research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
Aesthetics Alcinogravea In Open Spaces (Beaches Delinquency) As a Model
جماليات السينوغرافيا في الفضاءات المفتوحة ( شواطئ الجنوح ) أنموذجا

Author: Haider Jawad Kadhim al-Amidi حيدر جواد كاظم العميدي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 23-40
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

term Alcinogravea is one of modern terms and prominent in the early twentieth century, this does not mean that the term is not known since the beginning of the stage, it exists under other names, the contents of term is old as play old ,the exist Translation literal term means "draw a scene, and despite the clarity of the term and its mission, the some of the playwrights when they make mistakes in interpretation and believe that Alcinogravea exceed design theorist theatrical theatrical space to address fully all the visual elements, including the actor's body and outfit worn by lighting directed on the area representation

يعد مصطلح السينوغرافيا من المصطلحات الحديثة والبارزة في مطلع القرن العشرين ، وهذا لا يعني أن المصطلح لم يعرف منذُ بدايات المسرح ، فهو موجود تحت مسميات أخرى ، فمكونات المصطلح يعود قدمها إلى قدم المسرحية ، فالترجمة الحرفية للمصطلح تعني " رسم المنظر ،ورغم وضوح المصطلح ومهمته فان البعض من المسرحيين عندما يخطئون في تفسيره ويعتقدون إن السينوغرافيا تتعدى تصميم المنظر المسرحي إلى معالجة الفضاء المسرحي كاملاً بجميع العناصر المرئية بما فيها جسم الممثل والزي الذي يرتديه والإضاءة الموجهة على منطقة التمثيل


Article
Phenomenology and its impact on the performance of the actor in the Iraqi theater performances
الظاهراتية وتأثيرها على أداء الممثل في عروض المسرح العراقي

Author: Ali Abdul Mohsen Ali علي عبد المحسن علي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 61-77
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Criticism Schools appeared to confirm the need for cash produce a new meaning, Ungroup attributed to (Jacques Derrida), which stressed the importance of the verbal side, which he called (metaphysics Elhoudorh) refers to the importance of the part of speech as the system is visible. Reader-response criticism, the direction in which it assigned to (Norman terrifying end) and (Harold Bloom) assert that the multiple readings of the text? Because one reading of the text is not enough literary lies the secret to the meaning of the text creates and produces each time new production differs from the previous production. The pioneers of modern criticism (Allen Tate) and (t. B. Blakmz) and (William. K. Features and Son), alerted to the importance of addressing T.. Q. Eliot's poem, which is also considered poetry and not something else, because they form self-sufficient and therefore work is literary independently of each independence from the writer of this should be considered a literary work as an independent entity on the directives of the writer and affiliations, social, religious, and the effects of the psychological and moral to it. Alchuklanyen Russians (Victor Hkulovski) and (Yan Mukarovsky) and (Roman Aopsn) relied on the premise of conflict between the language of literary or poetic language routine and this discrepancy was caused by giving the language the usual significance by the trend for Chklana because they are responsible for the transfer of the message to listeners by basing to the outside world for this language, literary language and interested in bringing attention to the formal qualities of self to any internal relationships among signals language itself.

