research centers


Search results: Found 90

Listing 1 - 10 of 90 << page
of 9
>>
Sort by

Article
POETIC JUSTICE IN SHAKESPEARE’S PLAYS

Author: Hazim Mahmood Ismail حازم محمود اسماعيل
Journal: Journal Of AL-Turath University College مجلة كلية التراث الجامعة ISSN: 20745621 Year: 2009 Issue: 5 Pages: 92-109
Publisher: Heritage College كلية التراث الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Unfortunately many atrocities in our world go unpunished, and many good people are punished for no reason whatsoever. This is because we often fail to maintain justice. But justice must be done one way or another. God is just and He expects us to do justice in the world we are living in. If we cannot do justice for one reason or another, poets and writers can. But where and how? If not in reality, they do it in the world they create in their works.The aim of this paper is to show where and how poets and writers do justice in their own world and in their own way. Four major characters have been chosen from four Shakespearean tragedies for this purpose. These characters are: Richard III, Iago, Macbeth, and Claudius All these four characters are Shakespeare’s most intriguing and plausible villains. They represent blind ambition. They do everything they can in order to serve their wicked purposes. But in the end justice takes its course and they get the punishment they deserve.

Keywords

POETIC --- JUSTICE --- IN --- SHAKESPEARE


Article
Divine Justice Between God and Passionate Human Beings
العدالة الإلهية بين الخالق وبني البشر العاطفيين

Author: Rafid Sami Majeed رافد سامي مجيد
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2011 Issue: 17 Pages: 247-263
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Justice is the thing that man looks for in his life when wrong deeds are done and waste one's rights. To achieve justice, we are in need of some power that can control itself and never let feelings or something else affect its judgment as usually humans do .Humans can not be the power to execute justice in its perfection because they allow their personal feelings and emotions to have some influence on the judgment they are to take or execute ,and thus they will undergo the pressure of being humans with feelings and passion. So what is the power that can judge in the right way and then execute the judgment perfectly? God only can do it. God can never be affected by any feelings or passions in deciding justice and executing it because if He does ,He will become like humans which is something impossible to take place ever. God's decisions and judgments are so far away from any influence of any kind. However , God may use humans to be His weapon and device of executing His decisions .In this case, He chooses someone to be the weapon just to punish the wrong doer. This chosen person can be the wrong doer himself and thus he became the one who did the wrong thing and he is the one who will punish him as God decided that for him. This study examines the relationship between divine and human anger. The study discusses plays that feature explicitly divine or explicitly human acts of wrath. It engages two complicated amalgamations: human anger mediated through divine wrath and divine wrath conveyed through human agents.

العدالة هي ما يبحث عنه الإنسان إذا ما وقع فعل سئ أضاع الحق . ولتحقيق العدالة، فإننا بحاجة إلى قوة ما تستطيع التحكم بذاتها، ولا تسمح لانفعالاتها ومشاعرها الشخصية أن تؤثر في حكمها كما يفعل بنو البشر في الغالب. لا يمكن للبشر أن يصبحوا هم قوة تنفيذ العدالة في الصورة الاتم والأكمل، لأنهم يسمحون لمشاعرهم وعواطفهم أن يكون لها تأثير واضح على الحكم المراد اتخاذه أو تنفيذه، وبهذا يصبحون عرضة" للضغط المتولد من كونهم بشراً لهم مشاعر وأحاسيس . إذاً " ما هي القوة التي تحكم بشكل صحيح تماما" وتنفذ الحكم على أتم وجه؟ الخالق، هو الوحيد القادر على ذلك ,فهو سبحانه لا يتأثر بأي مشاعر أو عواطف عند إحقاق العدالة وتنفيذها، لأنه إذا ما سمح لذلك أن يحدث فانه سيصبح كخلقه من بني البشر، وهذا ما لا يمكن أن يحدث إطلاقا". إن القرارات التي يتخذها الخالق بعيدة كل البعد عن أي تأثير من أي نوع كان. ومع ذلك ,فان الخالق، قد يتخذ من البشر من يجعله أداة لتنفيذ قراراته. وفي مثل هذه الحالة يختار الخالق احدهم ليكون الأداة التي تعاقب المخطئين. وقد يحدث أن يكون الشخص هذا هو ذاته من أثم وفعل أمرا" سيئا" وبذلك يكون هو من سيعاقب نفسه بنفسه، وينفذ حكم الخالق على نفسه. تتفحص هذه الدراسة العلاقة بين الغضب الإلهي المقدس، وغضب بني البشر، وتناقش ذلك في المسرحيات التي توضح هذا الأمر جليا". إنها تناقش أمرين مختلطين ببعضهما : الغضب الإنساني المنفذ من خلال الغضب الإلهي, والغضب الإلهي المنفذ من خلال البشر كعناصر لتنفيذ هذا الغضب على العباد حينما يخطئون ليحاسبهم الخالق ويحق الحق


