research centers


Search results: Found 10

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Article
جماليات الميديولوجيا في العرض المسرحي

Authors: بشار عليوي دايس --- حميد علي حسون الزبيدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 3 Pages: 216-227
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The study consists of four chapters. The first chapter includes the methodological framework of research through its problem which focuses on the following question:What are The Aesthetic Mediology in the Theatrical Show?The second chapter, the theoretical framework and the previous studies, includes three topics. The third chapter includes the research procedures, namely, the research community and its samples. The third chapter deals with the importance of research as a study of the methodology and its aesthetics. And the research Mediology. A number of theater performances were chosen for the purpose of defining the aesthetics of the Mediology. The fourth chapter contains the results of the researcher's research. The chapter also contains conclusions, a set of recommendations and suggestions, Right.

يُعنى هذا البحث بدراسة (جماليات الميديولوجيا في العرض المسرحي) , إذ يضم البحث أربعة فصول، تضمن الفصل الأول _ الإطار المنهجي للبحث _ عبرَ مشكلتهِ المُتركزة في التساؤل التالي : ماهي جماليات الميديولوجيا في العرض المسرحي ؟ . ثُمَّ تجلت أهمية البحث بوصفه يدرس الميديولوجيا ويُسلط الضوء على جمالياتها في العرض المسرحي , فضلاً عن اشتقاق هدف أساس هو تعرف جماليات الميديولوجيا في العرض المسرحي , أما الفصل الثاني : الإطار النظري والدراسات السابقة ، فتضمن ثلاثة مباحث , وتضمن الفصل الثالث إجراءات البحثة , أما الفصل الرابع , فقد احتوى على نتائج البحث التي توصل إليها الباحث والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وثبت بالمصادر والمراجع والملاحق .


Article
Educational and national values in the texts of Suleiman Al - Issa play
القيم التربوية والقومية في نصوص سليمان العيسى المسرحية

Author: Faten Hussein Naji فاتن حسين ناجي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2018 Volume: 8 Issue: 4 Pages: 429-452
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Attention to children and is an important indicator of the signs of civilization of any society seeks to build a human being is capable of contributing to the building society Valchksah take its image core in the era of childhood, because of the child at this stage is formed according to Maigdm its educational and moral origins and social therefore became must be submitted to the child in this stage all immune would entrench the values and customs prevailing in the society and among those methods that are trying to consolidate all the way values of the child are poetic theater presented in schools Uwe theaters in general and poet Solomon Alissa may keenness on providing dedicated to child bearing various educational values moral poetic theater Add to national values that must be instilled in the minds of the child in addition to this that the educational and national values stabilized in the same every member of the community through education ie through the various influences that govern the individual in his life and through the provision of all counts. that supports those values came to the theater in general, carrying with him a variety of ethics and social customs and poetic theater was provided to the child imbued with those customs and values were educational, or moral or nationalism.

ويعد الاهتمام بالطفولة مؤشرًا مهمًا من المؤشرات الحضارية لأي مجتمع يسعى إلى بناء إنسان قادر على المساهمة في بناء مجتمعه فالشخصية تتخذ صورتها الاساسية في عهد الطفولة، لان الطفل في هذه المرحلة يتشكل وفق مايقدم له من اصول تربوية واخلاقية واجتماعية لذا صار لابد ان يقدم للطفل في هذه المرحلة كل مامن شانه ان يرسخ القيم والعادات السائدة في المجتمع ومن بين تلك الاساليب التي نحاول ان نرسخ عن طريقها القيم للطفل هي المسرح الشعري المقدم في المدارس اوفي المسارح بصورة عامة وشاعرنا سليمان العيسى قد حرص على تقديم المسرح الشعري المخصص للطفل والمحمل بشتى القيم التربوية الاخلاقية اضافة الى القيم القومية التي لابد من ترسيخها في اذهان الطفل اضافة الى ذلك ان القيم التربوية والقومية تستقر في نفس كل فرد من افراد المجتمع من خلال التربية أي من خلال مختلف التأثيرات التي يخضع لها الفرد في حياته ومن خلال تقديم كل مايستطيع ان يدعم تلك القيم فجاء المسرح بصورة عامة حاملا معه شتى الاخلاقيات والعادات الاجتماعية وجاء المسرح الشعري المقدم للطفل مشبعا بتلك العادات والقيم تربوية كانت ام اخلاقية ام قومية .


