research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
دلالات الحرف العربي في الرسم العراقي المعاصر

Author: ايمان خزعل عباس معروف
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2014 Volume: 22 Issue: 6 Pages: 1552-1580
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research, which is marked:((semantics Arabic script in the drawing contemporary Iraqi)); nature of the concept of significance and mechanisms of functioning in the drawing contemporary Iraqi, has contained four chapters: cared first chapter the methodological framework of the research representatives: the problem of research that dealt with the highlight of the connotations the drawings relate to the core holding of the seventies of the twentieth century in the formation of the Iraqi contemporary group, especially one-dimensional, as contained on the aim of the research: (You know the implications of the Arabic script in the drawing contemporary Iraqi to hold the seventies of the twentieth century).With limited boundaries of research on the study of the implications of the Arabic script for drawing contemporary Iraqi and analysis models pictorial paintings art represented in the drawing contemporary Iraqi to hold the seventies and for the period of (1970 M 1980) group, one-dimensional, and in exhibition halls Fine aggregates own artists.The second chapter; has contained three sections, taking first topic: the (concept of significance and mechanisms) through a review of significance as a concept at the thought of the Arab-Islamic and Western thought contemporary, with Me the second section (b evolution of the context of the character of the Arab historically) through a review of the history of Tags moot and cuneiform and Nabatieh in terms of age and their impact, their uses and advantages, while the third section of the research has dealt with: (uses the Arabic script in the drawing contemporary Iraqi) the implications of the Arabic script in the drawing of European modern, and the implications of the Arabic script in the drawing contemporary Iraqi.The third chapter Me applications connotations in the Arabic script, drawing contemporary Iraqi cross-search procedures, which included: the research community and appointed, and analysis of samples Find the (4) panel.The chapter contains the fourth and last, on the search results, and conclusions, as well as the recommendations and proposals, has reached the researcher to inter results distributed on the goal of research, including: - 1.atakzt fees Sbain Iraqis in their drawing characters connotations sensual, which rely on a combination of mental images and subjective, Find Fienh approached the concept of spontaneity and play the formal and focused on the movement.2.maamlh Kaaoualem new optical surfaces in the composition of the painting to reveal the meanings behind the shapes.3.tsaid values connotations of past civilization / civilization of ancient Iraq to create an act of enjoyment, and most of the artists were inspired by the character of the Arab contexts and connotations (historically and spiritually).

تناول البحث الموسوم:(( دلالات الحرف العربي في الرسم العراقي المعاصر))؛طبيعة مفهوم الدلالة وآليات اشتغالها في الرسم العراقي المعاصر، وقد احتوى على أربعة فصول:خصصنا الفصل الأول منه للإطار المنهجي للبحث ممثلاً:بمشكلة البحث التي تناولنا فيها تسليط الضوء على هذه الدلالات وصلتها الجوهرية برسومات عقد السبعينيات من القرن العشرين في التشكيل العراقي المعاصر وخاصة جماعة البعد الواحد ، كما احتوى على هدف البحث وهو؛ (تعرف دلالات الحرف العربي في الرسم العراقي المعاصر لعقد السبعينيات من القرن العشرين). فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة دلالات الحرف العربي للرسم العراقي المعاصر وتحليل نماذج مصورة للوحات الفنية الممثلة في الرسم العراقي المعاصر لعقد السبعينيات للمدة من (1970م- 1980م) جماعة البعد الواحد،الموجودة في قاعات العرض التشكيلية والمجاميع الخاصة لدى الفنانين .أما الفصل الثاني؛ فقد احتوى على ثلاثة مباحث،تناولنا في المبحث الأول:(مفهوم الدلالة وأشتغالاتها) من خلال استعراض الدلالة بوصفها مفهوماً في الفكر العربي الإسلامي،والفكر الغربي المعاصر، فيما عُنيَ المبحث الثاني بـ(تطور سياق الحرف العربي تاريخيا) من خلال استعراض تأريخ العلامات الصورية والكتابات المسمارية والنبطية من حيث قدمها وأثرها واستخداماتها ومميزاتها،أما المبحث الثالث للبحث فقد تناول: (استخدامات الحرف العربي في الرسم العراقي المعاصر) دلالات الحرف العربي في الرسم الأوربي الحديث ، ودلالات الحرف العربي في الرسم العراقي المعاصر. أما الفصل الثالث فقد عُني بتطبيقات دلالات الحرف العربي في الرسم العراقي المعاصر عبر إجراءات البحث التي احتوت:مجتمع البحث وعينته، وأداة البحث، وتحليل عينات البحث البالغة(4) أربع لوحاتٍ . فيما احتوى الفصل الرابع الأخير،نتائج البحث،واستنتاجاته،فضلاً عن التوصيات والمقترحات، وقد توصلت الباحثة إلى جملة نتائج موزعة على أهداف البحث منها:- 1.اتخذت رسوم السبعينيون العراقيون في رسمهم للحروف الدلالات الحسية التي تعتمد مزيجاً من صور ذهنية وذاتية ،فعينة البحث اقتربت من مفهوم العفوية واللعب الشكلي وركزت على الحركة .2.معاملة السطوح البصرية بوصفهاعوالمَ جديدة في تكوين اللوحة للكشف عن المعاني الكامنة وراء الأشكال.3.تصعيد قيم الدلالات من حضارة الماضي/حضارة العراق القديم لخلق فعل الأستمتاع ،وأكثرالفنانين أستلهموا سياقات الحرف العربي ودلالاته (تأريخياً وروحياً).


