research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
سمات التحول في فنون ما بعد الحداثة التعبيرية التجريدية أنموذجا
Transformation attributes in the arts of postmodernism Abstract expressionism as a model

Authors: Ali Shenawa wadi علي شناوة وادي --- Hussein Ali Shenawa حسين علي شناوة
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 1-10
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

As the world's melting pot of indicators and influence in light of the significant changes and Dislodge act in many economic, political, cultural and social have implications in the fields of aesthetic and artistic taste Since the world has become a village under secretions and Fords globalization areas as put there questions problematic in itself Research and Analysis and Investigation require what are Within these reflections on art movements postmodern including abstract expressionism? is implications include the formal aspects or stylistic or technique and are these reflections represent attributes of turning a phenomenon artistic and aesthetic impose themselves in the contemporary world and what is the nature of materials and topics and methods, techniques and experiences of expressive movement abstractions that granted transformation attributes.

بما ان العالم بوتقة للتأشير والتأثير في ضوء التحولات الكبيرة والفعل الازاحي في مجالات عديدة اقتصادية وسياسية وثقافية واجتماعية لها انعكاساتها في الميادين الجمالية و الفنية والذوقية وبما ان العالم امسى قرية في ظل افرازات ومخاضات العولمة اذ تطرح هناك اسئلة اشكالية بحد ذاتها تستوجب البحث والتحليل والتقصي فما هي حدود هذه الانعكاسات على حركات فنون ما بعد الحداثة ومنها التعبيرية التجريدية وهل هي انعكاسات تشمل جوانب شكلية ام تقنية ام اسلوبية وهل تمثل هذه الانعكاسات سمات تحول تشكل ظاهره فنية وجمالية تفرض نفسها في عالمنا المعاصر وما هي طبيعة مواد وموضوعات ومناهج و اساليب وتجارب الحركة التعبيرية التجريدية التي تمنحها سمات التحول.


Article
اتجاهات طلبة الجامعة المستنصرية نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة للعام الدراسي 2014 – 2015(دراسة ميدانية)

Author: د . نبراس طه خماس
Journal: AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية ISSN: 2070898X Year: 2016 Issue: 55 Pages: 328-375
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Is determined by the problem of current research to answer the question"What is the level trends university students about the depletion of natural resources for the environment",and can be summed up the rationale for the importance of research colon,two First scarcity of Arab and Iraqi research on the subject of research as unique to the current search its contents,and did not find a researcher,according to inform them study corresponding to this Find the Iraqi environment level,and secondly the importance of the university in building a society that requires the face of this disorder and the search for causes and work to be remedied,and aims to present research to identify the trends of university students about the depletion of natural resources,the environment,and is determined by current research on Mustansiriya University to study the morning and evening students,colleges(Arts,Education,Science, management and Economics,law,Engineering),and for the academic year(2014-2015), totaling(24333)students,and the researcher building current search tool The scale trends of university students towards the depletion of natural resources for the environment:it has been built in the light of social learning to Bandura's theory consists of(30)items,and the sample consisted building measure and its application of(300) students from Al-Mustansiriya university students, and was characterized by trends of university students characteristics psychometric of discrimination and the validity and reliability scale,and used researcher statistical bag(SPSS)to analyze data,the researcher reached a conclusion:the undergraduate students have negative attitudes towards the depletion of natural resources,the environment,and based on the results reached researcher to some conclusions and recommendations and proposals.