Article
The existential psychological trend of the character in the Iraqi theater discourse
الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في الخطاب المسرحي العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

Personality is the central and central element around which the search for truth, reality and knowledge generated by experience in the fields of psychology and theater are conducted. They are interdependent and dependent on each other without separation, because the meaning is human and its relation to existence or what exists in existence and its impact on the human personality. The personality of the play is a person who created its creator or the same, that is, the relationship is psychological first and not, until the theories were taken in line with specific areas converge and contrast in the direction of each direction. The existentialism came as one of these trends, which was typical of the experimental movements and spread according to its means globally, and there is no doubt that the Iraqi theater is part of the system that will be influenced by this trend on the assumption, hence the question of the research problem (what the existential psychological direction of the character in the Iraqi theater discourse) (2005-2015) and spatial and objective after the researcher identified his goal to (know the existential psychological direction of the character in the speech of the Iraqi theater) and the contents of the first chapter (of the study divided into four chapters) the importance of research and the need to discuss terminology to determine the procedural definitions of the vocabulary In the title. The second chapter, which included (theoretical framework), came in two sections. The second topic deals with the study of psychological concepts in the light of the surrealist and theatrical theatrical, to conclude the research to the most important indicators that resulted from the theoretical framework.

تشكل الشخصية العنصر الأساسي والمركزي الذي تدور حولها معطيات البحث عن الحقيقة والواقع والمعرفة التي تفرزها التجربة في مجالات علوم النفس والمسرح. فتتشابك وتعتمد إحداهما على الأخرى من دون انفصال، كون المعني هو الإنسان وعلاقته بالوجود أو بما موجود في الوجود وتأثيره على الشخصية الإنسانية. والشخصية المسرحية هي شخصية من خلق مبتكرها أو ذاته، أي ان العلاقة هي نفسية أولا ولاغير، حتى اتخذت النظريات في الاصطفاف بمجالات محددة تتقارب وتتضاد في منحى كل اتجاه. وجاءت الوجودية كأحد هذه الاتجاهات التي سايرت الحركات التجريبية وانتشرت تبعا لوسائلها عالميا، ومما لاشك فيه ان المسرح العراقي جزء من تلك المنظومة التي سيتأثر بهذا الاتجاه افتراضا، ومن هنا جاء التساؤل بمشكلة البحث (ما الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في الخطاب المسرحي العراقي) ضمن حدود زمانية (2005-2015) ومكانية وموضوعية بعد ان حدد الباحث هدفه إلى (تعرف الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في خطاب المسرح العراقي) وما تضمنه الفصل الأول (من الدراسة المقسمة على أربعة فصول) أهمية البحث والحاجة اليه ومناُقشة المصطلحات لتحديد التعاريف الإجرائية للمفردات المذكورة في العنوان. أما الفصل الثاني الذي ضمّ (الاطار النظري) جاء بمبحثين. عني المبحث الأول بمناقشة الشخصية وفق الاتجاه النفسي الوجودي متمثلا بنموذجه الايماني (كيركجارد) والإلحادي (سارتر) فيما عني الثاني بدراسة المفاهيم النفسية في ضوء المذهب السريالي والوجودي المسرحي، ليخلص البحث إلى اهم المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري.


