research centers


Search results: Found 21

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Article
الإسلاميون في الفكر الإسرائيلي

Author: م.د. انور سعيد الحيدري
Journal: political issues قضايا سياسية ISSN: 20709250 Year: 2014 Issue: 37-38 Pages: 387-410
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

This search deals with a viewpoint of Israeli Thought to (The Islamists) in the Arab World. It s divided to two basic chapters: The first chapter deals with a viewpoint of Israeli Thought to the Islamists in period of Arabic dictatorships: through three pivots, it is: The Islamists and Arabic Nationality, The Islamists and democracy, and The Islamists and peace. While the second chapter deals with a viewpoint of Israeli Thought to the Islamists and Arab Change Revolutions, or what are called "The Arab Spring". The conclusion is The Israeli Thought looks to "Arab Spring" as a "Islamic Winter" threats the future of The Israeli Entity, it s destiny, and It exists, or It s national security at least. The Israeli Thought looks to the Islamic fundamentalism as an Ideology likes to the Arab National Ideology in the twentieth century. Both Ideologies are doing as an enemy to the Israeli Entity, The Este, the democracy, and the peace.

يتناول البحث رؤية للفكر الإسرائيلي لـ(الإسلاميين) في العالم العربي. وقد قسم إلى مبحثين أساسيين: تناول أولهما رؤية الفكر الإسرائيلي للإسلاميين في عهد الدكتاتوريات العربية، وعبر ثلاثة محاور هي: الإسلاميون والقومية العربية، والإسلاميون والديمقراطية، والإسلاميون والسلام. بينما تناول المبحث الثاني رؤية الفكر الإسرائيلي للإسلاميين وثورات التغيير العربية التي أطلق عليها تسمية "الربيع العربي". والخلاصة هي أن الفكر الإسرائيلي رأى في "الربيع العربي""شتاءً إسلامياً" يهدد مستقبل الكيان الإسرائيلي ومصيره ووجوده، أو أمنه القومي على الأقل. فالفكر الإسرائيلي رأى في الأصولية الإسلامية أيديولوجية شبيهة بالإيديولوجية القومية العربية في القرن العشرين. وكلا الإيديولوجيتين تعاديان الكيان الإسرائيلي، والغرب، والديمقراطية، والسلام.


Article
Techniques of Hijaj in Imam Ali bin Al-Hussein (A.S) Speeches
وسائل الحجاج في خطب الإمام علي بن الحسين (عليهما السلام)

Author: هادي سعدون هنون العارضي
Journal: kufa studies center journal مجلة مركز دراسات الكوفة ISSN: 19937016 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 33 Pages: 81-110
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The subject of Hijaj in literary studies look old new, but is gaining its newness from the methods of critical and modern philosophical. Here, the research introduces preface,In the preface, Hijaj studied in the language and terminology, while the first section specialized with the means of intellectual Hijaj in Orations of Imam Ali ban Al-Hussein (peace be upon them) and represented by:1.Guide.2. Argument.3. Proof.The second section specialize is studying emotional means, and the third section talking about the Graphic means, and was represented by:1 )Branching style.2 ) Hyperlinks style .3 ) metonymy style .The research concluded with results and depend on a variety of sources.Because the relation between rhetoric and hijaj is coherent, the latter is deep-rooted in language and is a very important linguistic device. On the other hand, the ability of the speaker who uses rhetoric to employ these inputs in serving the situation for the relation between the two is mutual to achieve the goal or the desired purpose to influence the addresses and convince them. The speaker has to take rhetoric basis into consideration to achieve the ultimate goal to influence others and prove the viewpoint on the basis of the following:1-Clarity and simplicity in creating the utterances.2-Precision and proficiency in creating utterances within the structural system.3-Imaging structure and its effect to attract minds and hearts of the audience. According to rhetoric items mentioned above, the researcher studies deeply the rhetoric techniques in Imam Ali bin Al-Hussein speeches by analyzing some artistic texts. All the sources and references of this paper are listed preceded by a conclusion of the findings of the research.