ظهرت المدارس النقدية لتؤكد ضرورة انتاج معنى جديد ، فالتفكيكية التي نسبت الى (جاك دريدا) الذي أكد على أهمية الجانب الكلامي والذي اسماه (ميتافيزيقيا الحضورة) يشير فيه إلى أهمية جانب الكلام باعتباره نظاما مرئيا . نقد استجابة القارئ،ذلك الاتجاه الذي اسند إلى (نورمان هولا ند) و (هارولد بلوم) يؤكدون فيه إن للنص قراءات المتعددة ؟ لان القراءة الواحدة للنص الأدبي لا تكفي ويكمن السر في ذلك إلى إن المعنى النصي يخلق وينتج في كل مرة إنتاجا جديدا يختلف عن الإنتاج السابق . رواد النقد الحديث (ألن تيت) و (ر.ب. بلاكمز) و (وليام . ك . وميزات الابن) ، نبهوا إلى أهمية معالجة ت . س . اليوت للقصيدة والذي هو الآخر اعتبرها شعرا وليس شيئا آخر ، لأنها شكلا مكتفيا بذاته وبالتالي فالعمل الأدبي مستقل كل الاستقلالية عن الكاتب لذلك ينبغي دراسة العمل الأدبي ككيان مستقل عن توجيهات الكاتب وانتماءاته الاجتماعية والدينية ، وتأثيرات الجانب النفسي والأخلاقي عليه . الشكلانيين الروس (فكتور شكلوفسكي) و (يان موكاروفسكي) و (رومان ياوبسن) اعتمدوا على فرضية التعارض ما بين اللغة الأدبية أو الشعرية واللغة الاعتيادية وهذا التعارض ناجم عن إعطاء اللغة الاعتيادية الأهمية من قبل الاتجاه لشكلاني لأنها مسؤولة عن نقل الرسالة إلى المستمعين من خلال الاستناد إلى العالم الخارجي لهذه اللغة ، واللغة الأدبية تهتم بجلب الانتباه إلى الخصائص الشكلية الذاتية أي إلى العلاقات الداخلية فيما بين الإشارات اللغوية نفسها .


Article
The concept of satire in the theater texts of Mohammed Maghout
مفهوم التهكم في نصوص محمد الماغوط المسرحية

Author: Faten Hussein Naji فاتن حسين ناجي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 1 Pages: 212-234
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The variables of political, social and economic impact of large discourse creative observer of those variables Perhaps the playwright of the first who cared for those variables, the fact that the theater is an art first, which reflects and directly on the issues of the community, as it provides a point of view in a constructive in itself, and when it is used as part of a protest or opposition, it tends to create simply the wrong questions rather than providing solutions. this confirms that the booming cash-in communities is closely linked to the atmosphere of the writing open to the diversity and freedom of creativity, and that whenever narrowed this space turning the art of cash to taunt and clear, and this has become kind of sarcasm is some way expressive language and refused reductase in the subconscious mind of the human being, they are the same time reveal the frustration myself big and the face of a negative reality; because the policy of oppression and gagged and frequent revolutions and changes polished Arab writer who claimed writes his criticism of colors grief and pain.

إن للمتغيرات السياسية والاجتماعية والاقتصادية اثر كبير في الخطاب الإبداعي الراصد لتلك المتغيرات ولعل الكاتب المسرحي من أوائل اللذين اهتموا بتلك المتغيرات كون المسرح هو الفن الأول الذي يعبر وبصورة مباشرة عن قضايا المجتمع إذ انه يوفر وجهة نظر بناءة في حد ذاته، وعندما يتم استخدامه كجزء من الاحتجاج أو المعارضة، فإنه يميل إلى إنشاء ببساطة الخطأ في المسائل بدلا من تقديم حلول .وهذا يؤكد على إن ازدهار النقد في المجتمعات مرتبط ارتباطا وثيقا بأجواء الكتابة المنفتحة على التنوع والاختلاف وحرية الإبداع، وأنه كلما ضاقت هذه المساحة تحول فن النقد إلى تهكم واضح، وأصبح هذا النوع من التهكم يمثل للبعض أسلوبا تعبيريا ولغة رفض مختزلة في العقل الباطن للإنسان ، فهي بذات الوقت تكشف عن إحباط نفسي كبير ومواجهة سلبية للواقع ؛ لأن سياسة القهر وتكميم الأفواه وكثرة الثورات والتغيرات صقلت الكاتب العربي الذي راح يكتب انتقاداته بألوان حزنه وألمه.