Article
إستلهام النص التراثي في المسرح

Author: بلقيس علي شرين الدوسكي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 4 Pages: 289-313
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The process of cultural accumulation continues from the past through the present to the future, and the heritage of any nation is one of the main factors in the maturation and development of the experience of that nation, so many writers, poets and theater writers inspired and activated the heritage to serve their visions and intellectual and aesthetic trends with their keenness to pick With a scientific objectivity to the nature of the contents represented by that heritage and inspired and rephrased through the visions of aesthetic and artistic and intellectual advanced and converted to literary texts take their way to the stage in a new form live through theatrical performances is an artistic and cultural process continues and maintain the drama heritage which e And part of the human heritage is the result of the accumulation of civilizations combined and interaction with each other, so the process of inspiration heritage and re-read and submit is a cultural and artistic experience is necessary and important to create a state of communication and renewal as the consideration of the heritage becomes a contemporary vision enables us to re-possess the heritage on a new basis, Cognitive and intellectual of the total motivating elements of the process of building the present.And divided the research into four chapters, including the first of the problem of research, which focused on the extent to which the Iraqi director can enumerate his vision of the dramatic heritage in his theatrical performances? The need for this research list for the purpose of detecting the multiplicity of literary vision of the dramatic heritage of the Iraqi director and playwright. And its importance and then the goal of the research was to identify the multiplicity of literary visions of the dramatic heritage and re-read in theatrical performances of modern and then the limits of research and define its terms. The second chapter may be of three things:• The first topic: the concept of inspiration.• The second topic: sources of drama heritage.• The third topic: theatrical currents and drama heritage.The study concluded with the indicators that emerged from the theoretical framework.As for the third chapter, he added:• research community• The research sample• Research Methodology• Search toolThe third chapter also included a detailed analysis of the research sample chosen by the researcher by selecting a qualitative model with a clear effect on themovement of the modern Iraqi and Kurdish theater scene and the impact of inspiration and clarity on the heritage.Kawa Haddad by the writer ShirkoPechese.The fourth chapter may be from the results that emerged through the analysis of the sample sample, which was the most important:1. Historical personality does not necessarily have to be fixed or linked to a particulartime.2. With the absence of titles, Kawa Haddad is the same as Gilgamesh in his quest for immortality. He himself is Robin Hood, the seeker of justice in society, himself a thief of revolutionaries who revolutionized the distribution of wealth to all, the same William Wallace, the Scottish revolutionary seeking freedom and salvation for the people. Scotland of the domination of England and the enslavement of its people to its people.3. The myth of contemporary man has achieved a real possibility of understandinghuman history since its earliest primitive stages.5.The educational function of the legend is based on its use by philosophers and wise men as a means of teaching knowledge to others and in stirring up national feelings by reminding people of their history to take lessons from this history.The research concluded with some recommendations and suggestions and confirmed the sources adopted by the board.

