research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Peaceful Coexistence in Iraq Approaches & Guarantees
التعايش السلمي في العراق السُبل والضمانات

Author: Kamal A.Hassan كمال عبدالله حسن
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2014 Volume: 3 Issue: 10 Pages: 357-379
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

To confirm on the concept of the peaceful coexistence and united country in order to survive the united Iraq . This can be achieved through relying on the constitution of the country of 2005. To work together to fight terror through national consensus by all parts of the Iraqi society and all other supportive institutions. To develop the federal system to rule the country which is approved in the constitution, rather than going back to central system . It is necessary to build state institutions and getting benefit from all skills rather than running the country on the bases of sectarianism and political bases. The religious figures would be able to take an active role to organize conferences and dialogues and emphasis on an important point which is the role of religion in the process of tolerance and the concept of generous and love. The media outlets broadcast programs would help to improve the process of tolerance and democratic culture and its practices. The civil society and pressure groups should be active to observe the policies of the institutions of the state in general and on the implementation of the laws and instructions.

يكمن أهمية البحث في دراسة واقع التعايش السلمي في المجتمع بعد عام 2003 بعد ازدياد اعمال العنف بمختلف اشكاله لغرض تحديد الاسباب الاساسية لهذه لظاهرة والبحث عن السبل والضمانات التي تسهم في تحقيق التعايش السلمي. سيتضمن هيكلية البحث اضافة الى المقدمة والخاتمة ثلاثة مطالب اذ سيتناول المطلب الاول مدخل الى مفهوم التعايش بشكل عام. أما المطلب الثاني فسنخصصه لبيان واقع التعايش السلمي في العراق. وسنتناول في المطلب الثالث اهم السبل الكفيلة بتعزيز حالة التعايش السلمي من خلال التأكيد على ان مضمون الانتماء للوطن والذي لا يلغي ولا يتعارض مع الولاء للانتماءات الثانوية اضافة على التاكيد على مفهوم الهوية الوطنية المجتمعة، الا ان تطبيق مضمون التعايش السلمي يتطلب التركيز على عدة نقاط مهمة تعد هي الكفيلة بانجاحها بين أبناء العراق وبالامكان اجمالها في الاستنتاجات الاتية :1-. تُعَد المجتمعات ذات التعددية الاجتماعية اكثر حاجة الى التعايش السلمي لما يحققه لها من مزايا ومنافع تنعكس ايجابا على عموم المجتمع. 2-. ضرورة اعتماد أسس وآليات صحيحة ملائمة منسجمة مع واقع المجتمع لضمان نجاح تحقيق التعايش السلمي في سبيل انجاز السلم الاجتماعي . 3. ضرورة عقد المؤتمرات العلمية لاساتذة وطلبة الكليات والمدارس بهدف تعميق لغة الحوار بين النشئ الجديد الذي يعزز مفهوم التعايش السلمي. أما أهم التوصيات فتتلخص فيما يأتي:1 .التاكيد على مضمون مفهوم التعايش السلمي والوحدة الوطنية من أجل ضمان بقاء وحدة العراق وأبناءالعراق من خلال الاستناد الى تطبيق مضمون دستور العراق الدائم عام 2005 . 2. التاكيد على نبذ ومحاربة الارهاب عبر الاجماع الوطني من قبل كافة مكونات الشعب والنخب السياسية المختلفة .4. ضرورة تبني مؤسسات الدولة برنامج عمل لاستثمار الكفاءات الوطنية بعيدا عن المحاصصة الطائفية السياسية لضمان الولاء الوطني بهدف زيادة كفاءة أداء المؤسسات الحكومية .5. اعتماد وسائل الاعلام كافة برنامج عمل وطني لتعزيز الثوابت الوطنية عبر نشر ثقافة التسامح والتعايش السلمي من خلال تعميم ثقافة الديمقراطية وممارساتها .


