research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Evaluation of Asphalt Pavement Using Ground Penetration Radar
تقييم التبليط الاسفلتي باستخدام تقنية رادار الاختراق الارضى

Authors: Miami M. Hilal --- Nawar A. Abd-Alsattar
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2013 Volume: 31 Issue: 21 Part (A) Engineering Pages: 478-488
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper presents a status report on evaluation of the asphalt pavement using the ground penetration radar device (GPR) in one of the University of Technology streets about 92 m length. The technique of GPR is a nondestructive geophysical method that gives information about the thickness of asphalt pavement layers, existence of drainage pipes, rutting places and produces a continuous cross-sectional profile or record of subsurface features without drilling, probing, or digging.Three samples of asphalt were taken from different places of the street. The thickness of asphalt layers were measured from these samples. One of the samples consists of two layers and the others of one layer.Comparison of the two results of the thickness from the device and the sample indicate that there was very slight difference between them.

هذا البحث يقدم تقريراً عن استخدام تقنية رادار الاختراق الارضي كوسيلة لتقييم التبليط الاسفلتي حيث قمنا باخذ مقطع من طريق طوله 92 متر في احد شوارع الجامعة التكنولوجية. تقنية الرادار الارضي هي طريقة جيوفيزيائية غير متلفة حيث انها تمكننا من الحصول على العديد من المعلومات منها سمك الطبقات للتبليط وكذلك وجود انابيب تصريف المياه والاماكن التي فيها هطول في الطبقات وكذلك انشاء مقطع عرضي وطولي مستمر للطريق من غير حدوث اضرار في سطح الطريق كالحفر.وفي نفس المقطع قمنا بفحص الطريق من خلال اخذ ثلاث عينات اسفلتية في اماكن متفرقة من الطريق وقد تمكنا من معرفة سمك طبقات التبليط من هذه العينات وقد ظهر لدينا عينة واحدة تتكون من طبقتين تبليط والعينات الاخرى تتكون من طبقة واحدة هذا يدل ان الطريق قد تعرض الى اعادة تبليط عن طريق اعادة اكساء من خلال وضع طبقة من مادة رابطة ومن ثم وضع طبقات التبليط.من خلال مقارنتنا لنتائج الفحصين الحقلي والنظري نجد هناك فرق بسيط جداً في قياس السمك مابين العينة والجهاز.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)