research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
Simia body in the Koran An analytical study
سيمياءُ الجسد في القرآن الكريم دراسة تحليلية

Author: Waleed Mohammed Al - Siraqi وليد محمد السراقبي
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 16 Pages: 147-167
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

If the spoken language translates the mind and mirror the ideas, and the means of higher communication of the person, sends messages, and others communicate his ideas, his communication with his peers is not limited to this language only, it has a non-verbal communication through expressing what he wants from the thought and feelings. • This research is to study “Simia” of the unspoken language whose habitat is the members of the body, from the head, and what is contained, such as eyes, eyebrows, mouth, ... • If the author acknowledges that he is a forerunner to the study of “body language” in some studies, and that he may have seen most of them, if not all of them have been stopped. One of the reasons for preparing this study is the difference in the curriculum you draw on one hand and the level of analysis on the other Second, superficial treatment of some of them from the third, and the concentration of some on the side of the side of the religious aspect of the fourth party, ... • In line with the curriculum and policy of the magazine in terms of volume of the search hit a page on the presentation and detail, and criticism to be a real justification for him, and included the shortness of research and stand on some aspects of the body language Simi without all of them, So I studied(the head and What inside), and separated I hope that I am not confused by this abbreviation, and that I have reached some of the desired, not all.

•إذا كانت اللغة المنطوقة ترجمان العقل ومرآة أفكاره، ووسيلة التواصل العليا الخاصة بالإنسان، يرسل بها رسائله، ويبث الآخرين أفكاره فإن تواصله مع أقرانه ليس مقصوراً على هذه اللغة فحسب، فله من مسلك التواصل غير اللفظي يعبِّر بها عما يشاء من فكر ومشاعر.•ويأتي هذا البحث ليدرس «سيمياء» اللغة غير المنطوقة التي موئلها أعضاء الجسد، من رأس، وما حوى ، كالعينين ، والحاجبين، والفم،... •وإذا كان كاتب السطور يقرّ بأنه مسبوق إلى دراسة «لغة الجسد» ببعض الدراسات، وأنه ربما اطلع على أكثرها، إن لم يكن قد وقف عليها كلها، فوجد من الأسباب الداعية إلى إعداد هذه الدراسة اختلاف المنهج الذي ترسمه من جهة ، ومستوى التحليل من جهة ثانية، وسطحية معالجة بعضها من جهة ثالثة، وتركيز بعضها على إبراز جانب كالجانب الديني من دون غيره من جهة رابعة،...•وتساوقاً مع منهج المجلة وسياستها من جهة حجم البحث ضربت صفحاً عن عرضها والتفصيل فيها ،ونقدها ليكون ذلك مسوّغا حقيقياً له، وملت إلى اختصار البحث والوقوف على بعض جوانب سيمياء لغة الجسد من دون أن أعرض لها كلها، فدرست (الرأس وماحوى)،وفصلت القول في الدلالات الراشحة عنه ، مؤملاً أن أكون غير مخلّ بهذا الاختصار، وأن أكون قد وصلت إلى بعض المبتغى لا كله.


Article
Philosophical representation of the body in the poetry of Khazal Majidi
التمثل الفلسفي للجسد في شعر خزعل الماجدي

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with one of the prominent representations of the body in the poetry of Khazal al-Majidi, the philosophical representation of the body, and how the poet viewed the body through the poetic text in a special philosophy through the nature of the body "Alana" represented by the poet on the one hand, and the human thinking of the body on the other hand, For the body we find the poet pursuing the representation of the slender flesh body deciphering his blades enlightened by the philosophy of Nietzsche and his vision of the living body where faith in the body is more firmly established than the faith in the soul. The research also deals with the philosophical representation of the body of the hypocrites, the marginalized through the presence and absence, Paso Of general, and the manifestation of all that in the poetry reveals Khaza'al Majidi his vision of poetry and culture in the processing capacity of the body in the poetic text through the philosophy of the human body, which unveil the capacity and the possibility of eating in With immense subject of poetry.

