research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Towards Scaling up Palestinian women’s participation in Private Businesses
سبل النهوض بمشاركة المرأة الفلسطينية في النشاط الخاص

Author: سمير عبد الله علي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 86 Pages: 617-645
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study sheds light on female entrepreneurship in Palestine, and explores the reasons behind its relative weakness as compared with men, and with female entrepreneurship in other countries. This study aims at proposing effective policies and doable measures to enhance female entrepreneurship. Achieving this objective will carry significant impact on employment and economic growth at large, and increase women’s economic participation, scaling up their independence, and demonstrating their skills and abilities, and putting women on an equal footing with men. Furthermore, entrepreneurial activity has increasingly become one of the key drivers of economic development. An increased rate of entrepreneurial activities among women, who constitute half of society in terms of populations size and educational qualification, will create many new job opportunities and translate into higher GDP. It will also serve achieving other desired outcomes concerning women’s income levels and living standards of their families in particular and women’s societal participation in general.

تتناول هذه الدراسة بالتحليل واقع ريادة الأعمال في أوساط النساء الفلسطينيات، مع تركيز البحث عن أسباب الضعف الشديد في انتشارها مقارنة مع ريادة الأعمال في أوساط النساء في الدول الأخرى، وضعفها النسبي بالمقارنة مع مستوى انتشار الريادة في أوساط الرجال في فلسطين. وتهدف الدراسة إلى اقتراح سياسات وتدخلات عملية للنهوض بريادة النساء انطلاقا من أهمية زيادة مشاركة المرأة الفلسطينية في النشاط الاقتصادي، ومن الإدراك بأن النشاط الريادي يوفر فرصة لتحقيق استقلالية المرأة، وإثبات قدراتها ومواهبها من خلال المشاركة الاقتصادية، وعلى قدم المساواة مع الرجل. هذا فضلا عن أن النشاط الريادي بات يشكل قاطرة رئيسة لتحقيق التنمية. فزيادة معدل النشاط الريادي لدى نصف المجتمع من حيث العدد ومن حيث مستويات التحصيل العلمي، من شأنه أن يعمل على زيادة الناتج المحلي الإجمالي، وتوفير عدد كبير من فرص العمل، إضافة إلى النتائج الايجابية الأخرى لزيادة النشاط الريادي بالنسبة لدخل المرأة ونوعية حياة أسرتها بوجه خاص، وفي النشاط الاقتصادي والمجتمعي بشكل عام.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)