research centers


Search results: Found 55

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by

Article
"Al-Tanas" In poetry of Sabat Ibn Al-Taaweithi
"التناص" في شعر سبط ابن التعاويذي

Author: nada Salim Idan Al-Tai ندى سالم عيدان الطائي
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 124 Pages: 101-128
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at interpreting the texts of the tribe of Ibn al-Taaweidi poetry in the detection of the citizens of the harmony with the previous texts, and linking the relationship between the text of Ibn al-Taaweezi, and those texts, and its relationship with Almtnas with him, the pole, which is centered around the study on the basis, Because it is a procedural approach, but as a productive productive activity, and to aim at productivity to exclude the creative self of the text in the circle of descriptive text, but to re-produce it in a new way by describing the self as the creator of it.

تتجه هذه الدراسة الى إستبطان نصوص سبط ابن التعاويذي الشعرية في الكشف عن مواطن التناص مع النصوص السابقة، وربط العلاقة بين نص ابن التعاويذي، وتلك النصوص، وعلاقته بالمتناص معه، وهو القطب الذي تتمحور حوله الدراسة بشكل أساس، متكئين في ذلك على التناص نفسه، ليس لكونه منهجا إجرائيا وحسب، بل بوصفه فعالية توليدية إنتاجية، ولا نقصد بالإنتاجية استبعاد الذات المبدعة للنص في دائرة النص الواصف، بل نعني إعادة إنتاجه بشكل جديد بوصف الذات خالقة له متخلقة فيه


Article
The Scansion System of Akkadian Poetry
الشعر الأكدي دراسة جديدة في التفعيلات الشعرية

Author: Munther Ali Abdul Malik منذر علي عبد المالك
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 124 Pages: 257-272
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

From the third to the first millennia BCE (c.2400-600 BCE), Akkadian literature developed many different literary genres: hymns, lamentations, prayers to various gods, incantations against a range of sources of evil, love-lyrics, wisdom literature (proverbs, fables, riddles), as well as long epics and myths — roughly 550 different compositions in all. Many of these compositions have not yet been studied in an analytical way. In particular, they have not been studied for scansion in the way that Arab poetry has been. Therefore, in this talk we try to study these texts for the systems of scansion in each verse of poetry. Before we do so, it is necessary to appreciate the difference between meter, rhythm and rhyme. The rhythm of language is infinitely varied. All aspects of language contribute to it: loudness, pitch, duration, pause, syntax, repeated elements, length of phrases, frequency of polysyllabic words. However, we cannot treat scansion of each line as encompassing all the phonetic facts, especially for a dead language such as Akkadian. Meter, by contrast, is an ordering of language by means of an extremely limited subset of its characteristics. If we take it to mean the regular ordering of language by syllabic stress, we can recognize passages which belong to Akkadian poetry, through vital the rhythm of its verses. As for rhyme, we see that each poetic verse ends in one or two phonemes, which may be different from one stanza to another. Alternatively, verses sometimes end in same word. We will use these definitions to present an analysis of scansion in Akkadian poetry.

كانت اللغة السومرية واللغة الأكدية بفرعيها البابلي والآشوري تتميزان بصفات ومميزات ترقى بها إلى مصاف اللغات العالمية القديمة والحديثة بل وتفوقت عليها بعدة جوانب ، كان من أهم تلك الظواهر هي الأصالة والتطور ، فقد ظهرت الكتابة بحالتها القديمة أي الصورية ومن ثم تطورت إلى الرمزية حتى وصلت إلى مرحلة المقطعية ومن ثم إلى الأبجدية، ولكن تلك اللغة ما انفكت من ملازمتها البلاغة ودقة التعبير والصياغة الدقيقة في جميع مفرداتها اللغوية، حتى وصلت تلك اللغة إلى أوج عظمتها عندما بدأت بتأليف الأساطير والملاحم والقصص والبطولات وتعدت ذلك إلى كتابة الصلوات والتراتيل والمناحات والرسائل الموجهة إلى الآلهة ومخاطبة القوى الغيبية، ببعض التعابير اللغوية الفريدة من نوعها وغيرها كثير، ولا يخفى على الجميع في حالة الإشارة إلى اللغات القديمة بفروعها السومرية والأكدية والبابلية والآشورية ، لذا نكتفي باستخدام لفظة (اللغة الأكدية) للإشارة إلى جميع تلك اللغات مع حفظ خصوصيتها ، ويركز البحث على أهم تلك الظواهر اللغوية الفريدة التي نورد بعضاً منها في أدناه


