research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Competences Management Stages in Iraqi Organizations in General Company of Electric Manufactures
مراحل إدارة الكفايات وعلاقتها بالفروق الوظيفية في المستويات الإدارية (دراسة تحليلية وصفية لآراء عدد من شاغلي المستويات الإدارية العليا والوسطى في الشركة العامة للصناعات الكهربائية)

Loading...
Loading...
Abstract

Management competences became a major topic in public and business management. For this reason, we need to study the actual managing of administrative competences stages in the General Company of Electric Manufactures. The data and information related to the research have been collected by designed questionnaire which has been given to a sample of (44) persons. The questionnaire contained (45) questions taken different kinds of competences management stages. The main results of the study were:- 1-There was acceptable level of competences management stages in the Company of Electric Manufactures. 2-The company does not try to create a new goods or services. 3-It followed poor system of rewards, especially, for employees whom are regarded as innovators. The main recommendations were:1.Reinforce core competences which the company need to. 2.All companies goals should be adjusted and need to be reviewed continuously. 3.The company should contact with Iraqi academic organization for setting competences.

تناول البحث مراحل إدارة الكفايات الإدارية في الشركة العامة للصناعات الكهربائية. أراد الباحثون من خلال مشكلة البحث معرفة مراحل إدارة الكفايات في المنظمة المبحوثة وطبيعة الفروق المعنوية بين أفراد العينة وفقاً للمستوى الوظيفي لأفرادها وتجسيد ذلك في فرضية البحث. ولغرض الوصول إلى النتائج المطلوبة استخدم الباحثون عدداً من الأساليب الإحصائية وهي الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (MAN-Witny). إن المصدر الرئيسي لجمع البيانات هي الاستبانة حسب مقياس ليكرت الخماسي. تضمنت الاستبانة (45) سؤالاً تناولت مختلف أنواع إدارة الكفايات ووزعت على عينة البحث البالغة (36) شخصاً ممن يشغلون المناصب الإدارية العليا والوسطى في المنظمة المبحوثة. إن أهم النتائج التي توصل إليها البحث وجود مستوى مقبول نسبياً لمراحل إدارة الكفايات في المنظمة المبحوثة، ولكن لا تسعى هذه المنظمة لاستغلال كفاياتها لإيجاد منتج أو خدمة جديدة، بالإضافة إلى ضعف نظام الحوافز والمكافآت في المنظمة وخاصة ما يخص المبدعين من العاملين. أما أهم التوصيات، فهي تعزيز الكفايات في المنظمة المبحوثة وإعادة النظر بأهدافها بصورة مستمرة والتواصل مع المنظمات العلمية والأكاديمية في العراق لغرض وضع مقاييس لتقييم الكفايات بالإضافة إلى الاهتمام بالتدريب ونظام الحوافز للمبدعين.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)