research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
الأساليب الطلبية في شعر حميد بن ثور دراسة بلاغية

Author: أ.م.د. سعد محمد علي التميمي كلية التربية- الجامعة المستنصرية
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2017 Volume: 23 Issue: 98/ انساني Pages: 233-250
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Collage of EducationArabic DepartmentResearch Summary The poet Humaid Bin Thor is a maven poet, he lived during the Preislam and Islam age. He is a poet characterized by his rhetorical language. His images from Bedouin environment, were women and camel are the most important themes and description is the most important purposes of poetry. Due to lack studies dealt with his poetry in general and his rhetorical methods, we found it important to study the demands methods in his poetry rhetorically . when we induced over his 600 poetic verses, we found that the methods of imperative, introgative and negative are dominated on his verses ,while the methods of appealing and wishing are rare.We tried in this paper to study the metaphorical purposes for the demands methods and found out that most of the uses of these methods were through metaphor which added to Humaids poetry large capacity to the level of significance and emotion and influence in the recipient, as well as it reflected the ability of the poet in dealing with vocabulary and structures.

لأساليب الطلبية في شعر حميد بن ثوردراسة بلاغية أ.م.د. سعد محمد علي التميميكلية التربية- الجامعة المستنصريةملخص البحث يعد الشاعر حميد بن ثور من الشعراء المخضرمين الذين عاشوا في الجاهلية والإسلام وهو شاعر يتميز بلغته الجزلة وصوره المستقاة من بيئته البدوية ، وقد كانت المرأة والناقة ابرز موضوعاته ،والوصف أهم أغراضه الشعرية ، ولقلة الدراسات التي تناولت شعره وبشكل خاص الأساليب البلاغية ،ارتأينا أن ندرس الأساليب الإنشائية الطلبية في شعره دراسة بلاغية، وعند استقراء الأساليب الطلبية في شعره الذي ضم أكثر من 600 بيت ،وجدنا أن أساليب الأمر والاستفهام والنهي ،هي من هيمنت على شعره أما النداء والتمني فقد كان حضورهما محدودا. وقد حاولنا في هذا البحث أن نقف عند الإغراض المجازية التي خرجت إليها الأساليب الطلبية ،ووجدنا أن اغلب استعمالات هذه الأساليب ،كانت من خلال أغراضها المجازية مما أضاف على شعر حميد قدرات كبيرة على مستوى الدلالة والعاطفة والتأثير في المتلقي ،فضلا عن أنها عكست قدرة الشاعر في التعامل مع المفردات والتراكيب. الكلمات المفتاحية:( بلاغة - الأساليب الطلبية – شعرحميد بن ثور )

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2017 (1)