research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Experimentation mechanisms In the Helliy city Play
آليات التجريب في العرض المسرحي الحلي

Author: Amer Sabah Nouri Almrzuk عامر صباح نوري المرزوك
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1-19
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

His theater since its inception, the tendency of experimentation in the methods of expression , in order to put forward ideas for new forms keep pace with the changes that occur in the community , and to develop communication transcended the boundaries of the traditional , and is no doubt that this development led directly to the creation of new horizons for playwrights , the discovery of ways and tools and new possibilities in the embodiment of creative and artistic creation .Still this active ingredient _ experimentation _ in the history of theater actor and substantially in the reality of contemporary , where he witnessed the theater of contemporary Arab transitions essential in the field of ( experimentation ) , through the crystallization of this concept in terms of infrastructure intellectual and applied to a number of productions play, which is destined to be a model unique in terms of drafting the pilot , and the search for semantic knowledge that need to be director Achtgalat provide an effective level of formal and Alamadamina , especially as she was taking pictures experimentation ranges modernizing wide .Perhaps the experimentation of the distinctive features which dominated the contemporary theater and with the Arab theater and from Iraq , because without experimentation can not be for the theater to remain an influential and well-developed , and in particular he cares Palmsthaddt , and here lies the importance of experimentation , as a shift in the mentality of playwrights of writers, directors and technicians , as he excluded the taste of aesthetic consumer , science refuses to stand about the achievements of mankind, it is a project to destroy the constants in the creative process , and that the goal of every theatrical experience continuous research and conscious in the technical art recognized as an authority letter of theatrical classic , in order to overcome them and find the approach theatrical necessarily help to bring new elements in the form and content fit the spirit of the age .

صاحب المسرح منذ نشأته ، نزعة التجريب في أساليب التعبير ، وذلك من اجل طرح أفكار جديدة بأشكال تساير المتغيرات التي تطرأ على المجتمع ، ولتطوير الاتصال تجاوزاً للحدود التقليدية ، ومما لاشك فيه أن هذا التطور أدى بشكل مباشر إلى خلق آفاق جديدة أمام المسرحيين ، باكتشاف سبل وأدوات وإمكانيات جديدة في التجسيد الإبداعي والخلق الفني .وما يزال هذا العنصر الفعال _ التجريب _ في تاريخ المسرح فاعلاً وجوهرياً في واقعه المعاصر ، حيث شهد المسرح العربي المعاصر انتقالات جوهرية في ميدان (التجريب) ، من خلال بلورة هذا المفهوم على صعيد البنى الفكرية والتطبيقية لجملة من النتاجات المسرحية التي قدر لها ان تكون أنموذجاً متفرداً من حيث الصياغة التجريبية ، والبحث عن الدلالات المعرفية التي يلزم المخرج بتقديم اشتغالات فاعلة على المستوى الشكلي والمضاميني ، لا سيما وان صور التجريب كانت تأخذ مديات تحديثية واسعة .لعل التجريب من السمات المميزة التي طغت على المسرح المعاصر ومعه المسرح العربي ومنه العراقي ، لان من دون التجريب لا يمكن للمسرح ان يبقى مؤثراً ومتطوراً ، وخاصة انه يهتم بالمستحدث ، ومن هنا تكمن أهمية التجريب ، كونه نقلة في ذهنية المسرحيين من الكتاب والمخرجين والتقنيين ، كما انه إقصاء لذائقة جمالية مستهلكة ، فالعلم يرفض الوقوف إزاء المنجزات البشرية ، فهو مشروع لتحطيم الثوابت في عملية الإبداع ، وان هدف كل تجربة مسرحية البحث المستمر والواعي في التقنية الفنية المتعارف عليها كسلطة خطاب مسرحي تقليدي، من اجل تجاوزها والعثور على منهج مسرحي يساعد بالضرورة على إحلال عناصر جديدة في الشكل والمضمون تلائم روح العصر .


Article
توظيف التراث في عروض المسرح المدرسي

Author: حسن جاسم علي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 3 Pages: 1456-1470
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Find stems from the fact that heritage is one of the tributaries of art in general, and is a tributary, which is important as long as supplying a lot of theatrical art, school, theater is the permanence of life to supplement the energies and talents of student illuminate the path for the future.Find the four chapters may be. Thus, the researcher tried to address the concept of heritage and employed in the school theater presentations proposing the problem discussed in the question follows: what the heritage of the employee in the school theater presentations?.As demonstrated importance of research highlighting the importance of heritage and how it inspired the playwright to the provisions of theater school. The aim of the research is to identify what the heritage of the employee in the school theater presentations.But the limits of the research was limited to a theatrical festival of school activity Educational Directorate of Babil province in 2007 and a private middle school. And it ended the first chapter select terminology and defined procedurally.The second chapter (theoretical framework) may be of two sections, the first was the concept of heritage and types, while the second part, it has been tradition in the school theater presentations. But previous studies, there was no similar study in terms of importance and purpose, but there are far from the school theater studies.And it ended the second quarter with some indicators including:1)Heritage was an employee in the theater What is the legacy of physical and heritage of oral literature.2)There was a pairing between heritage and contemporary.The third chapter (procedures) may be from the research community, which included a dozen plays.The research sample consisted of two samples, either search tool: the researcher has relied on indicators resulting from the theoretical framework as a tool for analysis.The analysis of samples researcher has chosen the way intentional choice samples for analysis, because these samples contained the most of heritage features.The fourth chapter may be of the results, and conclusions and recommendations The proposals then the fourth quarter ended with a list of sources and summary in English.

