research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
العلاقة بين الحوافز الوظيفية والرضا الوظيفي دراسة على العاملين في البنوك السعودية

Author: الدكتور عطا الله محمد تيسير الشرعة
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2014 Issue: 40 Pages: 151-174
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims to identify the Effect of incentives on Employee's job satisfaction in Saudi banks, to achieve the objectives of the study a questionnaire was developed to measure the variables that are believed to affect job satisfaction, a total of 480 questionnaires were distributed to a study sample, consisting of employees in Saudi banks, 403 questionnaires were returned at a response rate of 83.9 %. The connivance sample is used . The most important results of the study showed that the physical, moral, individual and collective incentives play a big role in developing banks’ activities, encouraging innovation, reducing employees’ turnover rate, minimizing the complaint and dissatisfaction among them, and raising the morale of the staff. The results showed that Saudi banks moderately seek employees satisfaction by providing financial incentives and rewards for outstanding staff , also Saudi banks provided wages and salaries commensurate with the size and responsibilities of employees’ work.The study also found that Saudi banks do not provide scholarship opportunities to enable employees to complete their study, they do not provide regular and continues material and collective incentives at the departments and divisions levels, also they do not offer a percentage of their annual profits to employees. The study found that Saudi banks use negative incentives to punish employees for negligence in their work, they also transfer employees from one area to another in the event of default in the work and use unfair dismissal for employees in the case of making financial mistakes.Finally, the study recommended that the necessity of job incentives in improving and enhancing the job satisfaction .

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الحوافز على الرضا الوظيفي للعاملين في البنوك السعودية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم صياغة مجموعة من الفرضيات التي تبحث في مدى وجود هذه العلاقة . تم تطوير استبانة لقياس المتغيرات التي يعتقد بتأثيرها على الرضا الوظيفي، حيث تم توزيع 480 استبانه على عينة الدراسة المكونة من العاملين في البنوك السعودية، وتم استرداد 403 استبانه أو ما نسبته 83.9 % من مجملها. استخدمت الدراسة العينة العشوائية الميسرة لجمع بيانات الدارسة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها: أن للحوافز المادية والمعنوية والفردية والجماعية دور كبير في تطوير أعمال البنوك، وتشجيع الابتكارات، والتقليل من معدل دوران العمل، والتقليل من الشكوى والتذمر بينهم، ورفع الروح المعنوية للموظفين، كما توصلت الدراسة إلى أن البنوك السعودية تحرص بشكل متوسط على رضا موظفيها من خلال تقديم الحوافز المادية لهم وتقديم المكافآت للموظفين المتميزين وتوفيرها لأجور ورواتب تتناسب مع حجم ومسؤوليات العمل.كما توصلت الدراسة إلى أن البنوك السعودية لا توفر فرص الابتعاث لإكمال الدراسة لموظفيها وأنها لا تقدم الحوافز المادية والجماعية على مستوى الإدارات والأقسام بشكل منتظم ومستمر، كما أنها لا تقدم نسبة من أرباحها السنوية للموظفين العاملين لديها، وتوصلت الدراسة أيضاً إلى أن البنوك السعودية تستخدم الحوافز السلبية لمعاقبة الموظفين المقصرين في أعمالهم، وتنقل الموظفين من منطقة إلى أخرى في حالة التقصير في العمل وتستخدم الفصل التعسفي للموظفين في حالة الوقوع في أخطاء مالية.أخيراً ، أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها التي يعتقد بأهميتها في تحسين الحوافز الوظيفية في البنوك السعودية ، والتي من شأنها أن تنعكس إيجاباً على الرضا الوظيفي لهم.


Article
JOB APPROVAL: IT'S RELATION TO CERTAIN QUALIFICATIONS OF LIBRARIANS AT THE UNIVERSITY OF BASRAH
الرضا الوظيفي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى أمناء المكتبات في جامعة البصرة

Author: Halla Ghalib AL- Nahi هالة غالب الناهي
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 70 Pages: 387-408
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that data collection is a must in the world of information technology. A good library is the main source to which an investigator always turns to enrich and develop his knowledge of the world in general and validate his specialization in particular. The significance of this study stems from the work to improve the university administration to have a successful assessment of the librarians under investigation and to identify the relation of job approval to gender and experience variables. This survey covers forty five university librarians who have responded to a questionnaire prepared to have the required data that can be analyzed according to the corrected medium and percentage. The researcher has concluded that many librarians are not happy with their salaries and intend to move to the SOC or any similar offices. Others have suffered from the ill-treatment of their managers or deans who are far from being objective. However a number of the subjects of the study are happy with their income especially after the enactment of the law governing the university financial affairs. Finally, the researcher recommends the following:1- Facilities of different types should be made available.2- A system of motivation and rewarding needs to be introduced and applied objectively.3- Training courses are needed to improve the performance of librarians to make them cope all newly developed requirements.

تظهر أهمية هذه الدراسة في أنها تمكن إدارة المكتبات والكليات التابعة لجامعة البصرة في معرفة مستوى الرضا الوظيفي لدى أمناء المكتبات في جامعه البصرة وعلاقته ببعض الخصائص . وهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الرضا الوظيفي لدى امناء المكتبات الجامعية في محافظة البصرة. والتعرف على الفروق في مستوى الرضا الوظيفي لدى أمناء المكتبات في البصرة حسب متغير ( سنوات الخدمة – الجنس ) ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج المسحي ، كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات وقد تم توزيع الاستبانة على عينة مكونة من (45) من ذوي الاختصاص في المكتبات بواقع (14) من الذكور و (31) من الإناث , وبعد تحليل استجابات أفراد العينة باستخدام معادلة الوسط المرجح والوزن المئوي توصلت الدراسة إلى :-1- أن اغلب أمناء المكتبات لديهم رضا عن العمل وخصوصا بعد تفعيل قانون الخدمة الجامعية.2- أن تعيين خريجي المكتبات بتخصصهم الذي يرغبون العمل فيه أعطاهم رضا عن العمل وقي ضوء ما توصلت إليه الدراسة الحالية من نتائج أوصت الدراسة بما يلي:-1-الاهتمام الجاد والفعال بالتسهيلات والظروف الفيزيقية* لضمان الرضا عن العمل .2-الاهتمام بتنظيم الحوافز المادية والمعنوية المتبعة حاليا في مكتبات جامعة البصرة وضرورة تطويرها بما يتلاءم وحاجات أمناء المكتبات فيها ورغباتهم ، مما يودي إلى زيادة رضاهم عن العمل وإنتاجيتهم.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2014 (2)