research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
اللهجات واللغة الموحدة المشتركة

Author: عبد العباس عبد الجاسم
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2013 Issue: 104 Pages: 183-196
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Produced differences in variation and dialect difference in the levels of language phonological, morphological, syntactic, and consequent views, and the terms of the cease then researchers and Benoit opinions, and perspectives resulted in the building of naturally as the rules. The person that most of those scholars differences revolve in audio FLAC laws that govern buildings spoken in each environment to methodology. The research highlighted the reasons for those differences and the resulting relationship those texts Allahjah including termed common language that is understood by Mtkelmo dialects at all levels.

أفرز اختلاف اللهجات تبايناً وفرْقاً في مستويات اللغة الصوتية، والصرفية، والنحوية، وترتب على ذلك آراء، وأحكام وقف عندها الباحثون وبيَّنوا آراءً، ووجهات نظر نتج عنها بناء قواعد يحتكمون إليها . وقد شخص الدارسون أن معظم تلك الفروق تدور في فلك القوانين الصوتية التي تحكم الأبنية المنطوقة في كل بيئة لهجية. وسلط البحث الضوء على أسباب تلك الفروق وما نتج عنه وعلاقة تلك المتون اللهجية بما يصطلح عليه باللغة المشتركة التي يفهمها متكلمو اللهجات على اختلاف مستوياتهم .

Keywords


Article
THE DUALITY OF THE VERB BET WEEN THE CHOISE AND INVESTMENT
ثنائية الفعل بين الخيار والاستثمار

Author: عبد العباس عبد الجاسم
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 69 Pages: 1-25
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Language occupies the first position in upgrading the man among other creatures when his almighty God enable him to speak and give him the capability to create it by himself and the adaptation of its components through the provision to do that by means of the speech organ (the tongue) and the activity he has in using his mind, the evidence for this is the diversity of languages in the world. The monitoring of the expression stages of the child through his or her growth is considered a knowledge picture about the language foundation through the imitation of the nature aspects voices and the animals after using signs at the beginning based on the existence of a native formation prepared particularly to occur linguistic statements and explaining them, but the vocal base alone is not good to identify the word or its linguistic purpose unless it is shared with the meaning of the word through the concept of the emergence and the promotion, that is to say the word started with one sign to one voice, then the circle of the indicative inclusion expanded for more than one character or sign till it reached to what the verb stand on which is considered the first inventor before the name and a particle because it reveals about the indication and content which embodies the voice and express about the aim, reality . The duality of the verb is considered a foundation to its occurrence especially the verbs which two particles are repeated in them. If a shrink occurred among the tripartite verbs, it can be disappear when we consider the duality of the verb as a base for derivation and the quality development because it is the foundation that the first sources of the verb subjects is understood. Then the speech is –originally- put on one aspect, vocalized and no vocalized and in this case it can be close of the age techniques and investing that in the processing of the computer when transforming the keyboard from one letter to two letters to shorten the space and time in addition to modernizing a double dictionary to the verb.

تمثل اللغة المقام الأول في إعلاء شأن الإنسان من بين مخلوقاته سبحانه حين أقدره على النطق, وجعل فيه القدرة على خلقها بنفسه, و التصرف في تراكيبها من خلال توفر التمكن على ذلك, بوساطة عضو النطق " اللسان " , و لما له من فاعلية في استخدام عقله ؛ و ما اختلاف لغات العالم إلادليل على ذلك . و تعد متابعة مراحل التعبير عند الطفل في أثناء نموه صورة معرفية عن تكون اللغة من خلال محاكاة أصوات مظاهر الطبيعة و الحيوانات , بعد أن استعان بالاشارات بادئ ذي بدء , مستنداً في ذلك إلى وجود بنية فطرية معدَّة خصيصاً لإصدار العبارات اللغوية وتأويلها, لكن الأساس الصوتي وحده لا يصلح لتحديد الكلمة, أو وظيفتها اللغوية ما لم يشترك معه معنى الكلمة , عِبر مفهوم مبدأ النشوء والارتقاء ؛ إذ بدأت الكلمة برمز واحد لصوت واحد, ثم اتسعت دائرة الشمول الدلالي لأكثر من حرف أو رمز حتى بلغت ما استقر عليه الفعل الذي يُعَدُّ المبتكر الأول قبل الاسم والحرف ؛ لأنه يكشف عن الدلالة و المضمون الذي يجسد الصوت ويعبر عن حقيقة الهدف. وتعد ثنائية الفعل مبدأ وأساساً لصيرورته, ولاسيما الأفعال التي يتكرر فيها حرفان اثنان, فإذا ما حصل تنافر بين الأفعال الثلاثية يزول ذلك باتخاذ ثنائية الفعل مبدأ للاشتقاق و التطور النوعي؛ لأنها الأساس الذي تفهم به الأصول الأولى لمواد الفعل, ثم إن الكلم وضع - أصلاً – على هجاء واحد , متحرك فساكن , و بذا يمكن قربها من تقنيات العصر , واستثمار ذلك في المعالجة الآلية بالحاسوب , بتحول الضاغط " الكيبور " من حرف واحد إلى حرفين اختصاراً للمساحة و الوقت , إلى جانب استحداث معجم ثنائي للفعل