Article
Yeats: Bard, Seer and Poet
ييتس : ملحمياً، عرافاً و شاعراً

Loading...
Loading...
Abstract

Yeats' poetry shows a unique versatility in theme and technique, and reflects an attention and attachment to both Irish lore and the present. The research aims to show this diversity through a selection of Yeats' poetry. The study is divided into five sections. The first is the prelim which presents Yeats' life and poetry. The second focuses on the poet's early poetry. The third section deals with the middle period and the fourth with the last face in his poetry. Finally, the fifth part is the conclusion that sums up the findings of the paper.

يظهر شعر ييتس تنوعاً فريداً من حيث الفكرة والاسلوب كما يعكس اهتماماً وترابطا مع كل من التراث الأيرلندي والحاضر. يهدف البحث الى اظهار هذا التنوع من خلال مختارات من قصائده. تقسم الدراسة الى خمسة اقسام. القسم الاول هو التمهيد الذي يقدم حياة الشاعر واعماله. يركز القسم الثاني على الفترة المبكرة من شعرييتس. ويتناول القسمان الثالث والرابع الفترتين المتوسطة والاخيرة من شعره. واخيرا تلخص الخاتمة ما توصل اليه البحث.


Article
Gifts in Abbasid poetry
الهدايا في الشعر العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

When we read about the Abbasid poetry, we noticed that there are many texts in which poets talk about gifts, but they are divided into three sections. The first section is where poets are the initiators of the gift. They are the ones who give gifts to others. The second section is the poets. In the third section we noticed that poets received gifts without asking them, and in the three sections most of the poets described these gifts at length.

حين اطلعنا على الشعر العباسي، لحظنا وجود نصوص كثيرة يتكلم فيها الشعراء على الهدايا، إلّا أنّها مقسّمة على ثلاثة أقسام، القسم الأول منها يكون فيه الشعراء هم أصحاب المبادرة في الإهداء، فهم مَن يهدون الهدايا المختلفة إلى الآخرين، أما القسم الثاني، فقد كان الشعراء فيه يرومون الاستهداء لأمور معيّنة من الآخرين، لاسيما من الممدوحين، وفي القسم الثالث لحظنا حصول الشعراء على الهدايا من دون طلبهم لها، وفي الأقسام الثلاثة كان معظم الشعراء يصفون تلك الهدايا بإسهاب.


Article
Poetry and License in the Explication of Verses in the Book of Sibawayh "Analysis and Comparison"
الضرورة الشعرية في شروح أبيات كتاب سيبويه ، "تحليل وموازنة" الكلمات المفتاحية:الشعر _الضرورة_ شروح

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Poetry and License in the Explication of Verses in the Book of Sibawayh "Analysis and Comparison"Keywords : Poetry, License, ExplicationsA Paper Extracted from M.A ThesisProf. Laith A. Abdulhameed (PhD) braheem A. MohammedDiyala University Diyala GeneralCollege of Education for Directorate of EducationHuman Sciences Arabic literature comprises a variety of arts, yet, at the end all such arts will be labelled under one of two; verse or prose. The language of poetry should be committed to meter and rhyme, whereas the language of prose is not. Stemming from this notion, linguists and grammarians started to search for justifications, so to speak, poets resort to contrary to the standards of language and its principles. Such justifications are called poetic license.Therefore, poetic license is the use the poet resorts to and be contrary to language standards and grammar principles. The poet's use of poetic license is not a flaw if the license is not disgraceful. The license took place in diacritical marks, letters, words and even sentences in the form of decrease or increase, anastrophe, inversion or displacement, and the like. A competent and creative poet is able to employ language in his poetry, whether resorting to license or not. In the paper, we have mentioned some of the poetic licenses that were elucidated by the Book of Sibwayh explicators who are: Elnahhas (D.338 H.), Ibn Elsirafi (D.385 H.), and Ela'lam Elshantmari (D.476 H.).