ان عملية التراكم الحضاري متواصلة من الماضي مروراً بالحاضر نحو المستقبل ، ويعدُ تراث أي أمة من الأمم أحد العوامل الأساسية في إنضاج وتطوير تجربة تلك الأمة، لذا عمد العديد من الأدباء والشعراء وكتاب المسرح إلى استلهام التراث وتفعيله بما يخدم رؤاهم وتوجهاتهم الفكرية والجمالية مع حرصهم على الانتقاء بموضوعية علمية لطبيعة المضامين التي يتمثلها ذلك التراث واستلهامه واعادة صياغته عبر رؤى جمالية وفنية وفكرية متقدمة وتحويله إلى نصوص أدبية تأخذ طريقها إلى خشبة المسرح في شكل جديد حي عبر عروض مسرحية هي عملية فنية وثقافية تتواصل وتستمر ، فالتراث الدرامي الذي هو جزء من التراث الإنساني هو حصيلة لتراكم الحضارات مجتمعة وتفاعلها مع بعضها ، لذا كانت عملية استلهام التراث واعادة قراءته وتقديمه هي تجربة ثقافية وفنية ضرورية ومهمة لخلق حالة التواصل والتجديد إذ إن النظر إلى التراث يصبح رؤية معاصرة يمكننا من إعادة امتلاك التراث على أساس جديد فتتكوّن عناصره المعرفية والفكرية من مجموع العناصر المحركة لعملية بناء الحاضر.وقسم البحث على اربعة فصول ضم الأول منها مشكلة البحث التي تمحورت حول مدى استطاعة المخرج العراقي أن يعدد رؤيته للتراث الدرامي في عروضه المسرحية ؟ وكانت الحاجة إلى هذا البحث قائمة لغرض الكشف عن تعددية الرؤية الأدبية للتراث الدرامي لدى المخرج والكاتبالمسرحي العراقي. وأهميته ثم هدف البحث الذي كان التعرف على تعدد الرؤى الإدبية للتراث الدرامي واعادة قراءته في عروض مسرحية حداثوية ثم حدود البحث وتحديد مصطلحاته. اما الفصل الثاني فقد تكون من ثلاثة مباحث هي:•المبحث الأول : مفهوم الإستلهام .•المبحث الثاني : مصادر التراث الدرامي .•المبحث الثالث : التيارات المسرحية والتراث الدرامي.ثم خلص المبحث الى مؤشرات التي تمخض عنها الإطار النظري.اما الفصل الثالث فضم بين دفتيه :•مجتمع البحث•عينة البحث•منهج البحث•إداة البحثكذلك ضم الفصل الثالث تحليلا تفصيليا لعينة البحث التي اختارتها الباحثة وذلك باختيار نموذج نوعي ذي تأثير واضح في حركة المشهد المسرحي العراقي والكردي الحديث وتأثير استلهام التراث ووضوحه فيها، وعليه تم اختيار نموذج العينة الذي تمثل بالعرض:كاوه الحداد للكاتب الشاعر شيركو بيكهسي.اما الفصل الرابع فقد تكون من النتائج التي ظهرت من خلال تحليل نموذج العينة والتي كان من اهمها:1.الشخصية التاريخيةليس بالضرورة ان تكون مثبتة او مرتبطة بزمن معين.2.مع غياب المسميات فان كاوه الحداد هو نفسه كلكامش في بحثه عن الخلود، وهو نفسه روبن هود الباحث عن تحقيق العدالة في المجتمع، وهو نفسه عروة الصعاليك الثائر من اجل توزيع الثروة على الجميع، وهو نفسه وليام والاس الثائر الاسكتلندي الباحث عن الحرية والخلاص لشعب اسكتلندا من هيمنة انكلترا واستعباد شعبها لشعبه.3.حققت الاسطورة للإنسان المعاصرامكانية حقيقية لفهم التاريخ الإنساني منذ مراحله البدائية الأولى.4.الوظيفة التعليمية للأسطورة تقوم على استخدامها من قبل الفلاسفة والحكماء بوصفها وسيلة لتعليم المعرفة للآخرين، وفي إثارة المشاعر الوطنية بتذكير الناس بتاريخهم كي يتخذوا العبر من هذا التاريخ.ثم خلص البحث الى بعض التوصيات والمقترحات وثبت بالمصادر التي اعتمدها في متنه.


Article
التلقي وأثره في تطوير الكفاءة التصميمية للإضاءة المسرحية لدى طلبة

Authors: حميد عبد الله علوان --- نورس محمد غازي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 4 Pages: 358-385
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research is divided into four chapters. The first chapter, which is the systematic framework for research, deals with the problem of research focused on the following question:Does the difference in reception mechanisms have an impact in communicating the student to a level that enables him to design a stage lighting that matches the nature of the theater performance and achieves its goals? While the importance of research as an educational achievement benefiting mainly students of the faculties of fine arts and drama teachers in general. As well as derive a basic goal is to identify the design efficiency of theatrical lighting among students of the Faculty of Fine Arts, University of Babylon. The limits of research have been summarized in the study of the subject of reception and its impact on the development of the design efficiency of theater lighting among the students of the theater department at the Faculty of Fine Arts / Babel University for the academic year 2008-2009.The second chapter deals with the importance of theatrical lighting and the most important functional and aesthetic foundations that enable the operators in this field to achieve their goals. In addition to the previous studies and the effects of the frame Theoretical.The third chapter included research procedures - the research community, which included 27 students from the fourth stage of the Department of Dramatic Arts at the Faculty of Fine Arts of the University of Babylon for the academic year 2008-2009 and the research sample, which included eleven students in the control group and eleven students in The experimental group. The research tool was represented by the results of the open questionnaire and the closed questionnaire, in addition to the theoretical framework. As for the research methodology, the researcher relied on the semi-empirical approach in his study.The fourth chapter contains the results of the researcher's research and discussion and a presentation of the conclusions. The chapter also contains a set of recommendations and proposals and proven sources, references and supplements.