Article
البعد الحضاري في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث

Author: ايمان خزعل عباس معروف
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 1 Pages: 96-122
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research: (Dimensions of civilization in the fee group Baghdad Modern Art); try to make reading a civilized what was produced from the work of drawing the Iraqi modern, from the stage of the fifties (group Baghdad Modern Art), which are summarized by being knowledge, pour in the drawing window Iraqi modern, from during its terms of reference historical relied upon across episodes of civilization or periods of time, leading to years of the fifties of the age of the fine movement of the modern Iraqi, which was expressive and merocrine formulas of collective action to strengthen what was drawn from the footsteps of well-established somehow achieves its presence, with what was based upon the depth of historical - cultural authentic, it would show trends that movement in the development of lines cognitive obvious to understand the mechanisms of the functioning of these dimensions of civilization, and indicate what system of relations that organized, which is at the same time, signaling the beginning of these transformations intellectual artistic output, trends, many tend to modernity, depending on the movement of society, and its effects on from generation to generation, it contained a search on the four chapters: chapter contains the first methodological framework for research ranging research problem centered around the concept of civilization and the reflection-dimensional cultural, intellectual and aesthetic works of art in ancient Iraq to the completed artwork - in modern Iraq to stage the fifties of the painters, as contained on the goal of the research, which is (you know the cultural dimension of the fee group Baghdad Modern Art) .oaqtsrt limits on research study (Dimensions cultural group in charge of Baghdad modern Art). As such the second chapter the theoretical framework and included three sections, the concentration of attention in the first section on the concept of the cultural dimension and its components across different civilizations (Mesopotamian and Islamic, European) attempt to track references intellectual (cultural) and material in the light of contemporary knowledge and know what it is, and involved the second section on how to Iraqi artist inspired Closed technical and aesthetic gleaned from sources of creative trends tend to the cultural values of the gene into the arms of the collective spirit and eating for the constituent phases (group Baghdad Modern Art). With an attempt to investigate the data Iraqi artist and intellectual Applied alike and look Analytical cash, leading to the founding of the premises to the theory according to which the researcher to uncover the relationship between them and the nature of the accomplished plastic, right down to the indicators research, and work in the light when analyzing samples and discuss the results and finish to a range of conclusions . While ensure Chapter III research procedures in terms of inventory research community and the adoption of samples from him elected, deliberately, in the light of the experience of experts in order to verify the validity and counted according to the nature of the subject and aim of the research was their number (35) of the panel have been identified (5) plates covered Borders Search the adoption of a descriptive approach analytical for the purpose of analysis. This included the fourth quarter results and the conclusions that emerged from research in the light of the aim of the research and its relevance with data and indicators of the theoretical framework. The researcher found to a number of conclusions and results, including: 1- that the graphics (group Baghdad Modern Art) based on the terms of reference of civilization, whether of destination (Mesopotamian, Islamic, European) moving elements of the visual to suit the subject, which was a common denominator him and contrast Mqhrbh conceptual and structural, with variations in the formulations stylisticshape of artist to another.2- attempt painter group Baghdad Modern Art conditioning trends stylistic modern European, which absorbed a result of the cross-fertilization of cultural and civilizational with data drawing EU, the according to the terms of reference of intellectual, social and cultural to our society, and the basis of the principle of experimentation and freedom from analogue, which has dominated the charts and contemporary Iraqi .az influenced drawing Iraqi western art in the technical side but it differs in terms of substance.3-interacted group Baghdad modern art with cultural heritage experience was based on two things: first, pride of heritage in the Arab-Islamic civilization of ancient, and secondly: openness to the nature of the times while retaining.

