research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Economic growth and human development in the Arab World - (Reality and trends)
النمو الاقتصادي والتنمية البشرية في الوطن العربي (الواقع والاتجاهات)

Author: منعم أحمد خضير
Journal: Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 18131719 Year: 2012 Volume: 8 Issue: 24 Pages: 239-265
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Increasing attention in recent years the development of human resource and economic growth suffer developing countries in general and the Arab countries in particular lack of concern for the human element and concerned only with aspects of the physical and natural resources, and neglected human development and this led to the failure of development policies in these countries, this problem is called on to make the human element in very important as a means of development and purpose – centered, so no development is at the present time just increases in the rates of economic growth and reflected increases in per capita GDP, but has become more than so much as attention has turned to development to other aspects add to the income criterion included the development indicators social development and improve the quality of life and increase options for human as well as indicators related to basic human needs, people are the real wealth of nations. Hence the interest in this research.

تزايد الاهتمام في السنوات الأخيرة بتنمية المورد البشري والنمو الاقتصادي حيث تعاني الدول النامية عامة والدول العربية خاصة بعدم الاهتمام بالعنصر البشري واقتصر اهتمامها بالجوانب المادية والموارد الطبيعية، وأهملت التنمية البشرية وهذا أدى إلى فشل السياسات التنموية في هذه الدول وهذه المشكلة دعت إلى جعل العنصر البشري في غاية الأهمية باعتباره وسيلة التنمية وغايتها ومحورها لذلك لم تعد التنمية في الوقت الحاضر مجرد زيادات في معدلات النمو الاقتصادي وما ينعكس ذلك على زيادات في حصة الفرد من الناتج القومي بل أصبحت تتعدى ذلك بكثير حيث تحول الاهتمام بالتنمية إلى جوانب أخرى فإضافة إلى معيار الدخل شملت التنمية مؤشرات التطور الاجتماعي والارتقاء بنوعية الحياة وزيادة الخيارات أمام البشرية إضافة إلى المؤشرات ذات العلاقة الأساسية بالحاجات الإنسانية فالناس هم الثروة الحقيقية للأمم. من هنا جاء اهتمامنا بهذا البحث.


Article
Corruption and Economic Growth
الفساد والنمو الاقتصادي

Authors: د. فواز جار الله الدليمي --- د. طلال محمود كداوي
Journal: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 Year: 2012 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 201-222/ عدد 40
Publisher: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractCorruption nowadays becomes distinguishing feature of government administration in many countries. The political cover of government position contributes in spreading and growing this phenomenon. The dramatic change in the picture or the concepts of corruption provokes many interested bodies to deal with it seriously, the controversy concentrated on the development of government establishments, modernization of economic polices, and protection of public capital. The main objectives of the paper are to explore the global map of corruption and its trend during the first decade of the 21st century, and identifying the economic cost especially on growth. Both approaches, i.e. descriptive and statistical, will be employed in order to achieve these goals.The paper finds that there is a variation in the level of corruption between countries. European and American countries posses the lowest level, whereas the other states have the highest level.It appears that it is easy to reject the null hypothesis of independency of corruption and economic growth. It appears that there are patterns of relation between corruption and growth.

المستخلصأصبح الفساد الإداري والمالي سمة من سمات الإدارة الحكومية في العديد من الدول، وقد ساهم الغطاء السياسي للموقع الوظيفي في انتشار هذه الظاهرة وتناميها. ومهما اختلفت النظرة إلى الفساد سواء لناحية المفهوم أو الأسباب فإن النتائج الناجمة عنه واحدة ألا وهي الإضرار بالمصالح العامة والخاصة. والمشكلة التي يحاول البحث التصدي لها هي ما الموقف العالمي من الفساد؟ وأين تكمن مواطنه الرئيسة؟ وما مستوياته القارية؟ وما علاقته بالنمو الاقتصادي؟إن الهدف من الدراسة بشكل أساس هو رسم خريطة للفساد للوقوف على واقعه في عالم اليوم والاتجاهات التي سلكها خلال العقد الأول من الألفية الثالثة والكشف عن علاقته بالنمو الاقتصادي. وسوف يتم الركون إلى كلا الأسلوبين: الأسلوب الوصفي/ التحليلي والأسلوب الإحصائي في التعامل مع المشكلة للوصول إلى الهدف. وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها اختلاف درجات الفساد بين الدول سواء نظرنا إلى هذه الدول بشكل منفرد أو ضمن مجموعات، إذ تنخفض مستوياته في الدول الأوروبية والأمريكية والدول المستقلة حديثاً، بينما هو أكثر اتساعاً في الدول الأفريقية والأسيوية والعربية وروسيا والجمهوريات السوفيتية سابقاً. وتبين عدم استقلالية النمو الاقتصادي عن الفساد وأن هناك أنماطاً من العلاقات بين الفساد والنمو.


