research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Comparative Development between the Asian Tiger Crisis and the Mortgage Crisis
ازمة النمور الاسيوية وازمة الرهن العقاري/ دراسة تحليلية مقارنة

Authors: ليلى عبد الكريم محمد الهاشمي --- سراء سالم داود الجرجوسي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2019 Volume: 25 Issue: 111 Pages: 384-397
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Financial crisis is one of the topics that have attracted the interest of researchers in recently. The research focused on the issue of the crisis of the Asian Tigers and the mortgage crisis and comparing them in terms of causes and repercussions. It may meet most of the financial crises in many of its causes, factors, roots and results in the advanced and the developing countries. This crisis has its own pattern and its causes and nature and it is characterized by a crisis of cash liquidity and the collapse of many banks and declare bankruptcy and a sharp decline in stock prices and indices of the stock market and so far the common denominators among the causes but does not mean this There are differences between the financial crisis and the other in terms of its concept and roots, measurement and depth and the aggression and economic and social effects that leave them in the economic and social changes in the countries of crisis and beyond, and the main difference is the period of time that the length of the crisis and slow processing and weakness in the hedge and Are developing countries open and have economic relations with other countries and regional or international countries or get in countries with a semi-closed economy is limited within and eat its economy and it seems from this research that both global crises crisis Asia 1997 and the crisis of America 2008 that it does not Found that there was a common denominator in their causes. On the contrary, both crises were completely different, and the treatment was quite different. The Asian tiger crisis was treated by the International Monetary Fund, while the 2008 mortgage crisis was the only America in which the crisis took place. She quickly treated her and eliminated her. However, the common denominator between the two crises remains their hostility, speed of transmission and its impact on the economies of the developed and developing countries and their impact on many economic variables.

يعد موضوع الازمات المالية من المواضيع التي حضت باهتمام الباحثين في الآونة الأخيرة فقد ركز البحث على موضوع ازمة النمور الاسيوية وأزمة الرهن العقاري والمقارنة بينهما من حيث الأسباب والتداعيات فقد تلتقي معظم الازمات المالية في كثير من أسبابها وعواملها وجذورها ونتائجها، ويجمع بين هذه الازمات المالية التي حدثت في العالم المتقدم والنامي ولكن هذه الازمة لها نمطها الخاص واسبابها وطبيعتها وتعد بأزمة سيولة نقدية وانهيار العديد من المصارف وإعلان افلاسها وانخفاض شديد في أسعار الأسهم ومؤشرات البورصة ولحد الان قواسم مشتركة بين أسبابها ولكن لا يعني هذا ان هناك فروقات بين ازمة مالية وأخرى من حيث مفهومها وجذورها وقياسها وعمقها وعدواها والاثار الاقتصادية والاجتماعية التي تتركها في المتغيرات الاقتصادية والاجتماعية في داخل دول الازمة وخارجها، والفرق الرئيس هو المدة الزمنية التي تطول فيها الازمة والبطء في معالجتها والضعف في التحوط منها وهل تضرب هذه الازمة دول متقدمة ام دول نامية وهل دول مفتوحة ولها علاقات اقتصادية متشابكة مع دول أخرى إقليمية ودولية؟ ام تحصل في دول باقتصاد شبه مغلق فتختصر بداخلها وتأكل باقتصادها ويبدو من هذه البحث ان كلتا الازمتين العالميتين ازمة اسيا 1997 وأزمة أمريكا 2008 انه لا توجد قواسم مشتركة في أسبابها بل العكس من هذا كلا الازمتين كانت بأسباب مغايرة تماما، وكذلك الحال في طريقتا علاجها تختلفان تماماً حيث ان ازمة النمور الاسيوية كان علاجها من قبل صندوق النقد الدولي في حين ازمة الرهن العقاري 2008 كانت أمريكا التي حصلت فيها الازمة هي الوحيدة التي تولت علاجها والقضاء عليها سريعاً. ولكن يبقى القاسم المشترك بين كلا الازمتين عدواها وسرعة انتقالها وتأثيرها في اقتصاديات دول العالم المتقدم والنامي وتأثيرها في العديد من المتغيرات الاقتصادية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)