Article
الدلالة الصوتية لحرف الخاء في العربية

Author: د. عبد العباس عبد الجاسم احمد
Journal: DIRASAT TARBAWIYA مجلة دراسات تربوية ISSN: 20794673 Year: 2013 Volume: 6 Issue: 24 Pages: 127-152
Publisher: The Ministry of Education وزارة التربية

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
استعمالات (( دون)) في العربية دراسة نحوية دلالية

Author: D.Abdul-Abbas Al-Jassem د. عبد العباس عبد الجاسم
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 205 Pages: 85-106
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

wordدون which occupies its proper position within the Arabic sentences wether in poetry or in prose. It reflects a great deal of expression which leads to move from one meaning to another and in the same time it refers to its illustration and meaning. All that reveals that the Arabic Language is a great and beautiful one and it is alive language. It never neglects its words and letters. It is perfect and distinguished. It is better than all other languages. It is quiet enough to say it is the language of Holy Quran. It explains great concepts with few brilliant words. It seems clear when combines three or four letters in one word. The holy Ayats of Quran show clearly the meaningful refrence of the letters Aldal, Alwaw and Alnoon in the word (doonدون ). Certainly all that not by chance, but it has the important effect in the combining of the word and for all other words which participate in reveal all aspects of(دون) as a word.

ها هي ذي ((دون)) وقد احتلت موقعها المناسب في مساق الجملة العربية وضمن إطار السياق اللغوي شعراً ونثراً كان قد تجلت فيه واتضحت نقطة عبور كلامي، أو حلقة وصل في الجملة إعراباً ودلالة، كشفت عن روعة اللغة العربية بالذات أنَّها لغة لا تموت فيها المفردات، ولا تفرط حتى بأصغر الحروف أو الكلمات أثراً ، وإنما تؤكد أن الإنسان العربي المبدع قد صبَّ كلَّ عطائه اللغوي والصوتي والدلالي والمعنوي في لغته، فجاءت رصينة متميزة من غيرها من اللغات التي سبقتها والتي تلتها حين شرَّفها الخالق سبحانه بأن جعلها لغة للتنزيل العزيز، وكرَّم نبيه الكريم بفصاحته التي عجز اهلها البلغاء أن يبلغوا منزلته.وكان للبسط الموجز لمدلول الآيات الكريمات له ما يفصح عنه من حيث وضوح المقصود من خلال الإعجاز البلاغي للأسلوب القرآني في استثمار عناصر الإبداع في السياق التركيبي للمفردة العربية في جملها وعباراتها التي كلما اتسعت تجلّت بلألاء المناسبة بين اللفظ ومعناه الذي سيق إليه ، ما جعل ذلك واضحاً في رصف الحروف الثلاثة أو الأربعة في الكلمة الواحدة ، فالمقاربة بين الدال والواو والنون في ((دون)) كان له ما يدل عليه خلال العرض الذي حفلت به الآيات الكريمة ، إذ لم يكن ذلك مصادفةً ، وإنما له أثر بالغ واضح في تركيب الكلمة ولجميع المفردات التي أسهمت في بيان كنه المفردة((دون)) من حيث بناؤها وعدم تصرفها ووقوعها ظرف مكان منصوباً أو كونها اسم مكان مجروراً بحرف الجر ((من)) إلا ما ندر من نأيها عن الموقع الذي عُرفت فيه ، فحق لها أن تنضوي تحت لواء المنصوبات في الجملة العربية.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2015 (1)

2013 (3)