تناول هذا البحث:(البعد الحضاري في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث)؛في محاولة لتقديم قراءة حضارية لما أنتج من أعمال الرسم العراقي الحديث،من مرحلة الخمسينيات (جماعة بغداد للفن الحديث) التي تتلخص بكونها معرفية،تصب في إطار الرسم العراقي الحديث، من خلال مرجعياته التاريخية التي استند إليها عبر الحلقات الحضارية أو الحقب الزمنية،وصولاً إلى سنوات الخمسينيات من عمر الحركة التشكيلية العراقية الحديثة،التي كانت معبرة وفارزة لصيغ من العمل الجماعي على تدعيم ما رسمته من خُطى راسخة نحو ما يحقق حضورها، مع ما ارتكزت عليه من عمق تاريخي – حضاري أصيل،فمن من شأنها أن تظهر توجهات تلك الحركة في وضع الخطوط المعرفية الواضحة لفهم آليات اشتغال تلك الأبعاد الحضارية،وبيان ماهية منظومة العلاقات التي تنظمها،وهي في الوقت نفسه،تؤشر بداية لتلك التحولات الفكرية في النتاج الفني، باتجاهات كثيرة ما تميل الى الحداثة ، تبعاً لحركة المجتمع،وتأثيراته من جيل إلى جيل ، فقد احتوى البحث على أربعة فصول : احتوى الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث بدءاً بمشكلة البحث التي تتمحور حول مفهوم الحضارة وما مدى انعكاس الأبعاد الحضارية والفكرية والجمالية لأعمال الفن في العراق القديم على المنجز الفني - في العراق الحديث لمرحلة الخمسينيات من الرسامين،كما احتوى على هدف البحث، وهو(تعرف البعد الحضاري لرسوم جماعة بغداد للفن الحديث).واقتصرت حدود البحث على دراسة(الأبعاد الحضارية في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث). فيما مثل الفصل الثاني الإطار النظري واحتوى على ثلاثة مباحث،تمركز الاهتمام في المبحث الأول حول مفهوم البعد الحضاري ومكوناته عبر الحضارات المختلفة (الرافدينية والإسلامية،الأوربية) محاولة لتعقب المرجعيات الفكرية(الثقافية) والمادية في ضوء المعرفة المعاصرة ومعرفة ماهيته،وانطوى المبحث الثاني على كيفية استلهام الفنان العراقي منجزه الفني والجمالي من مصادر إبداعية استقاها باتجاهات تميل إلى قيم المورث الحضاري في أحضان الروح الجماعية وتناول المراحل التأسيسية لـ(جماعة بغداد للفن الحديث). مع محاولة تقصي معطيات الفنان العراقي الفكرية والتطبيقية على السواء وبنظرة تحليلية نقدية، وصولا إلى تأسيس منطلقات الى نظرية أفادت منها الباحثة للكشف عن العلاقة بينها وبين طبيعة المنجز التشكيلي،وصولاً إلى مؤشرات البحث،والعمل في ضوئها عند تحليل العينات ومناقشة النتائج والانتهاء إلى طائفة من الاستنتاجات . في حين تضمن الفصل الثالث إجراءات البحث من ناحية حصر مجتمع البحث واعتماد عينات منه منتخبة بطريقة قصدية على ضوء خبرة الخبراء بهدف التحقق من صلاحيتها وحصرها بحسب طبيعة الموضوع وهدف البحث فكانت أعدادها(35) لوحة وتم تحديد (5)لوحات غطت حدود البحث باعتماد المنهج الوصفي التحليلي لغرض تحليلها. وشمل الفصل الرابع النتائج والاستنتاجات التي تمخض عنها البحث في ضوء هدف البحث وصلتها بمعطيات ومؤشرات الإطار النظري.وقد توصلت الباحثة الى عدد من النتائج الاستنتاجات ومن أهمها:1- ان رسومات (جماعة بغداد للفن الحديث) قائمة على مرجعيات حضارية،سواء كانت ذات وجهة (رافدينية،إسلامية،أوربية) تسير عناصرها البصرية بما يتلاءم والموضوع الذي كان قاسماً مشتركاً له وتباين مقارباته المفاهيمية والبنائية،مع وجود اختلافات في الصياغات الأسلوبية للشكل من فنان لآخر .2- محاولة رسام جماعة بغداد للفن الحديث تكييف الاتجاهات الأسلوبية الأوربية الحديثة ، والتي استوعبها نتيجة للتلاقح الثقافي والحضاري مع معطيات الرسم الأوربي ، على وفق المرجعيات الفكرية والاجتماعية والحضارية لمجتمعنا،وانطلاقاً من مبدأ التجريب والتحرر من التماثلية التي هيمنت على الرسم العراقي المعاصر.إذ تأثر الرسم العراقي بالفن الغربي في الجانب التقني لكنه يختلف من حيث الجوهر.4- تفاعلت جماعة بغداد للفن الحديث مع الموروث الحضاري فكانت تجربة تستند إلى أمرين، أولهما:الاعتزاز بالموروث في الحضارة العربية الإسلامية العريقة، وثانيهما:الانفتاح على طبيعة العصر مع الاحتفاظ بالخصوصية الوطنية .


