research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The Watching OF Iraqi Mass for the Arabian Satellite channels and the effects watching on the size of watching for the local Satellite channels –survey study of the year 2013.
تعرض الجمهور العراقي للفضائيات العربية وانعكاساته على التعرض للفضائيات العراقية -دراسة مسحية – للعام 2013-

Author: Saad Mutashar Abdul Sahib سعد مطشر عبد الصاحب علي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 66 Pages: 1-18
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The Iraqi Information Environment are characterize with verity and multi of choices for the Arabian and National mass especially the television witnesses mass. Because more than 10 years the Iraq become open to the coming satellite without constrictions.And the Iraqi witnesses become free in choosing and moving to get full wishes and getting which he want of forms and content if these generally or specialties.. A period of time was finish and the watching of mass media in Iraq was free , so this make new problems in the field of sender , the media , the message and the mass… , so the efforts of the researcher and the information men in Iraq is obvious in facing some of these problems, and knowing its causes and suggesting the solutions to it . but the other part of problems are for of studding in spite of they are known for the Iraqi researchers this study is an attempt and participating in the side of knowing and following an local problem that has side in order to rising the level of our Iraqi local satellite channels achievement to Join the development that happened in the working Arabian satellite channels.So it is a survey study for a random sample in Baghdad, depending on theoretical comparing between local Iraqi satellite channels (the government and private) and coming Arabian satellite channels (government , Party, and private ) form the side of mass watching for the programmers of these satellite channels and the relation in the watching size the mass full getting of these relation.

يتميز المشهد الاعلامي في العراق بتنوع وتعدد الخيارات امام الجمهور وبخاصة جمهور المشاهدين والمتابعين للتلفزيون فمنذ اكثر من عشر سنوات والفضاء العراقي صار مفتوحاً امام الفضائيات العربية والدولية الوافدة وبدون أية عوائق او حواجز ، واصبح المشاهد العراقي حراً في الاختيار والتنقل لاشباع رغباته والحصول على ما يريد من اشكال ومضامين سواءً اكانت هذه المضامين عامة أو متخصصة .. لقد فات عقد من الزمن والتعرض الحر لوسائل الاعلام في العراق وهذا الزمن كان كفيلاً بافراز مشاكل جديدة على صعيد المرسل والوسيلة والرسالة والجمهور ولا يخفى على احد مثابرة الباحثين والاعلاميين العراقيين في رصد بعض هذه المشاكل ومعرفة اسبابها واقتراح الحلول لها .. بينما لا يزال القسم الاخر من المشاكل بعيداً عن التناول مع أنه مرصود ومعروف للباحثين العراقيين وهذه الدراسة هي محاولة ومساهمة في اتجاه رصد ومتابعة لمشكلة محلية ذات بعد اقليمي بغية رفع مستوى اداء الفضائيات العراقية المحلية واللحاق بركب التطور الحاصل في الفضائيات العربية العاملة وهي دراسة مسحية لعينة عشوائية من جمهور بغداد وتعتمد على المقارنة المنهجية بين الفضائيات المحلية العراقية العاملة الحكومية والحزبية والخاصة والفضائيات العربية الوافدة الحكومية والحزبية والخاصة من ناحية تعرض الجمهور لبرامج هذه الفضائيات والعلاقة التبادلية في حجم التعرض ومعدل الاشباعات المتحققة للجمهور من هذه العلاقة .


Article
Legal regulation to hold radio and television broadcasts via satellite: a comparative study
التنظيم القانوني لعقد البث الإذاعي والتلفزيوني عبر الأقمار الصناعية: دراسة مقارنة

Loading...
Loading...
Abstract

The developments in the communication technology sector have had their impact on the legal side, and the emergence of new legal relations. Among these developments, which has been reached the possibility of broadcasting via satellites. The quality of radio and television broadcasting via satellite and covering large geographical space is one of the justifications that push radio and television broadcasting institutions to choose this route for the conduction of their programs for the followers. Actually that broadcast institutions cannot do it just through a contract with the owner of the satellite. In this regard, we cannot find any regulation for this contract by the legislature. In addition, we observe the impact of the absence of the Telecommunications Act in Iraq and the draft of Iraqi Communications and Media Commission Act, which the parliament is still working on despite the preparation process has been going on for years.The broadcasting via satellite in terms of concept, characteristics and adaptation, as well as the obligations of each owner of satellite and broadcasting institution will limit the scope of the study. Thus, we see the study of the subject through the two sections. In the first section, we illustrate the concept of the contract of radio and television broadcasts via satellite and we explain, and in the second section, we discuss the obligations of the contract parties.

