research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Conjunctive Adverbials Used by Iraqi Men and Women Authors
استخدامات الظروف الموصولة للمؤلفين العراقيين من النساء والرجال

Author: Sura Muttlak Nasser سرى مطلك ناصر
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2016 Volume: 27 Issue: 3 Pages: 1184-1190
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This paper highlights the main features of conjunctive adverbials and their occurrence in English academic prose. It accounts for the semantic roles of conjunctive adverbials, forms in which they are used, their positions within a sentence, and their frequency of occurrence in different registers with special reference to academic prose. It also tries to investigate possible differences in men's and women's use of conjunctive adverbials.

يسلط هذا البحث الضوء على الخصائص الرئيسة للظروف الموصولة وظهورها في الكتابات الاكاديمية. يتناول البحث الدور الدلالي للظروف الموصولة، الاشكال التي يتم فيها استخدامها، موقعها في الجملة وكذلك تكرار ظهورها في نصوص مختلفة . يستقصي البحث الاختلافات المحتملة في استخدامات الظروف الموصولة من قبل المؤلفين العراقيين من النساء والرجال. توصل البحث الى وجود اختلافات كبيرة بين المىؤلفين النساء والرجال من حيث استخدامات الظروف الموصولة.


Article
The Najefy prose poem.. The rise and the technical characteristics
قصيدة النثر النجفية... النشأة والخصائص الفنية

Author: Imad Sabah Al-Haidery عماد صباح عباس الحيدري
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 24 Pages: 403-438
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The proe's poem of najaf has experieced many stages after it had been born in atmosphers dominated by the progressing poetry. This birth of this kind of poetry had the impact of shock on the media of literature in najaf. It had suffered most by the misunder standing of the conservative current, so it has developed affected by the religious medium in najaf. Then it had tahen the shape of the dominant currents in import not form. Further more it was rich in language and poetis images whish enriched both its imports and forms. Then many briliantcharachters come out hoisting the banners in the conserts of the arab poetry. In spite of the obstacles that stood in their way. The cause which weakned the presece and the influese of the prose's poem in the literature's medium was the riding of weak talented league it's wave this research came to shed the light on these subjects that disclosed the prose's poem in the atmosphers of najaf poetry.

مرت قصيدة النثر النجفية بمراحل عدة بعد ولادتها في أجواء تعج بالشعر وتقدسه, وكان لهذه الولادة وقع الصدمة على أوساط الأدب فكانت أشد ما عانته هو الفهم الخاطئ من التيار المحافظ, فنشأت متأثرةً ببيئة النجف الدينية, وسارت نحو الاتجاهات السائدة من جانب المضمون لا الشكل, واتسمت بالثراء اللغوي وتراكم الصور الشعرية التي أغنت مضامينها وأشكالها على حدّ سواء, فظهرت أسماء لامعة رفعت رايتها في محافل الشعر العربي على الرغم من وجود مجموعة من العقبات التي اعترضت طريقها لكن الذي أضعف وجودها وتأثيرها في المحيط الأدبي هو ركوب نخبة من ضعاف الموهبة موجتها, لذا فإن هذا البحث جاء لتسليط الضوء على هذه الموضوعات التي أماطت اللثام بعضه عن قصيدة النثر في أجواء النجف الشعرية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2016 (2)