موضوعة الحجاج في الدراسات الأدبية تبدو قديمة جديدة , لكنها تكتسب جدتها من المناهج النقدية والفلسفية الحديثة والبحث هنا يقدم تمهيدا , درست فيه الحجاج في اللغة والاصطلاح , وخصص المبحث الأول لوسائل الحجاج الفكرية في خطب الإمام علي بن الحسين (عليهما السلام) وتمثلت في : 1.الدليل .2.الحجة .3.البرهان .أما المبحث الثاني فقد خصص لدراسة الوسائل العاطفية , وكانت متمثلة في : 1)التحريك.2)التفاعل.3)الإستجابة.العلاقة لصيقة بين ( البيان) و ( الحجاج ) كون الأخير يتواشج في جذره بما تتطلبه وتستدعيه أساليب اللغة من جهة ، وكذلك قدرة المتعاطي للبيان في توظيف تلك المعطيات اللغوية لخدمة الموقف ، كون العلاقة متبادلة بين الإثنين ؛ لحصد ثمار النجاح وتحقيق الهدف أو الغاية المنشودة القائمة على التأثير في المخاطبين وإقناعهم ، فعلى المنشىء مراعاة الأسس البيانية لتحقي غاياته المنشودة في التأثير وإثبات الحجة جاء المبحث الثالث بالوسائل البيانية لدراسة الأسس التي تعمق بدراستها البحث والمتمثلة في الأمور الآتية:1-الوضوح والسهولة في نطق الألفاظ. 2-الدقة والإجادة في تأليف الألفاظ ضمن المنظومة التركيبية.3-البناء الصوري وأثره في إستقطاب عقول ونفوس السامعين. وعلى وفق تلك الفقرات البلاغية تعمق الباحث في دراسة التقنيات البيانية في خطب الإمام علي بن الحسين (عليه السلام) وتثبيت مصاديق تلك النقاط بنماذج من النصوص الفنية، بعد ذلك جاءت مصادر ومراجع البحث، سبقتها خاتمة بنتائج البحث


Article
جَمَالِيَّاتُ التَّحِيَّةِ فِي القُرْآنِ الكَرِيمِ في ضوءِ جُهُودِ المُفَسِّرين

Author: وائل عبد الأمير خليل الحربي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20(المجلد الاول) Pages: 109-128
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

يرمي هذا البحث إلى دراسة التحية الإسلامية كما وردت في النص القرآني متمثلة في عبارة:( السلام عليكم ) وتشكلاتها ومظاهرها المختلفة الأخرى، دراسة لغوية تفيد من جهود المفسرين في رسم صورة متكاملة عن الألفاظ المعبر بها عن التحية والمستعملة لهذه الغاية، وما أدته من معان في ضوء ما قدمه المفسرون من قراءات لها في أثناء تفسير النص القرآني بالاستعانة بالسياقات التي وردت التحية فيها؛ اللفظية منها أو غير اللفظية، تمهيدا للوصول إلى غاية أخرى يسعى البحث إلى تحقيقها، وهي الوقوف على كل مَعْلم جمالي وأسلوبي يتعلق بالتحية في القرآن، لتكون لدينا دراسة تكشف عن معاني السلام وجمالياته- بصفته تحية الإسلام- في القرآن الكريم


Article
Political Positions of Imam Izzud-Din ibn Abdus-Salam ( Almighty God's mercy) (577-660 AH = 1181-1262 AD)))
المواقف السياسية للإمام العز بن عبد السلام - رحمه الله تعالى- (577 - 660هـ = 1181- 1262م)

Author: عابد براك محمود الأنصاري
Journal: Journal of Surra Man Raa مجلة سر من رأى ISSN: 18136798 Year: 2014 Volume: 10 Issue: 37 Pages: 1-26
Publisher: university of samarra جامعة سامراء