يتناول هذا البحث أحد تمثلات الجسد البارزة في شعر خزعل الماجدي، وهو التمثل الفلسفي للجسد، وكيف نظر الشاعر للجسد من خلال النص الشعري في فلسفة خاصة من خلال ماهية الجسد "الانا "المتمثلة بالشاعر من جهة، والتفكير الانساني بالجسد من جهة اخرى، ومن التمثلات الفلسفية للجسد نجد الشاعر يلاحق التمثل الشبقي الجسد فيفك شفراته مستنيراً بفلسفة نيتشة ورؤيته للجسد الحي حيث الايمان بالجسد أشد رسوخا من الايمان بالروح، كما يتناول البحث التمثل الفلسفي للجسد المقصي، والمهمش من خلال والحضور، والغياب كما يتناول فكرة الجسد المقدس، والمدنس من حيث حضورها في الحياة بصورة عامة، وتجلي كل ذلك في شعر خزعل الماجدي يكشف عن سعة رؤيته الشعرية وثقافته في معالجة الجسد في النص الشعري من خلال فلسفته للجسد الانساني، والذي يكشفن عن قدرة وامكانية فائقتين في تناوله للموضوع شعريا.


Article
The Analysis of Girish Karnad's Hayavadana Play
تحليل مسرحية الكاتب جيريش كارناد "هيافادانا"

Author: Assi. teacher . Mayada Hashim Ahmed
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 102 / انساني Pages: 59-68
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

In the play "Hayavadana", Girish Karnad addresses the issue of Head and Body with the ethical and philosophical side of the problem which raises more significant issues concerning man's existence. He casts the female character in a different style and manner. His female characters are beautiful, intelligent, lively, and more central than male characters in the play " Hayavadana". Karnad through female character introduces the image of nowadays woman who is trapped between two notions, one of them is her search for idealism and completeness and the other is her quest for personal rights in a society dominated by males. Karnad was extremely affected by Indian myths, traditions and history. Thus, he as a creative artist focuses on Indian myths, history, tradition, folklore, legends and theatres. He shapes a new face of modern man fighting for a new prospect with a new character and identity. Hayavadana is a study of man’s search for perfection in every area of universal experience, whether of love, marriage, friendship, motherhood or children, and here where the importance of the research lies. It is a trial to study the notion of identity in a folk story. It is a study of how the desire of a female ruined her and the ones around her by planting the seed of conflict, and this is the focus of the research problem.

في مسرحية "هيافادانا"، يتناول المؤلف جيريش كارناد مسألة الرأس والجسد من الجانب الأخلاقي والفلسفي للمشكلة التي تثير المزيد من مسائل وقضايا أكثر أهمية بشأن الوجود الإنساني. ويصب الطابع الأنثوي بأسلوب مختلف وطريقة مختلفة. وشخصيات الإناث لديه جميلة، وذكية، وحيوية، ومحورة أكثر من شخصيات الذكور في مسرحية "هيافادانا". ويقدم كارناد من خلال شخصية الأنثى صورة المرأة المعاصرة بين فكرتين، الأولى هي بحثها عن المثالية والكمال والأخرى هي سعيها للحصول على الحقوق الشخصية في مجتمع يهيمن عليه الذكور.تأثر كارناد بشدة بالأساطير والتقاليد الهندية، والتاريخ الهندي. بالتالي، فهو كفنان مبدع يركّز على الخرافات، والتقاليد، والتاريخ، والتقاليد، والفنون الشعبية والأساطير والمسارح الهندية. وقام بنقش وجه جديد للرجل الحديث الذي يقاتل من أجل أفق جديد بشخصية جديدة وهوية جديدة.تُعد مسرحية هيافادانا دراسة عن بحث الإنسان عن الكمال في كل مجال من مجالات الخبرة الشاملة، سواء في الحب، أو الزواج، أو الصداقة، أو الأمومة، أو الأطفال، وهنا تكمن أهمية البحث. المسرحية محاولة لدراسة فكرة ومفهوم الهوية في قصة شعبية. هي دراسة عن كيف دمرت رغبة أنثى نفسها ومن حولها من خلال زرع بذور الصراع، وهذا محور ما تدور حوله مشكلة البحث.


