research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Symbols of Nature in the Poetry of Resistance by Abdelaziz Al Maqaleh
رموز الطبیعة في شعر المقاومة لدی عبد العزیز المقالح

Loading...
Loading...
Abstract

Symbolism is one of the most prominent artistic techniques in modern Arabic poetry. Modern Arabic poetry, especially the poetry of resistance is full of symbols This is due to various reasons. We can refer to political repression, embodiment and deepening of meanings and axioms And Participation of the recipient in the thought of the poet and his feelings. The use of symbols in the literature of resistance in the Arab world has increased After the Arab occupation of the West And the flourishing of the literature of resistance and the knowledge of Arab poets and writers on the symbolic school. This article deals with the study of natural symbols in the poetry of resistance to contemporary poet Abdelaziz Al Maqaleh. The poet speaks in his most famous poems about the homeland, resistance and revolution before the occupiers and the oppressors Even access to freedom and dignity

إنّ الرمزیّة من أبرز التقنیات الفنیّة في الشعر العربي الحدیث، وهذا یرجع إلی أسباب مختلفة ومنها الكبت السیاسي وتجسید المعاني والأحاسیس وتعمیقها ومشاركة المتلقّي في فكر الشاعر ومشاعره. كثر استخدام الرموز في أدب المقاومة في العالم العربي بعد احتلال البلدان العربیة علی ید الغرب وازدهار أدب المقاومة وتعرّف الشعراء والكتّاب العرب علی المدرسة الرمزیّة. یتطرّق هذا المقال إلی دراسة الرموز الطبیعیّة في شعر المقاومة للشاعر الیمني المعاصر عبد العزیز المقالح. یتحدّث الشاعر في أكثر أشعاره عن الوطن والمقاومة والثورة في وجه المحتلّین والظالمین حتّی الوصول إلی الحریّة والكرامة


Article
Eroticism in modern poetry is a plastic approach in the poetry of Zuhair Behnam Barada
الإيروتيكيّة في الشعر الحديث مقاربة تشكيليّة في شعر زهير بهنام بردى

Author: Faisal Salih Al-Qasiry فيصل صالح القصيري
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2018 Volume: I Issue: 34 Pages: 68-85
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The eroticism is an essential poetic space in all international poetry, including Arabic poetry. If we examine Arabic poeticism over its ages, we have realized the great qualitative presence of erotic sensibilities in the poems of the Arab poets, from the pre-Islamic era to the epoch of poetry throughout the modern era. The modern era has taken on a wider scope by virtue of many factors in terms of the development of knowledge, civilization and culture. The modern Arabic poem has opened up to a rich and fertile erotic space that reproduces the image of love and spinning in the old Arabic poetry, Six and hope and diving in their expressive and formative possibilities in order to observe the manifestations of the modern Arabic poem. The Iraqi poet Zuhair Behnam Barada has mocked many of his poetry to deal with the erotic idea as a central and pivotal theme in his poetic experience. He tries in each group of poetry to present a new vision to develop this poetic idea in his experience. Cultural and sexual meanings. His language and poetic image became full of this atmosphere, expressing a poetic atmosphere that does not stop at the outer limits of the erotic idea, but penetrates the depths of the language and image in order to dig deeply into poetic issues. Capable of producing distinct poetic texts, which makes us look at the poetic papyrus from this way.

الإيروتيك فضاء شعري جوهري في الشعرية العالمية كلها ومن ضمنها الشعرية العربية، ولو فحصنا الشعرية العربية على مر عصورها لأدركنا حجم الحضور النوعي الكبير للحساسية الإيروتيكية في قصائد الشعراء العرب، منذ العصر الجاهلي، مروراً بعصور الشعرية العربية كلها حتى العصر الحديث، لكن فكرة الإيروتيكية الشعرية في العصر الحديث أخذت مجالا أوسع بحكم عوامل كثيرة على صعيد تطور المعرفة والحضارة والثقافة، وانفتحت القصيدة العربية الحديثة على فضاء إيروتيكي ثري وخصب يعيد إنتاج صورة الحب والغزل في الشعرية العربية القديمة على نحو جديد، حتى تحولت إلى ظاهرة ينبغي دراستها وتأملها والغوص في ممكناتها التعبيرية والتشكيلية من أجل ملاحظة تمظهرات القصيدة العربية الحديثة. الشاعر العراقي زهير بهنام بردى سخّر الكثير من شعره للتعامل مع الفكرة الإيروتيكية بوصفها موضوعا شعريا مركزيا وبؤريا في تجربته الشعرية، فهو يحاول في كل مجموعة شعرية من مجاميعه أن يطرح رؤية جديدة لتطوير هذه الفكرة الشعرية في تجربته، وعلى هذا فقد احتشدت هذه التجربة بألوان من الحضور الإيروتيكي بمعانيه الحضارية والدينية والثقافية والجنسية على حدّ سواء، فصارت لغته وصوره الشعرية حافلة بهذا الحضور ومعبّرة عن مناخ شعري لا يتوقف عند حدود المجال الخارجي لفكرة الإيروتيك، بل الولوج في أعماق اللغة والصورة من أجل الحفر الشعري العميق للوصول إلى قضية شعرية قادرة على إنتاج نصوص شعرية متميزة، وهو ما يجعلنا ننظر إلى شعرية بردى انطلاقا من هذا السبيل.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (2)