يقع البحث في أربعة فصول تضمن الفصل الأول منها – وهو الإطار المنهجي للبحث – مشكلة البحث المتركزة في الاستفهام الآتي :هل يكون لاختلاف آليات التلقّي اثراً في إيصال الطالب إلى المستوى الذي يمكنه من تصميم إضاءة مسرحية تتناسب وطبيعة العرض المسرحي وتحقق غاياته؟في حين تجلّت أهمية البحث بوصفه منجزاً معرفياًيفيد بالدرجة الأساس طلبة كليات الفنون الجميلة ودارسي الفن المسرحي بصورة عامة.فضلا عن اشتقاق هدف أساس هو التعرّف على الكفاءة التصميمية للإضاءة المسرحية لدى طلبة كلية الفنون الجميلة بجامعة بابل.أما حدود البحث فقد اختصرت على دراسة موضوع التلقّي وأثره في تطوير الكفاءة التصميمية للإضاءة المسرحية لدى طلبة قسم المسرح بكلية الفنون الجميلة / جامعة بابل / للعام الدراسي 2008-2009 .وجاء الفصل الثاني – الإطار النظري – بواقع مبحثين عني الأول منهما بدراسة مفهوم التلقّي وأهم النظريات والآراء التي دارت حوله.في حين عُني المبحث الثاني بأهمية الإضاءة المسرحية وأهم الأسس الوظيفية والجمالية التي تمكن المشغلين في هذا المضمار من تحقيق أهدافهم.إضافة إلى الدراسات السابقة ومؤثرات الإطار النظري.وتضّمن الفصل الثالث – إجراءات البحث – وهي مجتمع البحث والذي تضمن ( 27 ) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الرابعة لقسم الفنون المسرحية بكلية الفنون الجميلة التابعة لجامعة بابل للعام الدراسي 2008-2009 وعينة البحث والمتضمنة أحد عشر طالباً وطالبة في المجموعة الضابطة واحد عشر طالباً وطالبة في المجموعة التجريبية. وجاءت أداة البحث متمثلة بما تمخض عنه الاستبيان المفتوح والاستبيان المغلق من نتائج مضافا لها ما أسفر عنه الإطار النظري من مؤشرات. أما منهجية البحث فقد اعتمد الباحثان على المنهج التجريبي في دراسته.أما الفصل الرابع فقد احتوى على نتائج البحث التي توصّل إليها الباحثان ومناقشتها وعرضاّ للاستنتاجات كما احتوى الفصل على مجموعة من التوصيات والمقترحات وثبت المصادر والمراجع والملاحق.


Article
الميتامورفوزسوتمثلاته في التيارات المسرحية

Authors: نجلاء عطية جرد --- محمد عبد الرضا ابو خضير
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 4 Pages: 404-426
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

All agree that the theater in particular, art and literature in general expressive spaces and aesthetic incubator that embraces the ideas and visions of humanity in all forms of taste and knowledge and value throughout the history of human transport all and that the study of a culture necessarily comes from the study of the literary product and technical culture that it represents a field and home to the aspirations of those Culture and its own identity.To investigate the aesthetics of metamorphosis and to achieve the goal of research, we must transcend the boundaries of theatrical text to go searching for the concept of metaphors, historical, philosophical, intellectual and visual, and how the text of the theater hosted the concept of metamorphosis between the folds and the connection of this concept with the stories of miraculous and irrigated stories of paranormal and superheroes and experiences from the Grotesque to fantasy films Scientific and many ramifications of metamorphosis transformations in existence, science and arts.The concept of metamorphosis can be traversed as a transformation of the body, which involves what is inside the body, such as self, intellectual and psychological transformations or what is outside the body as changes and transformations of things, places, crises and other organisms.However, modern translations of Kafka, Gilles Dulloz, Adonis, the supplier, the Oxford dictionary, etc. have been translated into transformations, which include the areas of life in general, and transformations are not as problematic as being problematic, which can not be grasped by their pain and lack of limitation. The current research included a simplified summary of the research, the methodological framework, and part of the theoretical framework, called the Mitamorphos and its representations in the currents of the theater. This part embraced the old classical and the era of enlightenment and renaissance, and the passage of many literary productions to Shakespeare and the analysis of the storm play.