Article
جمالية توظيف الوحدات الزخرفية في رسوم الواسطي

Author: ايمان خزعل عباس معروف
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 2 Pages: 646-671
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research marked (aesthetic employ motifs in fees Wasti) the nature of the concept of aesthetic and in the study of motifs and their references aesthetic, and characteristics of the spiritual from the spiritual through a review of the most important units of decorative floral and geometric, and calligraphy, and the structure of the subject unit decorative as a plastic aesthetic in fees Wasti.The research contains four chapters, the first chapter included the research problem and its importance and the need for it, the research problem has been identified, in the following question: Detection of aesthetic functions of the units in the decorative fees Wasti.It also included the first chapter Find My goal, first: you know the structure of aesthetic unity in decorative fees Wasti, II: know how to employ the unit in charge ofdecorative Wasti.The limited research on the study of the limits of the models pictured fee (Yahya bin Mahmood Wasti) of a manuscript shrines Hariri plotted in Iraq (634 E - 1236). The second chapter included a theoretical framework, which included two themes: eat first topic of beauty when philosophers and motifs and their references aesthetic, and the aesthetic qualities and spiritual units of decorative floral and geometric and calligraphy, while the second section has dealt (structure motifs), which contains the third chapter on procedures Find the research community and appointed, and a tool of research and analysis of adult specimens (4) panels, has been included on the fourth quarter results and conclusions of the study as well as suggestions and recommendations.