Article
The philosophical and Aesthetic Speech of the Female Body Elements in the theater show
الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي

Loading...
Loading...
Abstract

The research studies the system of the philosophic and pretty factors of the feminine body reciting address in the theatrical performance, so it included four sections. The first section dealt with the methodical frame including its problem which concentrated upon the essence of the philosophic and pretty address of the factors of the feminine body reciting and its importance and its aim to recognize this philosophic and pretty system which took place in the year 2014 and its location which took place in Tunisia, in addition to the subject ire limit hidden in the studying, analyzing and reading the system of the philosophic and pretty address of the feminine body reciting in the theatrical performance, hence limiting the idioms and definitions. The second section dealt with the theoretical frame including three topics. The first topic concentrated upon understanding the reciting of the body. The second topic concentrated upon the body as a reciting structure. The third topic focused on studying the feminine body reciting factors in the theatrical performance ending to the most important indicators which occurred in the theatrical frame. The third section dealt with the procedures of the research unheeding as a sample (the play of a woman with two heads). And the article of the research and its system, hence analyzing the sample. The fourth section dealt with the results of the research and its conclusions. Ending to a list of footnotes, hence a list with its references and source.

يدرس البحث منظومة الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، إذ تضمّن البحث فصولاً أربعة. تناول الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث متضمناً مشكلته المتركّزة في ماهية الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي، وأهميته وهدفه الواقف على تعرّف هذه المنظومة الفلسفية والجمالية التي يبثها هذا الجسد، وحدّه الزماني/2014م/ وحدّه المكاني/ تونس/ وحد الموضوع الكامن بدراسة وتحليل وقراءة منظومة الخطاب الفلسفي والجمالي لعناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، ومن ثم تحديد المصطلحات وتعريفها. وتناول الفصل الثاني الإطار النظري متضمّناً مباحث ثلاثة، عنيّ المبحث الأول بدراسة مفهوم سرد الجسد، وعنيّ الثاني بدراسة الجسد بوصفه بنية سردية، وعنيّ الثالث بدراسة عناصر سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، منتهياً إلى أهم المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. وتناول الفصل الثالث إجراءات البحث، متضمّناً عينته/مسرحية امرأة ذات رأسين/ وأداة البحث ومنهجه، ومن ثم تحليل العينة. وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته ومن أهمها:


Article
The speed and methods of semantics on her in the Quranic expression
السرعة وطرائق الدلالة عليها في التعبير القرآني

Loading...
Loading...
Abstract

The methods of expressing speed in the Holy Quran differed, and I did not find - according to my knowledge - who wrote in this title at all. so The research came to highlight this Quranic purpose, hence the title of the research (The speed and methods of semantics on her in the Quranic expression), Which has been divided into introductory and five method, And I studied in the settlement of the linguistic root of the article (speed) and its derivatives in the Holy Quran, In the first method I studied the words that indicate speed, I had studied in the second method (alpha) the emotion without a period time, While the third method studied (if) sudden, The fourth method was devoted to the study of non-verbal signs (body movements), And I studied in the fifth method deletion, had two pictures, the first: delete part of the word, second: delete the Preposition.