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Our nation, being a nation of science and intellect, knowledge and civilization, has given birth to a number of scientists in all fields of etymology and the Islamic scholars such as Sheikh Izzud-Din bin Abdus-Salam who had a great scientific status. This study deals with the biography of the Imam and his political positions as well as his scientific prestige in the nations. Hence the importance of this issue, which by his peers and have to heal the rift , reunion , and the collection of the Diaspora, and the reunification of the nation again . Were used in this study, the methodology of scientific research based on historical analysis and reasoning and conclusion, and I tried as much as possible to cite the text literally to the opinions of scholars of Islam media, in addition to Citation sense. The study involved two sections: The first section is about the translation of his biography and includes : first his age , Second: his personal life , III and his death , IV : scientists praise on him, V. asceticism and piety VI : his patience . The second section is on the political attitudes of Imam Izz ibn Abdul Salam - Almighty God's mercy. It is divided into : First, his political positions with Malik al-Ashraf , Second: his political positions with the king As-Salih Who agreed with the Crusaders , Third: his political positions with Fakhruddin , Fourth, his political positions with King Ayoub, V. his political positions in the battle of Mansoura , VI : his political positions with Qtz in taxation , Seventh, his political positions in the sale of the Kings Mamluks

إن أمتنا هي أمة العلم والفكر والمعرفة والحضارة, وقد ظهر منها علماء خلدهم التاريخ في كل المجالات, ومنهم الإمام الشيخ عز الدين بن عبد السلام -رحمه الله تعالى-, الذي كانت له منزلة علمية عظيمة, وفي هذه الدراسة سأتناول سيرة هذا الإمام ومواقفه السياسية ومكانته العلمية.ومن هنا تنبع أهمية هذا الموضوع، الذي به وبنظائره يكون رأب الصدع، ولم الشمل، وجمع الشتات، وإعادة توحيد الأمة من جديد. واستخدمت في هذه الدراسة منهجية البحث العلمي التاريخي القائم على التحليل والتعليل والاستنتاج, وحاولت قدر الإمكان الاستشهاد بالنص حرفياً لآراء علماء الإسلام الإعلام, إضافة إلى الاقتباس بالمعنى.


Article
The Aspects of Imam Mousa al-Kadhim’s Pilgrimage and Omras to Mecca
أخبار حج الإمام موسى الكاظم (عليه السلام) وعمراته

Author: Prof. Dr. Wijdan Fareeq Enad أ.د.وجدان فريق عناد
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2014 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 109-128
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

(Abstract Research)The imams are the keepers of religion and the law to be that they are in the pilgrimage season is necessary to be Hidayat Nur of the pilgrims, and the Imam Moussa al-Kadhim was one of them. And his relationship to begin the pilgrimage since he was born, he was born in Aloboa after completing his father Imam Jafar Sadeq pilgrimage. After that sources said many historical stories about the pilgrimage of Imam reflected the extent of his knowledge and wisdom, and most of those stories were about the news with the Abbasid rulers, was a contemporary of Imam Kadhim and the Righteous: Mansour, and al-Mahdi, and the Pacific, and the rational. The meeting took place between some of the caliphs and those between the Imam Musa al-Kadhim in Mecca or Medina in the years that their pilgrimages. And some stories where the disorder in terms of time, and some of them are free from reference to the incident place and time, and try to search through the use of scientific historical method to address that. Obarhj was Imam Musa al-Kadhim had a whale of different scientific information, especially debates that had come out of the Imam and Homtfouk argument and meth.