تناول البحث الموسوم (جمالية توظيف الوحدات الزخرفية في رسوم الواسطي) طبيعة مفهوم الجمالية وذلك في دراسة الوحدات الزخرفية ومرجعياتها الجمالية،وخصائصها الروحية من الروحية من خلال استعراض أهم الوحدات الزخرفية الهندسية والنباتية،والخط العربي،وبنية موضوع الوحدة الزخرفية كوحدة تشكيلية جمالية في رسوم الواسطي. وقد احتوى البحث على أربعة فصول،تضمن الفصل الأول مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه،فتحددت مشكلة البحث،في:الكشف عن الوظائف الجمالية للوحدات الزخرفية في رسوم الواسطي.وتضمن الفصل الأول هدفي البحث،الأول:تعرف جمالية بنية الوحدة الزخرفية في رسوم الواسطي، الثاني : تعرف كيفية توظيف الوحدة الزخرفية في رسوم الواسطي . فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة النماذج المصورة لرسوم (يحيى بن محمود الواسطي ) من مخطوطة مقامات الحريري المرسومة في العراق (634هـ - 1236م ) .أما الفصل الثاني فقد شمل الإطار النظري،الذي ضم مبحثين: تناول المبحث الأول الجمال عند الفلاسفة والوحدات الزخرفية ومرجعياتها الجمالية،والخصائص الجمالية والروحية للوحدات الزخرفية الهندسية والنباتية والخط العربي،أما المبحث الثاني فقد تناول (بنية الوحدات الزخرفية)،فيما احتوى الفصل الثالث على إجراءات البحث مجتمع البحث وعينته،وأداة البحث وتحليل عيناته البالغة (4) لوحات،وقد ضم الفصل الرابع نتائج الدراسة والاستنتاجات وكذلك المقترحات والتوصيات .


Article
جمالية الرسم على الصخور في الفن العراقي المعاصر

Authors: ايمان خزعل عباس معروف --- زينب راغب العبيدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 249-268
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The study dealt with the following topics: (aesthetic drawing on the rocks in contemporary Iraqi art), and it contains four chapters: The first chapter is separated by the methodological framework of the research representative: the problem of research, which can be summarized: What is aesthetic drawing on the rocks? The research limits were limited to the study of drawing on rocks and the analysis of models of contemporary Iraqi painting, by adopting the descriptive method in the method of analysis in the theoretical and cognitive thesis in the analysis of the research samples. The second chapter deals with the aesthetic of the environment and its effect on the artist. The third chapter included the procedures related to the research society and the sample and methodology of the research, and then the analysis of the sample which reached (four) models. Research and conclusions preferred The most important findings of the two researchers: -1. Inspire artists from the nature of rocks and touch stones, which work on the effects inspired by the inherent relationship between man and stones and the world of dark caves and their terrain to create images and images that transmit the recipient to the original relationships and primitive atmosphere and pervasive foot As in all models.

تناول البحث الموسوم: (جمالية الرسم على الصخور في الفن العراقي المعاصر), وقد حوى أربعة فصول: اختص الفصل الأول منه بالإطار المنهجي للبحث ممثّلاً: بمشكلة البحث التي, يمكن تلخيصها:ماهي جمالية الرسم على الصخور؟ واحتوى على هدف البحث: تعرف جمالية الرسم على الصخور في الفن العراقي المعاصر. واقتصرت حدود البحث على دراسة الرسم على الصخور وتحليل نماذج من الرسم العراقي المعاصر، باعتماد المنهج الوصفي بأسلوب التحليل في الطرح النظري الفكري والمعرفي في تحليل عيّنات البحث.أمّا الفصل الثاني فقد حوى مبحثان، تناول الأول(جمالية البيئة)0اما الثاني فتناول: (جمالية البيئة وأثرها على الفنان), اما الفصل الثالث فقد تضمن الإجراءات التي تتعلق بمجتمع البحث وعينة ومنهجية البحث, ومن ثم تحليل العينة التي بلغت (أربعة) نماذج0 وقد تضمن الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته فضلا عن التوصيات والمقترحات, ومن ابرز النتائج التي توصلت إليها الباحثتان:-1. يستوحي الفنانين من طبيعة الصخور وملامس الحجارة التي يعملون عليها تأثيرات تستلهم العلاقة الأصيلة بين الإنسان والحجارة وعالم الكهوف المعتمة وتضاريسها لإبداع صور وخيالات تحيل المتلقي الى علاقات أصيلة وأجواء بدائية وفطرية موغلة في القدم كما في جميع النماذج.