لقد كان للتطورات في قطاع تكنولوجيا الاتصالات تأثيرها على الجانب القانوني ، وظهور علاقات قانونية جديدة . من بين هذه التطورات، التي تم التوصل إمكانية البث عبر الأقمار الصناعية. نوعية البث الإذاعي والتلفزيوني عبر الأقمار الصناعية و التي تغطي مساحة جغرافية واسعة هي واحدة من المبررات التي تدفع المؤسسات البث الإذاعي والتلفزيوني لاختيار هذا الطريق ل توصيل برامجهم لأتباع . في الواقع أن مؤسسات البث لا تستطيع ان تفعل ذلك فقط من خلال عقد مع المالك للقمر الصناعي . في هذا الصدد ، لا يمكننا أن نجد أي تنظيم لهذا العقد من قبل السلطة التشريعية. بالإضافة إلى ذلك، نلاحظ أثر غياب قانون الاتصالات السلكية واللاسلكية في العراق ومشروع الاتصالات العراقي و قانون لجنة وسائل الإعلام، التي البرلمان لا تزال تعمل على الرغم من عملية إعداد ظلت مستمرة لسنوات.فإن البث عبر الأقمار الصناعية من حيث المفهوم والخصائص والتكيف معه، وكذلك التزامات كل من صاحب مؤسسة الأقمار الصناعية والبث تحد من نطاق الدراسة . وبالتالي ، فإننا نرى دراسة الموضوع من خلال القسمين . في القسم الأول ، ونحن توضيح مفهوم العقد من البث الإذاعي والتلفزيوني عبر الأقمار الصناعية و نفسر ، وفي القسم الثاني ، ونحن نناقش التزامات طرفي التعاقد .


Article
The role of satellite channels in the dissemination of consumer culture
دور القنوات الفضائية في نشر الثقافة الاستهلاكية

Author: Afnan Mohammed Shaban أفنان محمد شعبان
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2014 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1074-1084
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study is concerned look at the role of satellite channels in the dissemination of consumer culture that has become part of our everyday lives , which is a dangerous phenomenon on society , so the study is aimed at introducing the concept of consumer culture and the risks to individuals , which conducted a field study on a sample of students from the University of Baghdad, as they represent an important category of the society they are a class of young people to get to know the impact of satellite television on them through their various programs and serials, films and ads may develop consumer culture they have , including in respect of ideas and information , where the questionnaire was developed to ensure different questions and distributed to the research sample , and results show that the Spread a large proportion of the sample are affected , including its programs and informational materials which affects the consumption of goods and culture.

تهتم هذه الدراسة بالبحث في دور القنوات الفضائية في نشر الثقافة الاستهلاكية التي أصبحت جزء من حياتنا اليومية مما يشكل ظاهرة خطيرة على المجتمع، لذا فان الدراسة تهدف إلى التعريف بمفهوم الثقافة الاستهلاكية ومخاطرها على الأفراد، حيث أجريت دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة بغداد باعتبار أنهم يمثلون فئة مهمة من المجتمع وهم فئة الشباب للتعرف على مدى تأثير الفضائيات عليهم من خلال ما تقدمه من برامج مختلفة ومسلسلات وأفلام وإعلانات قد تنمي الثقافة الاستهلاكية لديهم بما تحمله من أفكار ومعلومات، حيث تم إعداد استبيان تضمن أسئلة مختلفة وزعت على عينة البحث وتبين من النتائج ان نسبة كبيرة من افرد العينة يتأثرون بما تقدمه من برامج ومواد إعلامية مما يؤثر على استهلاكهم للسلع وثقافتهم.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2014 (3)