Article
Relation between Investment Activity in Capitals Market and Economic Growth Rate in Selection Arabic Countries (1982-2008)
العلاقة بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية والنمو الاقتصادي لدول عربية

Author: دينا أحمد عمر
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 107 special issue Pages: 85-101
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to explain the relationship between investment activity in capitals market and economic growth rate in selected Arab countries. This was done by using method of least squares two stages to test and determine the direction of the relationship between two variables. The effects have shown that causative relationship of directions between investment activity in capitals market and economic growth by using many tools as financial and monetary policies, inflation rate, interest rate, exchange rate, gross domestic product, according to effect testing .The causative one concludes that changes in economic growth may participate to explain the investment activity of capitals markets. It also changes the investment activity in capitals market and participates to explain the economic growth. For this reason, it is expected that investment activity in capitals market in Arab countries (1982 - 2008) with opening the expected capitals market and local capitals. The resumption of expected capitals market, reactivity of local capitals to invest financially inside, increasing the foreign investments have the essential role in economic growth.

يهدف البحث إلى بيان العلاقة بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية ومعدل النمو الاقتصادي في دول عربية مختارة باستخدام طريقة المربعات الصغرى ذات المرحلتين (2.S.L.S) لاختبار وتحديد اتجاه العلاقة بين المتغيرين، وقد أظهرت النتائج أن وجود علاقة سببية ذات اتجاهين بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية ومعدل النمو الاقتصادي باستخدام أدوات عديدة كالسياسة المالية والسياسة النقدية، ومعدل التضخم، ومعدل سعر الفائدة، وسعر الصرف والناتج المحلي الإجمالي، وبناءً على نتيجة اختبار السببية نستنتج أن التغيرات في النمو الاقتصادي تسهم في تفسير التغيرات في نشاط الاستثمار في الأوراق المالية، كما تساعد التغيرات في نشاط الاستثمار في الأوراق المالية في تفسير التغيرات في النمو الاقتصادي، وعليه فإنه من المتوقع أن يؤدي نشاط الاستثمارات في الأوراق المالية في الدول العربية للفترة (1982-2008) مع انفتاح أسواق المال المتوقع وعودة نشاط رؤوس الأموال الوطنية للاستثمار المالي والمحلي إلى الداخل وزيادة الاستثمارات الأجنبية دوراً في زيادة معدلات النمو الاقتصادي.


Article
The role of Monetary and Financial policy in economic growth
دور السياسات النقدية والمالية في النمو الاقتصادي

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims to effect the activity of financial and montary policy on the real factors in economy. Throughout the development of economics, most of economists have not confirmed the Monetarist and Keynes, their theoretical accounts confirmed the activity of funds in economics, but the difference is in the range of possibility that the money may affect in it. The Keynes demonstrates that funds have their own effect little in a short range, while the Monetarists realize that funds have a large effect in long term and neutral in long time, thus, it is referred the activity of money in economics for short term. The study divided into two parts; the first is the theoretical implication that have the notion of the fund effect and the neural role. Mechanism that the funds may affect the economics, this can be seen in a literature review of the most scientific bases, whereas, the second part of the research the econometrics needed to activate the hypothesis. This can be done through the application of time sequence of Jordan from 1966-2010 by Granger Causality test and vector auto regreter, and this has confirmed the activity of the research.

يهدف البحث إلى دراسة فاعلية كل من السياسة النقدية والمالية على المتغيرات الحقيقية في الاقتصاد، ومع تطور الفكر الاقتصادي المعاصر عن تأثير النقود فان معظم الاقتصاديين لايؤيدون فكرة النقديين المتطرفين ولافكرة الكينزيين المتطرفين، حيث اكدت معظم طروحاتهم النظرية على فاعلية النقود في الاقتصاد، ولكن الاختلاف يكون في المدى الذي يمكن ان تؤثر في النقود، حيث يعتقد الكينزيين ان للنقود تأثيراً قليلاً في المدى القصير، في حين يؤكد النقديون ان للنقود تأثيراً كبيراً جداً في المدى القصير وتكون حيادية في الاجل الطويل، وعليه تضمنت من صيغة البحث التأكيد على فاعلية النقود في الاقتصاد في المدى القصير. وينقسم البحث الى قسمين يتضمن القسم الاول الاطار النظري لمفهوم تأثير النقود والدور الحيادي للنقود والآلية التي يمكن من خلالها ان تؤثر النقود على الاقتصاد، معززاً ذلك بعرض مرجعي لاهم الطروحات النظرية والعملية لذلك، في حين يتضمن القسم الثاني من البحث الاختبارات القياسية اللازمة للتحقق من صحة الفرصة من عدمها، بالتطبيق على بيانات سلسلة زمنية للقطر الاردني للمدة 1966-2010 وباستخدام اختبار سببية كرنكر واختبار الانحدار الذاتي للمتجه، والذي اكدت من خلاله على صحة فرضية البحث.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2012 (4)