Article
Sprintic aesthetic lighting in theater show
جَماليةُ سبرنتيكا الإضاءةِ في العَرضِ المَسرحي

Author: Imad Saheb Hussein al-Tai عماد صاحب حسين الطائي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 103-121
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The dramatic theatrical show operates a group of systems are: system Author and filmmaker, actor and lighting and decor and system supplements, and often conflict occurs between these systems or overlap so that adversely affect the aesthetic presentation dramatic theatrical so need to find a system of leadership (a system of systems) or words Last Sbrnteka, and as the technical sophistication that prevails in the performing arts requires high accuracy in the calculation of time, so we have a problem to occur, a discrepancy between the changes of time (dramatic presentation), and between computing systems in the lighting distribution (width dramatic)

ان العرض الدرامي المسرحي تشتغل فيه مجموعة من النظم هي : منظومة المؤلف والمخرج والممثل والاضاءة والديكور ومنظومة المكملات , وغالبا ما يحدث تعارض بين هذه المنظومات او يحدث تداخل بحيث يؤثر سلبيا على جمالية العرض الدرامي المسرحي فمست الحلجة الى ايجاد منظومة قيادية ( نظام للنظم ) او بتعبير آخر السبرنتيكا , وبما أن التطور التقني الذي يَسُود فنون العرض يحتاج إلى دقة عالية في حساب الزمن, لذا تحدث لدينا مشكلة , وهي التعارض بين تغيرات الزمن ( العرض الدرامي ) , وبين حوسبة نُظُم توزيع الإضاءة في ( العرض الدراماتيكي )


Article
The role of the receiver in the Iraqi theater of contemporary
دور المتلقي في العرض المسرحي العراقي المعاصر

Author: Mohammed Abbas Hantoush محمد عباس حنتوش
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 219-244
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Theater without the recipient loses his presence, so sought providers output playwright from the outset to find a correlation fateful between the theater and its recipients, in order to create a relationship and glue are interested in monitoring the requirements of taste prevailing recipients and the creation process of the structures Technical Theater in harmony with those tastes with a freedom rooted in the same artist theatrical to be released into the crystallization of dealing with those stylistic taste and draw the footsteps of theatrical work.

المسرح دون متلقي يفقد وجوده، لذا سعى مقدمي النتاج المسرحي منذ البداية إلى إيجاد ترابط مصيري بين العرض المسرحي ومتلقيه، بغية إنشاء علاقة وشيجة تهتم في رصد متطلبات الذوق السائد للمتلقين وإنشاء صيرورة البنى الفنية للمسرح بما يتواءم وتلك الأذواق مع وجود حرية متأصلة في ذات الفنان المسرحي في أن تكون المنطلق في بلورة أسلوبية التعاطي مع تلك الذائقة ورسم خطى العمل المسرحي.


Article
Aesthetics theatrical scene in Iraqi theater shows of the woman as a director
جماليات المنظر المسرحي في عروض المخرجة المسرحية العراقية

Author: Ahmed Salman Attia احمد سلمان عطية
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 365-389
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

the women as a world director didn't appears until the twentieth century, though, was that of acting as the director has appeared emergence of the theater for the first time when the Greeks. The woman that was denied them participation not only as a (director) but also represented, for religious considerations, and considered women's work in the theater pursuant immoral act. Until the appearance of studies and research addressed this issue to show the role of the theater the director and her writing and the way they work excretory, and theater groups or co-founded by her.

لم تظهر المخرجة المسرحية العالمية إلا في القرن العشرين ، على الرغم من إن من كان يقوم مقام المخرج قد ظهر بظهور المسرح لأول مرة عند الإغريق . ذلك إن المرأة كان يحرم عليها المشاركة ليس بوصفها مخرجة فحسب إنما ممثلة أيضا ، لاعتبارات دينية ، واعتبار عمل المرأة في المسرح عملا مخلا بالآداب . حتى ظهرت دراسات وأبحاث تناولت هذا الموضوع لإظهار دور المخرجة المسرحية وتدوين سيرتها وطريقة عملها الإخراجي ، والفرق المسرحية التي أسستها أو شاركت بها .