حظيت السرعة بعناية لغة التنزيل واختلفت طرائق التعبير عنها، وجاءت أقوال المفسرين والنحويين عنها متناثرة في مدوناتهم فجمعتها تحت غرض واحد، ولم يُشرْ إلى بعض طرائقها في مواطن أخر- في ما نرى-، ولم أجد – في ما اطلعت- مَنْ كَتَبَ في هذا العنوان مطلقًا، ومن هنا كان عنوان البحث (السرعة وطرائق الدلالة عليها في التعبير القرآني)، وقد قسمته على تمهيد وخمس طرائق، ولا ننكر تداخل بعضها، وهو أمرُ قصدَهُ الباحثُ لغايةٍ- كما سيأتي -، ودرستُ في التمهيد الجذر اللغوي لمادة (س ر ع) واشتقاقاته في القرآن الكريم مقسِّمًا إياه على قسمين، وروده اسمًا مرة، وفعلاً أخرى، وأمَّا الطريقة الأولى فدرست فيها الألفاظ الدالة على السرعة، وخصصتها بدراسة بعض الألفاظ التي تقترب دلاليًا مع دلالة السرعة أو من لوازمها بلحاظ السياق القرآني، ومن المشهور في الدرس النحوي أنَّ (الفاء) العاطفة تدل على الترتيب مع التعقيب، ولا يخفى ما للتعقيب من دلالة على السرعة فكانت الطريقة الثانية في البحث، وكان لـــــــ(إذا) الفجائية نصيبها من الطرائق الدالة على السرعة فجعلتها عنوانًا للطريقة الثالثة، وأما الطريقة الرابعة فخصصتها بدراسة العلامات غير اللفظية المتمثلة بحركات الجسد، ويُعَدُّ الحذفُ من شجاعة العربية فتناولت فيه الطريقة الخامسة، وقد انتظمتْ للبحث صورتان منه تعبيرًا عن السرعة، الأولى: حَذْفُ حَرْفِ البنية في رَسْمِ المُصْحَفِ، والأخرى: الحذف والإيصال، وختمت البحث بجملة نتائج توصل إليها الباحث.


Article
ما بعد الحداثة بوصفه مقترحاً تجريبياً

Loading...
Loading...
Abstract

nakhlus an alriwayat ma baed alhadathat lm tsr ealaa khatiyin wabadil wamutaramat "fadht allughat min 'akhtar fi alnzri" () hataa baed alhadathat alty hamalat kl hadhih alsmat altajribiat ealaa alssahat aladibiat kafilat bialqada' ealaa bara'at allughat wanaqayiha, wadarat zahriha lilkitabat alshaeriat walealbiati, wailtafatat likuli ma hu ghurayb min lahajat wakalimat eibaratiha bialsakhriat waltahakum walnaktih wamarisat alaeyb mabtanat alqira'at ealaa alhuiat walmarakiz warahabat bikuli ma hu mahjinun, bad'aan min allughat almuhjanat a ty wasamat bih fi alhadathat waqablaha, fasarna naetamid almitat 'aw mawara' alnas liqura'at alnas kama almitanis wama wara' alrawaayat wama wara' allughatkey word: workout .language. Narrative. Silence. Postmodernism.

نخلص انّ الرواية ما بعد الحداثة لم تسرْ على خطى بديهية ومسلمات "فأضحت اللغة من اخطر الأسلحة النظرية التي استعملها الإنسان بعد أن تفنن في نحتها"( ) فما بعد الحداثة التي حملت كل هذه السمات التجريبية الجديدة على الساحة الأدبية كفيلة بالقضاء على براءة اللغة ونقائها, ودارت ظهرها للكتابة الشعرية والبلاغية, والتفتت لكل ما هو غريب من لهجات وكلمات أجنبية, وامتزجت عباراتها بالسخرية والتهكم والنكتة ومارست الأعيب مبطنة للقضاء على الهوية والمراكز ورحبت بكل ما هو مهجن, بدءا من اللغة المهجنة إلى الهوية المهجنة وأجناس مهجنة, فما عادت تتمتع بالبراءة أو النقاء التي وسمت به في الحداثة وقبلها, فصرنا نعتمد الميتات أو ما وراء النص لقراءة النص كما الميتانص وما وراء الرواية وما وراء اللغة وما وراء السرد, فاضحي النص السردي استفهامات وشذرات مضادة.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (6)