research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Studying the Effects of Industrial Waste Water on Chemical and Physical Properties of Sandy Soil

Authors: Mahdi O. Karkush --- Dhergham Abdul Jalel Resol
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 2 Pages: 434-440
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The present work highlights on the impact of liquid industrial waste on the chemical and physical properties of sandy soil obtained from Al-Najaf governorate which is located to the south west of Iraq. The soil sample is classified as sandy soil according to unified soil classification system (USCS). The contaminant is liquid industrial waste obtained from Al-Musayyib thermal power plant which is disposed as side product. The soil samples are synthetically contaminated with four percentages 10, 20, 40 and 100 % by the weight of distilled water used in soaking process which is continued for 30 days. The results proved that the contaminant solution has considerably effects on some properties of soil and a slight effects on the others. Increasing the percentages of contaminant, led to a slight increase in both the liquid limit and particle size and significant increase in the optimum moisture content, while there was slight decrease in the specific gravity and maximum dry density. Also, there was considerable changes in the chemical composition of soil samples.

هذا العمل يسلط الضوء على دراسة تأثير النفايات الصناعية السائلة على الخواص الكيميائية والفيزيائية لتربة رملية. أخذت عينات التربة من محافظة النجف والتي تقع في الجنوب الغربي من العراق. وتصنف التربة على انها رملية وفقا لنظام تصنيف التربة الموحد ((USCS. أما الملوث هو من النفايات الصناعية السائلة والتي تم الحصول عليها من محطة الطاقة الحرارية في المسيب والتي تطرح كناتج عرضي. وتم تلويث عينات التربة صناعيا بأربع نسب 10 و 20 و 40 و 100 ٪ من وزن الماء المقطر المستخدم في عملية الغمر الذي استمر لمدة 30 يوما. وفقا للنتائج التي تم الحصول عليها، فأن الملوث الصناعي له تأثير كبير على بعض خصائص التربة وتأثيرات طفيفة على خصائص أخرى. أن زيادة نسب الملوث في التربة, أدى إلى زيادة طفيفة في كل من حد السيوله و حجم الحبيبات و زيادة كبيرة في محتوى الرطوبة الأمثل، في حين كان هناك انخفاض طفيف في الوزن النوعي والوحدة الوزنية العظمى الجافة. كذلك كان هناك تغييرات كبيرة في التركيب الكيميائي لعينات التربة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)