research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The effect of Islamic civilization in modern political thought
أثر الحضارة الإسلامية في الفكر السياسي الحديث

Author: د. وجدان فريق عناد
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2016 Volume: 4 Issue: 4 Pages: 9-20
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The effect of Islamic civilization in modern political thoughtPhd. Wejdan F. Enad Center of revival of Arabian of science heritage University of Baghdad (Abstract)There are many opinions about modern political thoughts for future , trying to draw a map of strong powers in the world and one of these thoughts is the conflict with civilizations. Both of these phenomena search for future and western civilization. It is important to mention that Islamic civilization has special place and clear effect through its conditions.The first theory deals with (civilization dialogue) which looks to Islamic civilization as good example for the sake of making the it to be everlasting because Islamic civilization is active and able to be treated with all ones that had vanished inside them , whereas the second one (attack civilization)looks that the Islamic civilization will be a basic reason to fall western one and that will be a conflict with in future but, its results will be a basic for developing history because Islamic civilization has developing bases and the ability of leading the world in other time .

(خلاصة البحث)في الفكر السياسي الحديث الكثير من الآراء التي تنظر للمستقبل، وتحاول رسم خارطة القوى السياسية في العالم، ومنها فكرة صدام الحضارات وحوار الحضارات، وكلتا النظريتين تبحثان في مستقبل ومصير الحضارة الغربية، والجدير بالذكر أن للحضارة الإسلامية مكانة وأثر واضح في أركانهما. إذ ترى الأولى ( حوار الحضارات ) أن الحضارة الإسلامية هي خير مثل يمكن أن يحتذى به من أجل أن تستطيع تلك الحضارة أن تدوم مدة أطول، لأن الحضارة الإسلامية حضارة حية قادرة على التعامل مع كافة الحضارات التي انطوت تحت لوائها، وفيه أقدم دعوة للحوار بين الحضارات. بينما ترى الثانية ( صدام الحضارات ) أن الحضارة الإسلامية ستكون سبباً أساسياً في سقوط وانهيار الحضارة الغربية، لأن الحضارة الإسلامية من الحضارات المتحدية للحضارة الغربية، والتي ستكون في صراع معها في المستقبل، والذي ستكون نتيجته أساسية للتطور التاريخي، لأن الحضارة الإسلامية تملك مقومات النهوض مجددا والقدرة على قيادة العالم مرة آخرى.


Article
The Attention Of The State Scholars In Islamic Civilization Authors
عناية الدولة بالعلماء في الحضارة الإسلامية

Loading...
Loading...
Abstract

Thank God the merciful, and blessings and peace right on from no prophet after him, Lord arrived and handed to his family. After this research highlights: light on the nation's past and present, and their budget in terms of welfare state science and scientists and their care, old & new, how Arabic and Islamic nation was advanced in all areas when grazed scientists cringe access research and invention, and encourage them to it, inside and out, no less than the State's role in the upbringing of the scientists from the role of the family; her role might outweigh the role of the family in many cases. It may be necessary for the State to build its Renaissance, to lead its March towards progress and independence, and this dependency, the lion's share in ensuring their care and upbringing, and scientists, and inspecting and the fact that the Islamic State had overlooked one day its pivotal role in the area of interest in science, but maybe he was the predominant role, until you find.

الحمد لله حقِّ حمده والصلاة والسلام على منْ لا نبيّ من بعده وصلّ يا ربّ وسلّم على آله وصحبه .أمّا بعد :يسلط هذا البحث الضوء على ماضي الأمّة وحاضرها ، ويعقد الموازنة بينهما من حيث رعاية الدولة بالعلم والعلماء والعناية بهما قديماً وحديثاً ، وكيف كانت الأمة العربية والإسلامية متقدمة في جميع المجالات حينما كانت ترعى العلماء وتذلل لهم سبل البحث والاختراع ، وتشجيعهم على ذلك مادّياً ومعنوياً ، فلا يقِلُّ دور الدولة في تنشئة العلماء عن دور الأسرة ؛ بل إن دورها قد يفوق دور الأسرة في أحيانٍ كثيرة .. وقد يكون لزامًا على الدولة في سبيل بناء نهضتها، وفي سبيل قيادة مسيرتها نحو التقدم والاستقلالية ، والبعد عن ذُلِّ التبعية ، أن تحوز نصيب الأسد في كفالة العلماء، ورعايتهم وتنشئتهم ، وتفقد أحوالهم.والحقيقة أن الدولة الإسلامية لم تغفل يومًا دورها المحوري في مجال الاهتمام بالعلم ؛ بل ربما كان هو الدور الغالب عليها ، حتى إنك لتجد المدارس ، والمعاهد العليا ، والمكتبات العامة ، وكذلك الخاصة ، وقد ازدانت بها مدن العالم الإسلامي من أقصاه إلى أقصاه.. وفي ذلك يذكر التاريخ بكثير من الإكبار والإعجاب جمًّا غفيرًا من خلفاء المسلمين وأمرائهم، الذين كان لهم دورٌ كبير في رعاية العلماء وطلاّب العلم. ونظرة واحدة لواقع الأمة العربية والإسلامية نعلم من خلالها مدى إهمال الدول العربية والإسلامية لرعاية العلم والعلماء الذين هم سبب في تقدمها أو تراجعها ، وقد اعتمدت في البحث مصادر عدّة منها حُسن المحاضرة للسيوطي ، ومن روائع حضارتنا لمصطفى السباعي ، والإمامة والسياسة لابن قتيبة ، وغيرها .


Article
Assessing Solving Problems Mthod in the Achievement and Developing Meditative Thinking of the Female Students of the Fourth Literary Year in History of Arabic Islamic Civilization
فاعلية طريقة حل المشكلات في التحصيل وتنمية التفكير التأملي لدى طالبات الرابع الادبي في مادة تاريخ الحضارة العربية الاسلامية

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at assessing solving problems of achievement and developing meditative thinking method of the female students of the fourth literary year in history of Arabic Islamic civilization.

يهدف البحث الحالي الى:1- تعرف فاعلية طريقة حل المشكلات في التحصيل لدى طالبات الرابع الأدبي في مادة تاريخ الحضارة العربية الاسلامية.2- تعرف فاعلية طريقة حل المشكلات في تنمية التفكير التأملي لدى طالبات الرابع الأدبي في مادة تاريخ الحضارة العربية الاسلامية.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2016 (3)