research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Rhythm In The Prose Poem : Its Concepts and Samples of its Applications
الإيقاع في قصيدة النثر مفهوماته وتطبيقاته

Author: JALAL ABDULLAH KHALAF جلال عبد الله خلف حنتو
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 124 Pages: 43-66
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

From its very beginning up till now , Arabic poem, undoubtedly, has passed through different patterns and various phases when the rhyme shaped its decisive point distinguishing its poetic text. Thus, for a long periods of time, rhyme was considered as an obstacle to the literary genres correlation. However, the intellectual, political , cultural , economic and social development of life make literati come over those traditional rhyme's stereotypes to have a new concept of Rhythm. Starting a new era of conflict between proponents of traditional literature imitating Khaleel's rhymes and the followers of prose poem calling for abandoning all old rhymes entirely and applying inner rhythms instead. To understand the reality of this conflict , we have to perceive the philosophy of both terms (rhyme and rhythm) in order to recognize the spacious difference between them. Finding out that the term of rhythm represents a new literary stage completely different from the previous one on form and content altogether and depends on internal music as a base for rhythmic creativity.

لا شك أنَّ القصيدة العربية ،منذ نشأتها الأولى وإلى يومنا هذا ،قد مرَّت بأنماط مختلفة وأطوار متنوِّعة ،شكَّل الوزن الشعري فيها الحد الفاصل للتمييز بينه وبين النَّص الشِّعري . بذلك عُدَّ الوزن حائلا بين تداخل الاجناس الأدبية لقرون طويلة ،غير أنَّ تطوّر الحياة وتغيّراتها على صعيد: الفكر، والسيَّاسة، والثّقافة والاقتصاد، والاجتماع ،عوامل أجبرت الأدباء على تجاوز الأطر التقليديّة للأوزان الشعريّة المكرورة ؛ ليحلَّ محلها مفهوما جديدا سُميَّ بـ (الإيقاع)، ليبدأ بذلك عصر جديد من الصراع بين أنصار الأدب القديم المقلّدين لأوزان الخليل، وبين اتباع قصيدة النثر الدَّاعين إلى هجر تلك الأوزان جملة وتفصيلا، متَّخذين من الإيقاعات الداخلية بديلا عنها، ولأجل الوقوف على حقيقة الصّراع، لا بدَّ من الوقوف على فلسفة مصطلحي : الوزن والإيقاع؛ لمعرفة البون الشَّاسع بين الفريقين؛ لنكتشف أنَّ مصطلح (الإيقاع) يمثِّل مرحلة أدبية جديدة مغايرة لما قبلها تماما على صعيد (الشِّكل والمضمون) ، ولاعتماده على الموسيقى الدَّاخلية كأساس في عملية الخلق الإيقاعي.


Article
Prose poem and the aesthetics of poetry estrangement - a study in the head of the cut for Ansi Haj
قصيدة النثر وجماليات القطيعة الشعرية - دراسة في الرأس المقطوع لأنسي الحاج

Loading...
Loading...
Abstract

The Broken Head - A collection of prose poems by the Lebanese poet Ansi al-Hajj, published in 1963 after his first collection (not) in three years. The return to a literary product half a century ago may require a cash pause characterized by novelty and reading after all that has been said. In addition, returning to this group, not (not), also needs to justify the fact that (not) is the first production of Ansi Haj, Which is the forerunner of leading theorization of this type of different writing; but critical reading often starts from the moment of a major attraction made by the title of catalyst to start the first step, and the title of the pilgrim (head cut) was the kind of catalyst for reading and interpretation

الرأس المقطوع- مجموعة من قصائد النثر للشاعر اللبناني أنسي الحاج، صادرة في 1963 بعد مجموعته الأولى (لن) بثلاث سنوات. قد تغدو العودة إلى منتج أدبي مرّ عليه نصف قرن أمرا يحتاج إلى وقفة نقدية تتسم بالجدة والقراءة المختلفة بعد كل ما قيل فيه، فضلا عن أن العودة إلى هذه المجموعة وليس (لن) تحتاج هي الأخرى إلى تسويغ كون (لن) هي باكورة إنتاج أنسي الحاج، وهي التي حوت مقدمة رائدة في التنظير لهذا النوع من الكتابة المختلفة؛ لكن القراءة النقدية كثيرا ما تنطلق من لحظة انجذاب فارقة يصنعها عنوان محفز للبدء بالخطوة الأولى، وعنوان الحاج (الرأس المقطوع) كان من هذا النوع المحفز للقراءة والتأويل


Article
Text and Cultural Memory Semiotics Iraqi Prose Poem as a Model
النص وسيميائية الذاكرة الثقافية قصيدة النثر العراقية أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

This dissertation tackles the relationship between the literary and historical text, from a semiotic point of view, it is meant to deal with the theme of history and cultural memory, applied on specific samples of Iraqi prose poems, starting from the economic siege up till the political change. These two concepts encapsulate; the historical record, the continuation of memory, mythology, and oblivion. It begins with the semiotic-cultural approach in its study of history, memory and culture, which comprises literary work with outside content belonging to the historical and cultural context, considering the signs to be the intermediary of the meaning and significance of the social reality and the leveling or twisting of it. It has been able to stand on past and present historical representations, reconstruct it in the prose poem, the quality of the event, symbol or incident, And the techniques working on on overlooking or forgetting some of them.

يتناول هذا البحث العلاقة بين النص الأدبي والتاريخ، ويعنى بشكل خاص بموضوعة التاريخ والذاكرة الثقافية من وجهة نظر سيميائية، مطبقة على نماذج مختارة من قصيدة النثر العراقية تمتد من الحصار الاقتصادي وحتى التغيّر السياسي، وبما يتضمن هذين المفهومين من متعلقات ترتبط بهما كالسجل التاريخي واستمرار الذاكرة والأساطير والإغفال والنسيان، وينطلق في معالجته لهما من المقاربة السيميائية - الثقافية في دراستها للتاريخ والذاكرة والثقافة، والتي تمزج بين العمل الأدبي وبين ما يقع خارجه من محتويات تنتمي إلى السياق التاريخي والثقافي، على اعتبار أن العلامات تعد الوسيط المتضمن للمعنى والدلالة في الواقع الاجتماعي وما يمر به من استواء أو التواء، وقد تسنّى له أن يقف على التمثيلات التاريخية الماضية والآنية، وإعادة بنائها في قصيدة النثر، ونوعية الحدث أو الرمز أو الواقعة المتذكرة، والآليات العاملة على إغفال أو نسيان بعضها.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (3)