(خلاصة البحث) المصادر التاريخية فيها الكثير من الأخبار التي لا تزال المعين الذي لا ينضب، لما فيها من الأحداث والعبر والتجارب الإنسانية، التي تعد دروساً يمكن الإفادة منها في حياتنا الحاضرة والمستقبلية . كما ذكرت تلك المصادر أسماء بعض الشخصيات التي غدت مناراً يهتدى به، ويضرب في الكيفية التي دخلت من خلالها بوابة التاريخ، ولم يتمكن قانون الزمن أن يمنعها من الخلود. وممن كانت لهم هذه الكرامة الأنبياء والأئمة (عليهم السلام) والصالحين . والإمام موسى الكاظم (عليه السلام) أحد تلك الأسماء التي طرز التاريخ اسمه بحروف من ذهب لما في سيرته (عليه السلام) من توهج لكل من يطلب أن يخلده التاريخ .فأخباره مع الحكام العباسيين الذين عاصرهم الإمام الكاظم (عليه السلام) (المنصور، والمهدي ، والهادي ، والرشيد ) فيها الكثير من العبر التي بينت قوة الإمام (عليه السلام) وحكمته وذكائه في الدفاع عن عقيدة آل البيت . وعلى الرغم من ظلم الحكام العباسين له ومضايقته، إلا إن ذلك لم يمنعه من أن يؤدي دوره بان يكون الحامي لرسالة جده الرسول محمد ( صلى الله علية واله وسلم )، مع علمه أن ذلك سيؤدي به إلى الصدام مع أولئك الحكام، الذين لم يترددوا في سجن الإمام (عليه السلام) الأمر الذي انتهى به أن يموت في سجنهم .


Article
Educational thought in the arguments of Imam Jafar Sadiq (peace be upon him)
الفكر التربوي في طروحات الامام جعفر الصادق (عليه السلام)

Author: A. M. D. Khadr al-Khafaji, Jassim Redha أ.م.د.خضر عبدالرضا جاسم الخفاجي
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 25-56
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Educational thought in the arguments of Imam Jafar Sadiq (peace be upon him)A. M. D. Khadr al-Khafaji, Jassim RedhaBaghdad University / College of Education for Girls - Department of History(Abstract Research)Find spins educational thought in the arguments of Imam Jafar Sadiq ( peace be upon him ), which is a valid approach to every age and generation , a fact the Lord's suitable for all ages, and a natural extension of the message the sky . Here was a project of Imam Sadiq ( peace be upon him ) for the breeding of individuals and the Islamic nation in general, so it was launched search to explain features of this educational thought when Imam Jafar Sadiq ( peace be upon him ) .Concluded of through my studies for this research: the thought of Imam Sadiq ( peace be upon him ) Educational capable of building rights to build an integrated , were arguments and rules since the beginning of married life by choosing a life partner religious good , and the stage of pregnancy and through all stages of childhood . And took into account the forward role genetics and the role of the ocean in the educational building educational humans . Warned against Imam Sadiq (as of pairing Mounhrven to fortify the family and children of deviation behavioral educational moral . Was invited Imam ( peace be upon him ) community to the upbringing of the child with love and affection to him and fulfilling.

(خلاصة البحث)يدور البحث عن الفكر التربوي في طروحات الامام جعفر الصادق(ع) والذي يعد منهجاً صالحاً لكل عصر وجيل وهي الحقيقة الربّانية الصالحة لجميع العصور،والامتداد الطبيعي لرسالة السماء. من هنا كان مشروع الإمام الصادق(ع) لتربية الأفراد والامة الاسلامية عامة ،فانطلق البحث ليوضح معالم هذا الفكر التربوي عند الامام جعفر الصادق (ع).ان فكر الامام الصادق(ع) التربوي قادر على بناء الانسان بناءً متكاملاً ، فكانت طروحاته وقواعده منذ بداية الحياة الزوجية باختيار شريك الحياة المتديّن الصالح ، ومروراً بمرحلة الحمل والطفولة بجميع مراحلها . وراعى الامام دور الوراثة ودور المحيط التربوي في البناء التربوي للاِنسان .فحذّر الامام الصادق (عليه من الاقتران بالمنحرفين لتحصين العائلة والاطفال من الانحراف السلوكي التربوي الاخلاقي. ودعا الامام (ع) المجتمع الى تربية الطفل بالحب والتودد له والوفاء ، كما تبنى الامام بطروحاته التربوية تقسيما( ثلاثيا ) في تربية الطفل.وعد الامام الصادق (ع) النقد البنّاء والدعوة التربوية الاصلاحية سبباً لسدّ الفراغ والضعف الذي يصيب الأفراد عادةً، وراعى دور التقييم الذاتي والتقييم الاجتماعي في التربية ،فطرح (ع) هذا التطبيق التربوي بقوله : أحبّ اخواني إليّ من أهدى إليّ عيوبي.