ينطلق البحث من كون التراث هو أحد روافد الفن بصورة عامة ويشكل الرافد المهم الذي طالما رفد الفن المسرحي بالكثير ، والمسرح المدرسي هو الديمومة الحياتية لرفد طاقات ومواهب طلابية تنير الدرب للمستقبل .وقد تكون البحث من أربعة فصول . إذ حاول الباحث أن يتناول مفهوم التراث وتوظيفه في عروض المسرح المدرسي طارحاً مشكلة بحثه في الاستفهام الاتي : عن ماهية التراث الموظف في عروض المسرح المدرسي ؟.في حين تجلت اهمية البحث بتسليط الضوء على أهمية التراث وكيفية استلهام الكاتب المسرحي لنصوص المسرح المدرسي . وكان هدف البحث هو التعرف عن ماهية التراث الموظف في عروض المسرح المدرسي.أما حدود البحث فقد كانت مقتصرة على مهرجان المسرح للنشاط المدرسي مديرية تربية محافظة بابل لعام 2007 لاسيما المدارس المتوسطة . وانتهى الفصل الاول بتحديد المصطلحات وتعريفها اجرائياً.أما الفصل الثاني ( الاطار النظري ) فقد تكون من مبحثين ، الاول تضمن مفهوم التراث وأنواعه ، أما المبحث الثاني فقد تناول التراث في عروض المسرح المدرسي . اما الدراسات السابقة ، فلم تكن هناك دراسة مشابهة من حيث الاهمية والهدف وانما هناك دراسات بعيدة عن المسرح المدرسي.وانتهى الفصل الثاني ببعض المؤشرات أهمها :1-كان التراث الموظف في العروض المسرحية تراثاً مادياً وتراث ادبٍ شفاهي.2-كان هناك مزاوجة ما بين التراث والمعاصرة.اما الفصل الثالث ( الاجراءات ) فقد تكون من مجتمع البحث الذي تضمن عشر مسرحيات . في حين كان للبحث عينتان ، أما أداة البحث : فقد اعتمد الباحث على المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري كأداة للتحليل.اما تحليل العينات فقد اختار الباحث وبطريقة الاختيار القصدي عينتين للتحليل ، لان هذه العينات احتوت على اغلب السمات التراثية. اما الفصل الرابع : فقد تضمن النتائج ، والاستنتاجات والتوصيات فالمقترحات ثم انتهى الفصل الرابع بقائمة المصادر والملخص باللغة الانكليزية.


Article
Narration Structure in the Dramatic Texts of Abd-Alhussein Mahud
البناء السردي في نصوص (عبد الحسين ماهود) المسرحية

Loading...
Loading...
Abstract

Strengthening of the innovative concepts in the literature and launching them in the arts field, in general, and theater, in particular, is enhancing the chances of occurrence of theatrical text and strongly in the overall literary scene and the appearance of the manifestation of its presence. However, the most prominent feature today is the appearance of that overlap between the races with each other and all manifestations of narrative presence and their visions and concepts. Yet, seeing such overlap among races, all texts, literature and theatre, in particular, is a direct manifestation.Tackling the concept of narration theory and applying such concepts of significance within the theatrical text structures is not distant from that jostle and texture among all literary races. Launching one of the outstanding names of the Iraqi and Arabic writing is a fruitful experience in dealing with this narrative practice within its textual and theatrical construction in particular.

يُعد تعزيز المفاهيم المُستحدثة في الادبيات وتدشينها في مجال الفنون عامةً والمسرح خاصةً له من الخصوصية ما يُعزز من حظوظ تواجد النص المسرحي وبقوة في مُجمل الساحة الادبية ومظهر من تجليات حضوره فيها, ولعل الميزة الابرز اليوم هي ظهور ذلك التداخل فيما بين الاجناس بعضها مع البعض الاخر وما تواجد السرد بكل تجلياته ومنطلقاته ومفاهيمه, الا رؤية لذلك التداخل الجناسي فيما بين الادبيات والنصوص كافةً والمسرح على وجهه الخصوص. ليس تناول مفهوم السرد بنظريته وتطبيق المفاهيم التي يُعنى به في داخل ابنية النص المسرحي, ببعيد عن ذلك التزاحم والتلاحم فيما بين الاجناس الادبية قاطبةً. وتدشين اسمُ من اعلام الكتابة العراقية والعربية, تجربة غَنَّاء في تناول هذه الممارسة السردية في داخل ابنيته النصة والمسرحية على وجه الخصوص.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2016 (3)