Article
تأثير التحولات الفكرية على الفن الرومانتيكي

Authors: ايمان خزعل عباس معروف --- زينب راغب العبيدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 2 Pages: 114-135
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The present research includes the influence of intellectual transformations in romantic art. The transformation of intellectual into the visual achievement of romantic art and the role of these transformations in directing the mechanisms of work in the drawings and works of romantic art, and this research consists of four chapters, which includes the first chapter identify the problem of research, which is clear through the following questions, which are real problems that require study Is there an impact of intellectual transformations and The romantic artist dealt with the effect of his artistic works. How effective are the transformations, factors and foundations that affect the structure of the romantic painting? The present research aims to identify the effect of intellectual transformations in romantic art. The limits of research included in the first chapter were limited to the study of the drawings of the Romantic artists for works performed in France for the period 1795-1840. The second chapter included the theoretical framework, , Reviewed the first topic: theories, theories and factors that influenced the art and studied the editing of art and artist. Artistic criticism and its effective role in changing the concepts of the Romantic school. The philosophical and literary opinions and their effective role in changing the course of art. The second chapter deals with the factors and foundations that influence the romantic drawing. The theoretical frame was concluded by discussing and extracting the indicators from it to be used in the analysis of the sample. The third chapter included the procedures related to the research society and the sample and methodology of the research. And conclusions as well as recommendations and proposals, and the most prominent results reached by the two researchers: 1 - the destination of the romantic artist with a personal character and special style distinctive 2. - Romance depends on the superiority of the imagination on the reality scenes Fantasia 3. - pain and fear and fatigue in drawing 4. Man impressions indicate the weight of the imaginary speech at the expense of the real, self-packed ideas and impressions in order to remove the visual blockage to reveal the representations of the invisible. 4. Self-impressions are evident as in all models of the sample. The most important conclusions: 1. Romantic art is predominantly spiritual, Revealing the soul in its internal struggles and struggles and pains. And depicts the conflict, pain and torment and reveals to us the horrific aspect of our lives. 2. Romanticism represented feelings, human imagination and self-power. It overcame passion for thought, ambiguity over logic, and passion for reservation and freedom over laws.

يتضمن البحث الحالي (تأثير التحولات الفكرية في الفن الرومانتيكي). التحولات الفكرية في المنجز البصري للفن الرومانتيكي ودور تلك التحولات في توجيه آليات الاشتغال في رسوم واعمال الفن الرومانسي, ويتكون هذا البحث من أربعة فصول تضمن الفصل الأول تحديد مشكلة البحث والتي تتضح من خلال التساؤلات الآتية والتي تعد إشكاليات حقيقية تستدعي الدراسة هل هناك تأثير للتحولات الفكرية وهل عالج الفنان الرومانسي ذاك التأثير بأعماله الفنية؟. وما مدى فاعلية التحولات والعوامل والاسس التي تطال بنية الرسم الرومانسي؟.يهدف البحث الحالي إلى: تعّرف تأثير التحولات الفكرية في الفن الرومانتيكي أما حدود البحث التي تضمنها الفصل الأول, فقد اقتصرت على دراسة رسوم فناني الرومانتيكية , للأعمال المنجزة في فرنسا للمدة (1795-1840) وأما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري، وضم الإطار النظري مبحثين، استعرض المبحث الأول: الطروحات والنظريات والعوامل التي أثرت في الفن فدرس تحرير الفن والفنان. والنقد الفني ودوره الفعال في تغير مفاهيم المدرسة الرومانتيكية. والارآء الفلسفية والأدبية ودورها الفعال في تغير مجرى الفن. وتناول المبحث الثاني: العوامل والاسس المؤثرة في الرسم الرومانتيكي. وخاتمة الإطار النظري بمناقشته واستلال المؤشرات منه للإفادة منها في تحليل العينة0أما الفصل الثالث فقد تضمن بالإجراءات التي تتعلق بمجتمع البحث وعينة ومنهجية البحث, ومن ثم تحليل العينة التي بلغت خمسة نماذج. وقد تضمن الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته فضلا عن التوصيات والمقترحات, ومن ابرز النتائج التي توصلت إليها الباحثتان: 1- مقصد الفنان الرومانسي ذو طابع شخصي وأسلوب خاص متميز به.2- تعتمد الرومانسية على تغليب الخيال على الواقع بمشاهد فنتازية .3-الألم والخوف والتعب في الرسم الرومانسي يؤشر ترجيح خطاب المتخيل على حساب الواقعي , والذاتي المعبأ بالأفكار والانطباعات بقصد إزاحة حجب المرئي للكشف عن تمثلات اللامرئي.4-الانطباعات الذاتية تظهر بوضوح كما في جميع نماذج العينة. ومن أهم الاستنتاجات:1- الفن الرومانسي يغلب عليه الطابع الروحي, ويسعى الى الكشف عن الروح في الهاماتها وصراعها الداخلي وآلامها. ويصور الصراع و الألم و العذاب ويكشف لنا عن الجانب المفزع من حياتنا.2-مثلت الرومانتيكية المشاعر والخيال الإنساني وسلطة الذات فغلبت العاطفة على الفكر ,والغموض على المنطق ,والانفعال على التحفظ والحرية على القوانين.


