية عجلون وإبراز دورها في الحفاظ على التنوع البيئي الذي تمتاز به جبال عجلون ، كما يهدف إلى إظهار دورها في التنمية المستدامة لدى السكان الريفيين في الوسط البيئي المحيط بها وذلك من خلال تدريبهم على الصناعات التقليدية التي تشتهر بها المنطقة. لتحقيق الأهداف السابقة فقد اتبع الباحث منهجية تقوم على الزيارات الميدانية المُتكرّرة للمحمية وإجراء المقابلات الشخصية مع المسئولين فيها ومع السكان المحليين في القرى المجاورة للتعرف على الدور التنموي لهذه المحمية،توصّل الباحث إلى مجموعة من النتائج والتوصيات التي من شأنها المساهمة في تحسين الأداء البيئي للمحميّة ، وتحسين نوعية حياة السكان الريفيين حولها.


Article
Environment & Sustainable Development Between Market Globalization & State Intervention
البيئة والتنمية المستدامة بين عولمة السوق وتدخّل الدولة

Author: Abdullah Fadhil Al-Hayali عبد الله فاضل الحيالي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 25 Pages: 123-146
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Taking care with environment issues & their connection with sustainable development has come to add a new impulsion to the controversy regarding state intervention in the shadow of globalization specially after market globalization had faced some of the failure which is represented by the increase of social costs, non-ability of competition to achieve economic efficiency & exhaustion of economic contents for the environment, spread of pollution & environmental dissolution in developing economies which suffer from weakness in its environmental defenses. This has led to the emphasis of importance of state intervention to protect environment & to ensure the right of the current generation & the rights of the coming generations of the newly & non-newly resources as well as adapting an effective environmental policy to achieve sustainable development, asking the United Nations to present criteria to protect the environment & obliging all states to apply this policy as well as punishment should be taken against those who do not follow throughout a judicial court specialized for environment.

يأتي الإهتمام بقضايا البيئة وتلازمها مع التنمية المستدامة ليضيف زخماً جديداً إلى الجدل الدائر حول حدود تدخل الدولة في ظل العولمة، لاسيما بعد أن واجهت عولمة السوق قدراً من الإخفاق الّذي يتمثل بتزايد التكاليف الإجتماعية، وعدم قدرة المنافسة على تحقيق الكفاءة الإقتصادية، وإستنزاف المضامين الإقتصادية للبيئة، ونشر التلوث، والتحلل البيئي في الإقتصادات النامية، الّتي تعاني من ضعف في دفاعاتها البيئية. الأمر الّذي يدعو إلى توكيد أهميّة تدخل الدولة في المحافظة على البيئة، وضمان حق الجيل الحالي والأجيال القادمة من الموارد المتجددة وغير المتجددة، وإعتماد سياسة بيئية فعالة لتحقيق التنمية المستدامة، ومناشدة الأمم المتحدة بوضع معايير لحماية البيئة، وإلزام الدول كافّة بتطبيقها، ومقاضاة من يخالف ذلك عبر هيئة قضائية مختصة بالبيئة.


Article
The Production Determinants in Some Small Scale Polluting in Condition of Sustainable Development a Case Study in Ninevah Governorate
محددات إنتاج صناعة الحجر والجبس الملوثة في ظل معطيات التنمية المستدامة

Author: أياد بشير الجلبي
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 107 special issue Pages: 171-185
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Small - scale industries has been of high degree of attention, because of its contribution to achieve high value-added. They are the driving forces of creativity and innovation in the various branches of production. The ideas of this research were away from the reference studies of past and modern, despite its focus on the side of the reality of small-scale industries polluting in Nineveh. The possible sustainability criteria by establishing the foundations of cleaner production are the link between the main dimensions of sustainable development represented by the relationship between economic, social and environmental. The theoretical and analytical work for this study is to focus on achieving the standards that will achieve sustainable development and the advancement of industry, stone and gypsum in Nineveh to go beyond the failures and policies to ensure future success and the achievement of economic goals.

حظيت الصناعات الصغيرة بدرجة عالية من الاهتمام بسبب مساهمتها العالية في تحقيق القيمة المضافة، فهي تسهم بنسب عالية في معظم دول العالم، فضلاً عن أنها تعد القوى المحركة للإبداع والابتكار في فروع الإنتاج المختلفة.أفكار هذا البحث لم تبتعد عن الدراسات المرجعية السابقة والحديثة بالرغم من تركيزها على جانب من واقع الصناعات الصغيرة الملوثة في نينوى، وإمكانية تحقيق معايير الاستدامة عن طريق إرساء دعائم الإنتاج الأنظف ليتم الربط بين الأبعاد الرئيسة للتنمية المستدامة متمثلةً بالعلاقة بين الاقتصاد والاجتماع والبيئة.الجانب النظري والتحليلي لهذه الدراسة هو التركيز على تحقيق المعايير التي من شأنها تحقيق التنمية المستدامة والنهوض بصناعة الحجر والجبس في نينوى كي تتجاوز الإخفاقات ورسم سياسات مستقبلية تضمن نجاحها وتحقيق الأهداف الاقتصادية المرجوة.


Article
Perceiving and Motivating"Sustainable Development" for Selected Secondary School's Students in Baghdad
استشعار وحفز مفهوم "التنمية المستدامة" لدى طلبة مدارس اعدادية منتخبة في بغداد

Author: مقداد عبد الوهاب الخطيب
Journal: Journal of the planner and development مجلة المخطط والتنمية ISSN: 1996983X Year: 2012 Issue: 26 Pages: 24-38
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

المرحلة الاعدادية تجمع فئة متعلمة من اولى مراحل الشباب، وتشكل كما هائلا من راس المال البشري الذي لابد وان ينمى في ظل التعليم من اجل التنمية المستدامة ليصبح فاعلا في عملية تحويل التنمية التقليدية الى مستدامة. ان التطور الفكري للطلبة يقترن بمنهجيات وطرق التعليم والتي باتت لاتحقق الهدف المنشود من التعليم في تنشأة جيل مواكب للمفاهيم العلمية العصريةومتفهم لضرورات البناء التنموي على اسس تلك المفاهيم. يستقرئ البحث، كما يحفز،طموحات طلبة وطالبات مدارس اعدادية منتخبة عشوائيا ويستخدم الاستبيانات كوسيلة للتثقيف في عدة نواحي اجتماعية وبيئية واقتصادية ترتبط بمفاهيم التنمية المستدامة. كذلك يبين البحث من خلال اجوبة الطلبة المستفتين، عن قصور التعليم والمناهج الدراسية فضلا عن النشاطات اللاصفية والميدانية في تناول التنمية المستدامة بما تستحق.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2012 (4)