تتحدد مشكلة البحث الحالي في الإجابة على التساؤل"ما مستوى اتجاهات طلبة الجامعة نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة"،ويمكن أيجاز مسوّغات أهمية البحث بنقطتين هما اولاً ندرة البحوث العربية والعراقية المتعلقة بموضوع البحث إذ ينفرد البحث الحالي بمضمونه،ولم تجد الباحثة بحسب اطلاعها دراسة مناظرة لهذا البحث على مستوى البيئة العراقية،وثانياً أهمية الجامعة في بناء المجتمع الذي يتطلب مواجهة هذا الخلل والبحث عن أسبابه والعمل على تداركه،ويستهدف البحث الحالي التعرف على اتجاهات طلبة الجامعة نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة،ويتحدد البحث الحالي على طلبة الجامعة المستنصرية للدراسة الصباحية والمسائية،للكليات (الاداب،التربية،العلوم،الادارة والاقتصاد، القانون،الهندسة)،وللعام الدراسي(2014–2015)،والبالغ عددهم (24333)طالب وطالبة،وقامت الباحثة ببناء أداة البحث الحالي وتتمثل بـمقياس اتجاهات طلبة الجامعة نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة:اذ تم بناءه في ضوء نظرية التعلم الاجتماعي لبندورا ويتكون من(30)فقرة،وتألفت عينة بناء المقياس وتطبيقه من(300)طالب وطالبة من طلبة الجامعة المستنصرية،واتصف مقياس اتجاهات طلبة الجامعة بالخصائص السيكومترية المتمثلة بالتمييز والصدق والثبات،واستعملت الباحثة الحقيبة الإحصائية(SPSS)لتحليل البيانات،وتوصلت الباحثة إلى نتيجة:ان طلبة المرحلة الجامعية لديهم اتجاهات سلبية نحو استنزاف الموارد الطبيعية للبيئة،وبناءاً على النتائج توصلت الباحثة إلى بعض الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.


Article
Mental image and its applications in Pottery old Iraq
الصورة الذهنية وتطبيقاتها في فخار العراق القديم

Author: Dr.Hussam Sabah Jered حسام صباح جرد
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 91-112
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Formed amental picture ofthe starting point oftheancientIraqiartregardedasthe real beginning ofthe idea ofcrude, which was the basis for theemergenceofmany works ofpottery, implicationsofexpressingideas and beliefsMathmlhofalldescriptionsandsymbolshave become asignificantpartoftheancientcivilization of Iraq.The discussion dealt withthe mental imageand its applicationsinthepotteryof ancient Iraqand its relationshipMoundzartisticpotter, as research has includedfour seasons, Mefirst, including the methodological frameworkfor research andcontainedaresearchproblemthat has beenthehighlightofthe indicators thatcontributed to theformationofa mental imageinthe old Iraq, as well as the importance of researchandtheneed for it, and theaim of the researchrepresented by(knownmechanismsoffunctioningofmentalimagesinthepotteryof ancient Iraq), while the limitedboundariesofresearchon the study ofpotteryfrom the beginning ofthe old Babylonian eraanduntil the end(2004-1500 BC). M., researcher hasidentifiedsometermsanddefined. The second chapterhasincludedtheoreticalframeworkwhichcontainedtwo topics, takingfirsttopic:the concept ofmentalimagephilosophicallyandpsychologically, while Mesecondsectionb: the mental imagein the mind ofthe old Iraq, down to the indicatorsresulting from thetheoretical framework, and endedthe second quarterwith previous studieswhereresearcherdid not finda previous studysimilar to thisstudy.Singledinthe third quarterresearcherprocedures, which includedthe research community, which has beenconfinedtob(72)model, andconfinedinthe research sample(5)samplesandtheresearcheranalyzedaccordingtodescriptive analytical method. MeChapterIVof the most importantfindings and conclusions, suggestions and recommendations.Theresearcherfounda number ofresults, including:1.Workedinthemental image ofthe old Iraqiarton the axis ofshorthandandModulationandabstraction.2.Mental imageIworkedin the art ofancientIraqtothe concept andmeaningthroughsubmissionofconceptsand meanings.3.Theresearcherpresenteda set of conclusionsonthebuiltaccordingtothefindingsofthe results, which include:4.ThementalityofpotteryinancientIraqhad the advantage ofanopenmindworkingthroughthe concepts ofreductionandmodificationonthecreativityofthe forms andsymbolsofthe implications ofintellectualandaesthetic. 5.Meaningforman important goalofthepotteryinthe old IraqicommunicateideasandbeliefsandsubmittingformsinnaturetoAtkhalosenseofideologicalandmythicaladditiontotheaestheticsense. Thesearchendedwith a listof sources