الضرورة الشعرية في شروح أبيات كتاب سيبويه ، "تحليل وموازنة"الكلمات المفتاحية:الشعر _الضرورة_ شروحالبحث مستل من رسالة ماجستيرأ0د0ليث أسعد عبد الحميدإبراهيم عبد الرحمن محمدجامعة ديالى/كلية التربية للعلوم الانسانيةالمديرية العامة لتربية ديالىlaith.assad@yahoo.comIbraheem2015@yahoo.comالملخص يَضُم الأدب العربي فنوناً كثيرة ، لكن في النهاية تكون هذه الفنون الأدبية تحت أحد عنوانين ، وهما الشعر أو النثر ، ولغة الشعر لابُد أن تلتزم بالوزن والقافية ، ولغة النثر ليست كذلك . من هذا أخذ أهل اللغة والنحو يبحثون عن مبررات – إن صحّ التعبير- يلجأ إليها الشاعر ، خلافاً لمقاييس اللغة وأصولها ، وهذه المبررات سموها بالضرورة الشعرية . فالضرورة الشعرية : هي الاستعمال الذي يلجأ إليه الشاعر ويكون مخالفاً لمقاييس اللغة وأصول نحوها الجارية . ولجوء الشاعر إلى الضرورة ليس عيباً إنْ لم تكن الضرورة قبيحة ، والضرورة تحدث في الحركات والحروف والكلمات وحتى الجُمل وذلك بالنقص أو بالزيادة ، أو بالتقديم أو بالتأخير ، أو بالقلب أو بالإبدال ، وغير ذلك ، والشاعر المقتدر والمبدع يستطيع أنْ يوظف اللغة في شعره ، سواء ألجأ إلى الضرورة أم لم يلجأ إليها . وقد أورَدْتُ في بحثي بعض الضرورات الشعرية التي شرحها شرَّاح أبيات كتاب سيبويه ، وهؤلاء الشرّاح هم : النحاس (ت338هـ) ، وابن السيرافي (ت385هـ) ، والأعلم الشنتمري (ت476هـ) .


Article
دراسة وتحليل حول بلاغة الشعر الشعبي الأهوازي والعراقي

Authors: عبدالرضا عطاشي --- رحيم سواري
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2018 Issue: 45 Pages: 163-176
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The existence sign of eloquence, literary array and novel craft in the slangy poem arrangement in happiness, sadness, emotion, fiction and different kinds of poems cause its acceptance from the society; but the action of some poets in composing hard and complicated poems and their fondness to this kind of art hasn’t been necessary and their extravagance in enigmatic poems with the ambition goal caused weakness and different problems in slangy lyric poems, and there is no doubt that the people with the literary virtu, belletrists and critics don’t approbate such poems; because it differs from the description of eloquence with the eloquent speech so it’s essential for the poets to avoid from verbal and meaning complexity in poem to offer a delightful one to critics and the people with the literary virtu. It’s necessary for all poems to have the eloquence tactics. This study wants to speak about the eloquence and novel in Ahvazi and Iraqi poem which both of them have overlap with each other because of adjacency, cultural and literary items.Keywords: slangy poem, eloquence, theory study, comparative study

إنَّ وجود آثار البلاغة والتنميق وصنعة البديع ظاهرة جلية في طريقة الشعراء الشعبيين في تعبيرهم المنظوم باللهجة الدارجة من رضي وامتعاض وأخيلة وصور وخواطر لكن جنوح بعض الشعراء الشعبيين بنظم الشعر الوعر والتزامهم فيما لم يلزم والاكثار من الالغاز والاحاجي للمباهاة سبَّبَ ذلك في تفشّي بعض الفوضى من التخبطات في الشعر الشعبي وهذا مما لا يرضاه المتذوقون من الادباء والنُّقاد ومن عامة الناس لتعارضه مع تعريف البلاغة - مطابقة الكلام لما يقتضيه حال الخطاب - والذي يحتم علي الشاعر أن يبتعد عن التعقيد اللفظي والمعنوي حتَّى يصبح شعره مستساغاَ عند المتلقين ومقبولاَ فنياَ عند الناقدين؛ كي يكون نظمه وفقا لمقتضي الحال و فنون البلاغة هذه الورقة البحثية تدرس في طياتها البلاغة والبديع في الشعر الشعبي الأهوازي والعراقي اللذين يشتركان في غير قليل من العناصر التعبيرية نتيجة اسباب طبيعية نظير القرب المكاني والمشتركات الثقافية والمذهبية وغيرها.المفردات الرئيسية: الشعر الشعبي، البلاغة، البديع، التشبيه، المجاز، الإستعارة، الكناية.