Article
التنوع الصوري في التكوينات الخزفية المعاصرة الخزافون البابليون أنموذجاً

Authors: ايمان خزعل عباس معروف --- صلاح كريم عبيد
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 6 Pages: 175-197
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

In the current research, the visual diversity of the contemporary ceramic formations, Babylonian pottery, is a model. We have dealt with their experience as a technical trend in contemporary ceramics for the period after 2003. And follow the paths of youth in the province of Babylon and in Iraq in general. In the research and investigation of the origins and sources and characteristics of the diversity of the image of the adult pioneers and their artistic gatherings, and their impact on contemporary Iraqi ceramics in successive generations, starting with the generation of pioneers and then the generation of the sixties and seventies up to the current generation in the eighties and the end of the nineties and beyond 2003, History of the plastic movement in Iraq. By analyzing the ceramic works of Babylon artists, private collections, private exhibition halls, sources, photographs, exhibitions and interviews conducted by the researcher.The researcher identified the problem of his research with the following questions:- Establishment of Iraqi ceramics in its general form and the Babylonian plastic movement and its origin in particular?The study aimed at identifying the visual diversity in the contemporary ceramic formations of the artists of Babylon in the field of ceramic art as it is necessary for this pristine research of contemporary plastic arts studies and the discovery of the development of plastic arts in Iraq and also revealing the skills and creativity of the Babylonian artist Contemporary The boundaries of the research were represented by the spatial boundaries (Iraq), with its temporal boundaries for the period (2003 - 2018) within the substantive limits that include contemporary ceramic works produced and exhibited in Iraq, and others, which included (art galleries, public collections, museums, , Magazines and newspapers(.The second part deals with the concept of image in philosophical and monetary thought, while the third section includes the technical treatments for the formation of contemporary Iraqi ceramics, while the researcher discussed in Chapter III Research procedures, the research community, and his eye and analysis. In the fourth chapter, the results of the research, and its conclusions, were the most important: Most of the ceramic products carried the visual diversity in the contemporary ceramic formations of the artists of Babylon, which is always renewed. The nature of diversity expressed a well-engineered system, adopting the image as a variety of identity and revealing its heritage, heritage, traditions and customs. As a result of the heavy accumulation of knowledge, civilization, culture and civilization, the picture was used with other cultures. The contemporary Babylonian caterer employed the image as a means of expression and the wishes of society.Finally, there were recommendations, proposals, a list of Arab and foreign sources, and supplements containing summaries of the views of the research community and the summary in English.

