research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
شكل الخصومة الجزائية بين التحقيق الإبتدائي والمحاكمة

Authors: أ.م.د. آدم سميان ذياب الغريري --- م.م. عمار رجب معيشر الكبيسي
Journal: TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق ISSN: 25196138 Year: 2015 Volume: 7 Issue: 25 Pages: 77-108
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
دور التقارير الطبية العدلية في تحديد المسؤولية الجزائية

Loading...
Loading...
Abstract

It is well known that the criminal judge, in view of the fact that the criminal case is going on in its details and circumstances, has a positive role in collecting and proving its means of protection. In this regard, it may resort to a justice doctor to provide justice by providing scientific results in criminal cases. Witnesses, and even the confessions of the accused himself. It may also help to direct investigations in the proper circumstances in terms of the circumstances and circumstances of the crime or in terms of the perpetrator. Evidence is no longer evidence of the possibility of attribution of evidence to the unrecognized by forensic medicine. To provide to the judge facts that may exclude the testimony of witnesses or correct the scenes of the crime scene to reveal the circumstances and circumstances.

من المعلوم ان للقاضي الجنائي بحكم أن الواقعة الاجرامية ماضية في تفاصيلها وظروفها، دور ايجابي في جمع وسائل احيائها وأثباتها، وفي هذا المجال قد يلجأ إلى الطبيب العدلي لخدمة العدالة بتوفير نتائج علمية في القضايا الجنائية، والتي عند تبنيها قد تعزز او تنفي أدلة متوفرة مسبقا كشهادة الشهود القرائن وحتى اعترافات المتهم نفسه ،كما قد تساعد على توجيه التحقيقات الوجهة السليمة من حيث ظروف وملابسات الجريمة ، أو من حيث الفاعل، إذ لم يعد بالفعل الاعتراف سيد الادلة لإمكانية اسناد الدليل لغير المعترف بفضل الطب العدلي، كما أن المعلومات الطبية القطعية من شأنها أن توفر للقاضي حقائق قد يستبعد بناء عليها شهادة شاهد أو يصحح معاينات لمسرح الجريمة ليكشف عن ظروفها وملابساتها .موضوع البحث ينطوي على أهمية قانونية علمية وعملية واكاديمية في آن واحد، فعلى الصعيد القانوني يسهم الطب الشرعي بشكل كبير في تحديد المسؤولية الجزائية.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2015 (1)