Article
The mystery of the place in Nizar Qabbani's poetry
تجليّات المكان، أبعاده ودلالاته في شعر «نزار قباني»

Loading...
Loading...
Abstract

The place in the literary works is the mother's womb, in which it forms itself as a dynamic and accelerating relationship between the creator of the literary work and the text and the audience, and turns into an all-encompassing artistic and literary richness. However, this requires an in-depth cultural understanding of the audience towards our emotional, historical, and political implications in literary works. The place played an important role in the formation of the poetry of Nizar Qabbani, a contemporary Syrian poet, and was not just a geographic dimension that was not pure. But the poet has given it a mystery and spiritual meanings. The place in qabbani poetry has different dimensions, indicating his special interest

يشكل المكان الرحم الذي يتشكّل فيه العمل الأدبي ليتحول هذا التشكّل وفق علاقات ديناميكية متسارعة بين كلّ من المبدع والنص والمتلقي إلى ثراء شعوري ووجداني مترامي الأطراف الفنية والأدبية. إلا أنّ ذلك يستدعي في ذهن المتلقي المخزون الثقافي المترسخ لديه فيما يحمله هذا المكان من دلالة تاريخية أو نفسية أو سياسية و... للمكان دور مهم في تشكيل القصيدة عند نزار قبّاني الشاعر السوري المعاصر؛ وذلك ـ على حدّ قوله ـ لم يكن مجرد بعد جغرافي منذ الأربعينات من القرن الماضي، بل حمّله الشاعر دلالات إيحائية واسقاطات روحية. وقد شكل تمسك قباني بالمكان جملة من الأبعاد التي تفسّر عنايته به. ومن أهم هذه الأبعاد ما يتعلق بالبعد النفسي، السياسي والقومي، والديني والتاريخي


Article
Problematic rubaeiat alkhiam between reality and distortion
إشكالية رباعيات الخيام بين الواقع والتحريف

Author: Ayad Mohammed Hussain اياد محمد حسين
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2018 Volume: 8 Issue: 2 Pages: 313-334
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

So our research came to be an attempt to come up with some concepts that might help to show the reality of alkhiam and rubaeiat, by studying the philosophical correlation in the rubaeiat with the philosophical thought of Greek philosophers and major philosophers such as Socrates and Applutin, was the research revolves around the first two axes about the art of rubaeiat and rules and origins and conditions of writing and the second axis On the philosophy of alkhiam through the rubaeiat with a historical introduction to this axis of the beginnings of philosophy and its impact on Islamic philosophy, with an introduction and conclusion and a list of the most important sources that benefited the researcher in writing research.

ان الدراسات التي تناولت شخصية الخيام ورباعياته قد جاءت لتوضح آراء شخصية مستنبطة من الرباعيات حول الخيام وتوجهاته الفكرية ، ولم تصل حتى الآن لحالة قطعية عنه ، بسبب نَسب العديد من الرباعيات للخيام والتي تعود لشعراء كبار كالرومي وسعدي والعطار وقد سميت بالجائلة او مؤلفة ومنسوبة له . لذا جاء بحثنا هذا ليكون محاولة للخروج ببعض المفاهيم التي قد تساعد في إظهار حقيقة الخيام والرباعيات، من خلال دراسة التناص الفلسفي في الرباعيات مع الفكر الفلسفي اليوناني وكبار الفلاسفة كسقراط وافلوطين ، لذا فالبحث يتكون من محورين الأول عن فن الرباعي وقواعده وأصوله وشروط الكتابة به والمحور الثاني عن فلسفة الخيام من خلال الرباعيات فضلا عن تمهيد تاريخي لهذا المحور تناولنا فيه بدايات تأثر الفلسفة الإسلامية بالفلسفة اليونانية