Article
The role of organizational justice in reinforcement high performance
دورالعدالة التنظيمية في تعسين الأداء العالي

Authors: سهير عادل حامد --- احمد قاسم صيهود
Journal: AL-Anbar University journal of Economic and Administration Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم الاقتصادية والادارية ISSN: 19988141 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 18 Pages: 246-275
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The study intellectual and philosophical frame had been formed as a result of the interaction of study variables (Organizational Justice and High Performance ).The aim of this study is to test the possibility of organizational Justice in avoiding the High Performance, studying the level of organizational Justice high performanc.. Hence we have a clearer important,The study expresses the problem via a number of questions that centered on ( if there is any correlation and mutual affection between the study variables; the Explanatory and the responsive, consequently, a hypothetical sample, with two Main hypotheses, had been put to result in six branches hypotheses .with a sample of (113) of workers ( State Company for Agricultural Supplies) and the search to find a set of conclusions .Including the low level of awareness of personnel and organizational justice three dimensions (distributive procedural, interactional) Finally, research was The company's management to pursue a new approach to strengthening the organizational justice through the creation of a fair system of incentives and fair procedures among employees and seek to develop the company culture geared towards high performance


Article
The full justice of all parties is the key to lasting peace
العدالة الكاملة لجميع الأطراف ھي مفتاح السلام الدائم

Author: Mohammed Khalaf Kabbashi ترجمة محمد خلف كباشي
Journal: Journal inspector general مجلة المفتش العام ISSN: 20788789 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 249-251
Publisher: Ministry Of interior وزارة الداخلية

Loading...
Loading...
Abstract

Article translated from English

مقال مترجم عن الانكليزية

Keywords

Justice --- peace --- العدالة --- السلام


Article
Methods of social response to the deviation as an aspect of criminal justice A theoretical study
آليات الرد الإجتماعي على الإنحراف كمظهر للعدالة الجنائية - دراسة نظرية

Loading...
Loading...
Abstract

The law has been linked in its inception and development to the concept of justice. It is the proper application of the law that enriches the concept of justice and strengthens its existence. On the contrary, the abuse of law leaves a wide gap between it and the realization of the demand for justice which helps to obtain manifestations of social deviation. To take a fair and effective social reaction to the realization of the right and to restore balance to society through justice procedures carried out by criminal justice systems and institutions. The establishment of criminal justice systems to strengthen the rule of law is of great importance in the fight against delinquency and crime

أرتبط القانون في نشأته وتطوره بمفهوم العدالة، وأصبح التطبيق السليم للقانون هو الذي يثري مفهوم العدالة ويعزز وجودها، وعلى العكس من ذلك فإنَّ إساءة استعمال القانون يترك فجوة واسعة بينه وبين تحقيق مطلب العدالة وهو ما يساعد على حصول مظاهر الإنحراف الاجتماعي، لذلك سعت المجتمعات إلى ضرورة اتخاذ رد فعل اجتماعي منصف ومؤثر بإحقاق الحق وإعادة التوازن إلى المجتمع عبر إجراءات تحقيق العدالة، تتولى القيام بها نظم ومؤسسات العدالة الجنائية، وان بناء نظم عدالة جنائية لتعزيز سيادة القانون لهو الاهمية الكبيرة في مكافحة الإنحراف والجريمة


Article
The Criteria Of International Criminal Justice In The Scope Of Constitutionality Formulation In Iraqi Constitutional 2005
معايير العدالة الجنائية الدولية في ضوء الصياغة الدستورية في دستور العراق لعام 2005