يتفق الجميع على أن المسرح بشكل خاص والفن والأدب بشكل عام الفضاءات التعبيرية والحاضنة الجمالية التي تعتنق الأفكار والرؤى الإنسانية بكل أشكالها الذوقية والمعرفية و القيمية عبر تأريخ الإنسان بترحلاته كافة وأن دراسة ثقافة ما تأتي بالضرورة من دراسة المنتج الأدبي والفني لتلك الثقافة بكونها تمثل ميداناً وموطناً لتطلعات تلك الثقافة و هويتها الخاصة بها . ولتقصي جماليات الميتامورفوزس وتحقيق هدف البحث كان لابد أن نتعدى حدود النص المسرحي لنخوض باحثين عن مفهوم الميتامورفوزستأريخياً وفلسفيا وفكريا وأدبيا وكيف استضاف النص المسرحي مفهوم الميتامورفوزس ما بين ثناياه وأرتباط هذا المفهوم بالقصص العجائبية والمرويات من روايات الخوارق والأبطال الخارقين وتقاربه من الغروتسك وصولاً إلى أفلام الخيال العلمي وكثير من تشعبات الميتامورفوزس ـ التحولات في الوجود والعلوم والفنون . ويمكن العبور على مفهوم الميتامورفوزس بكونه يشكل تحولاً للجسد والتي يقع ضمنها ما هو داخل الجسد كالتحولات الذاتية والفكرية والنفسية أو ما هو خارج الجسد كتغيرات و تحولات الأشياء والأماكن و الأزمات والكائنات الأخرى. ومن الجدير بالذكر أن التحديد والتعريف للميتامورفوزس كان يترجم بكلمة (مسخ )إلا أن الترجمات الحديثة من كافكا وجيل دولوز وأدونيس والمورد وقاموس أكسفورد وما إلى ذلك بدأت تترجم بكلمة التحولات والتي تشمل مجالات الحياة عموما وأصبحت التحولات ليست مشكلة بقدر كونها أشكاليةلايمكنالأمساك بها لسعتها وعدم محدوديتها . وقد تضمن البحث الآني المستل ملخص مبسط للبحث والأطار المنهجي وجزء من الأطار النظري والمعنون بالميتامورفوزسوتمثلاته في التيارات المسرحية وهذا الجزء أحتضن الكلاسيكية القديمة وعصر التنوير والنهضة وتم المرور بالعديد من النتاجات الأدبية وصولاً إلى شكسبير وتحليل مسرحية العاصفة، لينتهي البحث بالنتائج والأستنتاجات.


Article
The Effect of Studying School Theater on Improving Communication Skills among Students of the Department of Arts Education
اثر دراسة مادة المسرح المدرسي في تنمية مهارات التواصل لدى طلبة قسم التربية الفنية

Author: Hussain Mohammed Ali حسين محمد علي
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2018 Issue: 77-2 Pages: 365-391
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper aims at finding out The Effect of Studying School Theater on Improving Communication Skills among Students of the Department of Arts Education. The researcher adopted the experimental approach of one group design and two tests; pre and post. Furthermore, the sample of the study which comprised (20) individuals has been selected from students of the Department of Arts Education in the College of Fine Arts/ University of Diyala during the academic year 2015-2016. The sample members were trained to write a play text containing communication skills in the light of their studying of school theater. Moreover, the researcher set the study tool so as to measure communication skills and he, then, verified the reliability of the tool, its properties as well as its stability. The results of the study mirrored the positive effect of studying school theater on students of the Department of Arts Education.

هدف البحث الحالي الى التعرف على أثر دراسة مادة المسرح المدرسي في تنمية مهارات التواصل لدى طلبة قسم التربية الفنية . استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة بالأختبارين القبلي والبعدي , أختيرت عينة البحث من طلبة قسم التربية الفنية في كلية الفنون الجميلة في جامعة ديالى للعام الدراسي 2015 – 2016 مكونة من (20) فرداً . تم تدريبهم على كتابة نص مسرحي يحتوي على مهارات التواصل في ضوء دراستهم لمادة المسرح المدرسي . أعد الباحث أداة البحث لقياس مهارات التواصل وقد تحقق الباحث من صدق الأداة وخصائصها فضلاً عن ثباتها , توصل البحث الى التأثير الايجابي لدراسة مادة المسرح المدرسي لدى طلبة قسم التربية الفنية .