شكلت الصورة الذهنية نقطة انطلاق للفن العراقي القديم إذ اعتبرت البداية الحقيقية للفكرة الخام التي كانت الأساس في ظهور العديد من الأعمال الفخارية, ذات المضامين المعبرة عن الأفكار والمعتقدات بكل ماتحمله من توصيفات ورموز باتت تشكل جزءً مهماً من حضارة العراق القديم.وقد تناول البحث الصورة الذهنية وتطبيقاتها في فخار العراق القديم وعلاقتها بالمنجز الفني الفخاري, إذ تضمن البحث أربعة فصول, عني الأول منها بالإطار المنهجي للبحث واحتوى على مشكلة البحث التي تم فيها تسليط الضوء على المؤشرات التي أسهمت في تشكيل الصورة الذهنية في العراق القديم, فضلاً عن أهمية البحث والحاجة إليه, وهدف البحث المتمثل بـ(تعرف آليات اشتغال الصور الذهنية في فخار العراق القديم), فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة الفخاريات من بداية العصر البابلي القديم وحتى نهاية (2004-1500)ق.م, وقد قام الباحث بتحديد بعض المصطلحات وتعريفها.أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على مبحثان, تناول المبحث الأول: مفهوم الصورة الذهنية فلسفياً وسايكولوجياً, فيما عني المبحث الثاني بـ: الصورة الذهنية في فكر العراق القديم, وصولاً إلى المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري, وانتهى الفصل الثاني بالدراسات السابقة حيث لم يجد الباحث دراسة سابقة مشابهة لهذه الدراسة.فيما اختص الفصل الثالث بإجراءات الباحث, وقد تضمنت مجتمع البحث الذي تم حصره بـ(72) أنموذج, وحصرت عينة البحث في (5) عينات وقام الباحث بتحليلها وفق المنهج الوصفي التحليلي.عني الفصل الرابع بأهم النتائج والاستنتاجات والمقترحات والتوصيات.وقد توصل الباحث إلى جملة من النتائج ومنها:2.اشتغلت الصورة الذهنية في الفن العراقي القديم على محور الاختزال والتحوير والتجريد. 3.اشتغلت الصورة الذهنية في فن العراق القديم على المفهوم والمعنى من خلال تقديمها للمفاهيم والمعاني. وقد قدم الباحث مجموعة من الاستنتاجات بُنيت على وفق ما توصل إليه من النتائج والتي منها:1.إن ذهنية الفخار في العراق القديم تمتاز بأنها ذهنية متفتحة تعمل من خلال مفاهيم الاختزال والتحوير على إبداع أشكال ورموز ذات دلالات فكرية وجمالية.2.شكّل المعنى هدفاً مهماً للفخار العراقي القديم في توصيل الأفكار والمعتقدات السائدة وتقديمها بأشكال ذات طابع لاتخلو من حس عقائدي وأسطوري بالإضافة للحس الجمالي.وانتهى البحث بقائمة المصادر.


Article
Aesthetics formats Constructivism in Iraq's nature drawing
جماليات الأنساق البنائية في رسوم الطبيعة العراقية

Author: Anwar Ali Alwan أنوار علي علوان
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 113-132
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This means research study ( Aesthetics formats Constructivism in charge of nature Iraqi contemporary ), which is located in four chapters , devoted the first chapter to a statement of the research problem and its importance and the need for , and purpose , and its limits , and to identify the most important terms contained therein have been identified research problem by answering the following question:- How to set up the data formats for aesthetic reconstructive fee contemporary landscape in Iraq? And demonstrated the importance of research in that it represents the process of investigation aesthetic of privacy charge nature of Iraqi contemporary , as flows into public libraries and specialized institutions and associations artistic effort scientific modest addition to an area of the formation of the Iraqi contemporary , The researcher found that there is an essential need for this study , is the fact that the researcher sought to fathom this space Alachtgalah , Fetra fees nature in drawing contemporary Iraqi , requires a substantial studies around.And research goal was to identify the aesthetics of structural patterns in nature Iraqi fees contemporary limits of the search has been limited to the study of aesthetics formats structural nature of the fees for the duration of the Iraqi (1954 - 2000) in Iraq . The second chapter , it has included the theoretical framework , which contained two sections , Me first topic to study ( the aesthetics of pattern between the concept and significance ) , which included two axes : first, ( the concept of beauty in philosophical thought ) , and second ( pattern between the concept and significance ) , while Section Me was the second study ( in the graphic nature of contemporary Iraqi ) through two axes , the first ( structural patterns in charge of European impressionism ) , and second ( in the nature of contemporary Iraqi drawing ) . The third chapter singled out procedures for search , which included the research community 's (50) for the painting , and selection of the research sample the (6 ) models , and research methodology , and analysis of the sample, where the researcher relied on indicators that ended the theoretical framework to analyze the sample . While the fourth quarter included the results of the research and the conclusions and recommendations and proposals .