Article
الابعاد الفيلولوجية في عدالة الامام علي (عليه السلام) المالية مع الصحابة "طلحة والزبير أنموذجا"

Author: احمد حسن
Journal: hawlyat al_montada حولية المنتدى ISSN: 19980841 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 18 Pages: 233-259
Publisher: nati for forum onal and ideology researches culture المنتدى الوطني لابحاث الفكر والثقافة


Article
Imam Hussein's Supplication On the day of Arafah A Linguistic study
دعاء الامام الحسين علية السلام في عرفة دراسة لغوية

Authors: Riyadh T. K. AL- Ameedi رياض طارق العميدي --- Manar Kareem Mahdi منار كريم مهدي
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2014 Volume: 3 Issue: 4 Pages: 19-56
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

Supplication is a requestive act issued from an inferior to a superiorin which a human being entreats Allah for mercy, forgiveness,pardon of guilt, help, and support.This paper is an attempt to analyze Imam Hussein’s Peace beupon him Arafah supplication linguistically. Consequently, it aimsto find out the syntactic, semantic, and pragmatic characteristics ofthis supplication. It is hypothesized that.1. the vocative and the imperative are extensively used in ImamHussein’s Peace be upon him supplication;2. Implicit supplication is more commonly used than explicit oneby Imam Hussein Peace be upon him.After analyzing some texts taken from Imam Hussein’s Peace beupon him Arafah supplication, it has been concluded that the abovehypotheses are verified.

الدعاء هو فعل طلبي يصدر من الأدنى إلى الأعلى يتضرع فيهِ الإنسان إلى اللهعزه وجل طلباً للرحمة، العفو، غفران الذنوب، المساعدة و المساندة.في يوم عرفة تحليلاً يعد هذا البحث محاولة لِتحليل دعاء الإمام الحسين علية السلاملغوياً. و لذا يهدف البحث إلى إيجاد الخصائص النحوية والدلالية والتداولية لِهذاالدعاء. يتبنى البحث الفرضيات الآتية:. 1 .1 إن النداء و الأمر اسلوبان يستعملان على نحوٍ كبير في دعاء الإمام الحسين علية السلاممن الدعاء 2 .2 إن الدعاء الضمني هو الأكثر استعمالاً في دعاء الإمام الحسين علية السلامالظاهر.في يوم عرفة، بعد تحليل بعض النصوص المختارة من دعاء الإمام الحسين علية السلامأثبتت صحة الفرضيات المذكورة آنفاً.


Article
Steadiness on the faith when the House "peace be upon them," Imam Muhammad al-Baqir "peace be upon him" a model
الثبات على العقيدة عند ال البيت " عليهم السلام" الامام محمد الباقر " عليه السلام " أنموذجاً

Author: Saleh Hassan Abd El-Shmary صالح حسن عبد الشمري
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2014 Issue: 20 Pages: 311-341
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Al_ AlBait had marched to the prophet in consolidation of Islam and maintained in all aspects of life. The Imam Baqir had represented this doctrine in words and action , fully confirmed The prophet (PBUH) Mohammed (PBUH) speech to Jaber. Bin Abdullah " ya Jaber you about to witness a birth of one of al _ Hussain's sons, his name like maine , he will take the science alf like . if you saw him confessed himmy peace. Tmam Al Baqir had distiguish in his high etnical and moral qualities. He was illuminated for sciences and scientists. Many scientists described him with features qualified his worship .He had many opinions and notions in: jurisprudence , Hadith, Al_Qur'an exegesis and other sciences .At his time He was a reference to solve many problems that faced Muslims , which others had disabled to solve. The search included his name ,kin, generation. and other scientists sayings about him. Also ,it included denominations about Al Baqir era and his relation with policy and caliphate . Finally, the epilog which contained The study's results .