Author: Ouda Yousuf Salman عودة يوسف سلمان
Journal: Al-Rafidain University College For Sciences مجلة كلية الرافدين الجامعة للعلوم ISSN: 16816870 Year: 2012 Issue: 30 Pages: 68-92
Publisher: Rafidain University College كلية الرافدين الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Human rights and his main freedoms are considered one of the gifts given by the lord (Allah) to man who gets such privileges over all creatures. Such privileges become one of the basic pillars on which the free democratic systems are based and become also the fixed constitutional origins in very civilized democratic country. The criteria of the international criminal justice represent real guarantees to ensure the human rights (the accused charged ) and his basic freedom . for the man is in a sone need to be respected when he is charged or Accused .The practical value of the human rights and his basic freedoms is essentially needed in the police station, jails and arrest centers. In order to ensure the respect of the needed rights in arresting or jailing, the criteria of the international criminal justice become one of the basics that the international community protect through the different international conventions. That is why we find that the national law writer did not only mention them in the normal laws, punishment laws and the law of criminal courts but also mention them in the core of the

معايير العدالة الجنائية الدولية في ضوء الصياغة الدستورية لها في دستور العراق لعام 2005 تعد حقوق الإنسان وحرياته الأساسية من أهم النعم التي انعم الله بها على الإنسان وبها امتاز على كثير من المخلوقات ، كما إنها أضحت اليوم من الدعامات الأساسية التي تقوم عليها النظم الديمقراطية الحرة وقد غدت من الأصول الدستورية الثابتة في كل بلد ديمقراطي متحضر وان معايير العدالة الجنائية الدولية تمثل ضمانات حقيقية لكفالة حقوق الإنسان (المتهم) وحرياته الأساسية لان الإنسان أحوج ما يكون لاحترام حقوقه و حرياته حينما يكون في مركز المتهم بل إن القيمة العملية لحقوق الإنسان وحرياته الأساسية تتجلى عندما يكون في مراكز التوقيف وزنازين السجون والمعتقلات ولكي يؤمن للإنسان المتهم ذلك الاحترام اللازم لحقوقه عند التوقيف أو الحجز والاعتقال فقد أضحت معايير العدالة الجنائية الدولية من الأساسيات التي حرص المجتمع الدولي على حمايتها من خلال المواثيق الدولية المختلفة لذلك نجد أن المشرع الوطني لم يكتف بإيرادها في القوانين العادية (قانون العقوبات وقانون أصول المحاكمات الجزائية) وإنما أوردها في صلب الوثيقة الدستورية لإضفاء الحماية الدستورية عليها وجعلها في مرتبة الدستور وتتمتع بسموه وعلوه للحيلولة دون الإخلال بها نظراً لأهميتها الكبرى فكان للصياغة الدستورية لمعايير العدالة الجنائية الدولية في دستور العراق لعام 2005 الدور الكبير في ترسيخ وتكريس هذه المبادئ سواء على مستوى التشريع العادي أو على مستوى التطبيق العملي خاصة وان هذه المعايير لم يعد بإمكان أي دولة قانون تستند على نظام ديمقراطي حر الاستغناء عنها.


Article
-Yunus's da'wa (peace be upon him) is an example
العدالة والتسامح في الخطاب الدعوي القرآني ودعوة يونس () - أنموذجاً -