Article
International Validity For Acquired Rights In Matters Of Money
النفاذ الدولي للحقوق المكتسبة في مسائل الأحوال

Loading...
Loading...
Abstract

Everyone has the right to exercise all types of behaviors within the limits of the law whether in his/her country or abroad. Based on these behaviors a person may gain certain rights. These rights may be established in one country, while they are denied in other countries. This leads to the formation of rights called "acquired rights". These acquired rights are not different in content from other rights. They only difference may be found in the mechanisms used to implement these rights. Acquired rights for example can be implemented on the international level, while other rights may arise and implemented internally; this has led us to the study of acquired rights.Consequently, the reasons behind the studying of the international implementation of acquired rights in property matters have arisen from main reason, namely, lack of such study in Iraq. Additionally, acquired rights should be brought up as guarantee of human rights at the international level, while being implemented at the internal level through the organization of the legislator to their provisions. The manifestation of acquired rights is a legal guarantee to the stability of the legal status of individuals under the issuance, cancellation, or amendments of existing legislation. What makes this matter more important is that acquired rights have a role in the stability of the legal status that may arise under a state law while its impacts may be produced in another. It also manifests the varying role of rights in topics related to the special law of states. In addition, it reveals the role of acquired rights in matters related to personal status rather than in matters of real status.

من حق كل فرد أن يمارس كافه التصرفات في الحدود التي رسمها له القانون سوى كان ذلك في دولته أو في دوله أخرى ونتيجة لهذه التصرفات قد يكتسب الفرد من خلالها حقوقاً وقد تنشأ هذه الحقوق في دوله وتنفذ في دوله أخرى هي غير دولة نشؤها مما يؤدي إلى نشوء حقوق يصطلح عليها بالحقوق المكتسبة وان هذه الحقوق لا تختلف من حيث مضمونها عن بقية الحقوق ألا أن جوهر الاختلاف يكمن في الآليات التي يتم بها نفاذ تلك الحقوق, فالحقوق المكتسبة يكون نفاذها على المستوى الدولي أما الحقوق الأخرى فهي تنشأ وتنفذ داخلياً الأمر الذي أدى بنا إلى دراسة نظريه الحقوق المكتسبة.من هنا فأن أسباب دراسة موضوع النفاذ الدولي للحقوق المكتسبة في مسائل الأموال انطلقت من سبب رئيس يتمثل بندرة دراسته أو انعدامها في العراق, أضــــــــف إلـــى ضرورة طرح الحقوق المكتسبة كضمانة من ضمانات حقوق الإنسان على المستوى الدولي وضرورة نفاذها على المستوى الداخلي من خلال تنظيم المشرع الدولي لإحكامها. وكذلك إظهار الحقوق المكتسبة ضمان قانوني لاستقرار المراكز القانونية للإفراد في ظل صدور تشريعات قائمه أو إلغائها أو تعديلها, وما يزيد من أهمية الأمر ان للحقوق المكتسبة دور في استقرار المراكز القانونية التي تنشأ في ظل قانون دولة ما وتنتج آثارها في ظل قانون دولة أخرى وكذلك إظهار الدور المتفاوت للحقوق في موضوعات القانون الدول الخاص إضافة لتفاوت دور الحقوق المكتسبة في مسائل الأحوال الشخصية عنه في مسائل الأحوال العينية .

Keywords

هل تقصد: حيث توجد الحقوق توجد وضماناتها ولعل من وضماناتها وجود حماية قضائية من خلال دعوى تحول دون الانتقاص منها أو التعرض لها على المستوى الداخلي والدولي ، ولأجل ممارسة هذه الضمانة يقتضي ان توجد بجانبها ضمانه سابقه عليها تتمثل بمسالة الاعتراف بالحقوق وآثارها وهذه المرحلة تأخذ المراكز القانونية فيها وصف الحقوق المكتسبة بعد ولادتها بشكل أصولي وصحيح من الناحيتين الشكلية والموضوعية Where there are rights are no guarantees Perhaps one of the guarantees the existence of judicial protection through a lawsuit to prevent diminished or exposure to domestic and international level --- and for the exercise of this guarantee requires that there beside them guaranteed its predecessor it is issue of the recognition of rights and their implications and this stage take legal centers where the description Rights acquired after birth is a fundamentalist is true of both the formal and objectivity --- حيث توجد الحقوق توجد ضماناتها ولعل من ضماناتها وجود حماية قضائية من خلال دعوى تحول دون الانتقاص منها أو التعرض لها على المستوى الداخلي والدولي ، ولأجل ممارسة هذه الضمانة يقتضي ان توجد بجانبها ضمانه سابقه عليها تتمثل بمسالة الاعتراف بالحقوق وآثارها وهذه المرحلة تأخذ المراكز القانونية فيها وصف الحقوق المكتسبة بعد ولادتها بشكل أصولي وصحيح من الناحيتين الشكلية والموضوعية

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2014 (2)