research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
A Visual Interface Design for Evaluating the Quality of Google Map Data for some Engineering Applications
لبعض التطبيقات الهندسيةGoogle mapتصميم برنامج لتقييم جودة بيانات

Authors: Mouayed Y. Ahmed مؤيد ياسين احمد --- Maythm al-Bakri Maythm al-Bakri --- Luma Layth Abedulridha لمى ليث عبد الرضا
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 1 Pages: 83-99
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Today, there are large amounts of geospatial data available on the web such as Google Map (GM), OpenStreetMap (OSM), Flickr service, Wikimapia and others. All of these services called open source geospatial data. Geospatial data from different sources often has variable accuracy due to different data collection methods; therefore data accuracy may not meet the user requirement in varying organization. This paper aims to develop a tool to assess the quality of GM data by comparing it with formal data such as spatial data from Mayoralty of Baghdad (MB). This tool developed by Visual Basic language, and validated on two different study areas in Baghdad / Iraq (Al-Karada and Al- Kadhumiyah). The positional accuracy was assessed by adopting National Standard for Spatial Data Accuracy (NSSDA). The evaluation procedure also involved one and two-sample t-test to analyze and compare the accuracy of two study areas. The findings found that the NSSDA accuracy of case study one was 15.48 m, while it was 8.71 m for case study two. This indicated that the accuracy of the GM data is different from site to site. The results also showed that the difference on mean was 6.16 m, which indicated that there is a difference in GM accuracy in different areas. It was concluded that the GM data is inappropriate for engineering applications that require high accuracy, but may be appropriate for applications that need low accuracy such as the primarily surveying of engineering design projects, tourism and reconnaissance….etc.

ظهرت في الأونة الاخيرة كميات كبيرة من البيانات الجغرافية المكانية المتاحة على شبكة الإنترنيت مثل خدمة Google Map ,OpenStreetMap ,Yahoo imagery.... وغيرها. في اغلب الأحيان تطلق تسمية (Open Source Data) على هذه الخدمات. تكون البيانات الجغرافية المنتجة من مصادر مختلفة عادةً بمستويات دقة متباينة بسبب اختلاف طرق جمع البيانات، وهذا بدوره قد لا يلبي متطلبات المستخدمين للتطبيقات المختلفة.يهدف هذا البحث إلى تصميم وانتاج برنامج لتقييم دقة مواقع البيانات المنتجة من (Google Map (GM)) لأغراض التطبيقات الهندسية ، هذا البرنامج تم تطويره باستخدام لغة البرمجة (Visual Basic) من أجل مقارنة مدى قرب أو بعد البيانات المنتجة من (GM) مع تلك البيانات المنتجة من المصادر الرسمية مثل أمانة بغداد. يحتوي هذا البرنامج على ثلاثة مراحل رئيسة: إدخال البيانات، التحليل والأستنتاج، اخراج النتائج على شكل تقرير.طُبق هذا البرنامج على منطقتي دراسة في العراق/ بغداد (الكرادة و الكاظمية) من أجل التحقق فيما إذا كانت بيانات GM تمتلك دقة متماثلة في مناطق دراسة مختلفة. لقد صمم البرنامج لتقييم الدقة الموضوعية (positional accuracy) بالاعتماد على معيار (NSSDA) National Standard for Spatial Data Accuracy وبالاعتماد علىthreshold value لقبول أو رفض النتائج. صممت الواجهة الرئيسة للبرنامج بحيث أذا أُريد تقييم positional accuracy لأي مجموعة بيانات من (مصدر رسمي وغير رسمي) فأن البرنامج يطلب إستداعاء البيانات ويسأل عن threshold value وحدود الثقة (confidence interval) و significance of level (p-value) من أجل التحليل الأحصائي. لقد أشارت النتائج أن دقة NSSDA لمنطقة الدراسة الأولى كانتm 15.48، بينما لمنطقة الدراسة الثانية كانت m8.71. هذا يدل على أن دقة خرائط GM متباينة من منطقة إلى أخرى ومن خلال تطبيق الأسلوب الإحصائي two-sample t-test وجد إن الفرق في الدقة لمنطقة الدراسة الثانية عن منطقة الدراسة الأولى يساوي 6.16 m ومن خلال ذلك ، تم الأستنتاج إلى ان دقة خرائط GM غير ملإئمة للتطبيقات الهندسية عالية الدقة ولكن قد يمكن أن تستخدم للتطبيقات ذات المساحات الصغيرة و المقاييس الكبيرة وكذلك تحديد المواقع الأولية لمسارات الطرق والتي عادة ما يتم تحديدها قبل عملية التصميم والتي قد تحتاج دقة موضعية تتراوح مابين m5- 50 . كما يمكن استخدامها أيضا لأغراض السياحة والاستطلاع ....وغيرها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)