Author: Asst .Pro. Dr. Maalm Salm Yunis أ.م.د. معالم سالم يونس
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2019 Volume: 11 Issue: 2-19 Pages: 46-99
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Qur'anic discourse was characterized by its perfection and moderation, which dazzled minds and hearts, and it was one of the pillars of its miraculousness. This is a comprehensive and complete harmony between its branches, because it emanates from Allah, the world with these souls and its creator and the knowledge of what works. The Qur'anic discourse was distinguished by observing the abilities of the mental, sensory and emotional guests. This statement was in the pages of the research and was one of the most important features of justice, tolerance, compassion and other great characteristics that characterized it, as this speech has goals and elements and general features and methods varied and we have returned to the book of God to prove and prove all, and we have taken an example applied to the diversity of methods The Qur'anic discourse, and the excellence of justice and tolerance, through the da'wa of Yunus (peace be upon him) to his people divided the methods of the Koranic discourse to the emotional, sensory and mental discourse, indicating the importance of diversity and balance in the advocacy discourse of the advocate who follows the approach of the Koran in his da'wa to God. The mission of the preachers after the prophets is to empower the religion of God in the earth, and guide the creation to the Creator, and it will be only on the approach of the Holy Quran and his way of guiding people to the path of good and happiness in this world and the hereafter, will not succeed calling to God only to derive from the pureest and most beautiful methods of the da'wa and speech The Holy Quran is the book of Allah which ﴿ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ ﴾ ( )، "No falsehood can approach it from before or behind it: It is sent down by One Full of Wisdom, Worthy of all Praise”, and will be able to succeed only if he followed the approach of our Prophet, the best prayer and completed the delivery, my effort is in the service of the Holy Quran First then in The service of the preachers to Allah Secondly, for the sake of Islam and its people, and I have written to the book of God, and from it to the books of the da'wa and preachers to God, after the piety and the superiority of their virtue and a great sense of usefulness. It is the effort of the mind to seek the satisfaction of Allah on a day that does not benefit money and sons only God came with a healthy heart and another Let us praise God the Lord of the Worlds and prayers and peace on the master of the messengers and his family and his good companions.

لقد تميز الخطاب الدعوي القرآني بكماله واعتداله الذي بهر العقول والقلوب وكان من أركان إعجازه هذا الشمول والانسجام التام بين جنباته ، لأنه يصدر عن الله تعالى، العالم بهذه النفوس وخالقها والعليم بما يصلحها، ولقد تميز الخطاب القرآني بمراعاته لقدرات المدعوين العقلية والحسية والعاطفية، ولقد عمدنا إلى بيان ذلك في صفحات البحث وكان من أهم مميزاته العدل والتسامح والرحمة وغيرها من الخصائص العظيمة التي تميز بها، كما كان لهذا الخطاب أهداف وأركان وسمات عامة وأساليب متنوعة ولقد عدنا لكتاب الله لبرهنة واثبات كل ذلك، واتخذنا مثالاً تطبيقياً على تنوع أساليب الخطاب القرآني الدعوي، وتميز العدل والتسامح فيه وذلك من خلال دعوة يونس عليه السلام لقومه مقسمين أساليب الخطاب القرآني فيه إلى الخطاب العاطفي ،والحسي ،والعقلي ومبينين فيه أهمية التنوع والتوازن في الخطاب الدعوي للداعية الذي يسير على منهج القرآن الكريم في دعوته إلى الله. فمهمة الدعاة بعد الانبياء التمكين لدين الله في الأرض، وهداية الخلق الى الخالق ، ولن يكون ذلك إلا على منهج القرآن الكريم وطريقته في هداية البشر إلى طريق الخير والسعادة في الدنيا والأخرة، ولن ينجح داعية إلى الله الا أن يستقي من أصفى وأعذب منهل أساليب الدعوة وخطابها لمدعويها وهو القرآن الكريم فهو كتاب الله الذي﴿ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ ﴾ ( )، ولن يتسنى له النجاح إلا إذا سار (*) أستاذ مساعد في قسم علوم القرآن / كلية التربية للبنات/ جامعة الموصل.على منهج رسولنا الكريم عليه أفضل الصلاة وأتم التسليم، فجهدي يصب في باب خدمة القرآن الكريم أولاً ثم في خدمة الدعاة إلى الله ثانيا ، من أجل عز الاسلام وأهله ، ولقد عمدت الى كتاب الله أنهل منه، ومن ثم الى كتب الدعوة والدعاة الى الله متزودةً بعد التقوى بوافر فضلهم ومستشعرةً عظيم فائدتهم. وهو جهد المقل ابتغي به رضى الله تعالى يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من أتى الله بقلب سليم وآخر دعونا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وآله وصحبه الطيبين الطاهرين.