يعنى هذا البحث بدراسة (جماليات الأنساق البنائية في رسوم الطبيعة العراقية المعاصرة)، وهو يقع في أربعة فصول، خصص الفصل الأول لبيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه , وهدفه , وحدوده , وتحديد أهم المصطلحات الواردة فيه وقد تحددت مشكلة البحث بالإجابة على التساؤل الآتي : -كيف تشكلت المعطيات الجمالية للأنساق البنائية في رسوم المناظر الطبيعية المعاصرة في العراق ؟ وتجلت أهمية البحث في كونه يمثل عملية استقصاء جمالي لخصوصية رسوم الطبيعة العراقية المعاصرة، كما يرفد المكتبات العامة والمتخصصة والمؤسسات والجمعيات الفنية بجهد علمي متواضع يضاف لمساحة التشكيل العراقي المعاصر، وقد وجدت الباحثة بان هنالك حاجة ضرورية لهذه الدراسة، تتمثل في كون الباحثة سعت إلى سبر غور هذه المساحة الاشتغالية، فثراء رسوم الطبيعة في الرسم العراقي المعاصر , يتطلب إجراء دراسات جوهرية حولها .وللبحث هدف تمثل في تعرف جماليات الأنساق البنائية في رسوم الطبيعة العراقية المعاصرة أما حدود البحث فقد اقتصــرت على دراسة جماليات الأنساق البنائيـة لرسوم الطبيعة العراقية للمــدة من (1954 – 2000) في العراق .أما الفصل الثاني , فقد شمل الإطار النظري , والذي احتوى على مبحثين , عني المبحث الأول بدراسة (جماليات النسق بين المفهوم والدلالة) والذي شمل محورين , الأول : (مفهوم الجمال في الفكر الفلسفي) , والثاني : (النسق بين المفهوم والدلالة) , أما المبحث الثاني فقد عني بدراسة (الطبيعة في الرسم العراقي المعاصر) من خلال محورين , الأول : (الأنساق البنائية في رسوم الانطباعية الأوربية) , والثاني : (الطبيعة في الرسم العراقي المعاصر) . أما الفصل الثالث فقد اختص بإجراءات البحث والذي تضمن مجتمع البحث البالغ (50) لوحة فنية , واختيار عينة البحث البالغة (6) نماذج، ثم منهج البحث , وتحليل العينة , حيث اعتمدت الباحثة على المؤشرات التي انتهى إليهاالإطار النظري في تحليل عينة البحث.في حين تضمن الفصل الرابع نتائج البحث والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .


Article
Semiotics - Photo - and news
سيميائية - الصورة - والخبر

Journal: AL - Bahith AL - A’alami مجلة الباحث الاعلامي ISSN: 1995 8005 / EISSN 2617 9318 Year: 2016 Volume: 8 Issue: 33-34 Pages: 9-20
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

