research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
EVALAUTION THE SENSITIVITY OF EXCHANGE RATE OF IRAQ BILATERAL AGRICULTURAL TRADE DURING THE PERIOD 1995-2014
تقييم أثر حساسية سعر الصرف على التجارة الخارجية الزراعية للعراق للمدة 1995-2014

Author: Basim H. H. Al-Badri باسم حازم حميد البدري
Journal: Diyala Journal of Agricultural Sciences مجلة ديالى للعلوم الزراعية ISSN: 20739524 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 260-269
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper examines the short term and long term effects of changes of Iraqi dinar exchange rate versus American dollar on bilateral trade flows of some agricultural products for Iraq with its major trading partners (Syria, Jordan and United Arab Emirates) in sector of agricultural and food products trade. Accordance to the J-curve theory Johansen cointegration test was employed to analyze the long term relationship and an error correction model was employed to explore the short term effects of Iraqi dinar exchange rate level. The data set used in this study covered the period from 1995 to 2014. Agricultural and food commodity groups in this study are divided according to the SITC classification. The results showed that if the Iraq foreign trade in agricultural sector is disaggregated into specialized commodity group, there can be found only some sectors significantly connected with rate movements in the long term. The effects of exchange rate movements are less than ambiguous and cannot be generalized across the commodity groups. Theoretical short term and long term assumptions cannot confirmed in trade of most of agricultural trade of Iraq with its most important partners.

هدف هذا البحث الى تحليل الآثار القصيرة الاجل وطويلة الأجل للتغيرات في سعر صرف الدينار العراقي تجاه الدولار الأمريكي على تدفقات التجارة الثنائية في بعض المنتجات الزراعية للعراق مع أهم شركائه التجاريين في مجال تجارة المنتجات الغذائية والزراعية وهم (سورية، الآردن والأمارات العربية المتحدة) وذلك طبقاً لنظرية (منحنى J)، ولقد تم توظيف (اختبار جوهانسون للتكامل المشترك) لتحليل العلاقة الطويلة الأجل، كما تم توظيف أنموذج تصحيح الخطأ لأكتشاف تأثيرات الأجل القصير لمستوى سعر صرف الدينار العراقي. ان البيانات المستخدمة في هذه الدراسة غطت المدة من (1995-2014)، وان المجاميع السلعية الزراعية والغذائية التي شملتها الدراسة مقسمة على أساس تصنيف SITC الدولي للسلع والبضائع. لقد بينت النتائج بأنه في حالة تجزئة تجارة العراق في القطاع الزراعي مع أهم شركائه التجاريين الى مجاميع سلعية متخصصة، فأننا سنجد بأنه هناك فقط بعض القطاعات قد ارتبطت بصورة معنوية مع تحركات سعر الصرف في المدى الطويل. ان تأثيرات التغيرات في سعر الصرف قد تسبب التباس احياناً ولايمكن تعميمها على كافة المجاميع السلعية، ولكن حدث تغير في موازين تجارية محددة بعد هيمنة نظام سعر الصرف المرن (الحر). ان الافتراضات النظرية للأجلين القصير والطويل للتحليل طويل الاجل تقرر بأن الافتراضات النظرية لكل المتغيرات تظهر فقط في التدفقات التجارية الثنائية لكل من الخضر والفاكهة والسكر ومستحضراته مع سورية، والبقية لم يتم تأكيدها في تجارة السلع الزراعية للعراق مع أهم شركائه التجاريين. وخرجت الدراسة بمجموعة استنتاجات توضح بأن العلاقة الطويلة الاجل بين المتغيرات التي تم تحليلها امكن ايجادها لعدد من المجاميع السلعية وهي الخضر والفاكهة والحبوب ومستحضراتها، وليس هناك اية منتجات بدون اي تكامل مشترك. وان العلاقة غير المباشرة الداعمة للموازين التجارية المتخصصة مع الدخل المحلي والعلاقة المباشرة بالمقابل مع الدخل الاجنبي وتغيرات سعر الصرف ظهرت فقط في التدفقات التجارية الثنائية (البينية) لكل من الخضر والفاكهة والسكر ومستحضراته مع سورية فقط. وان الافتراضات النظرية القصيرة الاجل لم يتم تأكيدها، ولذا فان ظاهرة منحنى J لم تدعم من قبل الثوابت المقدرة لاسعار الصرف، وقد يعزى السبب الى انه قد يكون نمط الابطاء بين سعر الصرف وبين الميزان التجاري قد يكون ذا منحنىS وليس منحنى J. وتوصي الدراسة بمحاولة دراسة مسألة تخفيض قيمة العملة من خلال سعر الصرف بصورة جدية لمل لذلك من أثر في زيادة الصادرات على المدى الطويل رغم تأثيراتها على السلع غير المتاجر بها.


Article
University of Babylon - Faculty of Education for Human Sciences - Department of Geography
تجارة العراق الخارجية (غير النفطية) مع دول الجوار للمدة (2003-2015م) (دراسة في الجغرافية الاقتصادية)

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq has witnessed many economic and political transformations, which have been reflected in the joints of its economic sectors, and foreign trade is the most prominent of these sectors, so the research came to study the development of Iraq's foreign trade with neighboring countries in both exports and imports and their structures, and to show the extent of dependence and link this economy with the economies of neighboring countries, Iraq has become a major market for receiving its exports, which is represented by a combination of food and non-food commodities, raw materials and industrial goods. Iraq has become a captive of unbalanced trade relations with the Loire, and thus resulted in a lot of structural changes and the emergence of many problems that reflect negatively on the future economic development, so it came to study the reality of trade relations with neighboring countries, and the main problems that emerged from these trade relations throughout the duration of the study 2003-2015m.

شهد العراق العديد من التحولات الاقتصادية والسياسية والتي انعكست على مفاصل قطاعاته الاقتصادية وتعد التجارة الخارجية ابرز هذه القطاعات، لذا جاء البحث لدراسة تطور تجارة العراق الخارجية مع دول الجوار بشقيها الصادرات والواردات وهياكلها، وبيان مدى تبعية وارتباط هذا الاقتصاد باقتصاديات دول الجوار، إذ احتلت دول الجوار أهمية نسبية في تجارتها الخارجية، واصبح العراق من الأسواق الرئيسية لاستقبال صادراتها والتي تمثلت بمجموعة من السلع الغذائية وغير الغذائية، والمواد الخام والسلع الصناعية، إذ أصبح العراق أسيراً لعلاقات تجارية غير متوازنة مع دول الجوار، وبالتالي ترتب عليه الكثير من التغيرات الهيكلية وبروز العديد من المشاكل التي تنعكس سلباً على تحقيق تنمية اقتصادية مستقبلية، لذلك فقد جاء هذا البحث لدراسة واقع العلاقات التجارية مع دول الجوار، وابرز المشاكل التي أفرزتها هذه العلاقات التجارية طوال مدة الدراسة 2003-2015م.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (2)