Article
The Impact of the Organizational Justice on the Proliferation of the Phenomenon of Administrative Corruption
أثر غياب العدالة التنظيمية في انتشار ظاهرة الفساد الإداري (( استراتيجيات مقترحة للمعالجة ))

Authors: . Mustafa Taha مصطفى طه ياسين --- . Abdaulla K. Mohmmed عبدالله كاظم محمد
Journal: Gulf Economist الاقتصادي الخليجي ISSN: 18175880 Year: 2017 Volume: 33 Issue: 34 Pages: 43-63
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

In the light of the outcome of the results of the exploratory study, the problem of this research is the impact of the organizational justice on the spread of the phenomenon of corruption at the tax Department in the province of Basra.The objective of this research is to answer the following questions:1.Is there a consequence for the absence of organizational justice on the spread of the phenomenon of corruption at the tax Department, such as embezzlement, bribery and exploitation of the post. 2.What are the most prevalent instances of administrative corruption in the tax Department in question ?3.In the light of the answer to the previous question, can the researcher develop a strategy that might fight corruption and root it out or eliminate it. It has also been given in this paper a theoretical background about the concept of the organizational justice as of its three types and the influencing factors on the staff's awareness workers to the organizational justice.It also introduces a theoretical background about the concept of a administrative corruption and its characteristics, its causes and effects .Some of other countries experiences in the ways of tackling corruption have been viewed in order to eliminate it and eradicate it.At the end of the research , the findings of the research were presented the findings , out of which the researcher presented a set of recommendations that may fit with the nature of the results that have been reached out.

الفساد الإداري ظاهرة عامة وسريعة الانتشار وعابرة للقارات ولا يستثنى منها بلد, نالت هذه الظاهرة اهتمام جميع السياسيين والإداريين, تناولها الباحثون بالكثير من الدراسات تعريفاً وتحليلاً محددين أسبابها وآثارها الاقتصادية والاجتماعية. وإزاء ذلك تنبه العالم أجمع دولاً وحكومات، ومؤسسات وأفراد إلى هذا الوباء الذي يجتاح العالم ويفرز آفاته المعرقلة لكل محاولات التطور والإصلاح. لذا بدأت تنشط اتجاهات مقاومة لظاهرة الفساد الإداري. لما لها من تأثير مباشر على اقتصاد الدولة باعتبارها تعرقل عجلة التنمية الاقتصادية، فضلاً عن إنها تؤدي إلى اختلال التركيبة الاجتماعية للمجتمع. لا يقتصر الفساد الإداري على بلد دون آخر أو منظمة دون أخرى, فهو موجود في اغلب المنظمات في هذا العالم , ويمارس من بعض المديرين والمسؤولين, وكم سمعنا عن حالات فساد وقع ممارسوها تحت طائلة القانون. وقد استفحل هذا الفساد في السنوات الأخيرة وتعدى في حدوده الدول النامية ليدخل الدول المتقدمة والشواهد على ذلك عدة . إما لو عدنا للدول النامية فهي ما تزال مسرحاً وتربة خصبة لأنواع مختلفة من الفساد واخذ يتأصل فيها ويأخذ إشكالاً وصوراً مختلفة تداخلت فيها عوامل مختلفة يصعب أحياناً على المرء إن يميز بينها أو يجد تفسيراً منطقياً لممارستها من بعض المسؤولين . ومما لاشك فيه أن هناك أسباباً عدة لشيوع ظاهرة الفساد الإداري في منظمات القطاع العام وقد تكون للسياسة والظلم وغياب العدالة التنظيمية بكل أنواعها (التوزيعية، والإجرائية، وعدالة التعاملات ) نصيب في تفشي هذه الظاهرة.


Article
The philosophy of legal justice
فلسفة العدالة القانونية.

Loading...
Loading...
Abstract

When people are exposed to injustice and oppression, they usually demand the judgment of the law to be applied believing and anticipating it grants them their justice, but they don’t recognize that the judgment of the law may mean despotism, suppression and destruction and in the name of the law: rights, life, freedoms and possessions may be robbed dignities disrespected, wars announced, disgraceful crimes committed by the authority of the state. This may happen when the law is devoid of the concept of justice and is not based on it. Building on the foregoing, justice is the foundation on which the state should be set up to achieve its objective i.e. public welfare- socially and individually and the laws issued according to the legislator’s will, should be lain on this basis, therefore, justice is the basis from which the laws derive their power which obligates the individuals to be committing to-by obeying the laws employed by the state. But giving obedience to a man-made law is not in all cases binding but obedience is obligatory in certain cases when the ruling system is despotic and unjust. In cases as such, it clearly appears that man-made laws are contradictory to justice as a concept and are not necessarily respectful.