Article
Shalom Darwish and his efforts in the Iraqi theater space
شالوم درويش وجهوده في فضاء المسرح العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

The writer Shalom Darwish is one of the most important Iraqi writers of the twentieth century. He has worked in many literary and artistic spaces, and has had a presence in poetry, story, essay, playwriting and writing theater criticism. These efforts became active in the literary and artistic landscape of Iraq and made a distinctive impact in many of the Iraqi writers who Gailoh or those who came after. This led to the attention of the researcher, which led him to address some of these concerns and we mean his efforts in the space of the Iraqi theater, we studied his efforts in the field of theatrical composition and criticism Theater, a study Bakr has not been done by researchers before and hence lies the importance of research.

يعدُّ الأديبُ شالوم درويش واحداً من بين أهم الأدباء العراقيين في القرن العشرين. فقد اشتغل في فضاءات أدبية وفنية عديدة، فكان له حضوراً في الشِّعر والقصة والمقالة والتَّأليف المسرحي وكتابة النَّقد المسرحي. هذه الجهود صيرته فاعلاً في المشهد الأدبي والفني العراقي وأحدث تأثيراً مميزاً في كثير من الأدباء العراقيين الذين جايلوه أو ممن جاءوا بعدها. وهذا الأمر لفت انتباه الباحث مما دفعه إلى التَّصدي إلى جزءٍ من هذه الاشتغالات ونقصد به جهوده في فضاء المسرح العراقي، فدرسنا جهوده في مجال التأليف المسرحي والنقد المسرحي وهي دراسة بكر لم يقم بها باحثٌ من قبل ومن هنا تكمن أهمية البحث.


Article
The Semantic Displacement of the Sign and the Visual Formation of the Postmodern Theater
الانزياح الدلالي للعلامة والتشكيــــــل الصوري لمسرح ما بعد الحداثـــــــــــــــــــــــة

Author: Farhan omran mosa فرحان عمران موسى
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 90 Pages: 123-138
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research focuses on the field of theatrical production, and focuses on the semantic displacement of the sign in the visual formation of the theater show, so the research has been entitled: "The semantic displacement of the sign and the visual formation of the postmodern theater ". Its importance is to illustrate the aesthetics produced by the semantic displacement of the theatrical sign and it is specialized in postmodern theater. The purpose of the research can be delimited to revealing the aesthetic work of the semantic displacement of the sign and the visual formation in the postmodern theatre. The study temporal boundary is 2017 and the capital of Baghdad is its spatial boundaries. The research sample was "Striptease" play, which was presented on the National Theater in Baghdad in July 2017. The research included the theoretical framework which consists of two sections the first of which was concerned with the concept of semantic displacement in the artistic form, and the second section focused on the sign and the visual formation in the postmodern theater. The research came up with the most important results of the theoretical framework, followed by the research procedures and the identification of the study community, tools and methodology, leading to the analysis of the sample. The research reached a number of results that answered the research objective and problem. The most important results are: the semantic displacement establishes unexpected aesthetic dimensions for the sign through the relationship of the structural parts with each other in the visual formation and the displaced signs have more spacious areas in the visual theater show than in the dramatic textual script. The study ended with a list of sources.

يهتم هذا البحث في حقل الإخراج المسرحي، ويركز على الانزياح الدلالي للعلامة في التشكيل الصوري للعرض المسرحي ، لذا اتخذ البحث عنوان :"الانزياح الدلالي للعلامة والتشكيل الصوري لمسرح ما بعد الحداثة " وتكمن أهميته في تبيان الجماليات التي ينتجها الانزياح الدلالي للعلامة المسرحية ويختص في مسرح ما بعد الحداثة ، ويمكن حصر هدف البحث بالكشف عن الاشتغال الجمالي للانزياح الدلالي للعلامة والتشكيل الصوري في مسرح ما بعد الحداثة ، ويتخذ البحث من عام 2017 حدودا زمانية له ، وتمثلت العاصمة بغداد بالحدود المكانية ، وكانت عينة البحث مسرحية (ستربتيز ) والتي قدمت على المسرح الوطني في بغداد من شهر تموز عام 2017 ، كما تضمن البحث الاطار النظري وجاء بمبحثين ، الأول : عني بمفهوم الانزياح الدلالي في الشكل الفني ، والمبحث الثاني : عني بالعلامة والتشكيل الصوري في مسرح ما بعد الحداثة ، ثم خرج البحث بأهم ما اسفر عنه الاطار النظري ، وثم تلاه إجراءات البحث وتحديد المجتمع وأدوات البحث ومنهجه ، وصولا الى تحليل العينة ، وقد توصل البحث الى جملة من النتائج التي اجابت على هدف البحث ومشكلته، ومن اهم النتائج هي : يؤسس الانزياح الدلالي ابعاداً جمالية غير متوقعة للعلامات عبر علاقة الاجزاء التركيبية مع بعضها في التشكيل الصوري، كما تمتلك العلامات المنزاحة مساحات اكثر رحابة في العراض المسرحي المرئي مما عليها في المدون النصي الدرامي، واختتم العرض بقائمة المصادر .