مقدمةبات من المسلمات النظر الى السيمياء ، بانها مدخلُ منهجيُ، يجمع مناهج اكاديمية واعية، متنوعة، نفسية، واجتماعية، وبنيوية، وتفكيكية.. في زمن تكنولوجيا الاتصالات التي وجدها (مارشال ماكلوهان) بأنها استطاعت ان تمدد « اجسادنا» وحواسنا، فقربت إلينا البعيد، وجعلتنا نصغي اليه، ونقرأه ، ونكتبه، ونحاوره، وبات الخطاب الإعلامي يتوفر على بنية عميقة واخرى سطحية تنتجها الاولى، بما تمتلكه من خلفيات اجتماعية وثقافية وتاريخية، في سياق يربط الصورة بالكلمة، اذ يجري « تصنيع المعاني» – في كل مكان حسب توصيف (جوناتان) في الموضة، وفي الفنون قاطبة ، ومن « علاماتها» يمكننا تحليل « المعنى»، في الإعلام، والتواصلية من خلال الاعلان، والمجلات، والصحف، والتلفزيون ، والانترنيت. لذلك انشغلت السيمياء بكيفية عمل العلامات، وعلاقتها ببعضها وبالمجتع المعين، وبالافراد ولكل بعده ( الاتنوغرافي) المتغير والمختلف حسب ثقافته واهوائه.الامر الذي يوسع حقل السيمياء الى مديات اوسع من ارتباطها ببنية محددة ، بل تنفتح على شيفرات ، وبنى متنوعة وايدلوجيات متصارعة حيث تقرأ ( العلامات) بطرائق مختلفة، ومتناصة مع نصوص اخرى .


Article
The effect of Using Educational Aids in Teaching Arts
واقع استخدام الوسائل التعليمية في دروس التربية الفنية

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at assessing the effect of using educational aids in teaching arts. To fulfill the aims of the study, a questionnaire is prepared. The sample of the study includes number of schools in the center of Ba'akuba and consists of (83) art teachers. The results of the study reveals that the teacher hardly use educational aids in teaching arts because these aids are not available in schools. The research recommends to pay more attention to art classes and to use educational aids to increase the students motivation in studying arts.

استهدف البحث الحالي تعرف واقع استعمال الوسائل التعليمية في دروس التربية الفنية، ومن اجل تحقيق هدف البحث استعمل الباحث المنهج الوصفي التحليلي من اجل تحليل نتائج استبانة معدة لهذا الغرض تبناها الباحث، وقد شمل الباحث مجموعة من المدارس الواقعة ضمن نطاق مدينة بعقوبة المركز وتكونت العينة من (83) مدرس ومدرسة، وبعد جمع النتائج وتحليلها توصل البحث الى مجموعة من النتائج منها قلة استخدام المدرسين والمدرسات للوسائل التعليمية في درس التربية الفنية وذلك لقلة وجود هذه الوسائل في المدارس من جهة ومن جهة اخرى عدم الاهتمام بدرس التربية الفنية بصورة عامة في الكثير من المدارس بسبب دمج اكثر من مدرسة في بناية واحدة، وفي ضوء النتائج اوصى الباحث بضرورة الاهتمام بدرس التربية الفنية وباستخدام الوسائل التعليمية لأهميتهما في ابراز مواهب الطلبة وزيادة دافعيتهم للتعليم.


Article
The Reality of the Schools of Domestic Arts in Iraq from 1968 to 1976
واقع مدارس الفنون البيتية في العراق من عام 1968حتى عام 1976

Loading...
Loading...
Abstract

The commercial high school learning achieved great development as the commercial high school education is a good tool in Iraqi market. The graduated students from commercial high school are the bases of the Iraqi institutions and the market. Most of such graduates begin to work in banks and the markets.

ان التعليم المهني التجاري قد حقق تطوراً كبيراً في المجلات كافة وخاصة المجال التجاري اذ يعتبر التعليم المهني التجاري أداة حقيقة في السوق العراقية لما له من أهمية كبيرة في جميع الأسواق، إذ يعد خريجي طلاب المدارس التجارية الأساس الحقيقي لهذه الأسواق حيث تحتاجهم جميع مؤسسات الدولة العراقية وكذلك في الأسواق التجارية، إذ أن كثير من خريجي هذه المدارس بدوا يعملون في المصارف التجارية والاسواق وغيرها ويعد التعليم المهني التجاري من أهم أنواع التعليم المهني لما له من أهمية كبيرة في السوق العراقية.