عندما يتعرض الناس للظلم والاضطهاد يطالبون بحكم القانون معتقدين ومتوسمين فيه العدالة لكنهم لا يدركون أن حكم القانون ربما يعني الاستبداد والقمع والدمار,فباسم القانون قد تُسلَبُ الحقوق والحياة والحريات والممتلكات وتنتهك الكرامات وتُعلَن الحروب وترتكب أبشع الجرائم من قبل السلطة في الدولة,ويحدث هذا إذا جاء القانون خالياً من مفهوم العدالة وغير مبنياً عليها. لذا فإن العدالة هي الأساس الذي يجب أن تقوم عليه الدولة لتحقيق الغاية منها وهي الخير العام للمجموع والخير الخاص لكل فرد,ويجب أن توضع على أساسه القوانين الصادرة عن إرادة المشرع ,كما أن العدالة هي الأساس الذي تستمد منه هذه القوانين قوتها الملزمة للأفراد ,فالعدالة تقتضي إطاعة القوانين التي تسنها الدولة,لكن الطاعة للقانون الوضعي لا تكون موجودة في جميع الأحوال ,فقد تنقضي الطاعة في الحالات الخاصة التي يكون فيها نظام الحكم في الدولة استبدادياً ظالماً,بعد أن يظهر بوضوح أن القانون الوضعي مخالفاً للعدالة فيكون مخالف للعقل وغير واجب الاحترام.


Article
"The relationship between organizational justice and empowerment, and their impact on the achievement of organizational commitment" A field studies in the office of Labour and Vocational Training
العلاقة بين العدالة التنظيمية والتمكين واثرهما في تحقيق الالتزام التنظيمي (دراسة ميدانية في دائرة العمل والتدريب المهني)

Author: هديل كاظم سعيد
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2011 Volume: 17 Issue: 63 Pages: 121-150
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The research has deal with the relationship between organizational justice and empowerment and their impact on the achievement of organizational commitment in the office of Labour and Vocational Training. To study the research problem which is represented a sense that employees with low levels of organizational justice and empowerment and the reflection on the organizational commitment of the employees, so that Has been collecting data and information relating to research by designing a questionnaire, were distributed to a sample of (50) people in the office mentioned, and the results of the study to confirm the research hypotheses. and the key results of the research was the presence of correlation relationships and the effect of the research variables, either the most important proposals was the need for the attention of officials in the organization discussed in the achievement levels of organizational justice associated with the empowerment of employees and which are reflected on the organizational commitment

يتناول البحث دراسة العلاقة بين العدالة التظيمية والتمكين واثرهما في تحقيق الالتزام التنظيمي في دائرة العمل والتدريب المهني، لدراسة مشكلة البحث التي تمثلت بشعور العاملين بانخفاض مستويات العدالة التنظيمية والتمكين وانعكاس ذلك على الالتزام التنظيمي للعاملين، وقد تم جمع البيانات والمعلومات المتعلقة بالبحث من خلال تصميم استمارة استبانه، تم توزيعها على عينه ضمت (50) من العاملين في الدائرة المذكورة، وجاءت نتائج الدراسة لتؤكد صحة فرضيات البحث، وكانت ابرز النتائج التي توصل اليها البحث تمثلت بوجود علاقات ارتباط و تاثير بين متغيرات البحث، اما اهم المقترحات تمثلت في ضرورة اهتمام المسؤلين في المنظمة المبحوثه في تحقيق مستويات من العدالة التنظيمية المقترنة بتمكين العاملين والتي تنعكس على الالتزام التنظيمي.

Listing 1 - 10 of 90 << page
of 9
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (90)


Language

Arabic (71)

Arabic and English (16)

English (3)


Year
From To Submit

2019 (9)

2018 (15)

2017 (15)

2016 (12)

2015 (11)

More...