Article
The existential psychological trend of the character in the theatrical discourse Iraq
الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في الخطاب المسرحي العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The character is considered as the basic and central element around which the data of the search for truth, reality and knowledge, which are produced by the experience in the fields of psychology and theater, are intertwined so that one can rely on the other without separation of the meaning of man and its relation to existence or what exists in existence and its impact on human personality. Personality of the play is the personality of the creator of its creator or the same means that the relationship is essentially psychological and not so other theories were taken in line with specific areas converge and contrast in the direction of each direction. The existence of existentialism as one of these trends, which was typical of the experimental movements and spread according to its means globally, and there is no doubt that the Iraqi theater is part of the system that will be influenced by this trend on the assumption, and here came the question of the problem of research (what the existential psychological direction of the character in the Iraqi theater discourse) (2005 - 2015) and spatial and objective after the researcher identified his goal to (know the existential psychological direction of the character in the speech of the Iraqi theater) and the contents of the first chapter (of the study divided into four chapters) the importance of research and the need to discuss terminology to determine the procedural definitions of vocabulary The second chapter, which included (the theoretical framework), came in two sections. The first is to discuss the personality according to the existential psychological trend represented by his (Kierkegaard) and the Sartre model. The second is to examine the psychological concepts in the light of the Syriac and theatrical theology, To the most important indicators that resulted from the theoretical framework.

تشكل الشخصية العنصر الأساسي والمركزي الذي تدور حولها معطيات البحث عن الحقيقة والواقع والمعرفة التي تفرزها التجربة في مجالات علوم النفس والمسرح. فتتشابك وتعتمد إحداهما على الأخرى من دون انفصال، كون المعني هو الإنسان وعلاقته بالوجود أو بما موجود في الوجود وتأثيره على الشخصية الإنسانية. والشخصية المسرحية هي شخصية من خلق مبتكرها أو ذاته، أي ان العلاقة هي نفسية أولا ولا غير، حتى اتخذت النظريات في الاصطفاف بمجالات محددة تتقارب وتتضاد في منحى كل اتجاه. وجاءت الوجودية كأحد هذه الاتجاهات التي سايرت الحركات التجريبية وانتشرت تبعا لوسائلها عالميا، ومما لاشك فيه ان المسرح العراقي جزء من تلك المنظومة التي سيتأثر بهذا الاتجاه افتراضا، ومن هنا جاء التساؤل بمشكلة البحث (ما الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في الخطاب المسرحي العراقي) ضمن حدود زمانية (2005-2015) ومكانية وموضوعية بعد ان حدد الباحث هدفه إلى (تعرف الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في خطاب المسرح العراقي) وما تضمنه الفصل الأول (من الدراسة المقسمة على أربعة فصول) أهمية البحث والحاجة اليه ومناُقشة المصطلحات لتحديد التعاريف الإجرائية للمفردات المذكورة في العنوان. أما الفصل الثاني الذي ضمّ (الاطار النظري) جاء بمبحثين. عني المبحث الأول بمناقشة الشخصية وفق الاتجاه النفسي الوجودي متمثلا بنموذجه الايماني (كيركجارد) والإلحادي (سارتر) فيما عني الثاني بدراسة المفاهيم النفسية في ضوء المذهب السريالي والوجودي المسرحي، ليخلص البحث إلى اهم المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (10)


Language

Arabic (10)


Year
From To Submit

2018 (10)