Article
Phenomena dramas In Arab folklore and its impact on children's theater
الظواهر الدرامية في التراث الشعبي العربي وأثرها في مسرح الطفل

Author: A . P. Dr. Shaukat Abdul Karim al-Bayati أ.م.د شوكت عبد الكريم البياتي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2014 Issue: 27 Pages: 131-166
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Children's Theatre is one of the most important educational and entertainment media to the achievements of the strengthening of the positive values ​​that unite with the child. There is no doubt that this theater has held several playwrights and educators because of its key role in socialization, cultural, psychological, and enrich this theater synthesizes and Furnishing and output that and enriching performances drama and diversify its articles artistic aesthetic values ​​and recreation to be use of a range of means of communication phenomena drama and shapes representative what before the theater or the so-called innate theatrical forms.

يعد مسرح الطفل أحد أهم الوسائط التربوية والترفيهية لما يحققه من تدعيم للقيم الإيجابية التي يتوحد معها الطفل.ومما لا شك فيه أن هذا المسرح شغل العديد من المسرحيين والتربويين لما له من دور أساسي في التنشئة الاجتماعية والثقافية والنفسية، ولأثراء هذا المسرح تأليفاً وتأثيثاً وإخراجاً وإغناء عروضه الدرامية وتنويع مواده الفنية بالقيم الجمالية والترفيه لابد من الاستعانه بمجموعة من وسائل الاتصال بالظواهر الدرامية والأشكال التمثيلية ما قبل المسرح أو ما تسمى بالأشكال المسرحية الفطرية.


Article
توظيف الخيانة في مسرحيات شكسبير التاريخية

Author: فارس شرهان شعلان
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2014 Volume: 22 Issue: 6 Pages: 1416-1445
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The search includes four chapters, which included the first chapter framework of systematic, which includes the research problem, Is the subject of treason, a dominant element in the structure of drama in Shakespeare's historical, and the importance of research to shed light on an important aspect of the works of Shakespeare dealt with historical figures labeled a traitor, while the aim of the research represents for identifying how to employ the idea of treason in the dramatic structure of the plays of Shakespeare and concluded chapter defines terminology. The second chapter, the theoretical framework included three sections Me First research study historic betrayal The second topic Me treason study from the standpoint of psychological, social, political and religious, as Me Section III study of betrayal in the age of Shakespeare. The third chapter, has included measures Find It, the research community and consists of ten plays, historical, and research sample that has been analyzed and the research methodology style content analysis of all the details of the methodology, Chapter IV has included the results of research and discussed according to the search tool, has also been installed conclusions reached by the researcher and recommendations, proposals and proven sources and references

يضم البحث اربعة فصول, تضمن الفصل الاول الاطار المنهجي والذي يضم مشكلة البحث, هل يعد موضوع الخيانة عنصرا مهيمنا في البنية الدرامية في مسرحيات شكسبير التأريخية, واهمية البحث في تسليط الضوء على جانب مهم من اعمال شكسبير تناولت شخصيات تأريخية موسومة بالخيانة, اما هدف البحث فتمثل بالتعرف عن كيفية توظيف فكرة الخيانة في البناء الدرامي لمسرحيات شكسبير واختتم الفصل بتعريف المصطلحات. أما الفصل الثاني,الاطار النظري تضمن ثلاثة مباحث المبحث الاول عني بدراسة الخيانة تأريخياً أما المبحث الثاني عني بدراسة الخيانة من وجهة نظر نفسية واجتماعية وسياسية ودينية, كما عني المبحث الثالث بدراسة الخيانة في عصر شكسبير .أما الفصل الثالث, فقد تضمن اجراءات البحث وهي, مجتمع البحث ويتألف من عشر مسرحيات تأريخية, وعينة البحث التي تم تحليلها ومنهج البحث اسلوب تحليل المحتوى بكافة تفاصيله المنهجية, أما الفصل الرابع فقد تضمن نتائج البحث ومناقشتها على وفق اداة البحث, كما تم تثبيت الاستنتاجات التي توصل اليها الباحث والتوصيات والمقترحات وثبت المصادر والمراجع .

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (8)


Year
From To Submit

2014 (8)