Article
Artistic taste relationship with studying the of art to the students of the Faculty of Fine Arts - University of Babylon
علاقة التذوق الفني بدراسة الفن لدى طلبة كلية الفنون الجميلة - جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The process of artistic taste of the constants aesthetic, which has preoccupied philosophers and scientists beauty for centuries, have tried a lot of them to build a specific system to perceive the process of artistic taste and aesthetic and artistic works and understanding, but most of those systems characterized by subjectivity and this was the verdicts individually associated variables that surround the individual itself and what was ăÇíĺă Search is to see the reality of the relationship between the study of art on the one hand and the development of artistic taste among the students of the Faculty of Fine Arts at the University of Babylon on the other hand has gone researcher to measure that relationship by measuring the degree of the culture of the student art academy, which is supposed to carry out for the duration of his college And here is the problem of the current search, which summed up the following question: To what extent provide skill artistic taste among the students of the Faculty of Arts at the University of Babylon, and do not doubt that you know that will allow those in charge of the educational process and art, especially in the College of Fine Arts opportunity to see the reality of technical students, and here lies the importance of research and the need for it. He adopted researcher hypotheses Elsafreeten argument that he is not related to the study of the art development of artistic taste among the students of the Faculty of Fine Arts, University of Babylon, when the level of significance (0.05) and is not related to the interaction of variable sex and study students' art tastings art at the level of significance of 0.05 was The research aims to validate these Alfrdtin, through the known relationship between the variables of the study of art and the development of artistic taste among the students of the Faculty of Fine Arts / Babylon University, Department of Fine Arts / Painting Department may determine research with students and students of the first grade and fourth grade for the academic year (2013-2014) . It was the total number of rows first and fourth (121) students, including 80 students from grades first and (41) students from grades fourth was adopted researcher proportion (25%) of the number of students in the early grades and the proportion (50%) of the number of fourth graders to become certified in the sample analysis (40) students may require the use of search scale to determine the level of artistic taste among students. The researcher used the equation (Cooper cooper) to calculate the sincerity of the tool, which reached (89%) and use the law (t) to find the significance of differences between the percentages of first graders and fourth graders.The study has shown there is no relationship between the study of art and the development of artistic taste, as well as the lack of a relationship to the interaction of the sex variable and students to study the art technical tastings.In light of these findings the researcher concluded Mayati :1 - The existence of a distinct lack of coverage of the vocabulary of some subjects.2 - The lack of a genuine desire among students in the study of art and this Aacheraly lack of artistic talent among students and it Aalb researcher recommended the following:1 - emphasis on the development of curriculum and academic vocabulary which to study the basic rules for building technical factor academi.2 - emphasis on the development of visual culture for students, through a slide show of works by renowned artists known.3 - Training students to sentencing aesthetic according to Academy rules

