research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
الطفولــة في فكــــر إبن سينـــــــــا

Author: د . فرات أمين مجيد
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2014 Volume: 10 Issue: 57 Pages: 174-192
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study to the statement of the issue of child care at the Ibn Sina has been allocated in the first book of the book (The Canon of Medicine) a special chapter to talk about raising children, illnesses, education has been called the first in education, and divided it into four articles. Eating in the first article talking about the measure since the baby to be born to rise. And discussed in the article second lactation. And insisted that the child suckle its mother's milk as much as possible, it is like the essence of what food ancestor of nutrition while in the womb. Then he spoke on the subject of weaning, and confirmed to be gradual. The third article talks about some childhood diseases and the need for prevention. The fourth article discusses the management and nurturing of children up to the age of puberty, Ibn Sina and review the psychological education classes for children according to the best educational methods currently known.

تهدف هذه الدراسة إلى بيان مسألة العناية بالطفل عند ابن سينا فقد خصص ابن سينا في الكتاب الأول من كتاب ( القانون في الطب ) فصلاً خاصاً للحديث عن تربية الأطفال وأمراضهم ، وقد سماه التعليم الأول في التربية ، وقسمه إلى أربع مقالات . تناول في المقالة الأولى الحديث عن تدبير المولود منذ أن يولد إلى أن ينهض . وبحث في المقالة الثانية الإرضاع . وألح فيها على أن يرضع الطفل لبن أمه ما أمكن ، فانه أشبه الأغذية بجوهر ما سلف من غذائه وهو في الرحم . ثم تحدث عن موضوع الفطام ، وأكد أن يكون تدريجياً . وتتحدث المقالة الثالثة عن بعض أمراض الطفولة وضرورة الوقاية منها . وتتناول المقالة الرابعة تدبير الطفل وتربيته حتى سن البلوغ ، ويستعرض ابن سينا فيها فصول التربية النفسية للأطفال وفق أحسن الطرق التربوية المعروفة حالياً .

Keywords


Article
الطفولة في فكر ابن سينا

Author: م.د.فرات أمين مجيد
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2014 Volume: 10 Issue: 58 Pages: 42-55
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The aim of this study to the statement of the issue of child care at the Ibn Sina has been allocated in the first book of the book (The Canon of Medicine) a special chapter to talk about raising children, illnesses, education has been called the first in education, and divided it into four articles. Eating in the first article talking about the measure since the baby to be born to rise. And discussed in the article second lactation. And insisted that the child suckle its mother's milk as much as possible, it is like the essence of what food ancestor of nutrition while in the womb. Then he spoke on the subject of weaning, and confirmed to be gradual. The third article talks about some childhood diseases and the need for prevention. The fourth article discusses the management and nurturing of children up to the age of puberty, Ibn Sina and review the psychological education classes for children according to the best educational methods currently known.

ملخص البحث تهدف هذه الدراسة إلى بيان مسألة العناية بالطفل عند ابن سينا فقد خصص ابن سينا في الكتاب الأول من كتاب ( القانون في الطب ) فصلاً خاصاً للحديث عن تربية الأطفال وأمراضهم ، وقد سماه التعليم الأول في التربية ، وقسمه إلى أربع مقالات . تناول في المقالة الأولى الحديث عن تدبير المولود منذ أن يولد إلى أن ينهض . وبحث في المقالة الثانية الإرضاع . وألح فيها على أن يرضع الطفل لبن أمه ما أمكن ، فانه أشبه الأغذية بجوهر ما سلف من غذائه وهو في الرحم . ثم تحدث عن موضوع الفطام ، وأكد أن يكون تدريجياً . وتتحدث المقالة الثالثة عن بعض أمراض الطفولة وضرورة الوقاية منها . وتتناول المقالة الرابعة تدبير الطفل وتربيته حتى سن البلوغ ، ويستعرض ابن سينا فيها فصول التربية النفسية للأطفال وفق أحسن الطرق التربوية المعروفة حالياً .

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2014 (2)