سار ال البيت (عليهم السلام) على منهج النبي محمد (صلى الله عليه وسلم ) في تثبيت أركان العقيدة الأسلامية والحفاظ عليهما في كافة جوانب الحياة , وجسد الامام محمد الباقر (علية السلام ) هذه العقيدة قولاً وفعلاً مصداقاً لقول الرسول محمد (صلى الله علية وسلم )عندما خاطب جابر الأنصاري " ياجابر يوشك أن تلحق بولد من ولد الحسين إسمه كأسمي يبقر العلم بقر, فأذا رأيته فأقره مني السلام " تميز الأمام الباقر (علية السلام ) بصفات خلقية رفيعه فكان مناراً للعلم والعلماء وصفه الكثير من العلماء بصفات تليق بمقامه ومكانته وله أراء وأفكار كثيرة في الفقه والحديث والتفسير والعلوم الأخرى وكان مرجعاً لأهل زمانه في حل كثير من المعضلات التي تواجه المسلمين وعجز الأخرين عن حلها , فقد أزدهرت مدرسة آل البيت في عهدهُ ، لأنه قام برعايتها خير قيام ، حتى باتَتْ معروفة على صعيد العالم الإسلامي ، مما جعل العلماء يلتفُّون حوله ، من كل حدب وصوب ، وينهلون من علومه ، ومعارفه ، وحكمه ، وتفسيراته . وتم في ثنايا الحث استعراض :أسمه ونسبه ,كنيته وألقابه , نشأته , أسرته , أقوال العلماء فيه , وفاته , كما شمل المبحث الثاني: عصر الامام الباقر , علاقته بالخلفاء الأمويين , مؤهلات الامام الباقر الأسرية والعلمية والفقهية والشخصية دورة في تثبيت العقيدة وجهودة العلمية , فيما يصف المبحث الثالث فقه الأمام محمد الباقر (عليه السلام ) , رواية الحديث .


Article
Imam Hassan bin Ali caliphate Study in a historical method.
خلافة الامام الحسن بن علي (عليهما السلام) دراسة في المنهج التاريخي

Author: . Nazar Ali Hussein AL-HaMada نزار علي حسين الحمادة
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2014 Issue: 17 كانون الاول Pages: 251-264
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

All of the searchers , historians and who worked in history aspect or in the sciences which has are lationship with history all of them , agreed a bout distributing the Islamic history into several ages on a basis of who was the caliph after the prophet Mohmmed . In the other hand these searchers and historians are un agreed about the belonging of caliphate of Imam Hassan Bin Ali for which age it would be belonging of that ages. That is underlying on my trying to find out the reasons of that un agreement and explain it with a logical explaintion that corsseponding with the basis of the Historical research method .

اجمع الباحثون والمؤرخون وجميع من عمل في مجال التاريخ او العلوم المرتبطة به على تقسيم التاريخ الاسلامي الى عصور عدة على اساس من تولى الخلافة بعد النبي محمد (صلى الله عليه واله وسلم ) ولكنهم اختلفوا في نسبة خلافة الامام الحسن بن علي (عليه السلام) الى عصر محدد من تلك العصور وهذا ما دفعني لمحاولة تقصي اسباب هذا الاختلاف و تفسيره تفسيراً موضوعياً ينسجم مع اسس منهج البحث التاريخي

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (21)


Language

Arabic (12)

Arabic and English (5)

English (3)


Year
From To Submit

2014 (21)