تعد عملية التذوق الفني من الثوابت الجمالية التي شغلت الفلاسفة وعلماء الجمال قروناً طويلة , وقد حاول الكثير منهم بناء نظام محدد لادراك عملية التذوق الفني والجمالي والاعمال الفنية وفهمها الا ان اغلب تلك الانظمة اتصفت بالذاتية ولهذا كانت احكامها فردية وترتبط بالمتغيرات التي تحيط بالفرد ذاته ولما كان مايهم البحث هو الاطلاع على واقع العلاقة بين دراسة الفن من جهة وتنمية التذوق الفني لدى طلبة كلية الفنون الجميلة في جامعة بابل من جهة اخرى فقد ذهب الباحث الى قياس تلك العلاقة من خلال قياس درجة ثقافة الطالب الفنية الاكاديمية والتي من المفترض ان يحمل بها طيلة فترة دراسته بالكلية وهنا تبرز مشكلة البحث الحالي التي تتلخص بالسؤال التالي : مامدى توفر مهارة التذوق الفني لدى طلبة كلية الفنون في جامعة بابل , ولا شك ان تعرف ذلك سيتيح للقائمين على العملية التربوية والفنية وبالاخص في كلية الفنون الجميلة فرصة الاطلاع على الواقع الفني للطلبة , وهنا تكمن اهمية البحث والحاجة اليه . وقد تبنى الباحث الفرضيتين الصفريتين القائلة انه لا علاقة لدراسة الفن بتنمية التذوق الفني لدى طلبة كلية الفنون الجميلة جامعة بابل عند مستوى دلالة (0,05) ولا علاقة لتفاعل المتغير الجنس ودراسة الطلبة للفن بالتذوق الفني عند مستوى دلالة 0,05 وكان هدف البحث التحقق من صحة هاتين الفرضتين , من خلال تعرف العلاقة بين متغيري دراسة الفن وتنمية التذوق الفني لدى طلبة كلية الفنون الجميلة/جامعة بابل , قسم الفنون التشكيلية / فرع الرسم وقد تحدد البحث بطلبة وطالبات الصف الاول والصف الرابع للعام الدراسي(2013-2014). وقد كان العدد الكلي للصفوف الاولى والرابعة (121) طالب وطالبة منها (80) طالب وطالبة من الصفوف الاولى و(41) طالب وطالبة من الصفوف الرابعة وقد اعتمد الباحث نسبة (25%) من عدد طلبة الصفوف الاولى ونسبة (50%) من عدد طلبة الصفوف الرابعة لتصبح العينة المعتمدة في التحليل (40) طالب وطالبة وقد تطلب البحث استخدام مقياس لتحديد مستوى التذوق الفني لدى الطلبة . استخدم الباحث معادلة (كوبر cooper) لحساب صدق الاداة الذي بلغ (89%) واستخدم قانون (t) لايجاد دلالة الفروق بين النسب المئوية لطلبة الصفوف الاولى وطلبة الصفوف الرابعة .وقد اثبتت الدراسة عدم وجود علاقة بين دراسة الفن وتنمية التذوق الفني وكذلك عدم وجود علاقة لتفاعل متغير الجنس ودراسة الطلبة للفن بالتذوق الفني .وفي ضوء هذه النتائج استنتج الباحث مايأتي : 1- وجود قصور واضح في تغطية بعض مفردات المواد الدراسية .2- عدم وجود رغبة حقيقية لدى الطلبة في دراسة الفن وهذا يؤشرعلى عدم وجود الموهبة الفنية لدى اعلب الطلبة وعليه اوصى الباحث بما يأتي :1- التأكيد على استحداث المناهج والمفردات الدراسية التي تعنى بدراسة القواعد الاساسية لبناء العامل الفني الاكاديمي 2- التأكيد على تنمية الثقافة البصرية للطلبة وذلك عبر عرض شرائح لاعمال معروفة لفنانين مشهورين 3- تدريب الطلبة على اصدار الاحكام جمالية وفق القواعد الاكاديمية


Article
Roles Conflict and Its Relation to Psychological Sturdiness of the Married Students in College of Arts- University of Al-Kadissya
صراع الادوار وعلاقته بالصلابة النفسية لدى الطلبة المتزوجين في كلية الآداب – جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

This Study aims at assessing the roles conflict and its relation to psychological sturdiness of the married students in College of Arts- University of Al-Kadissya. The sample of the study consists of (100) married students of College of Arts- University of Al-Kadissya. A scale to measure roles conflict has been designed and it consists of (22) items in addition to another scale designed to measure psychological sturdiness and it consists of (20) items. The results of the study reveal that married students in College of Arts- University of Al-Kadissya suffer endure roles conflict. Also the study reveals that there is a positive constant relation between roles conflict and the collapse of the psychological sturdiness. Some recommendations and suggestions are also given.

تستهدف الدراسة إلى تعرف صراع الادوار وعلاقته بالصلابة النفسية لدى الطلبة المتزوجين في كلية الآداب في جامعة القادسية. إذ بلغ عدد أفراد العينة (100) طالبا وطالبة من المتزوجين اختيروا بالاسلوب العشوائي من ضمن مجموعة من الطلبة المتزوجين في كلية الآداب – جامعة القادسية. ولقياس هذا الهدف تم بناء مقياس صراع الادوار والذي تكون بصيغته النهائية من (22) فقرة، كذلك قامت الباحثة ببناء مقياس الصلابة النفسية والذي تكون بصيغته النهائية من (20) فقرة، وقد استخرجت الباحثة لكل من الأداتين شروط الصدق والثبات، وتطبيق الوسائل الإحصائية المناسبة.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (8)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2016 (9)