في البحث الحالي الموسوم (التنوع الصوري في التكوينات الخزفية المعاصرة خزافون بابل انموذجا) تم تناولنا تجربتهم كاتجاه فني في الخزف المعاصر للفترة ما بعد عام 2003. وتتبع مسارات النشئه في محافظة بابل وفي العراق بشكل عام. وذلك في البحث والتقصي عن اصول ومصادر وخصائص التنوع الصوري لدى رواده الكبار وتجمعاتهم الفنية، ومدى تأثراتها في الخزف العراقي المعاصر عند أجياله المتعاقبة بدءاً بجيل الرواد ثم جيل الستينات والسبعينات وصولاً الى جيل الحالي في الثمانينات ونهاية التسعينات وما بعد عام 2003 أي على مدى نصف قرن من تأريخ الحركة التشكيلية في العراق. وذلك بتحليل الاعمال الخزفية لفنانين بابل والمقتنيات الخاصة وفي قاعات العرض الخاصة، والمصادر والمصورات والمعارض والمقابلات التي قام بها الباحث.حدد الباحث مشكلة بحثه بالتسأولات التالية:- ماهو التنوع الصوري للتكوينات الشكلية والتقنية والمضامين الفكرية والوحدات البصرية التي ضمتها مشاهد السطح في الخزف العراقي والمتبلورة كصيغة فنية من التأثر بعدة عوامل أفرزت الصيغة النهائية لها، والتي من شأنها أن تمثل منهلاً للخزاف البابلي العراقي المعاصر يستل ويستلهم منه قيما فنية من الممكن أن تمثل انعكاساً في منجزه الإبداعي بصيغة ما؟فيما هدفت الدراسة من خلال ما تقدم من مشكلة للبحث هو التعرف على التنوع الصوري في التكوينات الخزفية المعاصرة لفنانين بابل في مجال فن الخزف لكونه ضرورة لهذا البحث البكر للدراسات بالفنون التشكيلية المعاصرة والكشف عن تطور الفنون التشكيلية بالعراق و الكشف ايضا عن مهارات وابداعت الفنان التشكيلي البابلي المعاصر أما حدود البحث، فتمثلت بالحدود المكانية (العراق)، فيما تمتد حدوده الزمانية للفترة (2003- 2018) ضمن الحدود الموضوعية التي تضم الاعمال الفنية الخزفية المعاصرة المنتجة والمعروضة في العراق، وغيره والتي شملت (المعارض الفنية، والمقتنيات العامة، والمتاحف، وشبكة المعلومات الالكترونية، والمجلات والصحف ) تضمَّن الفصل الثاني ثلاثة مباحث، تناول الباحث في المبحث الأوَّل: تحولات الصورة في الخزف العراقي القديم والخزف الاسلامي، أمّا المبحث الثاني فارتكز على مفهوم الصورة في الفكر الفلسفي والنقدي، أمّا المبحث الثالث فتضمَّن المعالجات التقنية لتكوينات الخزفية العراقية المعاصرة فيما تطرّق الباحث في الفصل الثالث إلى إجراءات البحث، ومُجتمَع البحث، وعيِّنته وتحليلها. جاء في الفصل الرابع نتائج البحث، واستنتاجاته، وكان أهمّها: حملت أغلب النتاجات الخزفية التنوع الصوري في التكوينات الخزفية المعاصرة لفنانين بابل متجددة على الدوام فطبيعة التنوع عبرت عن نظام هندسي متقن فاعتماد الصورة كمتنوع لابراز الهوية والكشف عن ملامحها التراثية والموروثة والتقاليد والعادات فقد اتسمت النتاجات الفنية بكونها نابعة من ثقل التراكم المعرفي والحضاري والثقافي والحضاري فقد تم توظيف الصورة مع الثقافات الأخرى فقد وظف الخزاف البابلي المعاصر الصورة بوصفها وسيلة من وسائل التعبير ورغبات المجتمع وأخيراً كانت التوصيات، والمُقترَحات، وقائمة المصادر العربيَّة، والأجنبيَّة، والملاحق التي تتضمَّن مجاميع لمُصوَّرات مُجتمَع البحث، والملخص باللغة الإنكليزيّة.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (5)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2015 (2)

2014 (1)