Article
The alienation in the poems of Ibn Nahas
الإغتراب في أشعار ابن نحاس

Loading...
Loading...
Abstract

of the issues of interest in poetry and literature that has always been raised throughout literary history is the issue of sophistication and grievance of society that has not been diminished in any period of the literary history, but has always been a poet who, for some reason, The phrase "lack of co-ordination with the society, domination of the ruler and failure in love, and ... the way to rumor and complaints, and this phenomenon, especially in a period in which the rulers of the community do not have sufficient authority to manage the society and their personal interests Because poetry has a strong connection with the intellectual, political, and social reality of society, and in each of the stages, Ibn al-Nohas, as one of Aleppo's poets who enjoyed a high literary taste over the poets of his age, managed to transform his social realities from the realistic viewpoint and his climate of truth. , When the Ottoman rulers dominated the country, as well as through his meditative themes, manifested his sincere spirit by expressing the annoying cries of love failure. It can be said that the failure of love is one of the important factors in the selection of Ibn Nahas.

من إحدي القضايا التي تهم الشعر و الأدب و التي مازالت تطرح في جميع الأعصر طوال التأريخ الأدبي هي قضية الاغتراب و التشكي من المجتمع التي كانت موضع الاهتمام و العناية في كل فترة ما لعصور التأريخ الأدبي و لم تقل من أهميتها ، بل كان هناك شعراء انتهجوا منهج التغرب و الشكوي حسب أسباب و علل منها عدم التصالح بالمجتمع ، سيادة السلطات السائدة و الفشل و الخيبة في الحب و… و قد توسعت هذ ه الظاهرة خاصة في حقبة لم تتمتع سلطات المجتمع بالدراية الكافية لإدارته متابعين مصالحهم الشخصية. بما أن للشعر علاقة وثيقة مع الوضع الفكري ، السياسي و الاجتماعي السائد في المجتمع و أنه يصور الأحوال و التغييرات له في كل واحدة من المراحل القائمة، فإن ابن نحاس كون وصفه أحد شعراء حلب البارزين و الذي كان متمتعا بالذوق الأدبي الرفيع مقارنة مع شعراء آخرين من عصره ، فاستطاع أن يقوم بتصوير الحقائق و الواقعيات الاجتماعية لنفسه من بوابة النظرة الواقعة والمطالبة بالحقيقة عندما كان قد سيطر السلاطين العثمانيون علي بلده و كذلك فإنه تمكن عبر مضامينها المدحية من أن يعرض روحه الصادقة بواسطة التبيين للوقائع و الحوادث المحزنة المؤلمة الناتجة عن فشل الحب. و يمكن القول إن فشله في الحب قد كان من إحدي العوامل و الأسباب المهمة للتغرب الذي انتهجه ابن نحاس.


Article
Grief and its literary touches in the Islamic eulogy
الجزعُ ولمساتُه الأدبية في المرثاة الإسلامية

Authors: Sayed Haydar Shirazi Branch سيد حيدر فرع شيرازي --- Rasoul Balawy رسول بلاوي
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 15 Pages: 29-48
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Grief as a component (image) of the main elements of elegiac poetry had played an active role in the literature of the pre-Islamic age, but diminished in the Islamic elegiac poetry, because of its negative effects in doubling sorrows . This kind of poetry was a source of proud to some of the poets while rejected by others under the impact of rationalism rising from the Divine Inspiration and Sunnah of Prophet Mohammed (PBUH). There were researches of Islamic jurisprudence from among there was rejection and acceptance. This objective development has a broad literary echo in the elegiac poetry on top of which is the veteran poetry which was referred to briefly.

إنّ الجزع بصفته عنصراً (صورة) من العناصر الرئيسية في الرثاء کان له دور فاعل في الأدب الجاهلي لکنّه تضاءل ضوؤه في المرثاة الإسلامية لما ارتسم فيه من سلبيات تضاعف الهموم. وقد افتخر به البعض ورفضه الآخر من الشعراء انطباعاً بالعقليّة الحديثة المنبعثة عن الوحي المنزل وسنُّة الرسول (صلى الله عليه وآله وسلم) وخاض بحثَه الفقه الإسلامي من بين ردّ وقبول وکان لهذا التطور الموضوعيّ صدی أدبيّ واسع في المراثي الشعرية علی رأسها الشعر المخضرم الذي ألمحنا إليه علی وجه الاختصار.

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (55)


Language

Arabic (46)

English (4)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2018 (55)